Elemental Evil (Dungeons & Dragons)

From Karriviki

Waterdeepin kaupungin jäätyä taakse Dessarinjoen koon todella ymmärtää. Joki on valtava. Näillä kohtaa se on niin leveä, että joen itärannan tuntumassa purjehtivalta laivalta katsottuna jokea alaspäin länsirannan tuntumassa ajelehtivat laivat näyttävät pikkuriikkisiltä. Joki on näillä seuduilla hyvinkin neljä kilometriä leveä. Jokea ihmetellessä pian päivä vaihtuu iltaan ja laivan miehistö alkaa pystyttämään kannelle vaatimattomia telttakankaita, joiden alla matkustajat saavat majoittua. Mastojen väliin viriteltyjen telttakankaiden alla voi liikua ainakin jonkin verran suojassa tuulelta, mutta varsinaisesti lämmintä yöllä ei ole, joten Lumilokin matkustajille tarjotut huovat ja kannelle asetetut hiilipannut ovat tarpeen. Aamulla sen sijaan aurinko lämmittää telttakankaat nopeasti ja huopien kätköstä on pakko siirtyä aamiaiselle aikaisin. Lumilokki on luovinut ylävirtaan koko yön ja leväinen tuuli on raikkaan vilpoisa vielä näinkin kaukana merestä. Aurinko kuitenkin lämmittää nopeasti kaiken mihin tuuli ei osu. Lumilokin tarjoilut ovat vaatimattomia. Puuroa aamulla, puuroa illalla. Puolen päivän aikaan kovia korppuja ja läskiä, jotka voi napostella välipalaksi tai säästää illan puuron lisukkeeksi. Kaikki huuhdellaan alas paksulla, mustalla oluella, josta ei tunnu olevan pulaa. Laivalla ei ole muuta kuin aikaa. Aikaa tuijotella jokea ja rantoja. Vielä toinen viileä yö telttakankaiden alla muiden matkustajien kanssa aikaa viettäen.

Aamiaispuuro ilmestyy samaan aikaan, kun Womfordin kylän savut näkyvät itärannalla edessä päin. Perämiehen mukaan laiturissa ollaan hyvissä ajoin ennen puolta päivää. Täällä joki ei enää ole niin valtava, kuin etelämpänä. Vesi on keväällä korkealla ja noussut peittämään soistuneita rantoja levittäen joen reilun kilometrin levyiseksi.

Lumilokki luovii ylävirtaan ohittaen Womfordin kylän ennen kuin se laskee purjeensa noin kilometrin päässä ylävirralla ja lähtee ajelehtimaan virtauksen mukana takaisin kohti kylän laituria. Perämies kääntää peräsintä harkiten ja majesteetillisen hitaasti laiva kääntyy virrassa saavuttaen kylän laiturin pään keula edellä. Nuori poika, ehkä kahdentoista, loikkaa laivan keulakannelta laiturille ranteenpaksuisen köyden kanssa. Hän pyöräyttää köyden raskaasta puusta tehdyn pollarin ympäri ja nojautuu taaksepäin kiskoen köyttä koko painollaan. Kaksi aikuista merimiestä loikkaa laivan laidalta laiturille ja alkaa ohjata laivaa köysistä vetäen. Yllättävän näppärästi suuri alus kääntyy kyljittäen laituriin ja merimiesten vielä sitoessa ja kiristäessä köysiä lankku jo lasketaan ja sitä pitkin pääsee kävelemään laiturille. Edessä avautuu Womfordin mitään sanomattoman oloinen kyläpahanen, mutta Punamännylle on vielä matkaa ja ensimmäisenä Lumilokilta alas loikannut poika kutsuu jo joen toiselle puolen menijöitä pieneen soutuveneeseen.

Painajaisunissa nähty mystinen symboli

Kun kaikki ovat kyydissä kaksi merimiestä soutaa jollan vastarannalle ja vetää sen matalikolle kohdassa, jossa rannalle on kasattu miehen korkuinen kivikeko. Matkustajat nousevat kyydistä ja katselevat Dessarin joen länsirantaa, maasto on kuivan ruohikon peittämää ja kumpuilevaa. Jossain kaukaisuudessa näkyy toinen kivikeko ja sen takana pilkottaa vielä kolmas. Edessä on kolmen, ehkä neljän päivän kävelymatka kivikekoja seuraten ennen kuin saavutaan Punamännyn pelloille.


Paikkoja

Dessarinin laakso

Dessarin-joen muodostama kukkulainen laaksoalue, joka rajoittuu lännessä Hautapuiston metsään ja Länsimetsään, idässä Korkeametsään, pohjoisessa Miekkavuoriin ja Dessarinkukkuloihin, sekä etelässä Kurjakukkuloihin. Alue on etelästä pohjoiseen mitattuna noin 400 kilometriä pitkä ja idästä länteen mitattuna 300 kilometriä leveä ja sen keskellä sijaitsevat Sumberinkukkuloiden kivinen labyrintti. Dessarinjoen lisäksi alueen läpi kulkee etelä-pohjoissuunnassa Pitkätienä tunnettu karavaanitie, joka kulkee lähes kahden tuhannen kilometrin matkan Waterdeepistä Mirabariin. Alue on kuivahkoa ja tuulien pieksämää harvaan asuttua preeriaa. Talven ja syksyn säistä johtuen lähes kaikki asutus alueella on rakennettu mahdollisimman matalille paikoille kukkuloiden suojiin. Isoimmat asutuskeskukset ovat Punamännyn, Länsisillan, Beliardin ja Womfordin kylät. Lähimmät kaupungit ovat Yartar pohjoisessa ja Waterdeep lounaassa.

Liikuminen itä-länsisuunnassa Dessarinin laakson alueella on vähintäänkin haastellista. Kunnollisia teitä ei ole ja koko alueella on yleensäkin vain kolme tunnettua ja merkittyä polkua: Kekotie, Mäntypolku ja Kivireitti. Lisäksi Dessarinjoki on erittäin leveä ja varsinkin keväällä vuolasvirtainen eikä tunnettuja ylityspaikkoja ole kuin kaksi: Rautakahlaamon silta ja Kivisilta. Näistä Rautakahlaamon silta on tällä hetkellä niin huonossa kunnossa, että suurin osa ihmisistä käyttää Womfordin lauttureiden palveluksia päästäkseen joen ylitse.

Sumberinkukkulat

Keskellä Dessarinin laaksoa kohoavat kukkulat, joiden halki Dessarinjoki virtaa. Voimakkaat vesivirtaukset ovat kuluttaneet näiden jo valmiiksi jyrkkien kalkkikivikukkuloiden lävitse lukemattoman määrän rotkoja, uomia, halkeamia ja luolia muodostaen kymmenien tuhansien neliökilometrien alueella levittäytyvän kivilabyrintin jossa suunnistaminen ilman paikallistuntemusta on lähes mahdotonta. Lisäksi alue on nykyisin poikkeuksellisen kuivaa ja elotonta, joten sinne suuntaavaan matkaajan on pakko kuljettaa mukanaan omat ruokansa ja vetensä. Yleisesti ottaen paikalliset välttelevät kukkuloille lähtemistä jo pelkästään armottomien olosuhteiden takia, mutta kukkuloiden lukuisissa luolissa ja raunioissa nykyisin asustavat hirviöt kuten gnollit ja ogret eivät myöskään rohkaise retkeilemistä kukkuloilla.

Dessarinlaakson ainakin 6000 vuotta vanhan asutushistorian aikana Sumberinkukkuloilla on ollut myös laajempaa asutusta. Nykyisin jäljellä on vain raunioita ja hautaholveja, mutta jostakin syystä kaikki laakson alueella olevat jäljet jotka viittaavat laajempaan rakentamiseen ja nykyistä huomattavasti suurempiin asukasmääriin löytyvät nimenomaan tämän armottoman kivilabyrintin alueelta.

Tyar-Besil

Sumberkukkuloiden alueella vaikuttaneet Besilmarin kääpiövaltakunnan pääkaupunki, joka sijaitsi muinaishaltioiden jälkeensäjättämissä luolissa. Besilmarin kääpiövaltakunta perustettiin lähes 6000 vuotta sitten vuonna -4420 DR ja hylättiin -4160 DR. Besilmarin kuningaskunta on harvinaisuus kääpiöiden valtakuntien joukossa, koska pääkaupunkia Tyar-Besiliä lukuun ottamatta se rakennettiin pääosin maan päälle, käyttäen hyväksi Sumberkukkuloiden luontaisia muotoja ja helposti muokattavaa kiviaineista. Valitettavasti valtakunnan rakennusaineena toimiva pehmeä kalkkikiviaines ei ole säilynyt Dessarininlaakson vaihtelevissa sääoloissa ja Tyar-Besilin luolia lukuun ottamatta lähes kaikki jäljet Besilmarista ovat kadonneet. Kääpiöt tunsivat neljä reittiä Tyar-Besilin luoliin. Nykyisin kaikki neljä reittiä ovat eri elementtikulttien hallussa.

Womford (Kiermekahlaamo)

Pikkuruinen kylä, jonka ainoa olemassaolon syy on suurikokoinen mylly, joka jauhaa kylää ympäröiviltä pelloilta tuodun vehnän ja kauran jauhoksi. Kaura päätyy pääosin paikallisten viljelijöiden omiin suihin, mutta vehnäjauhoa kuljetetaan laivalasteittain alavirtaa Waterdeepin kaupunkiin, jossa se myydään paikallisille leipureille ja päätyy erilaisten leivosten muodossa rikkaiden ja vaikutusvaltaisten pöytiin. Kylän alkuperäinen nimi oli Rautakahlaamo lähellä olevan paikan mukaisesti, mutta erään lohikäärmeen hyökättyä kylään paikkaa alettiin kutsumaan Käärmekahlaamoksi, joka aikaa myöten vääntyi paikallisessa murteessa Kiermekahlaamoksi.

Cairn Road (Kekotie)

Ei mikään oikea tie, vaan kivikekojen merkitsemä kärrypolku aron poikki Womfordin vastarannalta Punamäntyyn. Kesän aikana karavaaniliikenne polkua pitkin on kuitenkin niin lajaa, että monilla kohden vaunujen pyörät ovat kuluttaneet maan pois jopa lähes metrin syvyydelle, jättäen polun kulkemaan syvässä, helposti vedellä ja mudalla täyttyvässä urassa. Tästä johtuen ilman vaunuja liikuttaessa on helpompi kävellä hiukan polun sivussa.

Red Larch (Punamänty)

File:Red Larch map.png
Punamännyn kylä

Jyrkkien ruohon peittämien kukkuloiden väliin puristunut rajaseutujen karavaanikylä, joka on olemassa oikeastaan vain tuottaakseen erilaisia palveluita Pitkää Tietä pitkin kulkeville lukuisille kauppakaravaaneille. Kylä on nimetty alueelta löytyneiden punaneulaisten mäntyjen mukaan, mutta nykyisin kaikki punaiset männyt on kaadettu ja sahattu talojen kattohirsiksi. Ainoat puut kylässä ovat paljon myöhemmin istutettuja hedelmäpuita. Kylässä on vajaa sata taloa, muutamia peltoja, laaja karavaanipiha, kaksi suurta kanalaa ja kaksi kivilouhosta. Kivilouhoksista louhitaan rakennuskiveä kylän omiin tarpeisiin, mutta osa paremmasta kiviaineksesta kuljetetaan myös kauemmas. Kylässä on yksi majatalo (Heiluva Miekka), suuri Taverna (Aurinkokypärä), muutamia kauppoja ja kaksi vaunkkuripajaa. Kylän oma asukasluku on joitakin satoja, mutta millä tahansa hetkellä paikalla on yleensä satoja läpikulkumatkalla olevia matkaajia. Ei siis liene suuri yllätys, että kylän suurimmat rakennukset ovat majatalo ja taverna, jotka on molemmat rakennettu kivisiksi, useampikerroksisiksi kartanoiksi. Kylän kulinaarisiin erikoisuuksiin kuuluvat lämpimät (ja vahvat) munatotit, munakkaat ja kananmunapiiraat. Lisäksi kanaa saa vartaassa, piiraassa ja munakkaassa.

Viimeaikoina Punamännyn kylässä on tapahtunut merkittäviä muutoksia. Kylän sheriffi on valittu kylän pormestariksi. Kylän entinen vaikuttaja Albaeri Mellikho on etsintäkuulutettu epäiltyjen kulttiyhteyksiensä ja epäonnistuneen karavaanin vartiopalveluiden järjestelyn vuoksi ja kylän toisen louhoksen omistaja Elak Dorne on ottanut hänen omaisuutensa hallintaan.

Lance Rock (Keihäskivi)

Punamännyn lounaspuolella muutaman kilometrin päässä sijaitseva kivimuodostelma, jossa noin yhdeksän metrinen harmaa graniittinen pilari nousee viistosti kalkkikivikalliosta. Kalkkikivikallion sisällä on luola, jossa majaansa piti "Keihäskiven Lordiksi" itseään kutsuva, kuolleita manaava velho.

Sacred Stone Monastery (Pyhän Kiven Luostari)

Jossain Sumberinkukkuloiden kätköissä sijaitseva luostari joka tunnetaan halvasta brandystä ja synkistä munkeista. Munkit kantavat kivisiä naamioita ja ovat vannoneet hiljaisuuden valan. Luostaria johtaa sokea abbedissa Hellenrae.

Larch Path (Mäntypolku)

Ainoa tunnettu ja merkitty polku Sumberinkukkuloiden läpi joen länsipuolella. Kulkee Punamännystä Kivisillalle noin 150 kilometrin matkan.

Feathergale Spire (Höyhenpuhurin Torni)

Sumberin kukkuloilla sijaitseva muinainen torni, jonka Thurl Merroska kunnosti ritarikuntansa (kulttinsa) päämajaksi kymmenen vuotta sitten.

Rundreth Manor (Rundrethin Kartano)

Legendaarinen "Pimeäneidon Pesä". Muinainen raunio, jonne eksyneet seikkailijat eivät koskaan palaa.

Bargewright Inn (Lautturin Majatalo)

Lautturin Majatalo

Womfordin ja Rautakahlaamon lähellä sijaitseva suuri linnoitettu majatalo jota ympäröi pieni kauppiaiden ja käsityöläisten kyläyhteisö. Kaksinkertaisen kehämuurin sisällä toimii seppä, hevoskauppias, härkäkauppias, vaununtekijöitä, tynnyrintekijöitä, pyöräntekijöitä ja useampi majatalo. Pienemmät majatalot ovat varsin vaatimattomia kuorma-ajajien majoitus ja vaihtopaikkoja, mutta Vanhan Lautantekijä majatalo on vanha linnoitus ja tarjoaa myös suuria ja hyvin varustettuja huoneita, sekä muita palveluita. Merkittävä osa kauppiaista on Zhentarimin taskussa tavalla tai toisella ja Vanhan Lautantekijä majatalo toimii myös Zhentarimin paikallisena tukikohtana. Koko yhteisön vartiopäällikkönä ja epävirallisena johtajana toimii Vahempi Miekka Chalaska Muruin, jonka palkkaama kaarti, Miekat, pitää yllä järjestystä alueella.

Paikallisten Zhentarimin agenttien Nalaskurin ja Inglorin juonitteluiden ja varastelun seurauksena molemmat päätyivät Zhentarimin epäsuosioon (ja matalaan hautaan). Lautturin majatalo päätyi Malesirin hallintaan.

Ilman kultistit tuhosivat majatalon vapauttamalla alueella valtavan hirmumyrskyn, jonka seurauksena kymmeniä ihmisiä kuoli ja satakunta loukkaantui. Myrsky tuhosi taloja, vankkureita ja veneitä laajalti ja sen jäljiltä muun muassa jokiranta ja majatalon alue oli täynnä ruumiita ja raunioita. Chalaska yrittää saada majataloa uudelleenrakennettua.

Goldenfields (Kultakentät)

Kultakentät on yksi Miekkarannikon alueen suurimmista temppeleistä ja suurin alueella oleva Chauntean temppeli. Itse asiassa kyseessä on enemminkin temppelikaupunki, joka on rakentunut valtavankokoisen muinaisista jättiläismännyistä rakennetun Chauntean päätemppelin ympärille. Päätemppelin ja sitä ympäröivät sadat talot puutarhoineen sijaitsevat suuren kehämuurin sisäpuolella. Kehämuurin ulkopuolelta alkavat kymmenien neliökilometrien laajuiset hyvin hoidetut pellot. Aluetta vartioivat palkatut seikkailijat ja pelloilla työskentelee yhteensä viisituhatta työntekijää. Kokonaisuudessaan Kultapellot tuottavat ruokatarpeita ja siemenviljaa moninkertaiselle määrälle ja erityisesti Waterdeepin, Secomberin ja Yartarin kaupungit ovat pääsatokauden ulkopuolella ja huonoina aikoina riippuvaisia Kultakenttien tuotannosta. Kultakentät on luonnollisesti myös Emerald Enclaven tärkeä tukikohta alueella.

Metsästävän Kirveen Salit (Halls of the Hunting Axe)

Besilmarin kuningaskunnan aikainen raunio.

Tanssivan Veden Laakso (Vale of Dancing Waters)

Paikka, jossa lukuisat purot laskeutuvat vesiputouksina Dessarin jokeen. Sumber Hillsin itäpuolella joen varressa on huomaamaton polku, joka on merkitty kääpiöriimulla. Jossain laakson ylärinteillä sijaitsee Hellän Valan Pyhättö, muinainen kääpiöjumalatar Sharindlarin temppeli.

Seikkailijat

Arannis - (male elf eldrich warrior)

Cassilda "Cassie" Kentledge - (female Illuskan human warlock) Lords' Alliance.

Darvin Everwood - (male Tethyrian human wizard) Harpers.

Keothi "Fearless" Kalagiano - (male goliath barbarian) Emerald Enclave. Oli kirottu villisikalykantropialla taisteltuaan Jolliver Julmaleukaa vastaan, mutta kirous poistettiin vastoin hänen tahtoaan.

Malesir - (male tiefling sorcerer) Zhentarim. Saanut haltuunsa ja valvontaansa Zhentarimin tukikohtanan toimivan Lautturin majatalon.

Shandri - (female human druid) Emerald Enclave. Kantaa Nurvureemin merkkiä otsassaan muistona kerrasta, jolloin hän kuoli villiintyneen härkälauman jaloissa.

Kruger Ironfoot - (male svirfnebli monk) Lords' Alliance.

Jashmid Harim - (female air genasi cleric) Harpers.

Rutur (male Tethyrian human fighter) - Teurastajan apulainen ja apulaiskonstaapeli. Suunnitteli seikkailijaksi ryhtymistä, ja viimeistään hippogriffillä ratsastamaan päädyttyään on muuttunut oikeaksi seikkailijaksi.

Balwer Redwood (male Illuskan human cleric of the Red Knight). Kotoisin Punamännyn kylän läheltä, työskennellyt palkkasotilaana toistakymmentä vuotta. Palannut kotikonnuilleen temppeliritarikoulutuksen jälkeen.

Seikkailijoiden seuralaisia

Henkilöitä

Punamännyn tunnistetut kontaktihenkilöt

Endrith Vallivoe (male Tethyrian human) – Eläkkeellä oleva karavaanimestari. Keräilee romua. Vanha kaukaisuuteen tuijottava mies likaisissa, kuluneissa vaatteissa. Harmaantuneet hiukset. Jäntevän ja kuivakan oloinen. Keräilee reseptejä. Harperien kontakti.

Mangobarl Lorren (male Tethyrian human) - Leipuri. Tunnetaan kovana tarinankertojana. Zhentarimin kontakti.

Maegla Tarnlar (female Turami human) - Vaatturin vaimo. Tummaihoinen ja -hiuksinen nainen, joka tuntuu pitävän Tarnlarin vaatekaupan bisneksestä huolta miehen keskittyessä enemmän itse vaatteisiin ja muotiin. Lords Alliancen kontakti.

Haelleeya Hanadroum (female Tethyrian human) – Amnista kotoisin oleva kylpylänpitäjätär ja vaatekauppias. Kauniisiin silkkisiin vaatteisiin pukeutuva tummahiuksinen nainen. Erittäin notkea. Puhuu yleensä kuiskaten. Emerald Enclaven kontakti.

Punamännyn muita asukkaita

Punamännyn pääkatu

Aerego Bethendur (male Tethyrian human) - Pitkä, hymyilevä mies joka pitää vuokravarastoa kylässä.

Elak Dornen (male Tethyrian human) – Kivilouhoksen omistaja. Tatuoitu ja älykkään oloinen ruskeahiuksinen aatelismies joka pukeutuu jokilaivurin takkiin ja lakkiin. Tumma parta ja viikset. Osaa laulaa työlauluja.

Garlen Harlathurl (male Tethyrian human) - Tavernanpitäjä. Kyynisen ja katkeran oloinen mies, joka pukeutuu kuluneisiin kauppiasluokan vaatteisiin, jotka olivat muotia Waterdeepissä kaksi vuosikymmentä sitten.

Ghileeda (female Tethyrian human) - Heiluvan miekan nuori tavernatyttö.

Helvur Tarnlar (male Tethyrian human) - Vaatturi. Hiukan ylimielisen oloinen mies, joka haluaa esiintyä Waterdeepin muodin tuntijana ja yrittää kovastai vaikuttaa ylhäistöltä ainakin Punamännyn kylän mittapuulla.

Harburk Tuthmarillar (male Tethyrian human) – Kylän konnetaabeli. Vahvarakenteinen, mutta hiukan kömpelö ruskeahiuksinen mies. Pukeutuu punaiseen hopealangalla koristeltuun takkiin ja karhunnahkalakkiin. Ruskea, siisti parta, jota sukii.

Ironhead (male half-orc) – Palkkamiekka ja asekauppias. Jäntevä, mutta arpinen mustahiuksinen mies, Etuhampaat puuttuvat. Pukeutuu nahkaiseen haarniskatakkiin. Osaa matkia lintuja ja eläimiä.

Jalessa Ornra (female Illuskan human) – Teurastaja. Hiukan sivistymättömän oloinen vaaleahiuksinen nainen, joka pukeutuu yksinkertaiseen pellavamekkoon ja monesti nahkaiseen teurastajan esiliinaan. Kiroilee paljon, näppärä käsistään. Pitää hiuksia palmikoituna.

Justran Daehl (male Tethyrian human) - Tavernanapulainen ja kokki. Lyhyt, näätämäisen oloinen ja hiljainen mies.

Kaylessa Irkell (female Illuskan human) – Majatalonpitäjä. Laiha, nykerönenäinen ja vaaleahiuksinen nainen. Pukeutuu siniseen, tyylikkäästi joskin yksinkertaisesti koristeltuun mekkoon. Kimeä ääni, ystävällinen seikkailijoita kohtaan.

Pell Mhandyvver (female Tethyrian human) - Kanankasvattajan tytär.

Phandra Chansyrl (female Tethyrian human) - Nahkuri ja metsästäjätär.

Stannor Ohdaketukka (male Lightfoot halfling) - Vankkurinrakentaja Ilmeth Waelvurin työntekijä, joka myi tiedon Waelvurin vakkuripihassa olevasta salakäytävästä kymmenen kultarahan hintaan.

Ulhro Luruth (male Chondathan human) – Nahanparkitsija. Sekavan oloinen, tummahiuksinen haihattelija joka on onnistunut leikkelemään omia sormiaan. Haisee kuolemalle. Tulee toimeen koirien kanssa.

Dessarininlaakson asukkaita

Hlin

Zomith (female half-orc) - Karavaanivartija. Tapellut Mirabarilaisten vartijoiden kanssa Beliardissa. Palkattiin seikkailijoiden avuksi Punamännystä ja on sen jälkeen osallistunut retkeen Höyhenpuhurin Tornille, sekä Pyhän Kiven Luostariin tehtyyn hyökkäykseen. Osoittautunut kokeneeksi taistelijaksi ja kykeneväksi selviytymään Sumber kukkuloiden vaativassa maastossa vähäisin varustein. Pidätettiin Punamännyssä epäonnistuneen karavaaniretken jälkeen.

Hlin (female shield dwarf) - Karavaanivartija. Zomithin palkkasoturitoveri, joka on myöskin käynyt kauppiaiden seurassa Pyhän Kiven luostarissa. Pidätettiin Punamännyssä epäonnistuneen karavaaniretken jälkeen.

Chalaska

Chalaska Muruin (female damaran human) - Palkkasoturikapteeni, joka työskentelee Lautturin majatalon vartiopäällikkönä.

Renwick Caradoon (male human lich) - Pyhän Kiven luostarin yhteydessä laboratoriota pitävä, magian filosofiaa opiskeleva epäkuollut velho. Suhtautuu nykyisin melko välinpitämättömästi kaikkiin kuolevaisiin eikä ole esimerkiksi vaivautunut tyhjentämään talonsa muita osia sinne pesiytyneistä munkeista, koska heistä ei ole ollut hänelle harmia. Renwick on rakentanut kauan sitten kuolleelle veljelleen Samular Caradoonille hautaholvin johon toivoo voivansa joskus vielä laskea veljensä lepoon.

Nalaskur Thaelond (male half-elf) - Vanhan Lautantekijän majatalon pitäjä Lautturin majatalolla. Zhentarimin agentti. Syrjäytetty ja todennäköisesti kuollut.

Inglor Brethren (male dwarf) - Vanhan Lautantekijän majatalon palveluskuntaan soluttautunut Zhentarimin agentti, jonka tehtävänä oli valvoa Nalaskurin työtä. Syrjäytetty ja todennäköisesti kuollut.

Ellardin Darovik (male tethyrian human) - Kultakenttien apotti ja Chauntean ylin pappi.

Kathra Huntaxe (female shield dwarf) - Hellän Valan Pyhätön apotti ja Sharindlarin ylipapitar. Huolehtii Hellän Valan Pyhätöstä, joka on Tanssivan Veden Laaksoon kätketty muinainen Besilmarin aikainen kääpiöiden rakkauden ja hedelmällisyyden temppeli.

Elementtien lapsia jotka vastustavat pahuutta

Qua'qakvaq aka Kvakva (male aaracocra) - Ilman Herttua Aaqan Pyöreän Sinisen Esineen Pesimän vanhin soturi. Viiden aaracocran pesimälauman päämies. Johti laumansa ikuiselta taivaalta maahan suureen seikkailuun ja taisteluun Muinaista Elementtipahuutta vastaan.

Iijaaqvaq aka Aial (male aaracocra) - Aaran veli ja rohkea soturi.

Iijaq'kva aka Aara (female aaracocra) - Aialin sisko ja rohkea soturi.

Kva-ii-Qa aka Ikki (female aaracocra) - Utelias tiedustelija ja lauman epävirallinen puhemies maassa asuvien kaksijalkaisten kanssa.

Qcirp aka Quirk (male aaracocra) - "Poikanen", nuori soturi joka on otettu mukaan täydentämään Aaqan pyhä luku ja kokeilemaan siipiään suuressa seikkailussa.

Aaeeei'i'i'Qraqkv aka Hän-Joka-Puhaltaa-Preerian-Poikki-Katkoen-Lahoja-Puita (air elemental) - Pesimän muinainen elementtaalisuojelija, joka hajaantui tuuliin ja palasi kiertämään ikuista taivasta taisteltuaan tulielementaalin kanssa Punaisen Kuun Salilla.

Aaeeei'i'i'Qeefshh aka Hän-Joka-Puhaltaa-Preerian-Poikki-Repien-Pensaita-Juuriltaan (air elemental) - Pesimän väliaikainen suojelija.

Gariena

Gariena (female moon elf) - Luonteeltaan villi ja pitelemätön tavanomaisesti kuivilla preerioilla ja aavikoilla viihtyvä druiditar, joka on erikoistunut ilman, tulen ja savun tutkimiseen. Puhuu sujuvasti sekä Aurania (ilman elementtikieltä), että Ignania (tulen elementtikieltä). Harrastaa viulun soittoa ja tuoksuu jatkuvasti eksoottisten puiden savulle. Kotoisin City of Brassista ja tuli Kossuthin lähettämän näyn perässä selvittämään onko muinainen pahuus palaamassa. Palannut City of Brassiin kertomaan maassa tapahtuvista asioista.

Flix (male sprite) - Garienan "henkivartija" ja Afidin taistelupari. Harrastaa Afidin härnäämistä ja erilaisia kepposia.

Afid (female sprite) - Toinen Garienan "henkivartijoista" ja Flixin taistelupari. Harrastaa nuotiosavun ja kipinöiden seassa tanssimista ja erilaisten huumaavien keijuviinien keittelyä.

Amafrey "Ama" (female illuskan human) - "Hurrikaani". Entinen Aerisin luottohenkilö, joka vartioi hovia ja toimi viestinviejinä Aerisin ja muiden välillä. Hän kunnioittaa Yan-C-Binin voimaa ja pyrki käyttämään Ilman Ruhtinaan opettamia tapoja keinona kehittää omaa mieltään ja ruumistaan, mutta ei varsinaisesti palvonut Ilman Ruhtinasta. Jätti kultin Höyhenpuhurin ritarien kapinan yhteydessä ja liittyi Zhentarimin agenttien joukkoon.

Lähettiläät

Silverymoonin, Mirabarin ja Waterdeepin lähettiläiden suunnitelmana oli saapua Dessarininlaakson alueella pidettävään kokoukseen. Lähettiläät edustavat kaupunkien lisäksi myös Lords Alliancea, Harpereita ja Emerald Enclavea. Lähettiläiden kulkua suojaamaan on määrätty Mirabarin armeijasta pieni osasto ja lisäksi Zhentarim on palkattu suojaamaan kokouksen järjestelyitä.

Teresiel (female moon elf) - Silverymoonin lähettiläs. Druidi ja Emerald Enclaven jäsen. Kasvien ja erityisten puiden tuntija. Vangittu Beliardin eteläpuolella Mustan Maan Kultin toimesta ja viety syvemmälle Mustan Maan Temppeliin.

Bruldenthar (male shield dwarf) - Harperien lähettiläs. Akateemikko ja historioitsija, jonka erikoisalana ovat kääpiöiden muinaiset kuningaskunnat. Vangittu Beliardin eteläpuolella Mustan Maan Kultin toimesta ja vietiin Pyhän Kiven luostariin duergarien orjaksi. Vapautettu ja jatkaa tutkimustyötään Lautturin majatalolla.

Rhundorth (male shield dwarf) - Mirabarin lähettiläs. Seppä. Lords Alliancen suojeluksessa. Vangittu Beliardin eteläpuolella Mustan Maan Kultin toimesta ja viety syvemmälle Mustan Maan Temppeliin.

Deseyna Norvael (female human) - Waterdeepin lähettiläs. Waterdeepin korkeaa aatelistoa. Lords Alliancen suojeluksessa. Vangittu Beliardin eteläpuolella Mustan Maan Kultin toimesta, kaapattu Mustan Maan Kultilta Höyhenpuhurin ritarien toimesta ja viety kuulusteltavaksi Aerisi Kalintohille.

Tietolähteitä

Albaeri Mellikho

Albaeri Mellikho (female Tethyrian human) – Kivilouhoksen omistajatar. Erittäin kaunis, punertavanruskeahiuksinen nainen, joka pukeutuu Waterdeepin viimeisen muodin mukaisiin naisten ratsastus- ja ulkoiluasuihin. Karismaattinen ja mukavan oloinen. Kykenee voittamaan kaikki kylän juomakilpailut. Punastuu helposti. Jäätävän hyvä valehtelija, joka julkisesti kielsi loppuun asti kaikki yhteydet kulttiin. Yksityisesti kertonut tietoja Larrakhista, Murheentuojista, Uskojien historiasta ja viime aikoina näkemistään unista, jotka ennakoivat luonnonmullistuksia. Lupautui soluttautumaan Mustan Maan kultin pariin saadakseen lisätietoja kultin toiminnasta ja päämääristä. Kuollut myrskyssä joka tuhosi Lautturin Majatalon.

Soluttautuminen osoittautui vaaralliseksi, vaikeaksi ja erittäin rankaksi kokemukseksi, jonka jälkeen Albaeri palasi Lautturin Majatalolle nälkiintyneenä, väsyneenä ja pahoinpideltynä. Hän kertoi kultien johtajien vaativan alemman tason kultisteilta ehdotonta alistumista ja kärsimysten kestämistä. Tämän tarkoituksena oli "kovettaa" kultisteja ja tehdä heistä vahvempia ja parempia, mutta Albaeri itse epäili Mustan Maan temppelin johtohahmojen Marloksen, Yarshan ja Narthamin todellisuudessa nauttivan muiden satuttamisesta.

Marlandro Gaelkur

Marlandro Gaelkur (male Tethyrian human) – Parturi, tavernanpitäjä ja sekatavarakauppias. Luihu ruskeahiuksinen mies, joka suosii tummia vaatteita ja lierihattuja. Puhuu useita kieliä sujuvasti. Ravistelee oikeaa rannettaan. Tiettävästi myy kaupassaan myös "kerran pudotettua" tavaraa. Kieltää järjestelmällisesti olevansa "missään porukoissa", mutta tuntuu tietävän asioita Uskojien toimminasta, Larrakhista, Murhemiehistä ja Pyhän Kiven munkeista.

Nurvureem

Nurvureem Pimeäneito (female Shadow Dragon) - Rundrethin kartanossa pesäänsä pitävä varjolohikäärme josta tiedetään hyvin vähän. Hän on ilmestynyt seikkailijoiden uniin ja näyttäytynyt kerran Lautturin majatalolla pimentohaltian hahmossa. Nurvureemin taustaa ei tunneta, mutta yleisesti ottaen varjolohikäärmeitä voi syntyä vain kahdella tavalla: joko muinaisen lohikäärmeen nukkuessa Varjojen ulottuvuuteen vievän portin lähistöllä ja imeytymällä Varjojen ulottuvuuteen tai siten, että munia valmiiksi kantava lohikäärmenaaras imeytyy Varjojen ulottuvuuteen ja munii munansa siellä, jolloin poikaset syntyvät Varjolohikäärmeinä.

Nurvureemin alkuperäistä väriä ei tiedetä, mutta käytöksen ja pesäpaikan perusteella todennäköisimmät vaihtoehdot ovat messinki (muodonmuutoskyvyn ja puheliaisuuden vuoksi) tai musta (kauan sitten kadonneen suvun raunioihin tekemänsä pesäpaikan vuoksi). Nämä arvaukset ovat kuitenkin epävarmoja, koska ei tiedetä miten varjolohikäärmeeksi muuttuminen muuttaa lohikäärmeiden alkuperäisiä kykyjä ja luonnetta. Nurvureem pitää Dessarinin laaksoa omana reviirinään eikä pidä siitä, että Silmä on ilmentynyt alueella.





Kultit

Hulluja ja Hylkiöitä

"Keihäskiven Lordi"

Keihäskiven Lordi - Mustiin hovivaatteisiin ja tyylikkääseen hattuun pukeutunut mustapartainen nuori mies, jonka silmissä asuu hulluus. Puhuu itsestään kolmannessa persoonassa ja tituleeraa itseään Keihäskiven Lordiksi. Harjoittaa kuolleiden manaamista. Ajettu pakoon Keihäskiveltä seikkailijoiden tunkeuduttua toista kertaa hänen luolaansa.

Keihäskivellä ollessaan hän säilytti luolassaan taikuudella luotua kuvaa mystisestä Silmästä, jota tuntui pitävän tärkeänä.

Mougra - Nopeajalkainen hiisi, joka väijyi matkalaisia yhdessä Geeraughin kanssa. Toimi Larrakhin tiedonantajana toimittaen tälle tietoa näkemistään ja tapaamistaan matkalaisista. Larrakh puolestaan kertoi Mougralle yksittäisistä matkaajista ja pienistä seurueista, jotka eivät kiinnostaneet häntä mutta olivat sopivia kohteita Mougran ja Geeraughin ryöstelyille.

Geeraugh - Puoli-ogre, joka työskenteli yhdessä Mougran kanssa. Ilmeisesti Larrakhin kanssa toimineiden ogrejen sukulainen tai tuttava.

Uskojat

Punamännyssä vuosikymmeniä toiminut kultti, joka kunnioitti kuutta "Kaivautujaa", eli muinaista kaivosmiestä, jotka olivat löytäneet Liikkuvien Kivien Luolan. Uskojat yrittivät tulkita tulevaisuutta liikkuvien monoliittien asennoista, mutta toiminta oli pitkään vähäistä ja pysyi piilossa. Noin kaksi vuotta sitten Albaeri Mellikhon alkoi nähdä unia lähestyvistä luonnonmullistuksista ja Larrakh saapui tulkitsemaan kivien vilkkaammaksi muuttunutta liikettä.

Baragustas (male Tethyrian human) - Eläkkeelle Ilmeth Waelvurin vaunupajalta jäänyt puuseppä, jota pidettiin hiukan hulluna. Asui käytännössä Liikkuvien Kivien Luolassa. Ensimmäisenä vasikoinut mies, joka osoitti Ilmeth Waelvurin, Marlandro Gaelkurin ja Albaeri Mellkihon kultin jäseniksi.

Grund (male half-orc) – Isokokoinen ja kalju vihannestensäilöjä. Kuluneet ja likaiset nahkavaatteet. Iloinen, yksinkertainan ja haisee etikalle. Kuoli Liikkuvien Kivien Luolassa.

Ilmeth Waelvur (male Tethyrian human) – Juoppo vankkurinkorjaaja. Kalju lihava mies, jolta puuttuu sormia. Pukeutuu yleensä lierihattuun ja yksinkertaisiin työvaatteisiin. Viihdyttää lapsia tarinoillaan. Kolmantena vasikoinut mies, joka syytti ensin Albaeri Mellikhoa, mutta vaihtoi sitten mielipidettä ja syytti Marladro Gaelkuria.

Rothar Hatherhand (male Tethyrian human) - Ilmeth Waelvurille työskennellyt puuseppä. Toisena vasikoinut mies, joka syytti kaikesta Ilmeth Waelvuria.

Mustan Maan Kultti

Mustan Maan tunnus

Mustan Maan Kultti palvoo Ogrémochia, jota heidän kanssaan yhteistyössä olevat ogret kutsuvat "Ogremogreksi". Mustan Maan kultin maanpäällisenä tukikohtana toimi Pyhän Kiven Luostari. Kultin temppeli on tuhottu ja kultti on paennut syvempiin luoliin.





Ulvovan Vihan Kultti

Ulvovan Vihan tunnus

Ilman Kultti palvoo tai ainakin pyrkii kontrolloimaan Ilman Ruhtinasta Yan-C-Biniä. Höyhenpuhurin Ritarit muodostavat kultin etuvartion. Kultin profeetta Aerisi on vankina, kultin temppeli on tuhottu ja kultti on paennut syvempiin luoliin.





Murskaavan Aallon Kultti

Murskaavan Aallon tunnus

Murskaavan Aallon kultti ilmeisesti palvoo Pahan Veden Ruhtinatarta Olhydraa. Kultin maanpäällisenä tukikohtana toimi Jokivartion linnake, joka on nyt hylätty. Kultti on liitossa Mustan Maan kultin kanssa ja pitää Ilman ja Tulen kultteja vihollisenaan. Kultin profeetta Gar on kuollut, kultin temppeli on tuhottu ja kultti on paennut syvempiin luoliin.





Ikuisen Tulen Kultti

Ikuisen Tulen tunnus

Kultilla on tukikohta syvällä Sumberin kukkuloiden kätköissä.








Pahuuden Kosmologia

Elementaalisilmä (Elder Elemental Eye) on Primordial, joka tunnetaan myös nimillä Kahlittu Jumala ja Tharizdun. Dawn Warin aikana primordiaalit taistelivat jumalia vastaan ja Elementaalisilmä loi Abyssin. Rangaistukseksi tästä sodan jälkeen jumalat karkoittivat ja kahlitsivat sen omaan ulottuvuuteensa (Elementaalikaaos?), josta se yrittää nyt paeta.

Elementaalisilmän alaisuudessa on neljä archomentaalia, yksi kutakin elementtiä kohden. Ne ovat:

  • Orgemoch aka Ogremogre (maan archomentaali)
  • Olhydra aka. Allhydra (veden archomentaali)
  • Yan-C-Bin (ilman archomentaali)
  • Imix (tulen archomentaali)

Lisäksi ainakin yksi archomentaali vastustaa Elementaalisilmää.

  • Aakva (ilman archomentaali), joka lähetti aaracockria Höyhenpuhurin lähelle vastustamaan Elementaalisilmää.
  • Kossuth (tulen archomentaali), joka lähetti näyn Garienalle varoituksena Elementaalisilmästä.