Olemme päivittäneet yhdistyksen verkkopalvelun tietosuojaselosteen vastaamaan EU:n tietosuoja-asetuksen (GDPR) vaatimuksia.

Tietosuojaselosteessa kerromme, mitä henkilötietoja keräämme yhdistyksen verkkopalvelun käyttäjistä, miten käytämme niitä ja miten huolehdimme niiden suojaamisesta.

Seloste on luettavissa täällä

Olemme myös päivittäneet yhdistyksen verkkosivujen käyttöehdot. Verkkosivuston käyttö edellyttää, että käyttäjä sitoutuu noudattamaan näitä käyttöehtoja. Käyttöehdot muodostavat sitovan sopimuksen sinun ja yhdistyksen välillä.

Tutustu huolellisesti näihin käyttöehtoihin. Käyttämällä verkkosivustoa vahvistat lukeneesi, ymmärtäneesi ja hyväksyneesi käyttöehdot sekä antaneesi suostumuksesi käyttöehdoissa kuvattuun henkilötietojen käsittelyyn.

Käyttöehdot ovat luettavissa täällä

TV-sarjat

123578

Comments

• polaria said:
    Kakkosjaksoon asti se oli vaan huono. Kolmosjakso oli ehkä paskinta televisiota ikinä. Enempään en pystynyt selvin päin.
    The I-Land Challenge starts! :)
  • The I-Land Challenge starts! :)
    Ihan omalla vastuulla sitten. En voi suositella. Mulla oli sentään aikaa ja antibioottikuuri.
  • polaria said:
    The I-Land Challenge starts! :)
    Ihan omalla vastuulla sitten. En voi suositella. Mulla oli sentään aikaa ja antibioottikuuri.
    Noh, en minä itse uskalla, mutta voin toimia tuomarina jos joku muu tarttuu haasteeseen.
  • edited December 2019
    1234567890  

• Ihan oli hyvä. Amos on yhä edelleen paras hahmoista :)
  • Witcher

Disclaimer: En ole pelannut tietokonepeli tai lukenut kirjoja.

Katsoin kolme jaksoa, joista viimeisen puolella silmällä. Lyhyesti jokaisessa jaksossa on sama kaava:
    • Alussa kaikki vihaa Witcheriä.
    • Jengi luennoi toisilleen miten maailma toimii.
    • Jotain mystistä sakkia kuolee ja on hyvin epäselvää onko sillä väliä.
    • Witcher tappelee tai sitten ei.
    • Maagit tekee outoa shittiä, jonka ilmeisesti pitäisi tarkoittaa jotain kovin syvällistä.
    • Lopussa kaikki vihaa Witcheriä. 
    Tarkempi arvostelu sisältää hyvin lieviä spoilereita, hyvin vähäisissä määrin.

S01E01: Aloitan katsomisen. Seuraa 30 minuuttia pökköä näyttelemistä ja fantasiasarjoille pakollinen tissikohtaus. Sitten tapellaa. Joku tyyppi kuolee ja se on ilmeisesti kovasti paha juttu. En kyllä ymmärrä miksi. Witcher tappaa puoli kylää ja taas joku tyyppi kuolee. Ilmesesti sekin oli jotenkin paha juttu. En vieläkään ymmärrä miksi. Lopuksi kaikki vihaa Witcheriä.

S01E02: Ok. Kokeillaan uudestaan. Pökkelö näytteleminen on laajentunut koko jakson mittaiseksi. Trubaduuri tajuaa itsekin, että hänen funktionsa jaksossa on luennoida juttuja maailmasta. Haltiat ja niiden kaverit on lasvastettu paperimassalla päiväkodin askartelupäivän toimesta. Witcher ei edes jaksa tapella. Lopuksi noidat noituu jotain helvetin kummaa. En tiedä mitä tai miksi. Ohjaajan kuvanasettelun perusteella arvaan, että sillä on ilmeisesti joku syvällinen merkitys maailman kannalta.

S01E03: En jaksa keskittyä, joten alan teroittelemaan miekkaa ajan kuluksi samalla kun seuraan sivusilmällä sarjaa. Alussa kaikki vihaa Witcheriä. Sitten seuraa usean henkilön ylipitkä luento kirouksien toiminnasta. Witcher meinaa, ettei tappele, mutta tappelee sitten kuitenkin. Nyt ainakin lavastus näyttää hyvältä ja hirviö gigerin alienilta. Taistelukohtaus on kuin suoraan videopelistä. Ehkä jopa Witcher -videopelistä. Loppupuolella noidilla on taas yksi paskimpia dialogeja ja loogisia loikkia ikinä:

Hahmo A: Tee mulle tää loitsu!
    Hahmo B: En uskalla. Jos teen niin isot velhot tappaa mut!
    Hahmo A: Ootsä joku pelkuri?
    Hahmo B: En. Teen loitsun.

En tiedä onko sarja oikeasti vain huono, vai tarvitsenko lisää kivihiilivodkaa sen nerokkuuden ymmärtämiseksi. Tai sitten pitäisi ilmeisesti olla maailman vannoutunut fani, jolle näillä jutuilla olisi jotain merkitystä.
  • Melkolailla samoilla linjoilla mennään, joskin pyöritin kaikki jaksot 1:72 S-400:sta rakentaessa, lavasteiden ja tehosteiden laatu vaihtelee Määrissä ihan hyvästä paperimassaan, näyttelyn laatu ei juurikaan vaihtele...

Mietittyäni missä olen nähnyt yhden näyttelijän aikaisemmin tulin katsoneeksi usean eri näyttelijän meriittejä läpi ja melkolailla ekaa kertaa moni on tekemässä telkkaria
  • edited December 2019
    Ja asiaa ei myöskään helpota:
    Se, että osa jaksoista sijoittuu kymmeniä vuosia eri ajankohtaan, ilman että katsojalle annetaan oikeastaan minkäänlaista vihjettä asiasta

• @polaria. Katsoin ton ekan kauden ja mulle kyllä kolahti, tosin olen kyllä kirjat lukenut ja tässä oli selkeästi päätetty että mitään ei selitellä, ei edes sitä mitkä tapahtumat tapahtuu ajallisesti milloin. Käytännössä koko eka kausi pitää katsoa jos haluaa ymmärtää mitä hittoa tässä nyt oikein tapahtuu ilman että on lukenut kirjoja. En nyt siitä tiedä että onko se fiksuin tapa koukuttaa katsojia sarjaan. Ainakaan ei joutunut katsomaan loputonta määrää ”sexpositiota”.
  • Kyllä mä ekalle kaudelle annan 7,5/10. Tykkäsin että oli nyt kyseessä enemmän fantastinen fantasia eikä mikään GoT. En ole kirjoja lukenut enkä pelejä pelannut, joten olin aika monta jaksoa itsekin hukassa että missä mennään ja kuka on mikäkin, etenkin kun merkityksettömiä fantasianimiä, kuningaskuntia sun muita suollettiin liukuhihnalta. Sitten kun sarjaa katsoi pidemmälle, kävi googlattamassa miltä maailman kartta näyttää ja tajusi mihin aikakauteen mikäkin tapahtuma sijoittui, alkoi sarja avautumaan enemmän.

Plussaa fantastinen fantasia, loitsut, synkkyys, brutaalius, tissit ja se ettei selitellä katsojille mitään. Tykkäsin miten Cavill näytteli Witcheriä. Eniten tökki miten halvalta koko sarja näytti, niin selkeää CGI:tä lähes joka paikassa. Mihin ihmeeseen 70-80 miljoonan budjetti on käytetty kun esim. GoT:n ekojen kausien budjetti oli 50-60 miljoonaa. GoT tuntui isolta ja aidolta, Witcher pieneltä, halvalta ja teennäiseltä. Ei Witcher kuitenkaan mikään Shannara Chronicles ole eikä sekään maailman paskin sarja ole. Vika jakso oli vähän torso, mutta kyllä sitä kakkoskautta mielellään katsoo sitten joskus.

The Rise of Skywalkeriin verrattuna Witcher on mestariteos.
  • edited December 2019
    Yritin antaa sarjalle uuden mahdollisuuden ja katsoin vielä yhden jakson. Ei auttanut. Itse asiassa Witcherissä mua häiritsee pökkelön näyttelijätyön ohella eniten juuri se, että siinä on helvetillinen selittelemisen maku. Siis aidosti käsikirjoittajat uhraa kokonaisia kohtauksia siihen, että selitellään, mutta sekin tehdään huonosti. Selitetllään hirveesti sellaisia asioita jotka eivät juurikaan kiinnosta ja ei selitellä sellaisia asioita, joiden ohjaajat ja näyttelijät selvästi visuaalisessa kerronnassa antavat ymmärtää olevan jollain tasolla tärkeitä ja merkityksellisiä.

Juuri siksi koska en tiedä maailmasta etukäteen mitään, niin toivoisin että voisin katsoa sarjaa kaikessa rauhassa ilman, että joku satunnainen hahmo hyppää yhtäkkiä esille ja vetää odottamattoman monologin haltiasodista, kirouksista tai vaikka naisen asemasta Witcherin maailmassa. Minulla ei ole fanisuhdetta maailmaan, joten en saa iloisia väristyksiä siitä, että joku heittää viittauksia maailmaan ilman asiayhteyttä. Samaan aikaan isommat jutut jäävät täysin ilman tunneyhteyttä. Yritän avata parilla esimerkillä:

• S1E1: Refrin kuolema ja Witcherin suhtautuminen siihen. Selvästi annetaan ymmärtää, että Refrin kuolema on jotenkin syvästi merkittävä tapahtuma Witcherin elämässä. Mutta tämän jakson perusteella ei kyllä ole kuvan palan hajua miksi näin olisi.
    • S1E2: Ankeriaskeitto. Ilmeisesti tässä tapahtui jotain kovasti syvällistä. 
    • S1E3: Refri mainittu, mutta miksi?
    • S1E4: Maagi vetää monologinsa kuolleelle vauvalle kolmessa leikkauksessa. Ilmeisesti se on nyt kovasti tärkeää. Mikään asia ei anna edes viitettä siihen miksi näin olisi.

• edited January 2020
    Tosiaan, mitään ei hirveästi selitellä, ja osa hommista avataan vasta myöhemmin, tai sulla pitää olla tietoa jo maailmasta. Osa noista jutuista selviää myöhemmin tällä kaudella. Ylipäätään koko alkupuoliskon jaksojen tapahtumat on koostettu yksittäisistä witchertarinoista, eikä varsinainen kirjojen tarina pääse alkua pidemmälle. Ylipäätään, tässä tuntuu olevan kohdeyleisö valittu henkilöiksi jotka tuntee maailman.

S1E1: Renfri ei ole merkitykselinen sinänsä, tapahtumat ovat. Geralt ei halunnut sotkeentua hommaan, mutta Refrin toiminta pakotti hänet siihen. Tämä on myös ensimmäinen kerta kun Geralt sotkeentuu mihinkään tälläiseen, aiemmin elettyään tiukasti noiturihommilla. Renfri ja sen bandiittilauma on muuten lumikki ja seitsemän kääpiötä.

S1E2: Maailman magiasäännöissä on olemassa paikkoja jotka ovat voimakkaampia kuin toiset. Aretuza on yksi voimakkaimmista magian keskittymistä, ja ankeriaskeittoon joutuvat kaikki heikommat velhot. XL-koon noidapatahan se non muuten on.

S1E3: Refri mainittu, mutta miksi? Koska Geralt ei halunnut tappaa Refriä, mutta joutui sen tekemään, ja on nyt matsin jälkeen sekavana. Tällä kertaahan homma meni vähän paremmin, eikä strigaksi muuttunutta tyttöä tarvinnutkaan tappaa.

S1E4: Maagin monologin tärkeys selviää pari jaksoa myöhemmin, mutta spoilataan nyt. Ikuisen elämän ja kauneuden hintana Yennefer on joutunut luopumaan kohdustaan. Kuten ehkä myöhemmin hahmosta selviää, paitsi että Yennefer on jäätävä tyvimulkku, perusluonteeseen kuuluu että haluta sitä ainoaa asiaa mitä ei voi saada. Yenneferin halu saada (oma) lapsi on abaut tärkeimpiä motivaattoreita hahmon toiminnalle koko tarinan alkumetreillä. Hence the dead baby monologue.

• Kirjat lukeneena ja Witcher 3:sta pelanneena olen pääasiassa tykännyt (ainakin tähän asti; puolet kaudesta vasta katsottuna).

Toi Yenneferin syntytarina on pääosin kirjoitettu sarjaa varten, kirjoissa siihen on lähinnä viittauksia. Sinänsä erikoinen ratkaisu, kun muuten linjana on ettei selitellä tai edes ohjata (esim kertomalla millä aikajanalla ollaan menossa).

Eniten on ehkä häirinnyt epätasaisuus: haltiat oli kuin huonosta larpista, mutta ekan jakson kikimora ja kolmosen stryksi vastaa kuvaa jonka kirjoista/pelistä saa.

Renfrin merkitys on se, mikä Kari selitti. Geraltin filosofia on kakkosjakson monologissa: "Evil is evil. Lesser, greater, middling. If I were to choose, I'd not choose at all." Tällä ja itse keksittyä "koodia" noudattaen noituri yrittää vetää jonkinlaista true neutral -roolia, joka menee pitkin poikin vihkoon kirjoissa ja peleissä.
  • En tiedä onko sarjan kohdeyleisöksi valittu maailmaa tuntevat vai ei. Erinäisiä juttuja selitetään sen verran ylitsevuotavasti, että ilmeisesti kaikki informaatio on ainakin tarkoitus oksentaa katsojille pikavauhdilla. Minä en kuitenkaan kyennyt datadumpeista päättelemään mikä on ns. olennaista ja mikä kiva tietää.

Näin jälkikäteen arvioituna kaikki Karin mainitsemat seikat,
    Witcherin "trueneutral vaikka henki menisi" -koodi, maagisten paikkojen harvinaisuus, Yenneferin yleinen mulkkuus ja ns. "plastiikkakirusgian hinta"
    , on jo ehditty selittää ensimmäisen neljän jakson aikana.

Minulle ongelmana oli se, että samassa ajassa on selitetty noin satakunta muutakiin asiaa aina Cirin sukupuusta, haltiasotiin, velhojen koulutusjärjestelmään, prinsessojen kiroamiseen hienovaraisiin yksityiskohtiin ja Yllätyksen Lakiin asti sen verran huolella, että en pysty erottelemaan mitkä ovat sarjan perusasetelman kannalta olennaisia teemoja epäolennaisista tai yleensäkään jaksa enää katsoa selittämistä.
  • Eka kausi on aika pitkälle fan serviceä, lähtien Cavillin "pökkelöydestä". Ainakin kirjailija  oli kovin tyytyväinen suoritukseen jonkun haastattelun pohjalta.

Ei tämä oikein ole sarja josta kannattaa osa katsoa, kun tosiaan ne hommat aukeaa vasta kauden loppupuolella (ja osa jää tuleville kausille) ja asioiden oleellisuutta ei alleviivata tapahtumahetkellä. Sanoisin myös että kuten viime aikoina muutkin Netflixin sarjat, tämä on tehty könttänä katsottavaksi.

Koko maailmaan tulee aavistus enemmän tolkkua kun hahmottaa että alunperin witcher tarinat sai alkunsa muunnoksina vanhoista saduista ja jalostui siitä sitten fantasiamaailmaksi.

• The Mandalorian koko ensimmäinen kausi: 10/10.
  • Kentti said:
    The Mandalorian koko ensimmäinen kausi: 10/10.
    ANH 1977
    ESB 1980
    ROTJ 1983
    RO 2016
    Mando 2019

Vähän on hidas tuo julkaisuaikataulu, mutta selvästi Star Wars ei ole kuollut :wink:
  • Ei pidä unohtaa: HS 1978
  • Tosin vain 7 jaksoa, aika lyhyt
Sign In or Register to comment.