Olemme päivittäneet yhdistyksen verkkopalvelun tietosuojaselosteen vastaamaan EU:n tietosuoja-asetuksen (GDPR) vaatimuksia.

Tietosuojaselosteessa kerromme, mitä henkilötietoja keräämme yhdistyksen verkkopalvelun käyttäjistä, miten käytämme niitä ja miten huolehdimme niiden suojaamisesta.

Seloste on luettavissa täällä

Olemme myös päivittäneet yhdistyksen verkkosivujen käyttöehdot. Verkkosivuston käyttö edellyttää, että käyttäjä sitoutuu noudattamaan näitä käyttöehtoja. Käyttöehdot muodostavat sitovan sopimuksen sinun ja yhdistyksen välillä.

Tutustu huolellisesti näihin käyttöehtoihin. Käyttämällä verkkosivustoa vahvistat lukeneesi, ymmärtäneesi ja hyväksyneesi käyttöehdot sekä antaneesi suostumuksesi käyttöehdoissa kuvattuun henkilötietojen käsittelyyn.

Käyttöehdot ovat luettavissa täällä

Uutisia peleistä

13

Comments


  • AoSRPG-Logo-550.jpg

    "Games Workshop and Cubicle 7 Entertainment have announced the Warhammer Age of Sigmar Roleplaying Game, for release in 2018."

    "Warhammer Age of Sigmar is Games Workshop’s epic tale of heroes, gods and monsters fighting a desperate battle for the fate of the Mortal Realms."

    Lisätiedot: http://cubicle7.co.uk/warhammer-age-of-sigmar-roleplaying-game-announced
  • Mutta myös normaali 1st/2nd editioniin ja Old Worldiin perustuvat Warhammer FRP tulossa Cubicle7.co.uk:lta (mukana 1st/2nd editionin kirjoittajiakin).

    Eli pelko ei käynyt toteen ja pelkkä Age of Sigmarin pew-pew fantsu-marinet ei tullut toteen.
  • SliderWnG.jpg

    Wrath & Glory
    "Wrath & Glory is an officially licensed, brand-new roleplaying game set in the universe of Warhammer 40,000."

    "The events that are occurring in the Dark Imperium of Warhammer 40,000 8th edition forms the central backdrop [...]"

    "Wrath & Glory allows players to take on the roles of characters from the Warhammer 40,000 setting, including intrepid agents of the Imperium of Man and even some of the classic alien races that populate the galaxy."

    "Wrath & Glory is an entirely separate game line from Dark Heresy, Rogue Trader, and the other RPGs developed by Fantasy Flight Games."

    "[...] [H]as a brand-new game system involving dice pools of d6s to represent your character’s abilities."


    Lisätiedot:
    Warhammer Community:
    https://www.warhammer-community.com/2017/08/11/a-new-warhammer-40000-roleplaying-game

    Warhammer 40,000 Roleplay:
    http://www.ulisses-us.com/games/warhammer-40000-roleplay

    FAQ:
    http://www.ulisses-us.com/wrath-glory-faq
  • attachment.php?attachmentid=92052&d=1513433932&stc=1

    "GREEN RONIN TO PUBLISH THE EXPANSE RPG

    August 17, 2017—SEATTLE, WA: Green Ronin Publishing announced today that it has signed a licensing agreement with James S.A. Corey to adapt The Expanse series of novels as a tabletop roleplaying game."

    "'The Expanse began as a gaming concept nearly two decades ago, and was played as a home brewed RPG for years before becoming a book series,' said Ty Franck. 'To have Green Ronin taking the universe of The Expanse back to its roots is very exciting. I’ve loved their game adaptations of other literary works, and I couldn’t be happier to be partnering with them on this project.'

    'I came to the story first as a RPG, and clearly I had a great time with it,' added Daniel Abraham. 'I’m delighted to have other gamers get the chance to make their own stories in this setting.'"

    "Green Ronin will run a crowdfunding campaign for The Expanse RPG next year and publish the game in August, 2018."


    Lisätiedot:
    greenronin.com/blog/2017/08/17/press-release-green-ronin-to-publish-the-expanse-rpg

  • on 1514650981:


    "GREEN RONIN TO PUBLISH THE EXPANSE RPG"


    No täähän se olis, tätä tässä on jo tovi kytätty ja taisin jossain leirilläkin mainostaa. Tota Kickstarttia odotellessa voi opetella Memrisellä Lang Beltaa.
  • Battlefleet Gothic: Armada pelinä jo myynnissä Humble Bundlessakin (11€). 
  • edited January 2018
    Werewolf said:
    On mukava nähdä, että pitkään suunnitteilla ollut Æon-universumin päivitys toteutuu! Jäänkin odottamaan mielenkiinnolla lisätietoja hankkeesta ja pelikolmikon (Æon/Trinity, Aberrant, Adventure) rinnalle nousevista uusista asetelmista.

    Tuurilla myös Trinityn julkaisematta jääneet aluelähdeteokset Asia Ascendant ja Bright Continent saavat tämän laitoksen myötä huomiota.

    Pikavilkaisulla Trinity Continuumin Storypath -pelijärjestelmä tuo alun perin '90-lukulaista systeemiä kohti tämän päivän pelisuunnittelua (vrt. Health/Injury Complications - FATE Coren vahinkojärjestelmä, Consolation - Powered by the Apocalypsen toiminnon ehdollinen edistäminen epäonnistuneellakin nopanheitolla, Momentum - Star Trek Adventuresin samankaltainen resurssi).

    Ja, vielä Trinityä koskevana erikoisuutena mainittakoon Trinity Continuum: Æon -kirjan kannesta, proxyjen joukosta löytyvä S. K. Bhurano. Vihjataanko tällä kenties pelattavissa oleviin Chitra Bhanuihin?
  • Rami_L said:
    Ja, vielä Trinityä koskevana erikoisuutena mainittakoon Trinity Continuum: Æon -kirjan kannesta, proxyjen joukosta löytyvä S. K. Bhurano. Vihjataanko tällä kenties pelattavissa oleviin Chitra Bhanuihin?
    Tätä en ollu huomannut. Tosin en oo koskaan oikein ollut Chitra Bhanujen perään, tuntuu vähän turhan munchkatulta porukalta ja ne handwavet miksi niiden hommat toimii... Mulle kelpais lisäosa/tieto Upeo wa Machosta.
  • Werewolf said:
    Mulle kelpais lisäosa/tieto Upeo wa Machosta.
    Tarkastahan niin halutessasi Stellar Frontier. Lähdeteoksessa kerrotaan juurikin Upeo wa Machosta niin organisaatio-, kuin henkilötasolla. Samoissa kansissa tuodaan kaukosiirtyjät pelattaviksi, päivitetään tiedot useista siirtokunnista ja kuvataan järjestön toimia ennen ja jälkeen Esperanzan tuhon.

    Valitettavasti teos sisältää spoilereita Trinityn jatkuvaan taustajuoneen Darkness Revealed- ja Alien Encounter -valmiskampanjoiden osalta.

  • edited March 2018
    Into the Breach, FTL:n takana ollut parivaljakko nähtävästi onnistui uudestaan tekemään hyvän pelin. Vuoropohjainen taktiikkapeli kerrostalon kokoisilla taisteluroboteilla isoja ötököitä vastaan taistelusta.

    Jännyys on siinä, että vuoron aluksi viholliset liikkuvat sekä päättävät ja ilmoittavat hyökkäyksistään ja sen jälkeen suoritat omat liikkeesi ja hyökkäyksesi, jotka voivat hyvinkin siirtää tai muuten muuttaa vihollisten hyökkäyksien kohteita. Täten jokainen vuoro on kuin oma pieni pähkinänsä siitä miten sen lopputulos on paras mahdollinen.



    12,5e https://www.humblebundle.com/store/into-the-breach

    Aika näyttää uppoaako tuohon yhtä hirvittävä määrä tunteja kuin FTL:ään...

  • The user and all related content has been deleted.
  • edited April 2018
    Ohessa Pääsiäisleirin pelikerran myötä alustavia huomioita ja mietintöjä Blades in the Darkista (jäljempänä BitD, kirj. John Harper, julk. Evil Hat Productions, 2017).

    TL;DR BitD tarjoaa nopeatempoisia, oleelliseen keskittyviä teollisen fantasian heist/caper-tarinoita jaetulla kerronnalla ja lautapelimäisillä elementeillä, ilman etukäteissuunnittelemista. 4/5.



    Kiteytettynä kyse on jaetusta tarinankerronnasta alamaailman edustajista 1800-luvun lopun teollistuvassa Lontoo-Venetsiassa, mitä ympäröi hengiltä suojaava salamavalli ja minkä teollisuutta, rautateitä ja keksintöjä voimistaa hirviövalaiden veri maailmassa, minkä aurinko on murtunut ja tuntemattomia tähtikuvioita pohjistaan heijastavat meret ovat kuin mustetta.

    - BitD edellyttää toimiakseen sääntöjen noudattamista. Tavoitteenani oli pelauttaa peliä siten, kuin kirjassa on ohjeistettu vs. oma näkemykseni, mikä toi itselleni ns. frontloadia ja edellytti totuttelua sääntöihin.

    - BitD on nopea. Noin 10 h pelikerran aikana saimme luoduksi hahmot, heidän edustamansa alamaailman jengin ja suoritettua 3 täysmittaista tehtävää.

    - BitD vaatii virittäytymistä. Ensimmäiset kaksi tehtävää kuluivat pitkälti sekä pelaajien tutustumisessa maailmaan, sääntöihin ja peliasetelmaan, että ryhmädynamiikan muodostamisessa.

    - BitD on pelaajille informatiivinen ja korea. Pelin Playbookit (vrt. Dungeon Worldin, Monster Heartin pelaajalomakkeet) sisältävät kaiken tarpeellisen tiedon suht' näyttävällä ulkoasulla tuettuna.

    - BitD on käsin kosketeltava. Pelissä pöydälle asetetaan usein lappuja, joihin on kirjoitettu tehtävä ja piirretty projektikello. 4-, 6- tai 8-osaan jaettu ympyrä, eli projektikello, joita voi olla useita samanaikaisesti, "täyttyy" pelaajien toimien mukaan osa osalta. Tämä selkeyttää toimien seuraamuksia ja tuo samalla mukaan havainnoitavissa olevan aikajännitteen.

    - BitD:ssä hahmoja täydennetään matkan aikana. Hahmonluonnissa on määrä luoda hahmosta vain ikään kuin luonnos, mitä täydennetään, vahvistetaan ja koristellaan pelikerroilla.

    - BitD on lautapelimäinen. Pelitarinoissa noudatetaan aina 4-vaiheista jaottelua, mistä kustakin ilmenee mitä sen aikana on mahdollista aikaansaada.

    - BitD:ssä keskitytään olennaiseen. Hahmot laativat kaikki suunnitelmat "off-screen" ja pelaajat astuvat mukaan vasta kun ensimmäiseen ongelmatilanteeseen törmätään. Tällä vältetään pitkällisen suunnitteluvaiheen pelaaminen ja voidaan leikata suoraan toimintaan ja tekoihin.

    - BitD on jaettua tarinankerrontaa. Mahdollisiin "Mä olisin kyl funtsinut tämän" -tilanteisiin löytyy takaumamekaniikka, millä pelaaja kertoo kuinka hahmojen laatimaa suunnitelmaa on itseasiassa täydennetty. Näin pelaaja voi vaikuttaa tarinoissa kohdattuihin ongelmiin, muuntaen ongelmatilanteita hahmojen eduksi.

    - BitD on tavoitteellinen ja läpinäkyvä. Hahmojen muodostaman ryhmän tiedot ja projektikellojen osoittamat tavoitteet ovat aina pelaajien nähtävillä.

    - BitD sitoo hahmot maailmaan. Hahmojen Playbookeissa on suoria koukkuja peliasetelmaan mm. hahmojen ja ryhmän kontaktien myötä. Kontaktit on nimetty ja kuvailtu lyhyesti, ollen osa "virallista" kirjassa esitettyä kaupunkia. Henkilöiden tarkemmat kuvaukset luodaan pelinjohdon ja pelaajien välillä.

    Loppusanat: Vaikka BitD edellyttääkin toimiakseen sääntöjen noudattamista ja virittäytymistä asetelmaan, lopputulos toimii hyvin. Peli voi hyvin erilaisen lähestymistapansa johdosta aiheuttaa kuitenkin muutosvastarintaa.

    Alustava arvosana: 4 / 5

    Lisätiedot:
  • edited June 2018
    "Jacking Out - Announcing the End of Android: Netrunner"
    Fantasy Flight Games, 8.6.2018

    Lyhyesti:
    - Our current licensing term is coming to an end, and today, Fantasy Flight Games must announce the end of Android: Netrunner The Card Game

    - Starting on October 22nd, 2018, Fantasy Flight Games will no longer offer for sale any Android: Netrunner The Card Game products, including Android: Netrunner playmats and card sleeves

    - While Android: Netrunner is coming to an end, the worlds of Android will continue to be explored [...] in future products from Fantasy Flight Games


    Saattaisiko alkuperäinen Netrunner CCG olla palaamassa markkinoille fyysisessä tai digitaalisessa muodossa, kenties jopa osana Cyberpunk 2077 -videopeliä (julk. CD Projekt RED)?
  • The user and all related content has been deleted.
  • Vihdoin on kampanja käynnissä. Hyvät naiset ja herrat, https://www.kickstarter.com/projects/1780208966/the-expanse-roleplaying-game
  • Jos kukaan muu ei The Expanse RPGtä hanki ja pelauta, niin minä pelautan. Olkaat varoitetut.
  • Werewolf said:
    Jos kukaan muu ei The Expanse RPGtä hanki ja pelauta, niin minä pelautan. Olkaat varoitetut.
    Aiotko johtaa tuon Quickstart Guiden skenan leirillä tai lähitulevaisuudessa? Jos et, niin minä pelautan sen.
  • Werewolf said:
    Jos kukaan muu ei The Expanse RPGtä hanki ja pelauta, niin minä pelautan. Olkaat varoitetut.
    Mitäpä tässä voi muuta, kuin todeta mi pochuye to ja nostaa nyrkin ilmaan.
  • The user and all related content has been deleted.
  • The user and all related content has been deleted.
  • Muutama päivä aikaa osallistua the Expanse kickstarttiin! Älä nuku onnesi ohi, sitten harmittaa kun kaikki muut puhuu siitä...
    https://www.kickstarter.com/projects/1780208966/the-expanse-roleplaying-game
  • The user and all related content has been deleted.
  • edited August 2018
    Cyberpunk 2077 Gameplay Reveal - 48-minute walkthrough

    "Watch 48 minutes of official 2018 gameplay from Cyberpunk 2077 and get a glimpse into the world of perils and possibilities that is Night City — the most vibrant and dangerous metropolis of the future."

    "This video contains work-in-progress gameplay — everything you see is potentially subject to change."

    "Cyberpunk 2077 is a narrative-driven, open world RPG from the creators of The Witcher 3: Wild Hunt. You play as V, a hired gun on the rise, who just got their first serious contract. In a world of cyberenhanced street warriors, tech-savvy netrunners and corporate life-hackers, today is your first step to becoming an urban legend."

    Linkki videoon (Huom: NSFW):


  • ^ NO NYT ON KOVAA KAMAA
  • edited September 2018
    THINGS FROM THE FLOOD are coming!
    Fria Ligan, 4.9.2018





    "[B]ased on the art book with the same name [Things From The Flood] thrusts the Tales universe into a grim and bleak alternate 1990s."

    "[Y]ou step into the shoes of teenagers growing up in the midst of a decade of change – and disaster."

    "THINGS FROM THE FLOOD presents a darker, more mature version of [Simon] Stålenhag’s hallmark retro sci-fi. Create new Teens or let your Kids from Tales from the Loop grow older."

    "But remember - this time they can die."

    "The long awaited standalone expansion to the multiple award-winning Tales from the Loop RPG, based on the wondrous worlds of Simon Stålenhag, is coming to KICKSTARTER on SEPTEMBER 18."

    Lisätiedot:
  • "Tutkijaryhmämme* Tampereen ja Turun yliopistoista kartoittaa aikuisten (18-vuotiaiden ja sitä vanhempien) suomenkielisten figuilua, eli kaikenlaista puuhailua sota- ja roolipeliminiatyyrien parissa. Kyselymme koostuu seitsemästä avoimesta kysymyksestä sekä viidestä-kuudesta taustakysymyksestä, ja sillä selvitetään mitä kaikkea figuilu pitää sisällään figuilijoiden omin sanoin.

    Vastausaikaa on huhtikuun ajan, alustavia tuloksia julkistamme Ropeconin akateemisessa seminaarissa 26.7.2019.

    Tätä kyselylinkkiä saa jakaa vapaasti eteenpäin."


    *) Tutkijaryhmä:
    Mikko Meriläinen, Tampereen yliopisto
    Kati Heljakka, Turun yliopisto
    Jaakko Stenros, Tampereen yliopisto
  • 'ALTERED CARBON' HITS THE TABLETOP

    ALTERED CARBON HITS THE TABLETOP

    - "Based on the novels of Richard K. Morgan, Altered Carbon imagines a future in which the human mind can be digitized and transferred between bodies."

    - "Hunters Entertainment will produce a series of role playing game books based on the Netflix series, including material that ties in with the up-coming second season"

    - "Hunters [Entertainment] plans to crowdfund the initial production run later this year, with release in both print and digital format next year."

    Koko artikkeli:

  • Edellisen, Tampereen ja Turun yliopiston tutkijoiden kyselyn ohella välitän oheisen Riikka Auravan ja Henna Uslinin tutkimuskyselyn koskien noppia roolipeleissä:


    "Moi!

    Teemme tutkimusta nopista roolipeleissä. Loimme tätä varten kyselyn siitä, miten pelaajat käyttävät noppia kuvaamaan hahmoaan. Olisimme iloisia ja kiitollisia, mikäli ehtisit vastata kyselyymme - vastaamisen pitäisi kestää selvästi alle kymmenen minuuttia. Kysely on auki huhtikuun 2019 loppuun saakka, ja se löytyy (englanninkielisenä) osoitteesta:

    https://www.surveymonkey.com/r/P99FPB7

    Kysely on anonyymi. Henkilötiedoista kysytään sukupuolta ja ikää, eikä vastaajia ole mahdollista yksilöidä. Vastaukset eivät näin ollen muodosta henkilötietolain tarkoittamaa rekisteriä. Vastauksia käytetään vain tutkimustarkoitukseen. 

    Olemme kirjoittamassa aiheesta artikkelia, ja toivottavasti pääsemme esittelemään sitä kesällä Ropeconissa!

    Terveisin,

    Riikka Aurava ja Henna Uslin

    Lisätiedot. riikka.aurava (at) tuni.fi Game Research Lab, Informaatioteknologian ja viestinnän laitos, Tampereen yliopisto https://gameresearchlab.uta.fi"

  • The user and all related content has been deleted.
  • Sihteerin sähköpostiin viime kuussa tupsahtanut tarjous roolipelistä:

    "MAA-peli tarjoushintaan roolipelaajille!

    Serlachius-museo Göstassa Mäntässä on esillä 29.9. saakka amerikkalaistaiteilija Matthew Day Jacksonin (1974) näyttely MAA, johon liittyy samanniminen pöytäroolipeli. Ne vievät katsojat tuhannen vuoden päähän aikaan, jolloin tuhoutunut maailma on toipunut ilman ihmistä ja luonut aivan uudenlaista elämää. 

    Tutustu näyttelyyn: http://www.serlachius.fi/fi/nayttelyt/61-maa/

    MAA-pelin ovat toteuttaneet taiteilija Jackson, suomalainen pelisuunnittelija Juhana Pettersson sekä englantilainen taidekriitikko Tom Morton. Serlachius-museoissa on myynnissä taiteilijan signeeraama, numeroitu 200 kappaleen erikoiserä peliä.

    Tarjoamme nyt roolipelaajille mahdollisuuden ostaa MAA-pelin 20 % alennuksella Serlachiuksen verkkokaupasta https://kauppa.serlachius.fi/kirjat/taidejulkaisut/maa-roolipeli-matthew-day-jackson-306.html

    Pelipakkaus sisältä kaiken, mitä pelaamiseen tarvitaan:

    • Kaksi kirjaa: roolipelin käsikirjoitus (96 s.) ja ohjekirja (112 s.)
    • Värioppiin perustuva innovatiivinen pelijärjestelmä
    • 62 kortin korttipakka, kartat ja hahmolomakkeet (visualisointi Matthew Day Jacksonin)
    • Erikoisuutena taiteilijan suunnittelemat ja valmistamat pyöreät pelinopat

    Peli sopii sekä kokeneille pelaajille että ensikertalaisille. Kielet ovat suomi ja englanti.

    Pelin alennushinta 239,20 € (listahinta 299 €) 

    Alennuksen saa syöttämällä ostosta tehdessä alennuskoodin: MAA20
    Alennuskoodi on voimassa näyttelyn päättymiseen eli 29.9. saakka. Sama tilaaja voi käyttää koodia vain kerran.
    Tarjous on voimassa vain Serlachius-museoiden verkkokaupassa.

    Tarjoamme myös mahdollisuuden pelata roolipeliä museossa varaamalla ajan ennakkoon Serlachius-museoiden myyntipalvelusta p. 040 166 3480 tai myynti@serlachius.fi. Tarvittaessa lainaamme museon roolipeliä."
  • Forbidden Lands Core Game: Maksuton yhden päivän ajan

    "Forbidden Lands is a new take on classic fantasy roleplaying. In this open-world survival roleplaying game, you’re not heroes sent on missions dictated by others - instead, you are raiders and rogues bent on making your own mark on a cursed world. You will discover lost tombs, fight terrible monsters, wander the wild lands and, if you live long enough, build your own stronghold to defend."

    Linkki DriveThruRPG-kauppaan:
    https://www.drivethrurpg.com/product/258593/Forbidden-Lands-Core-Game

  • Myös Sotakarjut RPG löytyy vain tänään ilmaiseksi:

  • Tales from the Loop -roolipeli maksutta yhden päivän ajan

    Tarjolla on alkuperäiskielinen ja englanninkielinen versio, samoin kuin aluekartat.

    Linkit DriveThruRPG-kauppaan:


  • Carnival Row Role-Playing Guide saatavilla maksutta

    Amazon Primen Carnival Row -sarjasta on saatavilla maksuton lähdeteos Monte Cook Gamesin Cypher System -roolipeliin.

    Lisätiedot:

    Suora linkki, Carnival Row Role-Playing Guide - A Setting for the Cypher System:
  • "Kulttimaineeseen nousseen roolipelin synkkä tulevaisuus on vain muutaman päivän päässä

    Vuonna 1990 ilmestyneen Cyberpunk 2020 -roolipelin armoton ja lohduton maailma ei ole toteutunut – täysin."

    YLE, Teemu Hallamaa, 25.12.2019, klo 17.48

  • The user and all related content has been deleted.
  • "Keski-ikäinen mies muuttuu kauniiksi haltiaksi – mikä roolipeleissä viehättää?"
    Elle Nurmi, Iltalehti, 4.3.2020

    "IL-TV:n minidokumentti pureutuu roolipelaamisen viehätykseen ja sen kohtaamiin stereotypioihin."

    Linkki artikkeliin ja videoon (sis. Miska Fredmanin haastattelun):
  • The user and all related content has been deleted.
  • The user and all related content has been deleted.
  • https://frialigan.se/en/news/#/pressreleases/new-edition-of-classic-rpg-twilight-2000-announced-by-free-league-publishing-2997937
    Uusi Twilight 2000 Fria Liganilta. Mukana paitsi Puola sodan jälkeen myös vaihtoehtoinen ruotsalainen setti. 
  • ^ "[pelaajahahmojen] goal, beyond surviving for another day, can be to find a way back home, to carve out their own fiefdom where they are, to find out more about the mysterious Operation Reset, and maybe, just maybe, make the world a little bit better again."

    "The core gameplay uses a 'hexcrawling' system established in the post-apocalyptic Mutant: Year Zero and survival fantasy Forbidden Lands RPGs"

    "The core rules are built on the Year Zero Engine used in those games (as well as in the ALIEN RPG), but heavily adapted to fit Twilight: 2000 and its focus on gear and gritty realism."

    Nähtäväksi jää, käynnistääkö FL "operaatio Resetin" muillekin 1980-1990 -lukujen pelituotteille.
  • ^ 2300 AD, Stormbringer,  mitäs muita operaatio resettiin?
  • Catalyst Game Labsillä on nyt tarjolla myös vähän perinteisempiä BattleTech-teemaisia yksinpelejä:

    Announcing BattleTech Foil Puzzles and Foil Posters:


  • Maailman suosituimmasta roolipelistä poistetaan rotustereotypiat

    Dungeons & Dragons -pelin kustantaja haluaa tehdä fantasiamaailmoistaan aidosti monimuotoisia ja poistaa pelistä ajatuksen ”pahoista” roduista.


    "Maailman suosituimman roolipelin Dungeons & Dragonsin kustantaja Wizards of the Coast on päättänyt poistaa pelin fantasiarotujen stereotyyppiset, yleistävät piirteet. Yhtiö tekee klassikkopeliin muutenkin isoja periaatteellisia muutoksia. Tavoitteena on lisätä pelin monimuotoisuutta.

    Alun perin 1970-luvun alussa suunniteltuun peliin on kuulunut ajatus, että on olemassa ihmisenkaltaisia olentoja, jotka ovat syntyjään pahoja ja kieroutuneita. Peliä julkaiseva yhtiö Wizards of the Coast ilmoitti blogissaan viime viikolla, että nyt tämä muuttuu. D&D:n monimuotoisuutta ja inklusiivisuutta lisätään, ja peliin sisältyneitä vanhanaikaisia käsityksiä aletaan tuoda nykyaikaan.

    Muun muassa örkit ja niin sanonut mustat haltiat on kuvattu pelissä lähtökohtaisesti pahoina. Blogipostauksessa yhtiö kommentoi, miten örkkien ja mustien haltioiden kuvaukset ovat ”tuskallisesti muistuttaneet tapaa, jolla todellisessa maailmassa on halvennettu ja edelleen halvennetaan etnisiä ryhmiä”.

    Lisää:

    Mitäs paskaa tämä oikein on, yritetäänkö koboldivauvojen tappamisesta viedä ilo? Kyllä örkki on örkki vaikka tulipallolla paistais!
  • ^ Tästä on jauhettu aika paljon Roolipelaajien Suomi ja Dungeons & Dragons Finland -ryhmissä Facebookissa.
  • Koko jutussa on aika monta eri aluetta, joista puhua. Roolipelaajien Suomessa homma meni aika nopeasti öyhötykseksi. Osa porukasta oli sitä mieltä, että tiedossa olevat Wizardin uudistukset eivät ehkä olleet ihan sitä mitä luvattiin tai tarvittiin ja toiset närkästyivät tästä, koska rasismi. Jos nyt itse summaan vähän omia ajatuksiani:
    • Örkit ja Drowit sourcebook / materiaalipläjäys kuulostaa ihan kelvolliselta idealta. En näe mitään pahaa siinä, jos tarinaa laajennetaan kertomaan myös muista örkkien ja drowien kulttuurien osista, kuin siitä ilmeisimmin näkyvästä ryöstämisestä, orjuuttamisesta ja tuhoamisesta. Erityisesti siksi, että Forgotten Realmsin alkuperäisessä mytologiassa drowit olivat alunperin neutraali / hyvis rotu, jonka kulttuuri kasvoi lievästi kieroon erinäisten vallankumousten ja uskonnonvaihdoksen seurauksena. Ensimmäisen edition (AD&D) FR lähdemateriaalissa etelässä asui wild-elf rotu, jotka olivat käytännössä fyysisesti droweja, mutta kulttuuriltaan täysin eri porukkaa. Eri asia on sitten se, osaako Wizards toteuttaa ajatusta mitenkään järkevästi.
    • Tomb of Annihilationin tekstin muuttaminen "rodullisesti sensitiiviseksi" on erinäisten lukijoiden todistuksen mukaan toteutettu poistamalla sanat "exotic" ja "tribe" tekstistä ilman muita muutoksia. Kuulostaa kyllä sen tason laiskalta paniikkikorjaukselta, että en tiedä miten tuo nyt muka edistää mitään.
    • Jos Curse of Strahdin tekstin muuttaminen "rodullisesti sensitiiviseksi" on toteutettu samalla tavalla, niin en tiedä maksaako vaivaa. 
    • Tuleva lähdekirja, jossa statteja saa kustomoida vapaammin herättää lähinnä hämmennystä. Ehkä hyvä että pelaajilla on enemmän valinnan vapautta tai ehkä se vain antaa lisää panoksia munchkaukseen. En tiedä. Jos kuitenkin koetaan ongelmaksi se, että on jotenkin rasismia edistävää, kun fantasiapelin rotu kääpiöt eivät ole tasa-arvoisia fantasiapelin rotu haltioiden kanssa koska niillä on eri stattimodikat, niin esittäisin ensimmäisenä ratkaisuna "rotu" sanasta luopumista pelin kaikissa tuotteissa ja toisena ratkaisuna keskittymistä oikeisiin ongelmiin absurdin näpertelyn sijaan. 
    Niistä Wizardsin oikeista ongelmista löytää tietoa googlettamalla, en ryhdy tähän sekottamaan. Lyhyesti sanottuna osa pidempiaikaisistakin työntekijöistä on sitä mieltä, että työpaikkakulttuuri ei kestä lähempää tarkastelua. Siihen ongelmaan en usko valinnaisten stattibonusten tai parin sanan sensuroinnin tekstistä paljon auttavan.
  • Sama meininkihän on parhaillaan Games Workshopilla, ja Warhammerista ollaan tekemässä kovaa vauhtia inklusiivista niin että kaikilla olisi tasapuolinen mahdollisuus samastua ksenofobiseen totalitaristiseen fasismiin.
  • Kerro lisää. En jaksa kahlata GW aiheisia voorumeja läpi, mutta jo pelkästään ajatus inklusiivisesta ksenofobisesta totalitaarisesta fasismista kuulostaa aika... no, mielenkiintoiselta?
  • pppppp
    edited July 2020






    ...ja niin edelleen.

  • Höh, ihan tylsää. Mä jo odotin jotain transmarineita, imperial guardin örkkirykmenttiä ja hyvisnecroneita, jotka (gasp!) EI halua tuhota kaikkea elämää...
  • Mä jo odotin jotain transmarineita

  • edited July 2020
    Eli itse asiassa Tomb of Annihilationin uudessa painoksessa muutokset olivat vielä kosmeettisempia kuin muiden kommenteista ymmärsin. "Exotic" sana poistettu kolmesta kohtaa, "tribe" sana kahdesta ja loput muutokset ovatkin peliteknistä errataa ja kirjoitusvirheiden korjausta. Aikamoista näpertelyä.
  • Pitänee siis kirjoittaa vihapostia ja sanoa että miksi ihmeessä ToA vieläkin näin herran vuonna 2020 näyttää epäkuolleet vain negatiivisessa valossa!
  • depili said:
    Pitänee siis kirjoittaa vihapostia ja sanoa että miksi ihmeessä ToA vieläkin näin herran vuonna 2020 näyttää epäkuolleet vain negatiivisessa valossa!
    People with life disability.
  • "Hanki elämä!" --> Vihapuhetta elämärajoitteisia kohtaan.

    Örkkikeskustelu jatkuu Hesarissa: https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000006561781.html

    Örkeistä on tullut mainstreamia... Paras siirtyä gnolleihin. Voiko kannibalismia rakastava, puolidemonilaji olla pahis? Vai pitääkö gnollitkin vapauttaa, koska eihän ne demonit nyt niin pahoja ole?
  • Demonithan ovat puhtaita toiseuden projisoinnista syntyneitä abjekteja, eli intersektionaalisesta näkökulmasta ovat kaikista eniten oikeutettuja vapautukseen roolipelien sortavista rakenteista.
  • edited July 2020
    Tosin koko tän Örkki ja Drow keskustelun kuluessa olen muun muassa huomannut, että lienee turha homma niitä kirjoja on editoida inklusiivisiksi, kun ei ihmiset niitä edes alunperin lue. Esimerkiksi Hesarin "örkki-asiantuntija" sanoo:

    ”Kirjoissa annettiin ymmärtää, että puoliörkit eivät synny rakkausliiton tuloksena, vaan raiskauksen. Painotettiin, että kukaan ihminen tai haltia ei vapaaehtoisesti parittelisi örkin kanssa.”

    D&D 5th edition, ensimmäinen painos:

    "Orc and human tribes sometimes form alliances... When these alliances are sealed by marriages, half-orcs are born."

    Eli tämäkin asia oli kunnossa jo ihan peruskirjassa vuodelta 2014.
  • Muistakaa tuo sitten kun vyörytätte pelissä Abyssin Plain of the Infinite Portalssilla olevaa lentävää huvivenettä, ei voi olettaa että ne demonien näköiset jampat olisivat tehneet mitään pahaa! Ne ballistat, mieleen vaikuttavat 500m säteen kentät ja muut ovat vaan urheilukalastusta varten!


  • pppppp
    edited July 2020
    lienee turha homma niitä kirjoja on editoida inklusiivisiksi, kun ei ihmiset niitä edes alunperin lue

    "And they won't have to burn the books
    When no one reads them anyway"



    (juuh toki intertekstuaalinen Huxley viittaus siinä Tragedyllä)

    Tosin patsaita kaatuu maailmalla tällä hetkellä siihen tahtiin että eiköhän tässä parit D&D lähdekirjaroviotkin vielä aikaan saada...
  • edited July 2020
    Toissapäivänä Facebookissa joku jo kyselikin porukkaa mukaan polttamaan D&D:n lähdekirjoja, joista on "tasa-arvo ajanut ohi". En osaa tulkita oliko läpällä tai edes kännissä. Vakuutti kuitenkin kovasti, ettei oli trolli ja että aikoo kuvata ja julkaista polttajaiset.
  • Online Gaming - Getting Started
    Twitter, Chaosium_Inc, 8.7.2020

    "Now more than ever, it can be difficult for you and your friends to get together in the same place for a session of tabletop roleplaying. Chaosium has a guide to getting started with online gaming here:"

  • Listasta uupuu vielä Foundry VTT, niille jotka eivät jaksa JonkunMuun atk:llä pyörivien alustojen lägiä ja viikoittain vaihtuvia uusia ongelmia...
  • One-shot -haastis: Petri Leinonen

    "One-shot -haastikset ovat juttuhetkiä erilaisten ihmisten kanssa, joilla on tekemistä roolipelien, pelaamisen tai nörttikulttuurin kanssa. Tällä kertaa vieraana Fate-evankelista, pelisuunnittelija ja eeppinen pelinjohtaja, Petri Leinonen."

    Miska Fredman jututtaa 1 h 15 min ajan Petriä, jotka jotkut täällä saattavat muistaa erään 1990-lukulaisen BBS:n sysoppina.

    One-shot -haastis, jakso 1:
  • Jaahas, kolmas maailmansota ei näköjään lopu koskaan:

    (Tätä kirjoittaessa 36 tuntia jäljellä Thu, September 3 2020 10:00 PM UTC +03:00)


  • The user and all related content has been deleted.
  • Ensimmäinen Kickstarter jota olen itse vaivautunut tukemaan. Fria Liganilla on ollut kohtalaisen vahvaa suorittamista noissa peleissään ja useampikin ollut vähän itsellä kädessä pelautusaikeissa. Tosin kun katselee mikä määrä pelejä nytkin on kesken niin ehkä pitää malttaa.
  • Onko tosta sääntöjärjestelmästä kokemuksia kellään?
  • edited September 2020
    Werewolf said:
    Onko tosta sääntöjärjestelmästä kokemuksia kellään?
    En ole itse kokeillut, mutta ilmeisesti ainakin uutta Alienia ja Tales From the Loopia on pelattu kurryn leirillä useammin kuin kerran. Yleisesti ottaen tuo kyseinen järjestelmä tuntuu olevan tällä hetkellä kovasti muodissa. 
  • Olen pelannut Tales from the Loopia monta kertaa ja johtanut uutta Alienia leirillä kolme kertaa. Perusmekaniikkana on statit asteikolla 1-5 ja skillit asteikolla 0-5. Kun yritetään jotain, GM määrittelee vaikeusasteen (kuinka monta successia tarvitaan) ja mitä stattia ja skilliä käytetään. Sitten heitetään noppapooli (pelkkiä d6:ia) ja katsotaan kuinka monta 6:sta tulee ja jos niitä tulee riittävästi, skill check onnistuu. Ja kyllä, vain kuutoset d6:sta ovat onnistumisia.

    En tiedä onko tällä tiedolla mitään merkitystä, koska Twilightin käyttämä mekaniikka on eri, noppapoolia ei käytetä.

    "Instead of a dice pool as in other YZE games, Twilight: 2000 uses a two-dice system. You'll roll one base die for your skill and one base die for the attribute connected to that skill. Base dice range from D6s to D12s. Skills and attributes are rated from A to D, with a better score giving you a better die to roll. Attributes and skills are fairly broad, with specialties used to fine-tune your character."
  • Itellä myös Mutant: Year Zero, Things from the Flood ja Forbidden Lands ja kyllä nuo kaikki ovat hyvin mietittyjä pelejä joissa melkein kaikissa on myös Iso Juoni ja pelimekaniikassa maailmakohtaisia eroja. Kaikki myös tyylikkäitä ulkoasultaan ja sisältävät samankaltaisen rakenteen. 
  • Terminator RPG tulossa



    "Looks like we’re working on a new RPG, eh? I bet you’ve heard of this one."
    - Jared Earle, Nightfall Games, 20.10.2020

    Vastaus roolipelin aika/tapahtumalinjaa koskevaan kysymykseen: "First movie. Proper proper."

  • Cyberpunk Red -roolipeli on julkaistu tänään la 14.11.2020 R. Talsorian Gamesin toimesta.



    Lisätietoja:
    https://rtalsoriangames.com/2020/11/14/cyberpunk-red-digital-goes-live/

    Lisäksi, pelin kehittänyt Mike Pondsmith pelauttaa tällä hetkellä (14.11.2020) Twitchin livestriimissä.

    Linkki livestriimiin:
    https://www.twitch.tv/twitchgaming
  • MODIPHIUS ENTERTAINMENT ANNOUNCES DECEMBER 2020 PRE-ORDER DATE
    Modiphius, 11/2020



    - [A] pre-order launching the second week of December 2020

    - Dune: Adventures in the Imperium roleplaying game challenges you to take control of Arrakis and the power of the spice Melange.

    - Be the first to set foot on Arrakis.

    - Build your house, carve your place in the universe, and fight for the Imperial throne.

    - Take your characters on a journey through the worlds of the seminal Dune sci-fi book series from Frank Herbert, Brian Herbert, and Kevin J. Anderson

    - [E]lite agents working for noble houses where mentats, swordmasters, spies, Bene Gesserit sisters, devious advisors, or even desert Fremen join together to follow your banner.

    - Those who sign up to the Dune tabletop roleplaying game pre-order will be able to claim a PDF preview of the core rulebook before the Spring [2021] launch

    - [T]he pre-order will be available through local retailers as well as the Modiphius webstore.

    - [F]ans will also have the opportunity to show their allegiance to House Atreides, House Harkonnen, or the Imperial House Corrino with three special collector's edition covers.

    - To supplement these, you can expect a gamesmaster screen, journal, and dice set accessories with more releases for 2021 to be announced.

    Lisätiedot ja koko artikkeli:

    Lisäksi...

    Exclusive cover art from Dune: Adventures in the Imperium tabletop role-playing game
    Polygon, Charlie Hall, 24.11.2020

    - Rather than playing at court intrigue in some far-off Landstraad house, players will instead fight their battles on the planet Arrakis itself during the events of the original novel.

    Lisätiedot ja koko artikkeli:
  • Ohessa vielä linkki Twitter-käyttäjän "Dune-BehindTheScenes" 19.11.2020 päivättyyn twiittiin, mistä löytyy lisätietoja ja kuvia tulevan DUNE-roolipelin tuotteista:

    Linkki twiittiin:
  • Roolipelaaminen opettaa tulevaisuutta ja empatiaa
    Asiantuntija Milla Minerva Mertanen, Lasten ja nuorten säätiö

    Julkaistu 2.2.2021

    - "Roolipeli [...] opettaa diplomatiaa, yhteistyötaitoja ja empatiaa. Pelatessa nuori voi ylittää itsensä ja luoda hahmon, joka saa tehdä ja osata asioita, joihin pelaaja ei tässä todellisuudessa vielä kykene"

    - "Roolipeli kasvatusmenetelmänä on Suomessa vielä suhteellisen tuore, mutta menetelmän pedagogiset edut ovat kiistattomat"

    "Viimeaikaiset uutiset nuorten henkirikoksista kertovat huutavasta tarpeesta empatia- ja tunnekasvatuksen saralla. Väkivallan muotoja on lukuisia, eivätkä teot näyttäydy aina fyysisinä. [...] Erilaiset taiteen menetelmät mahdollistavat ”puhumisen” ilman sanoja, mutta yhtä lailla roolipelaaminen opettaa empatiaa fiktiivisten hahmojen kautta. Ymmärrys toisten tunteista ja oman toiminnan vaikutuksista kasvaa pelaamisen myötä."

    - "Roolipelaaminen ja muut taiteesta ammentavat menetelmät mahdollistavat oppimisen myös sellaisten nuorten kohdalla, jotka eivät perinteisistä opetusmenetelmistä innostu."

    Koko artikkeli:
  • - "Roolipeli [...] opettaa diplomatiaa, yhteistyötaitoja ja empatiaa. Pelatessa nuori voi ylittää itsensä ja luoda hahmon, joka saa tehdä ja osata asioita, joihin pelaaja ei tässä todellisuudessa vielä kykene"

    Vähän kuten Deathwatchissa!

    "Yksi pelinkehittäjä Juhana Pettersonin ja meidän tavoitteistamme on ollut kehittää väkivallaton peli, jossa elämme maailmassa vuonna 2050 ja väkivalta ja aseet ei yksinkertaisesti ole enää ratkaisu. Jotain on tapahtunut ja elämme utopiassa, jossa väkivallalla ei ole enää minkäänlaista roolia."

    Mitäs kakkaa tämä on, ei kuulostaa yhtään murder hoboilulta.

  • Juhana Petterson on muutenkin kunnostautunut tekemällä pelejä joista puuttuu kunnon edellytykset murder hoboilulle. Esim. https://www.juhanapettersson.com/announcing-bad-sex-the-roleplaying-game/

  • Eikö kaikkien nörtteilyhommien suurin helmasynti ole olettamus siitä että jos x on siistiä ja y on siistiä niin x+y on kaksinverroin siistimpää? TJEU kaikki steampunkviritelmät, 99% kaikesta mangasta ja animesta, valtaosa roolipeleistä...

    Ton jutun perusteella vaikuttaa juurikin proggikselta jossa joku on ottanut rule of coolin ja parin kirjanpitäjän laskelmat liian tosissaan.
  • Ohessa linkki tänään 7.4. julkaistuun Ylen Pekka Pantsun artikkeliin, mikä pätee sisältöineen ja vinkkeineen hyvin myös etäpelaamiseen:

    "Etäkokousapatia yleistyy työpaikoilla – Kannattaako kamera pitää päällä vai kiinni? Näillä asiantuntijan vinkeillä henki pysyy yllä etäpalavereissa"
    Pekka Pantsu, Yle, 7.4.2021

  • - kokouksen syy ja tarvittava päätös etukäteen
    - materiaalit etukäteen
    - max 6 henkilöä
    - ilman jankkausta ei kestä yli 30 min
    - profit
    Sopii kyllä melkein suoraan etäpeleihinkin joskin niissä oma vaatimus on kamera ja aika on yleensä kolmisen tuntia. 
  • Kieltämättä, pelinjohtajan näkökulmasta osallistujien kameran käyttö alkaa olla jo toivottua. Pelaajana puolestaan olen tämän osalta joustavampi.
  • Niille teistä, joita Artesia-sarjakuvat, Artesia: Adventures in the Known World -roolipeli tai aihepiiristä kirjoitetut kirjat kiinnostavat, ohessa kooste tekijän, Mark Smylien avoimesta Patreon-viestistä.

    Aiheet koskevat sekä tulevaa SWORD & BARROW -roolipeliä, että Artesian tarinan jatkamista eri muodoissa.

    SWORD & BARROW RPG

    - "The covers that I have done recently for the folks at Chaosium and the Jonstown Compendium have helped precipitate a conversation about doing an edition of the [SWORD & BARROW RPG] with rules based on and adapted from the new edition of Chaosium's RUNEQUEST, and the folks at Chaosium have kindly offered to publish it if I go in that direction."

    - "As the Known World was originally built as a RuneQuest setting, this is a natural fit that would feel like a homecoming"

    - "RQ version would still include the Pendragon-ish/LifePath stuff that is in the first Artesia game"

    Artesian tarinan jatkaminen

    - "The comic is essentially on indefinite hiatus; it just takes too much time to produce the comic art pages to be able to finish the story of Artesia in any kind of timely matter (though at some point if I have an open year I might try to finish BESIEGED)."

    - "The current plan is to weave the stories of the graphic novels into the prose novels and try to finish the story there (as slow as I've been on BLACK HEART it's still much faster than working on comic art)"

    - "[T]he intention is to write out the full version of Artesia's story in the novels and then also in a series of related RPG books"

    Viesti kokonaisuudessaan:
    https://www.patreon.com/posts/coming-up-for-45769538

    HUOM: Smylie vastaa myös kysymyksiin viestin kommenttiketjussa
  • ihra said:
    - profit

    Tarkoitatko kenties ns. palkkiopohjaista pelinjohtamista?
  • Pelaajille annetaan aina pelin lopuksi käytyä tarinaa vastaava NFT palkkioksi ja täten voi nauraa matkallaan pankkiin.
  • "Kieltämättä, pelinjohtajan näkökulmasta osallistujien kameran käyttö alkaa olla jo toivottua. Pelaajana puolestaan olen tämän osalta joustavampi."

    Kameran käyttö vaatii vähintään kaksi monitoria. Kun on sekä Discord että Roll20 tai Foundry päällä, yhdellä monitorilla ei enää pärjää että näkisi muut pelaajat koko ajan.
  • Mitä näyttöjen määrään tulee, riippunee se osin myös pelaajan/pelinjohtajan omista mieltymyksistä, samoin kuin halutusta käyttökokemuksesta. Yhdellä näytöllä, esimerkiksi webkameralla varustetulla kannettavalla pärjännee jos on valmis siirtymään tarvittaessa ohjelmaikkunoiden välillä.

    Lisäksi, joissakin pelialustoissa, ainakin Roll20:ssä on myös kuvayhteys jo valmiiksi mukana käyttöliittymässä, mikä saattaa tehostaa ns. ruututilan käyttöä.
  • Olen tässä nyt koronan aikana vetänyt kaksi deddukampanjaa alusta loppuun, ja enemy within on taputeltu ensimmäiseen etappiinsa, eli Bögenhafenin tapahtumat on takanapäin. Mulla ei ole kameraa tullut ikävä näin pelinjohtajan ominaisuudessa, eipähän tartte katella pelaajien sekoiluja vaan voi keskittyä homman eteenpäin viemiseen. Sessioiden pituuskin on ollut pääasiassa 8-12h väliin, välissä toki taukoja pitäen. En koe sen kameran tuovan oikein mitään lisää siihen peliin, toki olen korvannut sitä että ei olla saman sohvaryhmän äärellä käyttämällä reilusti enemmän karttoja, musiikkia yms. tauhkaa. Kukin tyylillään lie.

  • Rami_L said:
    MODIPHIUS ENTERTAINMENT ANNOUNCES DECEMBER 2020 PRE-ORDER DATE
    Modiphius, 11/2020



    Mainittakoon, että fyysinen kirja on tulossa ulos 14.5.2021
  • dune gif from ATOMIC CHRONOSCAPH
              
  • Ohessa tietoja ja linkki Tampereen yliopiston tutkimukseen, minkä toteuttajana on tutkijatohtori Mikko Meriläinen:

    "Nuori, kerro kokemuksistasi tutkimuskyselyssä osoitteessa https://bit.ly/nuoret21 !

    Millaista on 15–25-vuotiaiden nuorten ja nuorten aikuisten digitaalisten pelien pelaaminen Suomessa vuonna 2021?

    Vastaajiksi ovat tervetulleita kaikenlaiset digitaalisten pelien pelaajat, riippumatta pelilaitteista, pelisuosikeista tai pelaamisen aktiivisuudesta. Tutkimuksen ytimessä ovat pelaajien omat kokemukset ja mielipiteet. 

    Tutkimuksen toteuttaa Tampereen yliopiston tutkijatohtori Mikko Meriläinen, ja se on osa Pelikulttuurien tutkimuksen huippuyksikön työtä.

    Tätä kuvaa ja saatetekstiä saa mielellään jakaa eteenpäin, jotta se tavoittaa mahdollisimman monta nuorta vastaajaa. Tutkimusaineistoa kerätään 6.6.2021 asti."
  • Symbaroum tilauksessa, katsotaan, josko tästä jollekin toivottavasti toteutuvalle liveleirille setti...
  • edited August 2021
    Roolipelitarina "Uuden maailman ruhtinaat" lähetetään Yle Puheessa ja Yle Areenassa pe 3.9.2021, klo 18.00 - 0.00.

    Pelinjohtajana on Juhani Kenttämaa, pelaajina ovat Maria Pettersson, Karoliina Korppoo ja Samae Koskinen, hahmo- ja logotaiteen on luonut Petri Hiltunen.

    Lisätietoja:
Sign In or Register to comment.