Olemme päivittäneet yhdistyksen verkkopalvelun tietosuojaselosteen vastaamaan EU:n tietosuoja-asetuksen (GDPR) vaatimuksia.
Tietosuojaselosteessa kerromme, mitä henkilötietoja keräämme yhdistyksen verkkopalvelun käyttäjistä, miten käytämme niitä ja miten huolehdimme niiden suojaamisesta.
Seloste on luettavissa täällä
Olemme myös päivittäneet yhdistyksen verkkosivujen käyttöehdot. Verkkosivuston käyttö edellyttää, että käyttäjä sitoutuu noudattamaan näitä käyttöehtoja. Käyttöehdot muodostavat sitovan sopimuksen sinun ja yhdistyksen välillä.
Tutustu huolellisesti näihin käyttöehtoihin. Käyttämällä verkkosivustoa vahvistat lukeneesi, ymmärtäneesi ja hyväksyneesi käyttöehdot sekä antaneesi suostumuksesi käyttöehdoissa kuvattuun henkilötietojen käsittelyyn.
Käyttöehdot ovat luettavissa täällä
Comments
"Games Workshop and Cubicle 7 Entertainment have announced the Warhammer Age of Sigmar Roleplaying Game, for release in 2018."
"Warhammer Age of Sigmar is Games Workshop’s epic tale of heroes, gods and monsters fighting a desperate battle for the fate of the Mortal Realms."
Lisätiedot: http://cubicle7.co.uk/warhammer-age-of-sigmar-roleplaying-game-announced
Eli pelko ei käynyt toteen ja pelkkä Age of Sigmarin pew-pew fantsu-marinet ei tullut toteen.
Wrath & Glory
"Wrath & Glory is an officially licensed, brand-new roleplaying game set in the universe of Warhammer 40,000."
"The events that are occurring in the Dark Imperium of Warhammer 40,000 8th edition forms the central backdrop [...]"
"Wrath & Glory allows players to take on the roles of characters from the Warhammer 40,000 setting, including intrepid agents of the Imperium of Man and even some of the classic alien races that populate the galaxy."
"Wrath & Glory is an entirely separate game line from Dark Heresy, Rogue Trader, and the other RPGs developed by Fantasy Flight Games."
"[...] [H]as a brand-new game system involving dice pools of d6s to represent your character’s abilities."
Lisätiedot:
Warhammer Community:
https://www.warhammer-community.com/2017/08/11/a-new-warhammer-40000-roleplaying-game
Warhammer 40,000 Roleplay:
http://www.ulisses-us.com/games/warhammer-40000-roleplay
FAQ:
http://www.ulisses-us.com/wrath-glory-faq
"GREEN RONIN TO PUBLISH THE EXPANSE RPG
August 17, 2017—SEATTLE, WA: Green Ronin Publishing announced today that it has signed a licensing agreement with James S.A. Corey to adapt The Expanse series of novels as a tabletop roleplaying game."
"'The Expanse began as a gaming concept nearly two decades ago, and was played as a home brewed RPG for years before becoming a book series,' said Ty Franck. 'To have Green Ronin taking the universe of The Expanse back to its roots is very exciting. I’ve loved their game adaptations of other literary works, and I couldn’t be happier to be partnering with them on this project.'
'I came to the story first as a RPG, and clearly I had a great time with it,' added Daniel Abraham. 'I’m delighted to have other gamers get the chance to make their own stories in this setting.'"
"Green Ronin will run a crowdfunding campaign for The Expanse RPG next year and publish the game in August, 2018."
Lisätiedot:
greenronin.com/blog/2017/08/17/press-release-green-ronin-to-publish-the-expanse-rpg
No täähän se olis, tätä tässä on jo tovi kytätty ja taisin jossain leirilläkin mainostaa. Tota Kickstarttia odotellessa voi opetella Memrisellä Lang Beltaa.
Jännyys on siinä, että vuoron aluksi viholliset liikkuvat sekä päättävät ja ilmoittavat hyökkäyksistään ja sen jälkeen suoritat omat liikkeesi ja hyökkäyksesi, jotka voivat hyvinkin siirtää tai muuten muuttaa vihollisten hyökkäyksien kohteita. Täten jokainen vuoro on kuin oma pieni pähkinänsä siitä miten sen lopputulos on paras mahdollinen.
12,5e https://www.humblebundle.com/store/into-the-breach
Aika näyttää uppoaako tuohon yhtä hirvittävä määrä tunteja kuin FTL:ään...
Fantasy Flight Games, 8.6.2018
https://www.kickstarter.com/projects/1780208966/the-expanse-roleplaying-game
"[B]ased on the art book with the same name [Things From The Flood] thrusts the Tales universe into a grim and bleak alternate 1990s."
Mikko Meriläinen, Tampereen yliopisto
https://www.surveymonkey.com/r/P99FPB7.
Serlachius-museo Göstassa Mäntässä on esillä 29.9. saakka amerikkalaistaiteilija Matthew Day Jacksonin (1974) näyttely MAA, johon liittyy samanniminen pöytäroolipeli. Ne vievät katsojat tuhannen vuoden päähän aikaan, jolloin tuhoutunut maailma on toipunut ilman ihmistä ja luonut aivan uudenlaista elämää.
Tutustu näyttelyyn: http://www.serlachius.fi/fi/nayttelyt/61-maa/
MAA-pelin ovat toteuttaneet taiteilija Jackson, suomalainen pelisuunnittelija Juhana Pettersson sekä englantilainen taidekriitikko Tom Morton. Serlachius-museoissa on myynnissä taiteilijan signeeraama, numeroitu 200 kappaleen erikoiserä peliä.
Tarjoamme nyt roolipelaajille mahdollisuuden ostaa MAA-pelin 20 % alennuksella Serlachiuksen verkkokaupasta https://kauppa.serlachius.fi/kirjat/taidejulkaisut/maa-roolipeli-matthew-day-jackson-306.html
Pelipakkaus sisältä kaiken, mitä pelaamiseen tarvitaan:
Peli sopii sekä kokeneille pelaajille että ensikertalaisille. Kielet ovat suomi ja englanti.
Pelin alennushinta 239,20 € (listahinta 299 €)
Tarjoamme myös mahdollisuuden pelata roolipeliä museossa varaamalla ajan ennakkoon Serlachius-museoiden myyntipalvelusta p. 040 166 3480 tai myynti@serlachius.fi. Tarvittaessa lainaamme museon roolipeliä."Alennuksen saa syöttämällä ostosta tehdessä alennuskoodin: MAA20
Alennuskoodi on voimassa näyttelyn päättymiseen eli 29.9. saakka. Sama tilaaja voi käyttää koodia vain kerran.
Tarjous on voimassa vain Serlachius-museoiden verkkokaupassa.
Linkki DriveThruRPG-kauppaan:
Tarjolla on alkuperäiskielinen ja englanninkielinen versio, samoin kuin aluekartat.
Linkit DriveThruRPG-kauppaan:
https://www.drivethrurpg.com/product/213575/Ur-varselklotet--rollspelet
Englanniksi:
https://www.drivethrurpg.com/product/210617/Tales-from-the-Loop-RPG-Rulebook
Aluekartat (Mälarenin saaret Ruotsissa, Boulderin kaupunki Yhdysvalloissa):
https://www.drivethrurpg.com/product/210618/Tales-from-the-Loop-RPG-Map
Vuonna 1990 ilmestyneen Cyberpunk 2020 -roolipelin armoton ja lohduton maailma ei ole toteutunut – täysin."
YLE, Teemu Hallamaa, 25.12.2019, klo 17.48
Uusi Twilight 2000 Fria Liganilta. Mukana paitsi Puola sodan jälkeen myös vaihtoehtoinen ruotsalainen setti.
"The core gameplay uses a 'hexcrawling' system established in the post-apocalyptic Mutant: Year Zero and survival fantasy Forbidden Lands RPGs"
"The core rules are built on the Year Zero Engine used in those games (as well as in the ALIEN RPG), but heavily adapted to fit Twilight: 2000 and its focus on gear and gritty realism."
Nähtäväksi jää, käynnistääkö FL "operaatio Resetin" muillekin 1980-1990 -lukujen pelituotteille.
Maailman suosituimmasta roolipelistä poistetaan rotustereotypiat
Dungeons & Dragons -pelin kustantaja haluaa tehdä fantasiamaailmoistaan aidosti monimuotoisia ja poistaa pelistä ajatuksen ”pahoista” roduista.
Alun perin 1970-luvun alussa suunniteltuun peliin on kuulunut ajatus, että on olemassa ihmisenkaltaisia olentoja, jotka ovat syntyjään pahoja ja kieroutuneita. Peliä julkaiseva yhtiö Wizards of the Coast ilmoitti blogissaan viime viikolla, että nyt tämä muuttuu. D&D:n monimuotoisuutta ja inklusiivisuutta lisätään, ja peliin sisältyneitä vanhanaikaisia käsityksiä aletaan tuoda nykyaikaan.
Muun muassa örkit ja niin sanonut mustat haltiat on kuvattu pelissä lähtökohtaisesti pahoina. Blogipostauksessa yhtiö kommentoi, miten örkkien ja mustien haltioiden kuvaukset ovat ”tuskallisesti muistuttaneet tapaa, jolla todellisessa maailmassa on halvennettu ja edelleen halvennetaan etnisiä ryhmiä”.
Lisää:- Örkit ja Drowit sourcebook / materiaalipläjäys kuulostaa ihan kelvolliselta idealta. En näe mitään pahaa siinä, jos tarinaa laajennetaan kertomaan myös muista örkkien ja drowien kulttuurien osista, kuin siitä ilmeisimmin näkyvästä ryöstämisestä, orjuuttamisesta ja tuhoamisesta. Erityisesti siksi, että Forgotten Realmsin alkuperäisessä mytologiassa drowit olivat alunperin neutraali / hyvis rotu, jonka kulttuuri kasvoi lievästi kieroon erinäisten vallankumousten ja uskonnonvaihdoksen seurauksena. Ensimmäisen edition (AD&D) FR lähdemateriaalissa etelässä asui wild-elf rotu, jotka olivat käytännössä fyysisesti droweja, mutta kulttuuriltaan täysin eri porukkaa. Eri asia on sitten se, osaako Wizards toteuttaa ajatusta mitenkään järkevästi.
- Tomb of Annihilationin tekstin muuttaminen "rodullisesti sensitiiviseksi" on erinäisten lukijoiden todistuksen mukaan toteutettu poistamalla sanat "exotic" ja "tribe" tekstistä ilman muita muutoksia. Kuulostaa kyllä sen tason laiskalta paniikkikorjaukselta, että en tiedä miten tuo nyt muka edistää mitään.
- Jos Curse of Strahdin tekstin muuttaminen "rodullisesti sensitiiviseksi" on toteutettu samalla tavalla, niin en tiedä maksaako vaivaa.
- Tuleva lähdekirja, jossa statteja saa kustomoida vapaammin herättää lähinnä hämmennystä. Ehkä hyvä että pelaajilla on enemmän valinnan vapautta tai ehkä se vain antaa lisää panoksia munchkaukseen. En tiedä. Jos kuitenkin koetaan ongelmaksi se, että on jotenkin rasismia edistävää, kun fantasiapelin rotu kääpiöt eivät ole tasa-arvoisia fantasiapelin rotu haltioiden kanssa koska niillä on eri stattimodikat, niin esittäisin ensimmäisenä ratkaisuna "rotu" sanasta luopumista pelin kaikissa tuotteissa ja toisena ratkaisuna keskittymistä oikeisiin ongelmiin absurdin näpertelyn sijaan.
Niistä Wizardsin oikeista ongelmista löytää tietoa googlettamalla, en ryhdy tähän sekottamaan. Lyhyesti sanottuna osa pidempiaikaisistakin työntekijöistä on sitä mieltä, että työpaikkakulttuuri ei kestä lähempää tarkastelua. Siihen ongelmaan en usko valinnaisten stattibonusten tai parin sanan sensuroinnin tekstistä paljon auttavan....ja niin edelleen.
Örkkikeskustelu jatkuu Hesarissa: https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000006561781.html
Örkeistä on tullut mainstreamia... Paras siirtyä gnolleihin. Voiko kannibalismia rakastava, puolidemonilaji olla pahis? Vai pitääkö gnollitkin vapauttaa, koska eihän ne demonit nyt niin pahoja ole?
”Kirjoissa annettiin ymmärtää, että puoliörkit eivät synny rakkausliiton tuloksena, vaan raiskauksen. Painotettiin, että kukaan ihminen tai haltia ei vapaaehtoisesti parittelisi örkin kanssa.”
D&D 5th edition, ensimmäinen painos:
"Orc and human tribes sometimes form alliances... When these alliances are sealed by marriages, half-orcs are born."
Eli tämäkin asia oli kunnossa jo ihan peruskirjassa vuodelta 2014.
"And they won't have to burn the books
When no one reads them anyway"
(juuh toki intertekstuaalinen Huxley viittaus siinä Tragedyllä)
Tosin patsaita kaatuu maailmalla tällä hetkellä siihen tahtiin että eiköhän tässä parit D&D lähdekirjaroviotkin vielä aikaan saada...
En tiedä onko tällä tiedolla mitään merkitystä, koska Twilightin käyttämä mekaniikka on eri, noppapoolia ei käytetä.
"Instead of a dice pool as in other YZE games, Twilight: 2000 uses a two-dice system. You'll roll one base die for your skill and one base die for the attribute connected to that skill. Base dice range from D6s to D12s. Skills and attributes are rated from A to D, with a better score giving you a better die to roll. Attributes and skills are fairly broad, with specialties used to fine-tune your character."
Lisätietoja:
https://rtalsoriangames.com/2020/11/14/cyberpunk-red-digital-goes-live/
Lisäksi, pelin kehittänyt Mike Pondsmith pelauttaa tällä hetkellä (14.11.2020) Twitchin livestriimissä.
Linkki livestriimiin:
https://www.twitch.tv/twitchgaming
Polygon, Charlie Hall, 24.11.2020
Warhammer 40,000 is coming to Magic: The Gathering.
Mutta miksi?
Pekka Pantsu, Yle, 7.4.2021
- materiaalit etukäteen
- max 6 henkilöä
- ilman jankkausta ei kestä yli 30 min
- profit
Sopii kyllä melkein suoraan etäpeleihinkin joskin niissä oma vaatimus on kamera ja aika on yleensä kolmisen tuntia.
HUOM: Smylie vastaa myös kysymyksiin viestin kommenttiketjussa
Kameran käyttö vaatii vähintään kaksi monitoria. Kun on sekä Discord että Roll20 tai Foundry päällä, yhdellä monitorilla ei enää pärjää että näkisi muut pelaajat koko ajan.
"Nuori, kerro kokemuksistasi tutkimuskyselyssä osoitteessa https://bit.ly/nuoret21 !