Minua on jo jonkun aikaa vituttanut sellainen, että pelataan jotain peliä tai genreä vain sen cooliuden takia. Eli siis että yleensäkin vaan pyritään tekemään kaikkea mahdollismman makeeta ja coolia, tai että joku genrepeli pyörii vaan sen ympärillä, että kierrätetään kyseisen genren kliseitä mahdollisimman suurella tehokkuudella.
Jotenkin tuollaisista peleistä jää täysin tyhjä fiilis, eikä hahmoihin samastu lainkaan. Harmittavan usein tällaisia pelejä on nykyään.
Comments
Ts. en suostu sanomaan, että vaikka Feng Shui tai Exalted olisivat huonoja pelejä vain siksi, että "makea" toiminta on niissä iso juttu.
Ehkä se on se, ettei yritetäkään luoda mitään uutta näkökulmaa tai päästä pinnan alle, vaan toistetaan vain jo olemassaolevaa?
Mutta sitten taas Cyberpunkissa ei minun mielestäni ole kyllä mikään pakko olla aina niitä peililaseja ja nahkatakkeja.
Tai sitten voi valittaa boardilla niin että kaikki muutkin havahtuvat näkemään tämän epäkohdan, järkyttyvät, katuvat ja parantavat tapansa. Ja alkavat pelauttaa kunnon pelejä.
Minä ainakin valitsen pelin ensisijaisesti cooliuden ja kiinostavuuden mukaan. Ehkä olen vain ronkeli, mutta tähän mennessä vastaan ei ole tullut YHTÄÄN vakavaa,pohdiskelevaa ja HYVÄÄ peliä, joka olisi tuonut jotain uutta ja mullistavaa pelaamiseen ja jättänyt jälkeensä edes jonkinlaisen ahaa elämyksen.
myönnän, että olen yksi niistä, jotka sortuvat valitettavan usein pelaamaan stereotyyppisiä hahmoja, ainakin leireillä. Entäs sitten? Jos ne tekevät pelistä nautittavamman tai paremman tai edes hieman hauskempaa, go for it! sama pätee kliseiden kierrättämiseen.
En väitä etteikö edes joskus olisi hienoa pelata pelejä jotka ovat edes jollain tapaa syvällisempiä, alkuvoimaisempia ja "kehittyneempiä", mutta epäilen että kukaan jaksaa nähdä niin paljon vaivaa, ainakaan leiripeliä varten.
Tykkään silti rakentaa tilanteet ja hahmot siten, että rakennuspalikoina on stereotypiat ja arkkityypit, joita sitten vähän twistataan. Se helpottaa pelin omaksumista ja nopeuttaa suunnittelua, kun perusjutut ovat sanotaanko mutkattomia.,
Jos joku mielestään pystyy vetämään pelin joka muistuu mieleeni vielä 1,5 viikkoa myöhemmin ja herättämään hymyn huulilleni,ilman mitään kliseitä ja coolius kikkailuja, count me in!
Minä luulen etten itse siihen ainakaan pysty. Sen kyllä myönnän että olisi hienoa pelata juuri tällaisia ppp:n toivomia pelejä. Epäilen kyllä edelleen että koko homma läsähtää samantien...