Olemme päivittäneet yhdistyksen verkkopalvelun tietosuojaselosteen vastaamaan EU:n tietosuoja-asetuksen (GDPR) vaatimuksia.

Tietosuojaselosteessa kerromme, mitä henkilötietoja keräämme yhdistyksen verkkopalvelun käyttäjistä, miten käytämme niitä ja miten huolehdimme niiden suojaamisesta.

Seloste on luettavissa täällä

Olemme myös päivittäneet yhdistyksen verkkosivujen käyttöehdot. Verkkosivuston käyttö edellyttää, että käyttäjä sitoutuu noudattamaan näitä käyttöehtoja. Käyttöehdot muodostavat sitovan sopimuksen sinun ja yhdistyksen välillä.

Tutustu huolellisesti näihin käyttöehtoihin. Käyttämällä verkkosivustoa vahvistat lukeneesi, ymmärtäneesi ja hyväksyneesi käyttöehdot sekä antaneesi suostumuksesi käyttöehdoissa kuvattuun henkilötietojen käsittelyyn.

Käyttöehdot ovat luettavissa täällä

[Kapeanmeren Kevät] Yleistä

edited January 1970 in Roolipelit
Prologi:

Suunnitelma on uskalias. Rautavaltaistuin on ajautunut umpikujaan Seitsemän uskon kanssa ja on lähes kykenemätön valvomaan valtakuntaa. Meren toisella puolen, Essoksessa, vanhan vallan viimeisen perillisen Daenerys Targaryenin sanotaan valloittaneen lukuisia kaupunkeja ja keränneen valtaisan armeijan itselleen. Tarinat sanovat, että tytöllä on kolme ilmielävää lohikäärmettä. Jotkut sanovat Meereenin kuningattaren olevan uudelleensyntynyt Aegon Valloittaja. Toiset sanovat hänen olevan verenhimoinen hirviö, joka kylpee surmaamiensa lasten veressä säilyttääkseen kauneutensa.

Mikä tahansa onkin totuus vanhat suvut muistavat vielä ajat, jolloin lohikäärmeet hallitsivat sotakenttiä. Mitä jos tarina lohikäärmeistä onkin totta? Nämä suvut eivät olisi vanhoja elleivät ne olisi oppineet pelaamaan peliä riittävän varovaisesti. Joskus turnajaisissakin kannatti lyödä vetoa molempien puolesta. Mikäli tyttö lohikäärmeineen ei koskaan ilmestyisi Westerosin rannoille kapina Rautavaltaistuinta vastaan Targaryenien lippua liehuttaen olisi suorastaan rikollista hölmöyttä. Mutta mikäli lohikäärmeet olisivat todella tulossa vain hölmö asettuisi kentälle niitä vastaan.

Kaksi sukua, Hyrnet ja Manningit, vasalleineen päättivät yhdistää voimansa ja perustaa kauppakomppanian jonka mandaattina olisi muun muassa pitsin ja päärynäbrandyn kauppaaminen Myrin ja Tyroshin vapaakaupungeista Dornen kautta Lakeudelle. Kauppakomppania tulisi toimimaan Myrin, Tyroshin ja Lysin vapaakaupunkien välisillä Kiistellyillä Mailla. Kaupassa oli mahdollisuus valtaviin voittoihin, mutta vähintään yhtä tärkeää olisi se, että komppania perustetaan juuri sopivasti sille alueelle, jonka kautta Daenerys Targaryen armeijoineen ja lohikäärmeineen todennäköisesti joutuisi kulkemaan mikäli tämä päättäisi matkata Westerosiin... 

Comments

  • Eli kuten prologi vihjaisee uuden kampanjan aiheena on kauppakomppanian / sotajoukon perustaminen, kuljettaminen Kapeanmeren poikki Essokseen ja pysyvän tukikohdan / sillanpääaseman valtaaminen Essoksen mantereelta. Retken "stakeholdereina" ovat Hyrnen ja Manningin suvut mukaan lukien edellä mainittujen vasallisuvut, kuten Linnamäen Manwoodyn huone, Kultahirvaan huone, Rambtonin huone ja Hirvasharjanteen Manningin huone.

    Pelin alkutilanteessa luodaan kauppakomppania ja sille aloitusresurssit jotka ovat toiminnan lakaessa joko Dornen rannikolla satamakaupungissa tai Dornen rannikkosaarilla omassa välisatamassaan. Komppanian aloitusresursseihin vaikuttavat pelaajien valinnat huonetta luotaessa (ensimmäisellä pelikerralla), sekä Suurtarhan Talven PC ja NPC hahmojen valinnat siitä keitä henkilöitä ja mitä resursseja matkaan halutaan lähettää. Esimerkkeinä NPC -johtoisten huoneiden panokset retkelle:

    Kultahirvaan Huone

    Lady Sylvie Harte asettaa kauppakomppanian käyttöön muutamia kapteeneita, perämiehiä ja kokeneita jokilaivureita, jotka osaavat sotia laivoilla ja operoida veneitä ja kevyitä piirityskoneita (lähinnä ballistoja). Lisäksi Kultahirvaan huone sijoittaa retkelle rahaa, jolla voidaan ostaa tai vuokrata laivoja ja palkata miehistöä Dornesta.


    Rambtonin Huone

    Lady Rhaenyra Rambton lähettää matkalle Ser Jason Rollingsfordin, Jhaenna Rambtonin ja pienen osaston Mustan Komppanian ratsukersantti Albrechtin kouluttamia varsijousimiehiä. Lisäksi lady Rhaenyra Rambton varustaa nämä uudet joukot omista varoistaan.


    Manningin Huone

    Lordi Darren Manning tarjoaa retken käyttöön runsaasti työvoimaa. Suurin osa tästä väestä on vapaaehtoisia Manningien maiden irtolaisia ja Kissojen Sodan pakolaisia, joista on lähinnä apua retken lukuisiin huoltotehtäviin ja palveluskunnaksi. Tästä huolimatta he ovat huomattavasti luotettavampaa työvoimaa, kuin mahdollisesti Dornen kaduilta kolikoilla vuokrattavat irtolaiset. Mukana on myös joitakin entisiä Sinikissojen veteraaneja, joista on tarvittaessa myös sotimaan.


    Pyytäisin pelaajilta tähän ketjuun ajatuksia hahmoista (niillä jotka haluavat uusia hahmoja tehdä), mukaan lähtijöistä (niillä joilla jokin vanha hahmo tulee mukaan) ja resursseista (joita Hyrnen huone, Linnamäen Manwoodyn huone ja Hirvasharjanteen Manningin huone retkeen sijoittavat). Auki on myös sellaisia yksityiskohtia, kuten kuka toimii retken virallisena johtajana, eli onko kyseessä jonkun PC hahmo? Jos ei, niin sitten täytyy katsella NPC huoneista mahdollisesti vielä joku tarpeeksi vaikutusvaltainen vanha NPC hahmo mukaan johtajan ominaisuudessa... Ihan ketä tahansa ei tällaisen retken johtoon kuitenkaan laitettaisi, mikä on syytä muistaa myös PC hahmojen osalta siinä vaiheessa kun mietitään keitä mahdollisesti mukaan lähtee.

    BTW, Carric Hunajapojalle on pelattu paikka Jasen Rollingsfordin aseenkantajana... Eli ainakin lähellä aina kun sattuu ja tapahtuu ;)
  • Mieluusti jatkaisin vanhalla hahmolla, mieluummin niin että Ser Ethan Punavirta jatkaa komeettamaista nousuaan maalaispojasta maineeseen... Varmaankin kyseisellä hahmolla olisi sitten rooli lady Kultahirvaan laivastossa.

  • on 1437591986:


    Mieluusti jatkaisin vanhalla hahmolla, mieluummin niin että Ser Ethan Punavirta jatkaa komeettamaista nousuaan maalaispojasta maineeseen... Varmaankin kyseisellä hahmolla olisi sitten rooli lady Kultahirvaan laivastossa.


    Saattaapi jopa olla, että Ser Ethanista tulee koko retkueen laivaston komentaja. Ei niitä kovin monia sopivia henkilöitä ole, joilla olisi vielä lisäksi kokemusta vesien päällä sotimisesta.
  • Company Resources:

    All starting resources are randomized by rolling 5d6. Starting resources are further modified by where the first base of operations is located. This is the first big decision to be made: Whether the company establishes its first base of operations in coastal lands of Dorne (where there is lots of space and it is easier to bring troops and equipment) or to one of the islands of the Stepstones (which are easier to defend, but all troops and equipment must be brought in by ships). This decision is likely to also dictate how soon the company must migrate its base of operations to Essos (detailed in next chapter: Company Fortunes). Dornismen are fiercely independent so any foreign military there will soon overstay its welcome (lower Law score). A private island base somewhere in the Stepstones is easier to control but keeping the island base supplied is expensive (higher Law but a lower Wealth).

    Dornish Coast: (-5 Influence, +10 Lands, -5 Law, +10 Power)

    Stepstone Islands: (+20 Defense, -5 Influence, -5 Lands, +5 Law, -5 Wealth)

    To finish the Starting Resources of the company a further 5d6 is divided amongst the resources as players see fit. Dividing the dice must be done after adding up previous rolls and modifiers and the freely divided dice are all rolled only after they have been divided amongst the resources.


    Company Fortunes:

    Trade companies make company fortune rolls in the same fashion that noble houses do, though companies cannot elect to increase a single resource by 1 instead of making a company fortunes roll. Instead they must make a company fortunes roll at least every three months, but not more than once a month. For each 1 rolled on a company fortune roll, the company suffers a -1 penalty on all future company fortune rolls until that company moves to a new land holding using the Migrate action, representing how company has to rent and lend Defense and Land Holdings at first before becoming sovereign lords of an area. This penalty decreases by 1 for each month the afflicted land holding is not occupied. This penalty can also be offset by spending one point of Law, Population, or Wealth per point of penalty removed. Negative results on the company fortune roll are most likely to affect Law, Population, or Wealth. Companies require increasing skill in resource management to survive in the long term and might eventually need to settle in one place and establish a fiefdom of their own to become a sovereign noble house.
  • Tanor ei tuolle matkalle varmastikaan ole lähdössä, joten mikäli tehtävää ei arvioida niin tärkeäksi Hyrnen suvun näkökulmasta, että Ser Lawrence lähtisi johtamaan kauppakompaniaa, niin itseni täytyy tehdä  uusi hahmo peliin. Sinänsä Lawrencen osallistuminen ei olisi varmasti ajatuksena mahdoton, kun kyse ei ole pelkästään kaupankäynnistä ja osallistuminen mahdollistaisi huoneelle taas ajamisen kivasti kaksilla rattailla vanhan lordin palvellessa uskollisesti rautavaltaistuinta Westeroosissa samalla, kun perillinen tekee mahdollisesti tarvittaessa sopimuksia Targaryenien kanssa  Essoksessa.

    Jos teen uuden hahmon, niin ajattelin jotain vanhempaa ja kokeneempaa kaartin ritaria, jolla on taustasta johtuen kokemusta myös palkkasoturien kanssa toimimisesta.
  • Ottaen huomioon kyseisen retkueen poliittisen ulottuvuuden Ser Lawrencelle olisi kyllä paikka tarjolla.

  • on 1437578085:


    BTW, Carric Hunajapojalle on pelattu paikka Jasen Rollingsfordin aseenkantajana... Eli ainakin lähellä aina kun sattuu ja tapahtuu ;)


    Kylläpäs Ser Jasenin aseenkantajat vaihtuu tiuhaan :/
    Pitää varmaan sit joku uus hahmo tehdä jos varsimies osaston äpäräpoika aseenkantaja onkin nykyään vain varsijousimies.

  • on 1437839306:


    on 1437578085:


    BTW, Carric Hunajapojalle on pelattu paikka Jasen Rollingsfordin aseenkantajana... Eli ainakin lähellä aina kun sattuu ja tapahtuu ;)


    Kylläpäs Ser Jasenin aseenkantajat vaihtuu tiuhaan :/
    Pitää varmaan sit joku uus hahmo tehdä jos varsimies osaston äpäräpoika aseenkantaja onkin nykyään vain varsijousimies.


    Sillekin hahmolle löytyy hyvä paikka jos haluat sitä pelata. Voi olla, että sille on aseenkantajan tai jopa parempikin virka tarjolla. Manningien huone nimittäin ei ole unohtanut sitä kuka petturi-kokin surmasi...

  • on 1437838036:


    Ottaen huomioon kyseisen retkueen poliittisen ulottuvuuden Ser Lawrencelle olisi kyllä paikka tarjolla.


    Ok, toki jatkan mieluummin vanhalla hahmolla, jos se on kerran mahdollista.

  • on 1437578085:


    BTW, Carric Hunajapojalle on pelattu paikka Jasen Rollingsfordin aseenkantajana... Eli ainakin lähellä aina kun sattuu ja tapahtuu ;)


    Näkeekö Moffi muuten tätä foorumin osiota?
  • Nyt näkee.
  • Itse voisin pelailla Lady Cassana Manwoodyllä, uskoisin motivaatiota matkalle lähtemiseen löytyvän ihan omasta takaa ja toki retkestä voitaneen sopia myös serkku-Morienin kanssa...

  • on 1438630108:


    Itse voisin pelailla Lady Cassana Manwoodyllä, uskoisin motivaatiota matkalle lähtemiseen löytyvän ihan omasta takaa ja toki retkestä voitaneen sopia myös serkku-Morienin kanssa...


    Tämä varmasti onnistuu.
  • Ajattelin lähteä uudella hahmolla mukaan. Haluaisin tehdä kaupankäyntiin ja diplomatiaan suuntautuvan henkilön, jolla voisi olla kontakteja meren taakse. Toki olisi hyvä, että myös jonkinlainen side jompaan kumpaan sukuun löytyy.

    Ja jos Merry on varsijousimiesosaston mukana, on se toki ok vaihtelun kannalta.  :)

  • on 1438929402:


    Ajattelin lähteä uudella hahmolla mukaan. Haluaisin tehdä kaupankäyntiin ja diplomatiaan suuntautuvan henkilön, jolla voisi olla kontakteja meren taakse. Toki olisi hyvä, että myös jonkinlainen side jompaan kumpaan sukuun löytyy.

    Ja jos Merry on varsijousimiesosaston mukana, on se toki ok vaihtelun kannalta.  :)


    Alkuperäinen "Musta Komppania" ei lähde reissulle kokonaisuutena, vaan Jason Rollingsfordin johtama osasto koostuu osittain palkkasoturiuralle loikaneista veteraaneista, uusista Albrechtin kouluttamista alokkaista ynnä muusta porukasta. Tarkka kokoonpano selviää hiukan myöhemmin, mutta vanhojen hahmojen (esim. Merry) osalta on vapaasti pelaajan päätettävissä onko henkilö mukana reissulla vai ei. Tarvittaessa hahmoja voidaan sovittaa uusiin virkoihin yms eli mikäli haluat pelata Merryä, niin joka tapauksessa hahmon asema kauppakomppanian riveissä tulee olemaan jokin muu kuin perus sotilas. Esimerkiksi jos haluat kaupankäyntipainotteista peliä, niin sekin voidaan sovittaa Merrylle jollakin tavalla. Tai sitten vain rollataan uutta hahmoa. Molemmat käyvät GM:n kannalta.
  • Voitaneen luoda tuo teidän "kauppahuone" tässä foorumilla. Ensimmäiseksi teidän pitäisi päättää siitä onko tukikohta Dornen rannikolla vai Astinkivien saarilta. Edut ja haitat kummassakin tapauksessa kumoavat toisensa. Dornen rannikolla law on pienempi ja siten muutto vanhasta tukikohdasta uuteen (tai vanhan tukikohdan laillistaminen) on edessä nopeammin, mutta toisaalta joukkoja ja maata on tarjolla. Omaa saarta on helpompi hallita ja puolustaa koska meri on ympärillä, mutta sitten toisaalta meri on ympärillä eli kaikki on laivakuljetusten varassa. Hyrnen mottoa käyttäen nyt täytyy valita sen välillä onko käytössä "soturien veri" vai "linnojen kivi". Molempia ei tappiin saa.

    Dornish Coast: (-5 Influence, +10 Lands, -5 Law, +10 Power)
     
    Stepstone Islands: (+20 Defense, -5 Influence, -5 Lands, +5 Law, -5 Wealth)

    Sen jälkeen kun tämä kriittinen ensimmäisen vaiheen valinta on tehty rollaan kauppahuoneen perusstatit joihin saatte sen jälkeen vielä jakaa viiden d6:sen verran lisäpisteitä. Laitan resurssien "ostoslistan" myös näkyville siinä vaiheessa, jotta pääsette miettimään mihin on varaa ja mihin niitä lisäpisteitä ehkä kannattaa laittaa...

  • on 1437846451:


    on 1437839306:


    on 1437578085:


    BTW, Carric Hunajapojalle on pelattu paikka Jasen Rollingsfordin aseenkantajana... Eli ainakin lähellä aina kun sattuu ja tapahtuu ;)


    Kylläpäs Ser Jasenin aseenkantajat vaihtuu tiuhaan :/
    Pitää varmaan sit joku uus hahmo tehdä jos varsimies osaston äpäräpoika aseenkantaja onkin nykyään vain varsijousimies.


    Sillekin hahmolle löytyy hyvä paikka jos haluat sitä pelata. Voi olla, että sille on aseenkantajan tai jopa parempikin virka tarjolla. Manningien huone nimittäin ei ole unohtanut sitä kuka petturi-kokin surmasi...


    Voisin kuitenkin kokeilla jotain ei sotilaallista hahmoa tällä kertaa ja joku diplomaatti ja kauppias olisi minullakin ollut mielessä, vähän sama kuin Tanjalla. Mahtaako retkellä olla tarvetta kahdelle tämän suuntaiselle henkilölle?

  • on 1439424937:


    Voisin kuitenkin kokeilla jotain ei sotilaallista hahmoa tällä kertaa ja joku diplomaatti ja kauppias olisi minullakin ollut mielessä, vähän sama kuin Tanjalla. Mahtaako retkellä olla tarvetta kahdelle tämän suuntaiselle henkilölle?


    Ei pitäisi olla ongelma. Jos teillä on enemmän ei-sotilaallisia hahmoja, niin sitten kuvittelisin, että haluatte yrittää ratkaista eteen tulevia ongelmia enemmän ei-sotilaallisin keinoin.

  • on 1439441984:


    Jos teillä on enemmän ei-sotilaallisia hahmoja, niin sitten kuvittelisin, että haluatte yrittää ratkaista eteen tulevia ongelmia enemmän ei-sotilaallisin keinoin.


    Niinhän sitä pelinjohtajana helposti kuvittelis. XD

  • on 1439395441:


    Dornish Coast: (-5 Influence, +10 Lands, -5 Law, +10 Power)
     
    Stepstone Islands: (+20 Defense, -5 Influence, -5 Lands, +5 Law, -5 Wealth)


    Jos nyt kuulostelen ihmisten aikomuksia oikein, että kauppahuonetta kiinnostaisi pelata enemmän kauppahuoneena kuin East India Trading Companyn tyyppisenä yksityisarmeijana, voisi olla edullista että sijoitettavia varoja löytyy (esim. ei -5 Wealthiin) ja toisaalta aseväkeä (Power) voisi olla hyvä olla. Näin pelkällä munchkausaspektilla rannikko näyttää paremmalta. Toisaalta mulla ainakin on visioissa mahtava kauppalaiva-armada, joten saarilinnoitus kutittelee kivasti myös. Onko muilla kommentteja?
  • Itseäni kiinnostaisi enemmän tuo saari, voimakas tukikohta josta käsin käydä kauppaa ja johon vetäytyä kun homma menee vituiksi houkuttelee enemmän. Dornessa on dornelaisia joten ongelmat natiivien kanssa on taattu.
  • Kauppakomppanian muiden kuin kaupallisten tavoitteiden kannalta saari ja toiminnan siirtäminen mahdollisimman nopeasti Essoksen rannikolle tuntuisivat tehokkaammalta vaihtoehdoilta kuin operoiminen Dornen rannikolta.

    Oman hahmoni näkee kaupankäynnin joka tapauksessa enemmän välineenä muiden tavoitteiden saavuttamiseksi eikä ole koskaan syvällisesti perehtynyt aiheeseen, joten siinä mielessä ei kuulosta yhtään huonolta, jos muissa hahmoissa olisi useampikin kaupankäynnin asiantuntija mukana.

  • on 1438630108:


    Itse voisin pelailla Lady Cassana Manwoodyllä, uskoisin motivaatiota matkalle lähtemiseen löytyvän ihan omasta takaa ja toki retkestä voitaneen sopia myös serkku-Morienin kanssa...


    Morienille tämä käy paremmin kuin hyvin. Manwoodin resurssien ollessa aika pitkälle kiinni tornin rakentamisessa, taitaa paras mitä sieltä voidaan mukaan laittaa olla yhteydet Dorneen ja joukko veteraaneja uuten palkkasotilasyksikköön.

    Tässä mielessä kannatan Dornen rannikkoa, sillä silloin näitä yhteyksiä pääsee hyödyntämään heti alusta asti ja niistä on muutakin apua kuin parempien kauppasopimusten vääntämiseen.
  • Ajattelin viimein tehdä uuden hahmon, sillä Morienin tarina on pelattu sopivaan loppuun. Jonkinlainen siviili-asiantuntija on mielessä, jopa ei-aatelinen porvari tai alempi aatelinen.

    Vaihtoehtoja olisi esim. kokenut merikapteeni laivaston käytänön johtamiseen, paikallisten kanssa vuosia asunut ex-pat joka voisi olla kauppias, tulkki tai muu fikseri (tämä olisi varmaan joku pienempi aatelinen) tai sitten joku logistiikan hallitseva laivanvarustaja, makasiinimestari tai kokenut huoltopäällikkö.

    Merillä, sotavoimien mukana tai vieraissa kaupungeissa elänyt hahmo osaisi kyllä puolustaa itseään, mutta ei olisi mikään sotasankari.
  • Jos vedetään tässä vaiheessa kommentteja kasaan, niin molempia vaihtoehtoja puoltavia kommentteja on tullut saman verran. Lyhyesti esitetyt argumentit:

    Dornen rannikko
    + Kaupankäynnin kannalta edullisempi, koska varallisuutta jää enemmän sijoituksiin.
    + Enemmän aseväkeä tarjolla (+power).
    + Manwoodyn suvun yhteyksiä pystytään hyödyntämään.
    - Dorne on täynnä dornelaisia (-law).

    Astinkivien saaristo
    + Suojaisa tutkikohta, johon voi linnoittautua (+defense).
    + Puolessa välissä matkaa Essosta kohti.
    + Laivaston rakentamisen ja operoinnin kannalta parempi.
    - Kallis ylläpitää (-wealth).

    Jätän keskustelun tästä asiasta auki vielä sunnuntaihin asti. Tämän jälkeen päätän esitettyjen argumenttien perusteella kummalla mennään (tai heitän nopalla, jos menee kovasti tasan) ja siirrytään kauppahuoneen luomisen seuraavaan vaiheeseen. Seuraavassa vaiheessa rollaan kauppahuoneen alkustatsit, annan hahmotelmaa ostoslistasta ja pääsette jakamaan lisänoppia resursseihin.
  • Minun puolestani voidaan kyllä aloittaa myös Dornen rannikolta. Pelimekaniikkahan tosiaan suosisi tuota vaihtoehtoa.
  • Petteri, puhuit siitä että tavoite olisi kauppahuonen toiminnan siirtäminen Essokseen mieluummin ennemmin kuin myöhemmin. Siinä mielessä Dornen rannikko on varmasti parempi, että niin mielelläni kuin pelaisinkin valloittamattomasta saarilinnoituksesta operoivaa meri(rosvo)imperiumia, niitä asemia voi olla vaikea hylätä. Viheliäisten Dornelaisten piinaama rannikkoseutu on taas on päinvastoin: toisaalta Manwoodien yhteyksien ja bonuksien takia väkevä aloituspaikka, mutta toisaalta helppo jättää taakseen. Alan kallistumaan rannikkoaloituksen puolelle. Se tuntuu loogisemmaltakin paikalta Hyrnejen, Manningien ja Kultahirvaan kauppahuoneelle, kuin yhtäkkiä yllättäen merestä noussut saarilinnoitus.

    Onko asiaan kommentoimattomilla, peliin osallistuvilla jotain lausuttavaa?

    Next up: Kauppahuoneen nimi. 3. 2. 1. Fight!

  • on 1439917403:


    Petteri, puhuit siitä että tavoite olisi kauppahuonen toiminnan siirtäminen Essokseen mieluummin ennemmin kuin myöhemmin. Siinä mielessä Dornen rannikko on varmasti parempi, että niin mielelläni kuin pelaisinkin valloittamattomasta saarilinnoituksesta operoivaa meri(rosvo)imperiumia, niitä asemia voi olla vaikea hylätä.


    Oikeastaan ajattelin ennemminkin sitä, että oma saarilinnoitus puolessa matkassa voisi olla myös pidemmän päälle hyödyllinen, jos liikeideana on laivata tavaroita Essoksesta Westeroosiin merirosvoja vilisevän saariston kautta, vaikka toiminta siirrettäisiinkin pääosin Essoksen rannikolle. Tämä toki riippuu kuitenkin ylipäänsä kauppakomppanian tarkemmasta toimintamallista mitä ei ole käsitelty kuin hyvin yleisellä tasolla.



    Viheliäisten Dornelaisten piinaama rannikkoseutu on taas on päinvastoin: toisaalta Manwoodien yhteyksien ja bonuksien takia väkevä aloituspaikka, mutta toisaalta helppo jättää taakseen. Alan kallistumaan rannikkoaloituksen puolelle. Se tuntuu loogisemmaltakin paikalta Hyrnejen, Manningien ja Kultahirvaan kauppahuoneelle, kuin yhtäkkiä yllättäen merestä noussut saarilinnoitus.


    Dornen rannikolta aloittamisessa olisi toki se hyvä puoli, että mitään Westeroosin ulkopuolella ei olisi valmiina vaan hahmot joutuisivat (pääsisivät) rakentamaan kaiken siitä eteenpäin omin pikku kätösin. Tämä olisi tosiaan tavallaan loogista, kun suvuilla ei ole tiettävästi ollut aikaisemmin mitään toimintaan Astinkivillä.
  • "viheliäisten dornelaisten..." Pöh. :) Mutta joo, minusta Dornen rannikko tuntuisi sekä yleisesti että oman hahmon kannalta loogisemmalta ja tarjonnee ainkin itseä kiinnostavia aspekteja pelaamiseen ehkä hieman enemmän kuin saaristolinnoitus ja siihen liittyvä mahdollisesti tiheämpi laivailu ympäriinsä. :)
  • Ei taida odottelulla parantua, joten Dornen rannikolta aloitetaan. Statit kauppahuoneelle on heitelty (aika hyviä heittoja tuli, by the way) ja seuraavaksi pitäisi vielä jakaa yhteensä 5d6 ylimääräistä mannaa:

    Defense (19)

    Influence (15)

    Lands (34)

    Law (14)

    Population (21)

    Power (35)

    Wealth (23)



    Founding & Historical Events:

    New Founding
      [li]Favor: Kauppahuone on saanut tukea myös varsinaisten mukana olevien huoneiden ulkopuolelta (esim. Manwoodyn pääsuvulta).[/li]
  • Ja saman tien Resource Holdingien ostoslista, jotta tiedätte mitä mikin maksaa:

    Defense:

    Hall (20 Defense):
    Kartano sopivan sataman lähellä.

    Stockade (10 Defense):
    Puisilla valleilla ja aidoilla rajattu sotaleiri jossakin satamaksi sopivassa poukamassa.

    Lands:

    Hills, Coast 10
    Plains, Coast 8
    Hills 7
    Plains 5
    Wetlands 3
    Grassland +1
    Ruin +3
    Community: Hamlet +10


    Power:

    Warships, Green (8 Power):
    Dornesta ostettuja kaleereita, koggeja ja pitkäveneitä. Kokeneet kapteenit, mutta miehistö palkattu ruokapalkalla läheisistä satamakapakoista. Laivojen miehistöön kuuluu merimiesten lisäksi pieni yksikkö “Mustan Komppanian” kouluttamia varsijousimiehiä ja Hyrnen rastaista värvättyjä pitkäjousiampujia.

    Warships, Trained (10 Power):
    Dornesta ostettuja kaleereita, koggeja ja pitkäveneitä. Kokeneet kapteenit ja alipäällystö. Miehistö pääosin tavernoista ruokapalkalla värvättyjä. Laivojen miehistöön kuuluu merimiesten lisäksi pieni yksikkö “Mustan Komppanian” kouluttamia varsijousimiehiä  ja Hyrnen rastaista värvättyjä pitkäjousiampujia.

    Archers, Green & Upgraded marksmanship weapons (4 Power, 1 Wealth):
    Mustan Komppanian kouluttamia varsijousimiehiä, jotka ovat kotoisin Pässikukkulan, Hirvasharjanteen ja Kypäräkiven mailta.

    Archers, Trained & Fully upgraded (6 Power, 3 Wealth):
    Mustan Komppanian veteraaneja, joita täydennetty uusilla alokkailla Pässikukkulan, Hirvasharjanteen ja Kypäräkiven mailta.

    Cavalry, Trained (8 Power):
    Ratsukersantteja ja maattomia ritareita Punavirran ja Nuoliojan mailta, sekä yksittäisiä Dornelaisia ja Pässikukkulan ratsastavia asemiehiä.

    Guerrillas, Green & Upgraded marksmanship weapons (3 Power, 1 Wealth):
    Pässikukkulan klaanilaisia ja Sinivirran jokilaivureita.

    Mercenaries, Green (2 Power, 1 Wealth) "Markkinamiehet":
    Toreilta, tavernoista ja markkinapaikoilta ruoka- ja vaaterahalla palkattuja miehiä jotka on aseistettu halvimmilla työkaluilla mitä on kasaan saatu.

    Mercenaries, Trained (4 Power, 3 Wealth) "Savuveljet":
    Keihäsmiehiä Nuoliojalta, palvelusväkeä Punavirralta ja satunnaisia sotureita Kissalinnalta.

    Mercenaries, Veteran & Fully upgraded (6 Power, 8 Wealth) "Kissojen Sodan Miekat":
    Kissojen Sodan "all-stars team". Maattomia ritareita Nuoliojalta, Hirvasharjanteelta ja Kypäräkiveltä. Hirvasharjanteen nostoväen, Sinikissojen, Kultahirvaan venemiesten ja Hyrnen rastaiden veteraaneja. Täysin varustettuja.

    Peasant Levies Green (1 Power, 1 Population):
    Sekalaisia värvättyjä ja irtolaisia Hirvasharjanteen, Pässikukkulan ja Dornen alueelta, joilla on joitain asetaitoja nostoväen tai klaanien asemiesten harjoituksista.

    Personal Guard, Trained (9 Power):
    Dornelaisista muodostettu “kauppakaarti”, jonka kapteenit on värvätty Manwoodyn suvun avustuksella.

    Wealth:

    Artisan 10 (Vaatii: Hall or larger Defense holding)
    Mine 10 (Vaatii: Hills)
    Port 10 (Vaatii: Coast or Island)
    Sept 15 (Vaatii: Hall or larger Defense holding)
    Vineyard 10 (Vaatii: Hills or Plains)

    Mine, Port ja Vineyard antavat +5 Company Fortunes, Septi antaa +3 ja mahdollistaa erilaisia uskonnollisia juttuja ja Artisan antaa +1 ja mahdollistaa erilaisia rakennelmia/tuotteita käsityöläismetsrain tyypistä riippuen

    Scorpions 1
    Catapult, small 1
    Catapult, medium 2
    Catapult, large 4
  • Mä voisin äänestää omasta puolestani buustattavaksi Defenseä, toi Hall olisi kiva saavuttaa.

    Poweria voisi pistää kiinni mieluummin pieneen määrään parempia kuin isoon määrään huonompia resursseja, mutta se nyt on vaan mun mielipiteeni. Mulle kelpaisi esim. Warships, Trained (10 Power) ja Mercenaries, Veteran & Fully upgraded (6 Power, 8 Wealth) sellaisiksi yleisjoukoiksi, Personal Guard, Trained (9 Power) kovaksi ytimeksi koviin hommiin ja Guerrillas, Green & Upgraded marksmanship weapons (3 Power, 1 Wealth) sellaisiin muihin hommiin. Näistä jää yli 7 pinnaa.

    Wealthin (sen mitä armeijalta jää) laittaisin kiinni satamaan, jolloin tämän laskuopin mukaan jää vielä 4 pinnaa "vapaaksi"

    Satamaa varten ottaisin Landsista Plains, Coast (8 ), ja ainakin yhden kylän (10), lopuilla (16 pinnaa) voi kai ottaa vähän mitä vaan, vähän lisää plainia (ruoholla?) ja kukkula?

    Wealthia tuossa voisi olla kiva buustailla vaikka parikin kertaa, jos saisi vaikka sataman lisäksi toisen tuotantolaitoksen: vaikka kaivoksen mainituille kukkuloille tai jonkin käsityöläisperinteen sinne Halliin? Miksei viinitarhaakin, mutta edellisessä pelissä oltiin niin Viinurien kiltaa että revittäisiinkö nyt huumoria jostain muuta tuotantotaloudesta?
  • Ai niin, pari juttua...

    Yksi Warships -osasto siirtää yhdellä suoritteella vain yhden jalkaväki tai ratsuväkiyksikön. Mikäli useampi yksikkö halutaan merikuljettaa kerralla, niin se vaatii ulkopuolisten laivojen palkkaamista ja maksaa suoraan Wealthia.

    Mikäli käy niin, että syytä tai toisesta Kauppakomppania joutuu/haluaa siirtää toimintansa täysin Essokselle tai Astinkivien saarille (esim. kasaantuvat Fortune roll -miinukset alkaa vistomaan) niin silloin Dornen rannikolla olevat Land ja Defense, sekä kiinteät Wealth resurssit menetetään, ellei niiden miehittämiseen jätetä pysyvästi joukkoja (tämä on esimerkiksi sellainen homma johon kelpaa mikä tahansa halpa joukko). Artisan -resurssi on liikuteltava samoin kuin osa Port -resurssista, mutta esim Mine tai Sept ei ole. Vastaavasti tietysti alussa kannattaa jättää sijoittamatta osa Wealthista toisen pään mahdollisiin rakenteluihin.

    Influence -resurssista sellainen huomio, että se määrittelee miten paljon hahmojen Statuksesta voidaan käyttää Kauppahuoneen toiminnoissa. Eli hahmojen oman Statuksen ollessa kovempi kuin Influencen määrittämä "Kauppahuoneen status" tulee hahmon kokonais Status Intrigue Defenseen ja Intrugue Aloitteeseen, mutta muita rolleja vedellään alhaisemmalla statuksella. Välillä 11-20 Kauppahuoneen Status on 3. Lawrence Hyrnellä on Status 4, tosin tarinallisesti voi olla ihan loogista ettei sitä kaikkea voi käyttää ainakaan alussa Kauppahuoneen hyväksi. Toinen mihin "Kauppahuoneen Status" vaikuttaa on uusien hahmojen tekemiseen. Uuden hahmon maksimistatus alussa on Kauppahuoneen Status -1.

    Landsien osalta Grasslandsin ainoa etu on se, että ratsuväen yksiköillä (tms. suurilla eläinlaumoilla) on siellä kivempaa kuin karussa ja kasvittomassa maassa.
  • Mustiksen kertomien tarkempien speksien perusteella miten olisi joukoiksi esimerkiksi:

    2 x Warships, Trained (20 Power)

    1 x Personal Guard, Trained (9 Power)

    1 x Archers, Trained & Fully upgraded (6 Power, 3 Wealth)

    Yhteensä 35 Power, 3 Wealth

    Jos tarkoituksena on siirtyä joka tapauksessa nopeasti pois Dornesta, niin muita resursseja kannattaisi varmaan sitoa sinne mahdollisimman vähän.

  • No kieltämättä tämän näkemyksen valossa on syytä olla sitomatta liikaa resursseja Dorneen, jos tavoitteena on nopeasti siirtää painopiste meren yli. Elin jostain syystä siinä uskossa, että pointteja olisi hyvä olla merkittävältä määrin sidottuna johonkin. En tiedä miksi.

    Kannatan Petterin ehdotusta sellaisenaan.
  • Jos otettas koko rahalla wetlandseja? Oon kuullu et sitä dornessa riittää... En osaa munchaa house juttuja ni päättäkää te viisaammat.

  • on 1440177176:


    No kieltämättä tämän näkemyksen valossa on syytä olla sitomatta liikaa resursseja Dorneen, jos tavoitteena on nopeasti siirtää painopiste meren yli. Elin jostain syystä siinä uskossa, että pointteja olisi hyvä olla merkittävältä määrin sidottuna johonkin. En tiedä miksi.


    Eri resurssit siirtyvät meren yli eri tavalla ja osa ei siirry ollenkaan. Tämä on hyvä huomioida niiden 5d6:n lisäresurssin jakamisessa.

    Lands resurssin pisteet kannattaa pääosin sijoittaa Dorneen. Niitä ei kuitenkaan saa mukaan kuljetettua ja tarinallisesti sijoittamattomat pisteet tarkoittavat vain sitä, että teillä on yksittäisiä, pieniä tiloja ja taloja isomman maa-alueen sijasta. Nekään eivät siirry meren yli.

    Defense resurssin osalta pisteet voi joko sijoittaa Dorneen tietoisena siitä, että joskus saattaa tulla se hetki jolloin ne vain kirjataan menetetyiksi mikäli kaikki toiminta siirtyy Essokseen. Toinen vaihtoehto on jättää ne kaikki sijoittamatta ja käyttää ne rakennusprojektien aloittamiseen sitten jos/kun Essoksesta löytyy hyvä uusi Lands jonka haluatte pitää.

    Joukkoihin sijoittamaton Power kulkee mukana ja sitä voi käyttää esimerkiksi halpojen Mercenary -yksiköiden polkaisemiseen pystyyn sitten jos/kun tarvitsette joukkoja miehittämään jotain aluetta. Tämä tarve saattaa tulla vastaan hyvinkin pian mikäli suunnitelma on muuttaa meren yli nopeassa tahdissa, sillä uusille hankituille maille pitää jättää ensimmäisiksi kuukausiksi joukkoja ja aina ei välttämättä halua sitoa siihen hommaan niitä omia iskukykyisimpiä yleisjoukkoja.

    Population siirtyy osittain mukana, joskin siinä vaiheessa kun Lands resursseista luovutaan tai ne menetetään osa Populationian mahdollisesti menetetään.

    Wealth resursseja voi jättää säästöön, jolloin ne kulkevat mukana ja niitä voi käyttää toisessa päässä rakennusprojektien aloittamiseen. Toisaalta Wealth holdingit jotka mahdollisesti jäävät Dorneen tuottavat kuitenkin bonuksia Company Fortunes heittoihin aina siihen asti kunnes ne menetetään tai niistä luovutaan.

    Influence ja Law kulkevat käytännössä koko ajan mukana.

    Kauppakomppanian pelaaminen eroaa Yövartiosta ja Aatelishuoneesta merkittävästi siinä, että kaikkeen resurssien hankintaan liittyy aina riski. Aatelishuone voi istua omilla maillaan ja hiljakseen pumpata lisäresursseja (Aatelishuoneella on kyky kuukausittain tuottaa 1 lisäresurssipiste). Yövartio taas voi lähettää miehiä "kerjuuretkelle" etelään. Kauppakomppanian ainoa tapa tuottaa lisäresursseja ovat onnistuneet kuukausittaiset Fortunes -heitot, joihin tietysti liittyy aina riskinsä. Tarinallisesti se, että Fortunes -heittoja heitetään vapaaehtoisesti useammin kuin on pakko tarkoittaa juuri sitä, että kauppakomppania toimii agressiivisemmin ja ottaa isompia riskejä kaupankäynnissään.

    Erityisesti Wealthin ja Defensen osalta on siis valittavissa kaksi selkeästi toisistaan poikkeavaa mallia sille miten kauppakomppanian toiminta aloitetaan:

    1) Mikäli Wealthia sidotaan heti alusta asti saadaan Company Fortunes heittoihin bonuksia. Sitten heitättä vapaaehtoisesti joka kuukausi Company Fortunesia ja yritätte saada sitä kautta lypsettyä lisäresursseja jotka käytetään mahdollisesti muualla. Tällöin tietysti osa Defensestä kannattaa sijoittaa linnoitukseen, jolla saa suojattua Wealth resursseja.

    2) Jätetään Wealth ja Defense sitomatta, siirretään se meren yli ja aloitetaan siellä massiiviset rakennusprojektit. Sitten kun ne on valmiita aletaan heittää Company Fortunesia joka kuukausi.
  • Pystyykö kauppahuone muuntamaan resursseja toisiksi samoilla säännöillä kuin aatelishuoneetkin?

  • on 1440235199:


    Pystyykö kauppahuone muuntamaan resursseja toisiksi samoilla säännöillä kuin aatelishuoneetkin?


    Kyllä.

  • on 1440235808:


    Kyllä.


    Ok, siinä tapauksessa ei haittaa niin paljon, vaikka kaikki power-pisteet sitoisikin alussa.
  • No sitten laittaisin Landsin kiinni alkuperäisen ehdotukseni mukaan, Power kuten Petteri ehdotti. Mä olisin taipuvainen Polarian malliin 1, jossa sidotaan Wealth ja sitä suojaamaan Defenseä noihin Company Fortunes -heittoihin, jolloin päästään käymään kauppaa heti ja sitä myöten tilanteisiin kiinni. Toisaalta jos porukalla on kova into meren yli, niin mallissa 2 päästään nopeammin kiinni Essoksessa oleviin maihin ja mantuihin. Jos vaan kestää kauan ja paljon tapahtuu ennenkuin sopiva paikka on löytynyt ja linnoitukset rakennettu, ollaan siihen asti vähän tyhjän päällä.
  • Olisikos teillä nyt riittävästi näkemyksiä lisänoppien jakamisesta resursseihin?

    Jos tehdään vaikka sillä tavalla, että Petsku saa jakaa 3 noppaa lisäresursseihin Hyrnen huoneen ja heidän vasallien (Kultahirvas, Rambton, Linnamäen Manwoody) puolesta. Vastaavasti Werewolf voi sijoittaa 2 noppaa lisäresursseihin Manningien puolesta.

    Kun nopat on jaettu, meikäläinen arpoo lisäpisteet ja laitan kokonaisresurssit tänne näkyville. Tämän jälkeen voidaan katsella "ostokset" lopullisesti kuntoon.
  • Jos voi jakaa mihin tahansa statteihin, niin laittaisin varmaan kaksi noppaa lakiin ja yhden influenceen. Perusteluna se, että noilla statseilla heitellään ilmeisesti kolmea noppaa ja laista tulee -5 heittoon (populationista +1), mikä kuulostaa melko haastavalta...
  • Lisänopat +2d6 Law, +1d6 Influence, Defense ja Wealth heitetty... Influence ja Wealth ei paljon parantunut, mutta laki ja Defense kyllä (kehittelen näille jotkut sopivat tarinat). Alla lopulliset pistemäärät ja aikaisemman keskustelun perusteella luonnosta ostoksista. Tästä voitte sitten jatkaa loppuresurssien ostelua.

    "Kauppahuoneen Nimi"

    Defense (25)

    Influence (16)

    Lands (34)
      [li]Plains, Coast, Hamlet (18 Lands)[/li][li]Plains, Grassland (6 Lands)[/li]

    Law (23)

    Population (21)

    Power (35)
      [li]Warships, Trained (10 Power)[/li][li] Warships, Trained (10 Power)[/li][li] Personal Guard, Trained (9 Power)[/li][li] Archers, Trained & Fully upgraded (6 Power)[/li]

    Wealth (24)
      [li]Archers equipment (3 Wealth)[/li][li]...[/li]

    Founding & Historical Events:

    New Founding
      [li]Favor: Kauppahuone on saanut tukea myös varsinaisten mukana olevien huoneiden ulkopuolelta (esim. Manwoodyn pääsuvulta).[/li]
  • Noiden Wealthin sijoitusmahdollisuuksien osalta olisi kiva olla kuvaukset siitä mitä tekevät.

    Landisien osalta minulla ei ainakaan ole mitään kovin voimakasta mielipidettä. Mieluuummin kuitenkin pienet ja arvokkaat maa-alueet kuin laajat, mutta kappalehinnaltaan halvemmat, eli jäljellä olevat kymmenen pistettä voisi minun puolestani sijoittaa vaikka toiseen hamlettiin.

    Ylipäänsä noiden loppujen pisteiden osalta ratkaisevaa tosiaan lienee se kumpi tarjottu strategia valitaan. Muutkin pelaajat voisivat varmaan ottaa asiaan kantaa.

  • on 1440681525:


    Noiden Wealthin sijoitusmahdollisuuksien osalta olisi kiva olla kuvaukset siitä mitä tekevät.


    Mine, Port ja Vineyard antavat +5 Company Fortunes + mahdollisia tarinallisia elementtejä,

    Septi antaa +3 ja mahdollistaa erilaisia uskonnollisia juttuja (Septonit ja Septat, Crusader-joukot yms.),

    Artisan antaa +1 ja mahdollistaa erilaisia rakennelmia/tuotteita käsityöläismetsrain tyypistä riippuen (esimerkiksi piiritysinsinööri lisää omien linnoitteiden suojaa, seppä mahdollistaa parempilaatuiset aseet/haarniskat, laivanrakentaja mahdollistaa laivojen upgreidaamisen jne.)
  • Itse lähtisin mieluummin ennemmin kuin myöhemmin Essosta ja kaupankäyntiä kohti, liika ihastuminen Dornen rannikkoon aiheuttaa vain sotkeentumista paikallisiin kuvioihin, joka nyt ei sitä lopullista tarkoitusta palvele.
  • Jos tarkoituksena on lähteä kohtuullisen pian eteenpäin, niin laittaisin pisteitä ehkä kiinni seuraavasti:

    Defence

    Stockade (10 Defense)

    Wealth

    Port (10 Wealth)

    Perustelut:

    Stockade jättää enemmän pisteitä myöhempiin rakennustöihin kuin hall ja jokin linnoitusrakennelma varmaan kuitenkin tarvitaan sille halvalle yksikölle, joka pitää haalia kasaan miehittämään paikkaa siinä vaiheessa, kun pääosa joukoista poistuu.

    Port antaa hyvin bonusta heittoihin ja siis aikaisemmin kerrotun mukaan siirtyy osittain mukana, kun siirrytään eteenpäin. Tämä sopisi minusta myös ylipäänsä hyvin siihen ajatukseen, että aluetta käytetään tukikohtana kaupankäyntiin.
  • Tällä hetkellä pöydällä oleviin ostoksiin liittyen:

    Tämä teidän Personal Guard unit on tyypiltään jalkaväkeä (helpompi kuljettaa laivoilla ja ei tarvitse samalla tavalla rehua kuin ratsuväki)

    Stockade -linnoituksista sellainen lisätieto, että jos teillä on käyttämätöntä defenseä, niin Stockaden pistää pystyy 1d6 kuukaudessa päinvastoin kuin isommat kiviset linnakkeet, joissa puhutaan aina minimissään 12+ kk aikatauluista.

    Olisko tarvetta sotakoneille (scorpion/catapult?) Warshippien varusteeksi?
  • Ei välttämättä huonompi ajatus pistää paria skorpionia tai katapulttia sotalaivojen kannelle. Mitäs muut mieltä?
  • Mitä enemmän sotakoneita, sen parempi. Tämä on todettu jo moneen kertaan käytännössä :)
  • Voisihan sitä esimerkiksi ostaa toiselle laivastoyksikölle scorpionit ja toiselle katapultin. Onko small catapult ainoa, joka menee laivoihin?
  • Komppaan ylläolevia hahmotelmia aseistuksen ja resurssipisteiden käyttämisen suhteen.

    Kauppahuoneen nimestä: olen lueskellut aihetta käsittelevistä wikeistä Westerosista löytyviä kasveja ja elukoita joita meidän maailmassamme ei ole. Yksi ensimmäisistä silmään pistäneistä kutkuttaa edelleen nimenä mielessä: Tuliluumu (fireplum) ->

    Tuliluumun kauppahuone.

    Kasvista ei ole tarkempia tietoja, mutta nimi kutkuttaa mielikuvitusta. Se mainitaan lyhyessä pätkässä, jossa Robert Baratheon keskustelee Eddard Starkin kanssa Suurtarhasta:


    "In Highgarden there are fields of golden roses that stretch away as far as the eye can see. The fruits are so ripe they explode in your mouth-melons, peaches, fireplums, you’ve never tasted such sweetness."


    Kyseinen kasvi siis on ilmeisen hyvä, ja kotoisin (tai ainakin kasvaa) samoilta alueilta josta kauppahuoneen taustasuvut ovat.

  • on 1440836743:


    Voisihan sitä esimerkiksi ostaa toiselle laivastoyksikölle scorpionit ja toiselle katapultin. Onko small catapult ainoa, joka menee laivoihin?


    Laivojen tarkka tyyppi on vielä auki, mutta GRRM:n omien sanojen mukaan sotalaivat Westerosissa ovat joko viking longship -tyyppisiä tai erikokoisia venetsia/bysantti -tyylisiä kaleereita. Tämän lisäksi joissakin laivastoissa on mainittu olevan koggi ja karrakki -tyyppisiä laivoja, tosin ilmeisesti enemmänkin huoltoaluksina. Longshippeihin skorpioninkin mahduttaminen on oma projektinsa, mutta tarpeeksi isoon kaleeriin menee raskaskin katapultti.

    Eli toisinpäin sanottuna: Heavy catapult menee kyllä laivaan, mutta silloin yksi teidän laivoista tulee olemaan sellainen julmetun kokoinen dromoni-kaleeri. Sillähän on toki kiva ajella satamaan tykkivene-diplomatiaa harrastamaan ;)

  • on 1440847713:


    Eli toisinpäin sanottuna: Heavy catapult menee kyllä laivaan, mutta silloin yksi teidän laivoista tulee olemaan sellainen julmetun kokoinen dromoni-kaleeri. Sillähän on toki kiva ajella satamaan tykkivene-diplomatiaa harrastamaan ;)


    Ok. Tuo heavy catapult sitoo kyllä jo aika paljon wealthia enkä tiedä kuinka tarpeellinen se olisi, joten itse tyytyisin  varmaan mediumiin, mutta jos muut pelaajat haluavat heavyn niin sekin käy.

  • on 1440839444:


    Kauppahuoneen nimestä: olen lueskellut aihetta käsittelevistä wikeistä Westerosista löytyviä kasveja ja elukoita joita meidän maailmassamme ei ole. Yksi ensimmäisistä silmään pistäneistä kutkuttaa edelleen nimenä mielessä: Tuliluumu (fireplum) ->

    Tuliluumun kauppahuone.


    Minulle käy.

  • on 1440938429:


    Ok. Tuo heavy catapult sitoo kyllä jo aika paljon wealthia enkä tiedä kuinka tarpeellinen se olisi, joten itse tyytyisin  varmaan mediumiin, mutta jos muut pelaajat haluavat heavyn niin sekin käy.


    Hear, hear. Lisäksi Heavy Catapult + Dromon -yhdistelmässä on se pelko että käy ns. perinteiset. Kun ainoa työkalusi on vasara, kaikki ongelmat näyttävät naulalta.

  • on 1440681525:


    Landisien osalta minulla ei ainakaan ole mitään kovin voimakasta mielipidettä. Mieluuummin kuitenkin pienet ja arvokkaat maa-alueet kuin laajat, mutta kappalehinnaltaan halvemmat, eli jäljellä olevat kymmenen pistettä voisi minun puolestani sijoittaa vaikka toiseen hamlettiin.


    Tällä taktiikalla melkein kannattaa ottaa Hills -landeja. Niitä on helpompi puolustaa kuin tasankoa. Myös jos ajatellaan yleisesti tälläistä "pieni, mutta hyvä tukialue" -tyyliä, niin Ruinin yhdistäminen toiseen landiin antaa teille käytännössä yhden Stickaden arvoisen linnoituksen lisää ilman Defensen käyttöä.


    on 1440938429:


    Ok. Tuo heavy catapult sitoo kyllä jo aika paljon wealthia enkä tiedä kuinka tarpeellinen se olisi, joten itse tyytyisin  varmaan mediumiin, mutta jos muut pelaajat haluavat heavyn niin sekin käy.


    Sotakoneiden pelitekniikka:

    Scorpion, range 300, dmg 3 (Ignores Armor)
    Small catapult, range 300, dmg 3
    Medium catapult, range 400, dmg 5
    Heavy catapult, range 500, dmg 7

    Katapultit voi varustaa palavilla öljy/terva -ammuksilla (jotka ovat Ignores Armor + Fire), mutta silloin katapultin hinta nousee +1 wealth. Katapultin etuna on lisäksi kyky käyttää muita erikoisammuksia (kalkkia, elovalkeaa tms. jos niitä sattuu käsiinsä saamaan).

  • on 1440954095:


    Tällä taktiikalla melkein kannattaa ottaa Hills -landeja. Niitä on helpompi puolustaa kuin tasankoa. Myös jos ajatellaan yleisesti tälläistä "pieni, mutta hyvä tukialue" -tyyliä, niin Ruinin yhdistäminen toiseen landiin antaa teille käytännössä yhden Stickaden arvoisen linnoituksen lisää ilman Defensen käyttöä.


    Eli jos ottaisimmekin esimerkiksi...

    Hills, Coast, Hamlet, Ruins (23 Lands)
    Hills, Coast, Grassland (11 Lands)

    ... niin voisimme jättää sitomatta kaikki defense-pisteet ja saisimme silti tuon kevyen linnoituksen edut? Jos ymmärsin oikein, niin näin kannattaisi tosiaan varmastikin tehdä.





  • on 1440959640:


    Eli jos ottaisimmekin esimerkiksi...

    Hills, Coast, Hamlet, Ruins (23 Lands)
    Hills, Coast, Grassland (11 Lands)

    ... niin voisimme jättää sitomatta kaikki defense-pisteet ja saisimme silti tuon kevyen linnoituksen edut?


    Oikein. Ainoa etu mitä Stockaden rakentamisesta tuohon saa on se, että Ruins tai Stockade antaa suojan vain yhdelle yksikölle kerrallaan... Mutta jos tarkoitus on siirtyä mahdollisimman nopeasti eteenpäin laivoilla ja jättää taakse vain pieni varusväki, niin silloin jompi kumpi riittää yksin.

  • on 1440997056:


    Oikein. Ainoa etu mitä Stockaden rakentamisesta tuohon saa on se, että Ruins tai Stockade antaa suojan vain yhdelle yksikölle kerrallaan... Mutta jos tarkoitus on siirtyä mahdollisimman nopeasti eteenpäin laivoilla ja jättää taakse vain pieni varusväki, niin silloin jompi kumpi riittää yksin.


    Siinä tapauksessa ehdotan tuota edellä mainittua yhdistelmää.

  • on 1441002513:


    Siinä tapauksessa ehdotan tuota edellä mainittua yhdistelmää.


    Seconded. Ja onhan siinä oma viehätyksensä että tukikohta on rauniokasa. Eiku.
  • Eli tämän hetkinen versio:

    Tuliluumun Kauppahuone

    Defense (25)

    Influence (16)

    Lands (34)
      [li]Hills, Coast, Hamlet, Ruins (23 Lands)[/li][li]Hills, Coast, Grassland (11 Lands)[/li]
    Law (23)

    Population (21)

    Power (35)
      [li]Warships, Trained (10 Power)[/li][li] Warships, Trained (10 Power)[/li][li] Personal Guard, Trained (9 Power)[/li][li] Archers, Trained & Fully upgraded (6 Power)[/li]
    Wealth (24)
      [li]Port (10 Wealth)[/li][li]Archers equipment (3 Wealth)[/li][li]Scorpions (1 Wealth)[/li][li]Catapult ? (? Wealth)[/li]

    Founding & Historical Events:

    New Founding
      [li]Favor: Kauppahuone on saanut tukea myös varsinaisten mukana olevien huoneiden ulkopuolelta (esim. Manwoodyn pääsuvulta).[/li]

    Ainakin katapultin koko tais jäädä vielä auki?

    Sitten tietysti kauppahuoneen vaakuna... Väreinä varmaan ainakin punainen ja valkoinen (koska nämä värit toistuvat sekä Hyrne, Rambtonin, Linnamäen Manwoodyn ja molempien Manningien vaakunoissa), mutta mitenkäs muuten?

  • on 1441207852:


    Sitten tietysti kauppahuoneen vaakuna... Väreinä varmaan ainakin punainen ja valkoinen (koska nämä värit toistuvat sekä Hyrne, Rambtonin, Linnamäen Manwoodyn ja molempien Manningien vaakunoissa), mutta mitenkäs muuten?


    Argent, luumu flammant goules?

    Valkoisella kilvellä liekehtivä punainen luumu. Onko liian ilmeinen? Voisihan tuo luumu olla jotain symbolisempaakin (en tarkoita että ruvataan pohtimaan mitä luumu symboloi, sehän nyt on selvä) vaan että esimerkiksi vaakunassa on liekehtivä laiva, jonka nimeksi perimätieto kertoo "Luumu" tai suoraan "Tuliluumu".

  • on 1441216582:



    Argent, luumu flammant goules?

    Valkoisella kilvellä liekehtivä punainen luumu. Onko liian ilmeinen? Voisihan tuo luumu olla jotain symbolisempaakin (en tarkoita että ruvataan pohtimaan mitä luumu symboloi, sehän nyt on selvä) vaan että esimerkiksi vaakunassa on liekehtivä laiva, jonka nimeksi perimätieto kertoo "Luumu" tai suoraan "Tuliluumu".


    Länsimainen heraldiikka ei tunne luumua hedelmänä (ehkä sen takia, että se ei ole mitenkään tunnistettavan muotoinen), mutta luumupuun kyllä. Olisko liekehtivä luumupuu mitään?

  • on 1441256176:


    Olisko liekehtivä luumupuu mitään?


    Tai ihan vaan liekkejä?

    Onko muilla osakkailla ajatuksia tähän tai muuhun vaakunadisainiin?

  • on 1441283772:


    on 1441256176:


    Olisko liekehtivä luumupuu mitään?


    Tai ihan vaan liekkejä?

    Onko muilla osakkailla ajatuksia tähän tai muuhun vaakunadisainiin?


    Tein muutamia hahmotelmia:

    Fireplum01.png

    Fireplum02.png

    Fireplum04.png

  • on 1441207852:


    Ainakin katapultin koko tais jäädä vielä auki?


    Medium catapult sai käsittääkseni jonkin verran kannatusta. Jos wealthia haluaisi vielä johonkin käytää, niin muistaakseni warship-yksiköille sai sillä aika kovia parannuksia esimerkiksi armouriin, mutta en tiedä olisiko se  tarinallisesti mitenkään loogista pelin alussa.


  • on 1441304265:


    Tein muutamia hahmotelmia:

    Fireplum01.png


    Fireplum04.png


    Nämä kumpikin ovat minusta ihan käypiä.

  • on 1441305409:


    on 1441304265:


    Tein muutamia hahmotelmia:

    Fireplum01.png


    Fireplum04.png


    Nämä kumpikin ovat minusta ihan käypiä.


    Löytyy myös tällaiset versiot:

    Fireplum05.png

    Fireplum03.png
  • Tulee mieleen Kokkolan vaakuna, jossa palava tervatynnyri.

    vaakuna.jpg

  • on 1441345247:


    Tulee mieleen Kokkolan vaakuna, jossa palava tervatynnyri.

    vaakuna.jpg


    Noihin hahmotelmiin otin liekit Someron vaakunan palavasta kannosta:

    vaakuna.png
  • No niin... Eilen pantiin kampanja vesille pienimuotoisen prologin myötä ja myös kampanjan Wiki-sivuston kirjoittaminen on aloitettu (very much under construction):

    [url=http://www.kurry.fi/viki/index.php?title=Kapeanmeren_Kevät_(Tulen_ja_Jään_Laulu)]Kampanjan pääsivu[/url]
    [url=http://www.kurry.fi/viki/index.php?title=Tuliluumun_Kauppahuone_(Tulen_ja_Jään_Laulu)]Tuliluumun Kauppahuone[/url]
  • Osa sotalaivoista on vielä nimeämättä. Otan vastaan kaikki ehdotukset tai vaatimukset kolmen kevyen kaleerin ja kolmen xebekin nimiksi. :)
  • Krakenin nokka
    Julmuri
    Kultasydän
    Merenneito
    Mantikora
    Tulikäärme
    (perinteisesti naispuoliset etunimet ovat olleet kova sana, varsinkin jos ovat kolmitavuisia ja päättyvät a-kirjaimeen)

  • on 1441712074:


    Krakenin nokka
    Julmuri
    Kultasydän
    Merenneito
    Mantikora
    Tulikäärme


    Onko joku näistä jonkun erityinen suosikki teidän lippulaivan / tukikohtalaivan nimeksi? Myös muita nimiesityksiä otetaan vastaan, jos mieleen juolahtaa.
  • Tein Ser Etan Punavirran vaakunasta versiot eri väriyhdistelmillä. Omana tunnuksena Hirtoosilmukka, pohjana Lady Kultahirvaan kilven pystyraidat (koska häneltä ritarin arvo saatiin), väreinä Lady Kultahirvaan musta ja hopea, Linnamäen Manwoodyn musta ja hopea, sekä Hyrnejen punainen ja hopea (koska näiden sukujen viirien alla on ritariksi sodittu).

    Punavirta01.pngPunavirta02.pngPunavirta03.png
    Punavirta04.pngPunavirta05.pngPunavirta06.png
  • "Pelikentän" avauduttua uudelle näkökulmalle viime pelikerralla on nyt kolme valyrialaista sukua saanut omat osionsa:

    Hoatis
    Jacharys
    Orosyen
Sign In or Register to comment.