Tomorrow We Die (Uusi MechWarrior/BattleTech-roolipelikampanja)

edited March 24 in Roolipelit
Olen käynnistämässä uutta mechwarrior-kampanjaa, mutta viimeinen "valinta" kampanjan painopisteen osalta on vielä tekemättä. Kartoitankin potentiaalisten pelaajien mielenkiintoa pelin painopisteeksi.

Tähän kyselyyn vastaaminen ei ole ilmoittautuminen peliin, enkä sido itseäni alla aukeavaan keskusteluun... kunhan haluan hieman haistella mielipiteitä.

Comments

  • edited January 25

    Pelin lyhyt kuvaus:


    Lähtötilanne: 
    Pelaajahahmot ovat vauraan ja kehittyneen Free Worlds Leaguen planeetan paikallisarmeijan mech-joukkojen pilotteja. Hahmojen kotiplaneetalla on pitkään ollut kypsymässä poliittinen kriisi, jonka seurauksena osa kärkivaikuttajista on käytännössä kaapannut vallan itselleen.

    Tämä poliittinen vallankaappaus ei ole kaikkien mieleen, ja kun nykyisen valtiollisen johdon tempaukset menevät liian pitkälle, syntyy kapina.

    Pelaajahahmot ovat osa kapinoivaa joukkoa, joka mieltää itsensä "vastavallankumoukseksi" - tarkoituksenaan palauttaa alkuperäinen demokraattinen valtiomuoto.

    Vastavallankumous ei onnistu useista eri syistä johtuen, ja hahmot jäävät alakynteen asevoimien suuren massan ollessa nykyjohdon käsissä. Ainoaksi vaihtoehdoksi jää irtautuminen taisteluista, planeetalta poistuminen ja tilanteen uudelleen arviointi...

    Kampanjan idea:
    Kapinaliikkeen on saatava lisää voimaa kyetäkseen toteuttamaan vastavallankumouksen. Kapinajoukkojen poistuminen toiselle planeetalle monimutkaistaa tilannetta huomattavasti - uuteen hyökkäykseen tarvitaan paljon enemmän joukkoja ja kalustoa kuin mitä nyt on käsillä.

    Mistä tarvittavat resurssit saadaan kasaan? Tilanne pakottaa kapinaliikkeen muodostamaan palkkasoturiyksikön ja ilmoittautumaan ComStarin Mercenary Review and Bonding Commissionin listoille. Nykyisiä mechejä käyttämällä tarkoituksena on saada kerättyä lisää voimaa, jotta kotiinpaluu joskus voisi onnistua...

    Kampanjan idea on siis seurata hieman erilaisen palkkasoturiyksikön toimintaa, jonka tavoitteena on yksinkertaisesti kotiinpaluu.

  • edited January 25

    KYSYMYS:


    Jos pelaisit tässä kampanjassa, kiinnostaisiko sinua enemmänkin pelata

    (1) "rivi-mechwarrioria" perinteiseen tyyliin

    • hahmot ovat osa yhtä mech-komppaniaa
    • tarinoiden painopiste yksittäisten mech-pilottien näkökulmasta
    • hahmojen valinnat vaikuttavat pääasiassa yksittäisten taisteluiden kulkuun
    • taistelumekaniikka modattu BattleTech
    • plussaa: tuttua kauraa
    • miinusta: battletech-taistelut hitaita, liian tuttua kauraa?

    (2) kapinaliikkeen johtajiin kuuluvia mechwarrioreita

    • hahmot ovat mech-taisteluosaston ylintä porrasta
    • tarinoiden painopiste palkkasoturiyksikön johdon/kapinaliikkeen johdon näkökulmasta
    • hahmojen valintojen merkitys vaikuttaa koko kapinaliikkeen kohtaloon
    • taistelumekaniikka modattu AlphaStrike (yksinkertaistettu, huomattavasti nopeampi)
    • plussaa: laajempia juonikuvioita, AlphaStrike-mekaniikalla voidaan pelata komppania-kokoluokan taisteluita ilman että pelikerrat ovat pelkkää mech-taistelua
    • miinusta: AlphaStrike-järjestelmän myötä menetetään hieman "battletech"-fiilistä 


    Kiitos kaikista mielipiteistä ja näkemyksistä jo etukäteen.

  • Sen perusteella mitä kokeiltiin AlphaStrikea, niin tietyillä modauksilla (esim. se, että mechin "tuhoutuminen" voi merkitä mitä tahansa vauriota, joka poistaa mechin k.o taistelusta, vaikka jalan puuttuminen, gyrohitti, mech-pilotin loukkaantuminen tai heittoistuimen käyttö) järjestelmä sopii myös roolipelin mechi-taisteluihin. Kirjanpitopeli ja tarkkuus toki kärsii, kun armourpisteitä ja yksittäisiä aseita ja laukauksia ei enää lasketa.

    Koska kampanjan keskiössä on nimenomaan kapinaliike, eikä joku valmis regulaari yksikkö ja tavanomainen mechi-sota, niin laajemmat juoniokuviot ja hahmojen vaikutusmahdollisuudet kapinan etenemiseen voisi olla ihan kiva. Myös kiinnostaisi ajatus rakennella yksiköitä silleen, että yksi pelaaja voisi oikeasti vetää esim tiedustelupeistä, toinen tulitukipeistä ja niin edelleen. Tällaiset tiettyyn tehtävätyyppiin rakennetut mechit ja mechiyksiköt ovat kaanonissa peruskauraa, mutta pl. muinainen Light Lance -mechwarrior jonka nimeä en edes muista niitä ei juuri peleissä näy. Yleensä ollaan pelattu ns. "sekalancella", jossa Locusti ja Battlemaster yrittää liikkua samaa tahtia.

    Eli ikannatan ennemmin vaihtoehtoa 2.
  • No näistä kahdesta vaihtoehto 2 kiinnostaa enemmän. Onhan noiden täsitelujen käyminen batteltechillä ihan hupaisaa jossain määrin, mutta vaihtelun vuoksi voisi olla hauskempaa välillä liikutella rautaa ihan komppaniatasolla. Yleisesti vallankumous nyt kiinnostelee aina.
  • Mä oon kyllä saanut kiksejä niistä taktisen tason taisteluista, ja AlphaStrikeä en tunne mutta nimi kuulostaa oikealta asenteelta. Johtoporukan pelaaminen kuulostaa kuitenkin hyvältä, ja jättäähän se sitten mahdollisuuden että yksittäisiä pienryhmäkohtaamisia voi pelata ”grogeilla” jos oikein puutostauti iskee. Jos pelinjohtajalla riittää mielenkiintoa niin johtajien arkeen saa lisäkierteitä siitä että pitää välillä ratkoa yksittäisten mersujen kurinpitoasioita ja keskinäisiä kahinoita. Tiedä vaikka sieltä nousisi yksittäisiä ”taas tämä sankari” tyyppejä esiin. Tätähän voisi jopa ulkoistaa pelaajille, jokainen kirjoittelee pari keissiä.
  • AlphaStrike on selkeästi taktisen tason taistelua. Jokainen mechi on laudalla oma nappulansa, jokainen mechi liikkuu erikseen ja jokaisella mechimallilla variaatioita myöten on eri statit. Tarkkuus on BattleTechistä yhden askeleen helpotettu siihen tyyliin, että jokaista asetta ja osumapaikkaa ei vain käsitellä erikseen. Tämä tekee mahdolliseksi sen, että yksi pelaaja pystyy käsittelemään muutamaa mechiä (esim. lancea) ilman, että taistelu kestään koko pelikerran. Vertailukohtana esim. jos Battletech on MERP/Harnmaster/RuneQuest niin AlphaStrike on D&D.
  • edited February 1
  • Dalcour Military FAQs

    Q: "Why is the second lance of 3rd Guards Mech Company called Awesome Lance?"
    A: "Because it is made of Awesomes."
  • polaria said:
    Dalcour Military FAQs

    Q: "Why is the second lance of 3rd Guards Mech Company called Awesome Lance?"
    A: "Because it is made of Awesomes."

  • edited March 30
    Tämän ketjun viestit sekä leireillä aiheesta käydyt keskustelut ovat käytännössä lukineet vaihtoehto 2:n kampanjan toteutustavaksi.

    Pelaajahahmot tehdään seuraavasta poolista:

    3rd Assault Element (BattleMech regiment)

    • 1st Strike 'Mech-komppanian päällikkö (FCMDR)
    • 2nd Storm 'Mech-komppanian päällikkö (FCMDR)
    • 4th Fury 'Mech Training-komppanian päällikkö (FCMDR/LTCOL)
    • Strike Element-pataljoonan M2 (intel officer) (LT/CAPT)
    • Strike Element-pataljoonan komentopeitsen johtaja (CAPT/FCMDR)
    • Storm Element-pataljoonan M8 (joint ops officer) (LT/CAPT tai CMO3/CMO4)
    • 2nd Storm 'Mech-komppanian M4 (Quartermaster) (CMO3/CMO4)
    • 2nd Storm 'Mech-komppanian M6 (signals) (CMO3/CMO4)
    Huomioitavaa on se, että pelin alkaessa mikään 3AE:n yksikkö ei ole läheskään määrävahvuinen - komppanian päällikkö voi olla vahvennetun peitsen johtaja käytännössä. Ylläolevat tehtävänimikkeet ovat ne tehtävät/asemat joissa pelaajahahmot ovat olleet ennen vallankumous-yrityksen käynnistymistä.

    Kaikki poolin roolit ovat aktiivisia mechsotureita - ei siis mitään esikunnan toimijoita vaikka poolin tehtävänimikkeet voivat ajatuksia siihen suuntaan viedäkin. Tarkempia tietoja jaetaan tarvittaessa / myöhemmin.

    Peli on tarkoitus käynnistää 4-5 pelaajan vahvuisella ryhmällä. Pelin painopiste on kapinaliikkeen/palkkasoturiyksikön tai sen osien johtamisessa sekä taistelukentällä että sen ulkopuolella.
  • Meikäläisen hahmokonsepti on melko lailla valmista kamaa ja soveltunee ikänsä ja kokemuksensa puolesta esimerkiksi seuraaviin tehtäviin:
    • 1st Strike 'Mech-komppanian päällikkö (FCMDR)
    • 4th Fury 'Mech Training-komppanian päällikkö (FCMDR/LTCOL)
    • Strike Element-pataljoonan komentopeitsen johtaja (CAPT/FCMDR)
    Minun tai hahmokonseptin puolesta ei ole niin väliksi mikä nakki osuu kohdalle.
  • Pollylle myyty 4th Furyn päällikön tuoli. Hyvä tuoli, viimeksi kunnolla ajettu FCMDR "Brains" Palathingalin toimesta.
  • Suunnitteluun tunnelmamusiikiksi:

  • ON1-L Orion 
  • http://www.gruese.de/innersphere/

    Innersphere-karttaohjelma. 3025 rajat, jump route calculator etc.
  • @Petteri saanut lahjoituksena Strike Element-pataljoonan komentopeitsen johtajan saappaat. @Werewolf sovittelee vielä paria erilaista takkia sovituskopissa.
  • taxall said:
    Pollylle myyty 4th Furyn päällikön tuoli. Hyvä tuoli, viimeksi kunnolla ajettu FCMDR "Brains" Palathingalin toimesta.
    @polaria ei ole syytä olla huolissaan siitä, että edeltäjän status näyttäisi olevan "Lost in Space"
  • edited March 29
    Päähenkilöt tällä hetkellä: 
  • Ja PREACHER liittyy seuraan viimeistelyjen jälkeen
  • Nyt on perusteet tarvittavista hahmoista olemassa, näiden pohjalta viimeistelen artikkelin kapinaliikkeen synnystä ja viime vuosien tapahtumista. 

    Samaan artikkeliin tulee infoa myös hahmojen roolista ja viimeaikaisista käänteistä.


  • edited April 3
    Hahmojen aiemmista yhteisistä palveluspaikoista voidaan todeta seuraavat pääpiirteet:

    3008-3009 AFD MechWarrior School - Max, Alex

    3013 - 3017 1st BN (8 Protector RGT) - Behrouz pataljoonan komentopeitsessä M8:na, ja Alex komppaniassa peitsen johtajana

    3016 Operation Terracotta - taisteluosastossa Max, Alex ja Behrouz

    3017 - 3018 1st Guards COY (1st Guards RGT) - Behrouz varapäällikkönä ja Ravenna peitsen johtajana

    3019 Operation Solid Response - taisteluosastossa Max ja Ravenna

    3021 Operation Potterware - taisteluosastossa Max, Alex ja Behrouz

    3022 - 3025 Strike Element (3rd Assault Element) - Alex komentopeitsen johtajana ja Max BN M2:na  

    3024 - 3025 Strike Element (3rd Assault Element) - Alex Strike Elementin komentopeitsen johtajana ja Max 1st Strike COY:n päällikkönä.


  • edited April 1
    Tähän sivuun kerään hieman yleistä tietoa siitä mitä hittoa ollaan tekemässä https://www.kurry.fi/viki/index.php/Task_Force_Celestial_(Tomorrow_We_Die)

    Kyselkääpä täällä jos mieleen juolahtaa jotain yksityiskohtia tai tarkennuksia mitä haluaisitte vielä tietää etukäteen.
  • edited April 14
    Pohdinnassa Tabletop Simulatorin käyttö kampanjan apuvälineenä

    https://imgur.com/OWsrRI8

    https://imgur.com/AHIVdLu

    https://imgur.com/xyjqUmb
  • Kuten aiemmin on jo "spoilattu", kampanja lähtee käyntiin tilanteesta jossa Operation MORGENSTER on käynnistynyt ja törmännyt läpitunkemattomaan esteeseen...
  • Fiilistelyä varten

Sign In or Register to comment.

Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. If you want to get involved, click one of these buttons!