Olemme päivittäneet yhdistyksen verkkopalvelun tietosuojaselosteen vastaamaan EU:n tietosuoja-asetuksen (GDPR) vaatimuksia.

Tietosuojaselosteessa kerromme, mitä henkilötietoja keräämme yhdistyksen verkkopalvelun käyttäjistä, miten käytämme niitä ja miten huolehdimme niiden suojaamisesta.

Seloste on luettavissa täällä

Olemme myös päivittäneet yhdistyksen verkkosivujen käyttöehdot. Verkkosivuston käyttö edellyttää, että käyttäjä sitoutuu noudattamaan näitä käyttöehtoja. Käyttöehdot muodostavat sitovan sopimuksen sinun ja yhdistyksen välillä.

Tutustu huolellisesti näihin käyttöehtoihin. Käyttämällä verkkosivustoa vahvistat lukeneesi, ymmärtäneesi ja hyväksyneesi käyttöehdot sekä antaneesi suostumuksesi käyttöehdoissa kuvattuun henkilötietojen käsittelyyn.

Käyttöehdot ovat luettavissa täällä

Faba [WHFB]

pppppp
edited November 2015 in Figupelit
Kappas, ei löytynyt WHFB:lle lainkaan omaa topikkia!

Anyways, vaikkei ole postimies saanut vieläkään mulle sääntökirjaa kannettua (kun Waylandin jätkät eivät näköjään ole saaneet sitä vieläkään pakattua tai kannettua postiin...grrr!), niin olen tässä lukenut eri juttuja Fabasta netistä, koska siitä on tosiaan toistakymmentä vuotta kun olen viimeksi itse Fabaa pelannut.

Ja sellainen uusi ilmiö, mikä osui silmiin, on unit fillerit. Eli siis pienet vinjetit yms. jotka on tehty unittien sisään (idea toki se, ettei tarvita niin montaa yksittäistä ukkoa, mutta mitä nyt kuvia eri unit fillereistä olen tässä selannut, niin tuohan alkaa olla jo ihan oma taiteenmuotonsa, ja nuo unit fillerit ovat oikeastaan kuin pieniä dioraamoja).

Kiinnostaisi tietää, mikä on ollut kurryssä suhtautuminen unit fillereihin, jos mikään? Käyttääkö kukaan näitä, ja jos ei, niin kiinnostaisiko käyttää? Vai onko suhtautuminen nuivaa? Tavallanhan tossa vaan säästetään rahaa ja ukkoja, mutta oikeasti monet unit fillerit saavat unitin näyttämään itseasiassa paremmalta kuin se, että kyseessä olisi vain perinteinen iso kasa ukkoja.

Ittellä alkoi meinaan heti vanhana dioraamojen väsääjänä sormet kutista kun tässä nyt tota DoC armeijaa olis tarkoitus alkaa pikkuhiljaa kasata.

Nuln Empire Army Unit Fillers

gamesday6.jpg?w=432

m1270266a_2010-07-08_4_873x627.jpg

http://warpsignal.wordpress.com/2011/09/08/i-only-just-noticed-warhammer-fantasy-battle-unit-fillers/
«13

Comments

  • Mä käytän unitfillereitä aika reippaasti, tosin mulla on yleensä fillerissä lähes saman verran ukkoja, kuin mitä se edustaa (esim 3 ukkoa 4 kokoisella beissillä), mutta vain isommalla alustalla käsittelyn helpottamiseksi.
  • Ainakin osa noista ykkösedikan plaguebearereista suorastaan kerjää pääsyä jonkinsortin unit filler tehtäviin, kun nää jo valmiiksi levittelee käsiään ja huitovat aseillaan siihen malliin, että vievät sivusuunnassa melkein puolentoista basen verran tilaa, vaikka jalat nippanappa 25mm baselle mahtuvatkin (mitä nyt varpaankynnet tunkee basen yli kummassakin suunnassa). En oikeastaan edes ymmärrä, miten nämä olisi tarkoitus saada mahtumaan vierekkäin unit formationiin, ellei kääntele silleen, että joka toinen ukko kattelee eri suuntaan.
  • Eipä meikää ainakaan unit fillerit haittaa, vaikken itse käytäkkään.
  • Olen tässä nyt lukemassa Faban sääntöjä, ja varmaan lisääkin tulee epäselvyyksiä, mutta tähän mennessä eniten päänraapimista on aiheuttanut combat resolutionin extra ranks kohta tilanteessa, jossa puolustava unit joutuu taistelemaan rearista tai flankistä.

    Tällaisessa tilanteessa jos hyökkääjällä on se kaksi viiden miehen rankkia, niin puolustava unit on disrupted, ja menettää kaikenmaailman extra rank bonukset, ei siinä mitään. Mutta mitäs jos hyökkääjä on niin pieni, tai menettää niin paljon ukkoja taistelussa, että puolustaja ei ole disrupted, jolloin sen pitäisi saada combat resolutioniin se extra rank bonus?

    Olen nyt tuota lukenut uudestaan ja uudestaan, ja en kyllä saa selkoa. Rearissa ja flankissä taistellessa unitin first rank on poispäin vihollisesta, eli silloin ei tietenkään siitä, että rear flankit "push the first rank forward" ole mitään hyötyä, kun vihollinen on takana/sivulla. Lisäksi todetaan, että "...each extra rank of five or models behind the fighting rank..."; jos mietitään tilannetta, että vihollinen hyökännyt reariin, niin silloinhan fighting rankin takana ei ole ketään muuta kuin se vihollinen (koska uniting facing on vihollisesta poispäin), jos taas puhutaan tilanteesta, jossa vihollinen on sivulla, niin puolustavalla unitilla ei ole yhtään fighting rankkia, koska vastustaja on kiinni vihollisen laitimmaisessa filessä, ei rankissa.

    Voi olla, että koko juttu selitetään sääntökirjassa muutaman sivun kuluttua tms., mutta yritin jo FAQ :takin selailla, enkä löytänyt tästä asiasta mitään.

    Eli kysymys siis kuuluu, miten tilanteissa, joissa vihollinen on hyökännyt unitin reariin tai flankkiin, lasketaan puolustavan unitin extra rank bonus, olettaen, että unit ei ole disrupted?

    Vai onko niin, että tuon extra rank bonuksen saa VAIN edessä olevia joukkoja vastaan, ja tuo disruption sääntö koskee vain tilanteita, joissa puolustava unit taistelee SEKÄ edessä, että rearissa/flankissa olevia unitteja vastaan yhtäaikaa?
  • Jos sivussa tai perseessä ei ole riittävän montaa ukkoa niin rivit lasketaan ihan tasan samalla tavalla kuin normaalisti.

  • on 1337161672:


    Jos sivussa tai perseessä ei ole riittävän montaa ukkoa niin rivit lasketaan ihan tasan samalla tavalla kuin normaalisti.


    Tämä ei nyt varsinaisesti vastannut kysymykseeni.
  • Esim. flankistä taistellessahan puolustavalla unitilla ei ole yhtä ainuttakaan riviä (rank) taistelussa, vaan ulommaisin jono (file). Eli vastaus "rivit lasketaan niinkuin normaalisti" ei nyt ainakaan minulle selventänyt tilannetta. Ellei tuo ollut sitten kiero tapa sanoa, että "rearista ja flankista taistellessa ei koskaan saa extra rank bonuksia".
  • Ei, vaan että rivit lasketaan aina aivan vain yhdellä ja samalla tavalla, sillä että mihin neljänteen ulottuvuuteen yksikköön on hyökätty ei ole mitään väliä tämän kanssa. On vain yksi tapa laskea riveistä taistelubonuksia.
  • No voisitko vähän valaista, että miten tämä siis lasketaan, koska itselleni se ei nyt ihan oikeasti sääntökirjan tekstistä aukene? Ja vastaus, että "se lasketaan normaalisti" ei nyt riitä, koska mulla ei ole hajuakaan, miten se "normaalisti" pitäisi laskea. Eli kerro ihmeessä, miten sinun mielestäsi tuo bonus "normaalisti" lasketaan, ja miten tämä toimii suhteessa rear ja flank tapauksiin?

    Kokonaan en ole vielä lukenut sääntökirjaa, mutta se, mitä tähän mennessä olen aiheesta lukenut tuntuisi viittaavan siihen, että rearistaan tai flankistään taisteleva unit ei saa minkään maailman extra rank bonuksia, koska extra rank bonuksia saa a) rankeistä (ei fileistä) b) kyseessä pitää olla FIGHTING rank, eli rearin ollessa kyseessä unitin taaimmaisin rank, ja c) bonukset tulevat nimenomaan sen FIGHTING rankin TAKANA olevista rankeista (koska "they push the front rank forward"), eli viimeisen rankin ollessa kyseessä ko. rankin takanahan ei ole muuta kuin kimppuun käyneet viholliset.

    Jos Fabassa SAA rearista ja flankeistä taisteltaessa extra rank bonuksia, tämä vaatisi mielestäni sääntöjen puolesta sen, että A) rearin kohdalla unitin facing ei määritä sitä, mikä on edessä ja mikä takana, vaan tämän määrittää vihollisen suunta (en ole löytänyt säännöistä mitään tällaiseen viittaavaa, vaan päinvastoin, esim. kohdassa, jossa puhutaan kuolleiden figujen poistamisesta unitista tehdään selväksi, että figut poistetaan back rankistä, ja näinollen rearistaan taistelevan unitin kohdalla ne figut todellakin poistetaan vihollisen kanssa kosketuksessa olevasta rankistä, aiheesta on oikein kuvaesimerkkikin sivun 49 alakulmassa) sekä B) että flankeistä taisteltaessa filet lasketaan rankeiksi (tästäkään en ole löytänyt säännöistä mitään, päinvastoin, sivulla 5 todetaan, että horizontal lines = ranks, vertical lines = files).
  • Ei vihollisen suunnalla ole mitään tekemistä asian kanssa. Poista pöydältä kaikki muu paitsi yksikkö jonka rivejä olet laskemassa, ei millään muulla kuin itse yksiköllä ole mitään väliä niin kauan kuin mikään ei poista rivien tuomaa etua.

  • on 1337241908:


    Ei vihollisen suunnalla ole mitään tekemistä asian kanssa. Poista pöydältä kaikki muu paitsi yksikkö jonka rivejä olet laskemassa, ei millään muulla kuin itse yksiköllä ole mitään väliä niin kauan kuin mikään ei poista rivien tuomaa etua.


    Tarkoitatko sitä, että nuo bonukset lasketaan ikäänkuin unit taistelisi etummaisella rankillä edessä olevaa vihollista vastaan, vaikka vihollinen olisikin oikeasti flankissä/rearissa?

    Jos näin, niin tuo on mielestäni ristiriidassa sääntöjen sen kohdan kanssa, missä todestaan, että bonukset saa FIGHTING rankin takana olevista rankeistä, mutta jos tuo on nyt se miten se lasketaan, niin uskon toki, että asia näin on, vaikken tähän mennessä lukemieni sääntöjen puitteissa ymmärräkään miksi.
  • Kappas, uusin Faba miniatyyri-range on näköjään daemoneille. Kuinkas sattuikaan!
  • Harmi, että just kerkisin ostaa kuusi flameriä, noi uudet flamers of Tzeentchit on meinaan aikasen makeita.

    +1 onkohan tulossa uusi Armybook/Codex, kun tossa on sellanenkin figu, jota ei ainakaan Armybookista/Codexista löydy (Exalted Seeker Chariot of Slaanesh)?
  • Ymmärrykseni mukaan seuraavan WDn ohessa tulee säännöt uusille yksiköille.

  • on 1343570249:


    Harmi, että just kerkisin ostaa kuusi flameriä, noi uudet flamers of Tzeentchit on meinaan aikasen makeita.

    +1 onkohan tulossa uusi Armybook/Codex, kun tossa on sellanenkin figu, jota ei ainakaan Armybookista/Codexista löydy (Exalted Seeker Chariot of Slaanesh)?


    Uudessa White Dwarffissa on demoneille uusi armyläpyskä (ilmestyi eilen). White Dwarffeista tulee vihdoinkin jollain tavalla hyödyllisiä lehtiä. GW kuulemma muutti politiikkaansa ja joka kuukausi tulee päivityksiä armeijoihin. Tämän kuukauden teemana siis demonit jotka saivat myös roppakaupalla uusia figuja. Mainittakoon, että Soul Grinder eli tuo 40k demonien demonengine ilmestyi myös fabademonien käytettäväksi. Mitä tästä nyt pitäisi olla mieltä...

    http://i293.photobucket.com/albums/mm80/give_me_a_d/Daemons_Soul_Grinder_05.jpg

    No eniway huippu-uutinen, että GW skarppaa sääntöpolitiikkansa kanssa! Vaikka white dwarffien haaliminen on tietysti työlästä on päivittyvät armeijalistat todella suuri edistysaskel aikaisempaan aivan widusti liian hitaan päivityspolitiikan rinnalla. Harkitsen ensimmäisen kerran lehdykän tilaamista. Nämä white dwarffin sääntöpäivitykset eivät välttämättä päädy GWn nettiin, joka tuntuu vähän oudolta, kun sääntöjen mukaisia armylisteja joutuu metsästämään White Dwarffeista... Toinen GWn uudistus on, että palkkasivat mainostoimiston itselleen.
  • Niin ja slaaneshin uusi chariotti rakennetaan siis kahdesta chariotkitistä.

    http://www.games-workshop.com/MEDIA_CustomProductCatalog/m2470777a_99129915011_ExaltedSeeker01_873x627.jpg
  • Jassoo, ilmeisesti myös muiden demonien sääntöjä on uusittu tuossa uudessa White Dwarfissa, eli ei ainoastaan tule lisäsääntöjä uusille uniteille, vaan vanhojenkin sääntöjä on muutettu. Kuulemma esim. flamers of Tzeentchit on nerffattu siinä määrin, ettei niitä enää kannata paljoa käyttää. Sepä mukavaa, kun viimeisin figuostos oli tosiaan kuusi kappaletta niitä vanhoja flamereita (joita olin just maalaamassa).

    LISÄKSI noi muutokset eivät ilmeisesti ole tulossa lainkaan viralliseen FAQ:n?!?

    Eli siis jos omistat basic rulebookin, daemons of chaos armybookin ja tsekkaat vielä FAQ:n netistä, et silti voi tietää pelaatko oikeilla säännöillä, koska jossain White Dwarfin numerossa on menneetkin säännöt uusiksi (ainakin nettiä selaamalla vaikutti, että nämä uudet WD:n mukana tulleet säännöt ovat viralliset, ja käytössä turnauksissa etc.).

    Olisiko GW:n uusi linja siis se, että kaikkien jotka pelaavat Fabaa ja 40k:ta pitää tilata White Dwarf, jotta he pysyvät kärryillä sääntöuudistuksissa, jos kerta muutoksia ei enää esim. GW:n virallisiin FAQ tiedostoihin lisätä? Todella vitun tuplakiva!
  • Hmmm...aika moni The Daemonic Legionin (DoC pelaajien foorumi) sanoo, ettei aio käyttää noita sääntöjä.

    Mitenköhän menee turnauksissa? Saakohan valita, että tekeekö armeijan perus armybookin mukaan vai White Dwafin lisäsääntöjen mukaan (jolloin saa sellaisia unitteja käyttöönsä, joita ei perus armybookista löydy, mutta jolloin jotkin perus armybookin unitit ovat sitten nerffattuja)? Luultavasti ei.
  • No tottahan toki kaikesta nerffauksesta syntyy hirveä poru ja hammasten kiristelyä. Mä en tiedä miten demonien säännöt ovat muuttuneet, mutta en lähtisi dumaamaan mitään ilman testailua. Internetissä itkeminen vaan kuuluu asiaan ja demonifoorumi on varmaan paras paikka todistaa hirveää vinkumista. Demonit kuitenkin olivat se eniten turnauksissa rajoitettu, joten ihan syystä korjauksia tehdään. Itse en usko demonien olevan pelitasapainossa ennen kuin näen asian omin silmin.

    Mielenkiintoinen puoli fabassa on muuten, että toisin kuin 40k:n puolella uudet armeijakirjat eivät ole suoraan kovimmat ikinä. Uusista armeijakirjoista (ogre, orc, empire, tomb kings, vampires) ainakin kaksi saa +200 pistettä EC turnauksissa demonien ollessa eniten rajoitettu porukka.

    Lienee liian aikaista sanoa miten uusiin demonisääntöihin suhtaudutaan, mutta olisi kyllä poikkeuksellista jättää uudet säännöt huomioimatta. Toi sääntöjen faqaamatta jättäminen on kyllä erikoinen veto jos noin tosiaan käy.

    Mitä tohon white dwarffissa julkaistaviin sääntöihin tulee niin yleisperiaatteena mä oon:
    Uudet säännöt WD:ssä > Sääntöpäivitykset naurettavan hitaasti (5-8 vuoden (!!!) sykli)

    Toi demoniuudistus on tehty vielä aika kivasti niin, että lehden mukana tulee erillinen läpyskä jossa demonien tarpeelliset päivitykset ovat. Tämä on kuitenkin aika kätevä tapa julkaista säännöt. Vertailun vuoksi Sisters of Battlet saivat kahdessa WDssä uuden listan niin, että mukana pitää kantaa kahta lehteä joita molempia pitää pelatessa selata ja joista toinen on aina hukassa.
  • Teen pienen turnausraportin ensimmäisestä ropecon turnauksestani johon osallistuin. Conin turnee käytti puhtaita ETC-komppeja. Pari vastustajasta oli enemmän tai vähemmän ETC joukkueesta, joten vastustajat olivat kovia ja listatkin viilattu huippuunsa kuten vuoden pääturnaukselta sopiikin olettaa. Listat olivat avoimia kuten tapoihin kuuluu. Kaikki listat löytyvät täältä: https://docs.google.com/document/pub?id=1-QtI-k8g7G5omW592a0tHl7dJ4RGaVpzbx9IOb8l4lU

    Oma listani ei ollut minmaxattu vaan otin hyviä elementtejä useaan eri tarkoitukseen. Khemrille saa kovan magian Cascet of Soulssin avulla, Screaming Skull Catapultit ovat hyviä sotakoneita ja Sfinksit kova pala useimmille armeijoille. Jos jotain erikoista listasta hakee niin kolme Tomb Scorpionia harvemmin löytää tietään listaan, mutta Necrotechin antama 6+ regeneraatio kaikille Undead Constructeille sai ottamaan näitä maksimimäärän. Jälkeen päin ajatellen yksikkö Carrioneija olisi voinut olla hyvä vaihtoehto yhdelle noista koska lentävät jutut on niin hyviä.

    Listani:
    Tuukka, TOMB KINGS 2600 points
    Liche High Priest, Hierophant, 4th Level Lore of Nehekhara 35, Dispel Scroll 25, Talisman of Preservation 45, Skeleton Steed 15 TOTAL: 295                       
    Tomb King, General, Chariot 55, Great Weapon 6, Armor of Destiny 50, Obsidian Amulet 30, Iron Curse Icon 5 TOTAL: 316               
    Necrotect, Silvered Steel, TOTAL 105                       
    Skeleton Chariots x 5 Musician, Standard 20, Banner of Swiftness 15, TOTAL 310
    Skeleton Archers x 18 Full Command 30 TOTAL 138                       
    Skeleton Warriors x 40 Light Armors 40 Full Command 30 TOTAL 230
    Tomb Scorpion 85
    Tomb Scorpion 85
    Tomb Scorpion 85                               
    Khemrian Warsphinx, Fiery Roar 20 TOTAL 230                       
    Khemrian Warsphinx, Fiery Roar 20 TOTAL 230                       
    Cascet of Souls 135
    Hierotitan 175
    Screaming Skull Catapult 90
    Screaming Skull Catapult 90
    USED 2599 LEFT 1
  • Ensimmäinen matsini oli Helffejä vastaan. Ampuva ja taikova lista. Banner of Sorcery taisi Cascet of Soulsin tavoin antaa D3 magianoppaa lisää mikä on todella kova etu. Helffit myös varastivat yhden magianopan dispelnopaksi itselleen. Toinen sankarien taikajousista ampui kuin Bolt Thrower ja toinen 3 kertaa S5. White Lionit ovat last and only defence ja tarjoavat turvapaikan sankareille. Kotkien tarkoitus on luonnollisesti käydä sotakoneiden kimppuun. Listan sisaria on ilmeisesti ETC-turnauksissa käynyt.

    Olli Mikkanen; High Elves

    Prince: Great weapon, Bow of the Seafarer, Armour of Caledor, Luckstone, 252
    Archmage: High Magic, Magic lvl 4, Loremaster's cloak, Annlulian crystal, 340
    Noble: BSB, Reaver bow, Shield, Dragon Armour, 158
    Mage: Lore of Death, Magic lvl 2, Seerstaff of Saphery, 165
    30 Archers: Musician, Standard, 355
    15 Archers: Musician, Standard, Banner of Eternal Flame, 180
    10 Spearmen: 90
    23 White Lions: Full command, Banner of sorcery, skeinsliver, 450
    7 Swordmasters: 105
    1 Repeater Bolt thrower: 100
    1 Repeater Bolt thrower: 100
    1 Repeater Bolt thrower: 100
    1 Great Eagle: 50
    1 Great Eagle: 50
    Total: 2499

    Täysiä eteenpäin! Katapultit ampuvat ja osuvat tappaen hyvän määrän jousielffejä. Yhdestätoista 4+ woundauksesta kymmenen onnistuu. Elffit ampuvat minkä jousistaan saavat samalla peruuttaen, kotkat lähtevät hakemaan Cascettiä ja pieni Swordmaster-ryhmä yrittävät flankata kärryjä jotka näyttävät olevan hyvää vauhtia matalla kohti pehmeitä elffiblokkeja. Yksi Bolttis päättää pakittaa vaikka siihen tuhriutuu ampuminen. Kärryt ottavat Curse of Arrow Attractionin (re-roll ampumiseen) ja puolet niistä kuoleekin.

    Skorppioneja ilmestyy Bolt Throwereiden läheisyyteen, kärryt asettautuvat valmiiksi seuraavan kierroksen chargeen. Skeleton archereita ja kärryjä summonoituu takaisin. Katapultit jatkavat osumista ja ampujien rivit harvenevat. Pieni keihäsmiesten yksikkö ostaa muulle muulle Helf porukalle kierroksen aikaa Sfinksiltä. Swordmasterit yrittävät flankchargata pelottavan lähelle päässeitä kärryjä ja odseja vastaan onnistuvat siinä. Rikkovat Tomb Kingin kärryn alta joka jää Great Weaponinsa kanssa closiksen ulkopuolelle. Molemmat kotkat chargaavat Cascetin. Toinen pelästyy ja eivät saa mitään aikaan. Pelon mokannut kotka ottaa pari woundia. Elffit ampuvat skorppionia epätoivon vimmalla saaden sen yhteen woundiin.

    Skorppioni saa kaverin ja ensimmänen syöksyy Bolttiksen kimppuun tuhoten sen ja overrunnaten seuraavaan. Kunkun kärryporukka ei saa juuri mitään aikaiseksi Swordmastereille, jotka parissa closisroundissa tuhoavat loputkin kärryt ja kunkku kuolee combat resoon. Muumion kirous vie Swordmasterit hautaan! Bolttikset ja nuolipilvet tappavat lopultakin molemmat sfinksit. Kotkat eivät saa mitään aikaiseksi ja tällä kertaa toinen kotka mokaa fearin ja ottaa ne pari woundia sisään. Vastustajalla alkaa olla epätoivoa joidenkin noppaheittojen kanssa, kun itsellä katapultit osuvat ja kriittiset 6+ regeraatiot onnistuvat.

    Lopussa vihu yrittää viedä hierophantin Purple Sunilla, mutta kahden nopan dispelistähän on tunnetusti helppo heittää tuplakutoset. Vastustajan hajoilu naurattaa yhä enemmän. Kotkat saavat lopulta cascetin rikki ja sen sieluräjähdys vie kotkat mukanaan. Yhdessä woundissa kiikkunut scorppioni kuolee always strike first sotakoneen crewin onnekkaaseen lyöntiin, mutta toinen viimeistelee homman. Scorpioni syö myös loput yhdestä jousiryhmästä. White Lionit ovat liian kova pala rikottavaksi ja vihulle jää ne + charrut. Mä menetän sfinksit, cascetin ja kunkun kärryporukkoineen. Lopputulos on puhdas tasapeli 5-5 koska ensimmäisen kierroksen pisteet puolitetaan kaikilta. Pelin pelasi näinkin hyvään lopputulokseen kärryjen + kunkun pisteet.

  • Round 2 ja vastassa ehkä pahin mahdollinen vastus eli demonit hirvittävästi munchkattuna. Samaisen vastustajan 1000 pisteen demonit hakkasi suunnilleen yksinään mun ja Karin Dwarf+Empire alliancen Porvoon turnauksessa joitain viikkoja aikaisemmin. Maksimi Flamerit ja maksimi Blood Letterit hordeina... Glup! No ainakaan sillä ei ole Thirsteriä.

    Antti Häkli , Daemons Of Chaos
    Herald Of Khorne: General, 100
    Herald Of Khorne: BSB, Great Icon Of Despair, 200
    Herald Of Khorne: Firestorm Blade, Armour of Khorne, 140
    Herald Of Tzeentch: lvl 2, Tzeentch, Spell Breaker, Winged Horror, 160
    29 Bloodletters Of Khorne: FCG, Icon Of Endless War, 403
    28 Bloodletters Of Khorne: FCG, 366
    28 Bloodletters Of Khorne: FCG, 366
    5 Chaos Furies: 60
    5 Chaos Furies: 60
    5 Chaos Furies: 60
    4 Fiends Of Slaanesh: 220
    1 Fiends Of Slaanesh: 55
    6 Flamers Of Tzeentch: 210
    Total: 2400

    Deployaan koko jengini toiseen reunaan tiukkaan pakettiin ja otan strategiaksi pysyä kaukana closiksesta niin pitkään kuin mahdollista. Skeleton warriorit muodostavat 5x8 junan jotta vihollisella menisi mahdollisimman kauan päästä niistä läpi. Saan ensimmäisen vuoron ja katapultit jatkavat alkavat pehmentää letterhordeja. Kaksi vihun horeista on peräkkäin koska oma armeijani on niin pienessä sumpussa ja sivummalle laittaminen olisi ollut turhaa. Magiavuorolla noppa pyörii mallikkaasti. Ensiksi vihu ei onnistu dispellaamaan "kaikki liike on dagerous terrainissa" loitsua joka lähtee ensimmäiseen peräkkäin olevista hordeista (myöhemmässä demonimatsissa vastustaja mainitsee hävinneensä juuri tähän spelliin). Cascet pääsee myös dispellaamattomana läpi ja vie pari unittia Furyjä, yksittäisen Fiendin ja vähän lettereitä. Kiva bound spell tossa cascetissa kun 3+ hyppää viereiseen yksikköön. Vihu jättää liikuttamatta kahta letterilauttaa ja etenee toisella puoliskolla armeijastaan flamereiden ampuessa minkä kerkiävät.

    Kaikki scorpionit ilmestyvät vihollisen armeijan sivustaan. Mitäköhän näillä tekisi kun vastassa on vain blood lettereitä heraldeilla? Ampumista ja taikomista puolin ja toisin. Vihu ei halua jostain syystä päästää enää liikutuksenestoja läpi. Fiendiporukka pääsee helposti kärryihin kovan movensa ansiosta, mutta ottavat lähinnä nenäänsä ja alkavat murentua. Perässä tulee kolmas letterilaatta kenun kanssa odomassa vuoroaan. Jonossa liikkuva viimeinen Fury-yksikkö onnistuu chargaamaan Cascetin. Chargemove on varsin erikoinen koska Cascetin sivuilla ja edessä on yksiköitä. Jono mahtuu kuitenkin tulemaan toiselta sivulta (koska on jono) niin että fury-jono on viistosti yksiköiden välissä... Jos chargeheitto kantaa saa näitä vähän erikoisempiakin manoovereja tehdä chargea liikutellessa. Cascet räjähtää ja vie katapultin, furyt ja tekee damagea vähän kaikkaille tiukkaan pakatuille undedeille.

    Scorppionit keksivät keksivät tehtävänsä taistelussa. Ne aloittavat chargejen sarjan jonon ensimmäistä letterilauttaa vastaan sivuchargeilla joka on muuttanut muotonsa ohueen kahden levyiseen muodostelmaan katapulttien takia. Vihainen khornen heraldi strenamiekallaan leipoo scorppareita turpaan kahdessa closisroundissa, mutta samalla pääsen kokeilemaan vihun killingblowaamista ja mikä tärkeintä - kaksi letterilauttaa ei etene. Fiendit jatkavat turpaan ottamistaan kärryiltä, mutta liian hitaasti. Suurikokoinen letterilautta ei mahdu millään liittymään closikseen sivustassa olevaa kärry-yksikköä vastaan. Ryhmää vetänyt heraldi tekee omat johtopäätöksensä ja chargaa yksin auttamaan fiendejä onnistuen tekemään yhden killing blowin kunkkuun joka mokaa 4+ wardinsa. Dam! Muumion kirous vie Heraldi-kenraalin mukanaan.

    Skorppionit tosiaan chargaavat seuraavat kolme vuoroa letterilauttaa, mutta eivät saa heraldia hengiltä. Muumion kuolema vie kärryistä puhdin ja hordesta muotoaan muuttavat letterit pääsevät viimein kärryjen kimppuun tehden niistä nopeasti selvää jälkeä. Lopulta häviän matsin 12-8 kun letterit pääsevät tekemään tuhojaan. Jos olisin tiennyt miten hyvin skorppionit onnistuvat pidättelemään lettereitä olisin voinut lähteä hakemaan chargea niitä vastaan kahdella sfinksillä (mukana siis myös kaksi breath weaponia) ja jonolla skelluja, mutta skorppareiden tehokkuus tosiaan pääsi yllättämään ja viimeisen kierroksen charget epäonnistuivat. Olin lopputulokseen erittäin tyytyväinen sillä vastustajalla oli suunnilleen pahinta tietämääni laatua ja onnistuin niin tehokkaasti pysäyttämään puolet vihollisen joukoista, että ei voi kuin onnitella itseään lopputulemasta. Viimeisen kierroksen magia olisi vähän paremmalla noppatuurilla voinut tuoda tästä pienen voiton, mutta nyt kävi näin.

  • Uusi päivä ja uudet kujeet. Kaksi alle 6h yöunta takana. Vastassa toinen Tomb King armeija. Tälle vastustalle ja hänen Helf liittolaiselle tuli hävittyä Porvoon turnauksessa Karin kanssa. Vihollisella on maksimoitu ampuminen (maksimimäärä boweja ja chariotteja koska niiden boweja ei lasketa ETC-kompeissa bowien lukumäärään) sekä Tomb Guard horde kaikilla mahdollisilla charruilla. Vihollinen pelaa edellisen edikan figuilla eli uudet sfinksit ja muut härpäkkeet puuttuvat.

    Taneli Hämäläinen
    Liche High Priest, 4lvl, Nehekhara, Hierophant, Talisman of Preservation, Earthing Rod 280
    Liche High Priest, 4lvl, Light, Dispel Scroll, Obsidian Lodestone 280
    Tomb Prince, General, Great Weapon, Armour of Silvered Steel, Dragonbane Gem 154
    Necrotect, Biting Blade, Ironcurse Icon, Dragonhelm 85
    19 Skeleton Archers, FCG 144
    19 Skeleton Archers, FCh 144
    7 Skeleton Chariots, Musician, Standard Bearer, Banner of the Eternal Flames 420
    5 Skeleton Horse Archers 70
    33 Tomb Guards, FCG, Banner of the Undying Legion 443
    Tomb Scorpion 85
    Tomb Scorpion 85
    2 Tomb Swarm 80
    3 Carrion 72
    Casket of Souls 135
    Screaming Skull Catapult, Skulls of Foe 120
    Total:2597

    Deployaan tiiviisti, jotta skorpionit, swarmit ja infiltroivat Skeleton Horse Archerit eivät pääse katapulttien ja Casketin kimppuun. Tähtään 3. vuoron chargeen koska silloin toisella kierroksella tulleet skorppionit liittyvät ilonpitoon. Vaununi rymistelevät eteenpäin ja vihun iso vaunuyksikkö pakittelee ja ampuu. Yksi sfinksi jää vähän taakse ja loput joukot lähtevät täysiä eteenpäin. Sfinkseillä ja hierotitaanilla uskaltaisi hyvin tapella Tomb Guardia ja varsinkin yksikössä piileskeleviä maageja vastaan. Skeletonini ovat taas jono koska WS vitoseen boostattu hatered Tomb Guard tekee potenttiaalisti hirveää jälkeä varsinkin, kun lore of lightista saa boostauksina +1A, WS10, Always Strike First, I10 ja vastaavaa...

      Alussa haetaan asemia ja molemmat summonoivat enemmän tai vähemmän kuolleensa takaisin. Tulta keskitetään sfinkseihin ja chariotteihin. Vihollinen antaa 10+ chargemahdollisuuden kolmella nopalla charioteilla chariotteja vastaan. En onnistu. Seuraavalla kierroksella vihu heittää carrionit vaunujen eteen niin, että niistä selvittyäni saan maistaa vihun counterchargen kärryillä sivustaani. Kissa ja hiiri leikki on valmis sillä onnistuessaan kumpikin todennäköisesti tuhoaa koko vihollisen kärryporukan impactien ansiosta. Chargaan Charrionit ja liikuttelen maan alta kömpivän skorppionin niin, että vihollisen kärryt voivat chargata vain sitä ja ne eivät voi overrunnata kuin pois pöydältä tai jäädä ottamaan tappavan chargen reformin jälkeen. Toinen skorppioni taas pääsee Skeleton Archereiden kimppuun. Vihollisen Skorppionit ja swarmit tulevat pienellä riskillä hyvin pieneen tilaan metsästämään Cascettia ja katapultteja ja saavat maistaa omien archereideni tulivoimaa sekä hierotitanin magic missileä.

    Tokavikalla rundilla vihu päättää overrunnata chariottinsa ulos kentältä turvaan ja syöksyi Tomb Guardeilla Skeletoonareitani vastaan joista tappoi kymmenen lyönneillä ja vähän päälle resona. Mä taasen syön skorpparilla archerit loppuun ja hyökkään vihun Cascettiin overrun suuntana Tomb Guardin selusta. Charioteilla on valinta tehtävänä. Joko jäädä odottamaan pöydälle palaavia chariotteja tai mennä auttamaan skeletonejani. Jään odottamaan ja heitän hierotitaania sekä sfinksiä tomb guardia vastaan. Targetoin lähes kaikki skellujeni lyönnit jatkuvasti ryhmässä oleviin maageihin, mutta en saa mitään aikaiseksi. Maagit olivat muuten "make way!":anneet pois yksikön kulmapaloista tappeluun, jotta olisivat sivusta chargaavien monsujen ulottamattomissa.

    Tomb Guard on todella tehokas. Se saa vielä haavoittuneen skorppionin taaksensa, mutta onnistuu lyömään ja räjäyttämään kaikki vihollisensa. Jopa skorppioni kuolee ennen kuin ehtii lyömään ja antaa näin vain lisää resoa vihulle. Tämä antaa viholliselle mahdollisuuden päästä Tomb Guardilla viimeisellä kierroksella chargaamaan odottamaan jäänyttä vaunuyksikköä, mutta seiskan chargesta heitetään kutonen! Tämä charge olisi ratkaissut pelin onnistuessaan vihulle. Omalla vuorollani chargaan vihollisen kärryt pisteet silmissä kiiluen mutta tapan ampumisen runtelemilla kärryilläni vain 5 vaunua seitsemästä, joten en saa pisteitä koska yli 25% jää yksiköstä jäljelle (ETC-sääntö). Sairaan hauska ja tasainen peli joka päättyy 12-8 vihulle.

  • on 1343833034:


    No tottahan toki kaikesta nerffauksesta syntyy hirveä poru ja hammasten kiristelyä. Mä en tiedä miten demonien säännöt ovat muuttuneet, mutta en lähtisi dumaamaan mitään ilman testailua. Internetissä itkeminen vaan kuuluu asiaan ja demonifoorumi on varmaan paras paikka todistaa hirveää vinkumista.


    Noh, totta varmaan tämäkin, mutta lähinnä valituksen aiheena on se, että jossain vitun WD:ssä tuleekin uudet säännöt, jossa vanhat figut nerffataan ja uudet figut ovat ylikovia. Kuten moni tuolla totesikin, daemonit eivät ole tuon sääntö-patchin johdosta yhtään sen tasapainoisempi armeija kuin aikaisemminkaan, nyt vaan ne uudet unitit ovat niitä ylikovia joukkoja, joita muut pelaajat tulevat vihaamaan niiden vanhojen sijaan. ELI: onko tässä sääntö-patchissä nyt mistään muusta kysymys, kuin siitä, että GW haluaa myydä (uusia) figujaan?


    Toi sääntöjen faqaamatta jättäminen on kyllä erikoinen veto jos noin tosiaan käy.


    Tämähän se. Uudet säännöt ok (paitti että toi linja, että heittäkääs ne vanhat figunne roskiin ja ostakaa uudet tilalle jos haluatte pärjätä vituttaa tietty jokatapauksessa), mutta se, että jos haluat pelata peliä virallisten sääntöjen mukaan, ei riitä että ostat säännöt ja armybookin, vaan sinulta pitää vielä löytyä White Dwarfin numero N+1, eikä ko. sääntöjä löydy mistään muualta, on hippasen vittumaista ja vammaista.

  • on 1343843041:

    Maksimi Flamerit ja maksimi Blood Letterit hordeina... Glup!


    Olisit vetässyt uusimman White Dwarfin esiin, niin yhtäkkiä Flamerit eivät olisi olleet enää yhtään Glup!
  • Viimeinen matsi ja vastassa demonit. Vähiten muchkattu lista (ainakin vastustaja mukaan), mutta siinä komeilee arkkiviholliseni Blood Thirster of Khorne. Vastustajani on vanhempi pelaaja ja rennoin vastustajistani. Mukava kruunaus turnaukselle vaikka ei noissa aikaisemmistakaan vastustajissa mitään vikaa ollut.

    Daemons of Chaos Jaakko Snicker

    Bloodthirster of Khorne: Dark Insanity, Immortal Fury, Armour of Khorne, 545
    Herald of Khorne: BSB, Obsidian Armour, Great Standard of Sundering, 225
    Herald of Tzeentch: Master of Sorcery (Lore of Metal), Spell Breaker, 165
    25 Bloodletters of Khorne: full command, Icon of Endless War, 365
    21 Horrors of Tzeentch: full command, 282
    6 Chaos Furies: 72
    5 Flesh Hounds of Khorne: 175
    3 Bloodcrushers of Khorne: standard bearer, 230
    4 Flamers of Tzeentch: 140
    1 Beast of Nurgle: 100
    1 Beast of Nurgle: 100
    Total: 2399

    Thirsteri siis lyö 2d6+2 lyöntiä eternal hateredilla. Taktiikkani on kaataa kaikki ampumiseni sitä vastaan ja toivoa parasta. Edellisessä matsissa Thirsteri oli kuulemma ottanut ensimmäisen Rock Lobban kudin suoraan kaaliinsa ja jäänyt sille paikalleen.

    Vihollinen laittaa Thirsterin kukkulan taakse piiloon ensimmäisen kierroksen ampumista. Fleshoundit ja Furyt lähtevät flankeiltä metsästämään sotakoneita. Aloitan ja ammun hyvän kasan lettereitä takaisin warppiin. Koitan liikutuskirousta, mutta vihu dispelloi sen ja kertoo hävinneensä loitsuun jo yhden matsin.

    Thirster tulee esiin ja voi seuraavalla kierroksella chargata vähän kaikkea. Asettelen figujani niin, että overrun ei osu sotakoneisiin tai muihin yksiköihin ja toivon parasta. 2 katapulttia ja 32 nuolta tekevät yhden woundin. Thirster chargaa hierotitaanin ja tappaa sen, mutta ei voi overrunnata joten jää vielä yhdeksi kierrokseksi ammuttavaksi - katapultit ampuvat ohi. Thirster chargaa Sfinksin ja overrunnaa skeletonien sivustaan jotka taistevat lettereiden kanssa. Luovutan ja yritän yhyttää kaljaseuraa. Tässä vaiheessa bloodcrusherit olivat päässeet archereihini, fleshoundit ja furyt sotakoneisiin. Olin saanut tuhottua pari Beast of Nurglea ja flamereitä. Vastustaja kertoo ettei tykkää pelata Thirsteriä koska joutuu pelkäämään sotakoneita niin paljon. Ehdotan Lord of Changea, mutta se on taas edellisessä turnauksessa päättänyt miscastata itsensä kahdesti warppiin. Sanoo harkitsevansa kävelevää kompostia koska se ei kuole yhdestä tykinkuulasta...

  • on 1343848769:


    on 1343843041:

    Maksimi Flamerit ja maksimi Blood Letterit hordeina... Glup!


    Olisit vetässyt uusimman White Dwarfin esiin, niin yhtäkkiä Flamerit eivät olisi olleet enää yhtään Glup!


    Tää viimeinen vastustaja mulle tuota uutta white dwarffia näytti ja kertoi uudesta lehden politiikasta. Koska lehti oli tullut myyntiin edellisenä päivänä ei siihen tietysti hirveästi ollut ehtinyt tutustua, mitä nyt kuvia ihmeteltiin yhdessä. Luonnollisesti turnauksessa oli käytössä vanhat säännöt. Ei maininnut mitään negatiivista uudesta sääntöpaketista tosin tiedä sitten paljonko oli siihen ehtinyt tutustua... Flamerit olivat kyllä vittumaisia. Paitsi, että ampuivat varsin paljon (onneksi lähinnä liikkeestä eli epätarkasti) niin myös apuchargailivat kärryjäni molemmissa matseissa. Hyvä unitti, kun ampuu paljon, kestää jonkin verran ja vielä osaa lähistelläkkin. Mitenköhän ovat nyt sitten muuttuneet?

  • on 1343849398:

    Sanoo harkitsevansa kävelevää kompostia koska se ei kuole yhdestä tykinkuulasta...


    GuO:sta saa kyllä todella kestävän. Vaikka jäbä dissaskin Trappings of Nurglea nerffatuksi, niin 4+save/4+regen on aika kova.

  • on 1343849868:

    Mitenköhän ovat nyt sitten muuttuneet?


    Mitä olen nettiä selannut, niin maksavat 5 pistettä enemmän kpl, Multiple Shots special rule käytännössä pudottaa ampumis-skilliä yhdellä pinnalla ja lisäksi closiksessa näillä nykyään -1 strenaan. Eli ovat nykyään kalliimpia, huonompia ampumaan ja heikompia.

  • on 1343847392:


    Noh, totta varmaan tämäkin, mutta lähinnä valituksen aiheena on se, että jossain vitun WD:ssä tuleekin uudet säännöt, jossa vanhat figut nerffataan ja uudet figut ovat ylikovia.


    Paluu siis johonkin WD 96-150 numeroihin. Ja osa säännöistä vain "häviää" eli niistä ei puhuta (Wardancerit etc).
    Hyvää taas tuolloin muinoin oli että uudet unitit tulivat "kaikkiin" peleihin (Ogret tulivat Faba, 40K, Blood Bowl, Warhammer FRPG).

    Nerokasta on tietysti myydä nuo WD:t loppuun ja myydä koontikirjoja myöhemmin. Harmi että tuli internet ja säännöt saa muualtakin.
Sign In or Register to comment.