Pääsiäisleiri on peruttu. Lisätietoja hallitus tiedottaa-alueelta
Olemme päivittäneet yhdistyksen verkkopalvelun tietosuojaselosteen vastaamaan EU:n tietosuoja-asetuksen (GDPR) vaatimuksia.

Tietosuojaselosteessa kerromme, mitä henkilötietoja keräämme yhdistyksen verkkopalvelun käyttäjistä, miten käytämme niitä ja miten huolehdimme niiden suojaamisesta.

Seloste on luettavissa täällä

Olemme myös päivittäneet yhdistyksen verkkosivujen käyttöehdot. Verkkosivuston käyttö edellyttää, että käyttäjä sitoutuu noudattamaan näitä käyttöehtoja. Käyttöehdot muodostavat sitovan sopimuksen sinun ja yhdistyksen välillä.

Tutustu huolellisesti näihin käyttöehtoihin. Käyttämällä verkkosivustoa vahvistat lukeneesi, ymmärtäneesi ja hyväksyneesi käyttöehdot sekä antaneesi suostumuksesi käyttöehdoissa kuvattuun henkilötietojen käsittelyyn.

Käyttöehdot ovat luettavissa täällä

Faba [WHFB]

pppppp
edited November 2015 in Figupelit
Kappas, ei löytynyt WHFB:lle lainkaan omaa topikkia!

Anyways, vaikkei ole postimies saanut vieläkään mulle sääntökirjaa kannettua (kun Waylandin jätkät eivät näköjään ole saaneet sitä vieläkään pakattua tai kannettua postiin...grrr!), niin olen tässä lukenut eri juttuja Fabasta netistä, koska siitä on tosiaan toistakymmentä vuotta kun olen viimeksi itse Fabaa pelannut.

Ja sellainen uusi ilmiö, mikä osui silmiin, on unit fillerit. Eli siis pienet vinjetit yms. jotka on tehty unittien sisään (idea toki se, ettei tarvita niin montaa yksittäistä ukkoa, mutta mitä nyt kuvia eri unit fillereistä olen tässä selannut, niin tuohan alkaa olla jo ihan oma taiteenmuotonsa, ja nuo unit fillerit ovat oikeastaan kuin pieniä dioraamoja).

Kiinnostaisi tietää, mikä on ollut kurryssä suhtautuminen unit fillereihin, jos mikään? Käyttääkö kukaan näitä, ja jos ei, niin kiinnostaisiko käyttää? Vai onko suhtautuminen nuivaa? Tavallanhan tossa vaan säästetään rahaa ja ukkoja, mutta oikeasti monet unit fillerit saavat unitin näyttämään itseasiassa paremmalta kuin se, että kyseessä olisi vain perinteinen iso kasa ukkoja.

Ittellä alkoi meinaan heti vanhana dioraamojen väsääjänä sormet kutista kun tässä nyt tota DoC armeijaa olis tarkoitus alkaa pikkuhiljaa kasata.

Nuln Empire Army Unit Fillers

gamesday6.jpg?w=432

m1270266a_2010-07-08_4_873x627.jpg

http://warpsignal.wordpress.com/2011/09/08/i-only-just-noticed-warhammer-fantasy-battle-unit-fillers/
«134

Comments

  • Mä käytän unitfillereitä aika reippaasti, tosin mulla on yleensä fillerissä lähes saman verran ukkoja, kuin mitä se edustaa (esim 3 ukkoa 4 kokoisella beissillä), mutta vain isommalla alustalla käsittelyn helpottamiseksi.
  • Ainakin osa noista ykkösedikan plaguebearereista suorastaan kerjää pääsyä jonkinsortin unit filler tehtäviin, kun nää jo valmiiksi levittelee käsiään ja huitovat aseillaan siihen malliin, että vievät sivusuunnassa melkein puolentoista basen verran tilaa, vaikka jalat nippanappa 25mm baselle mahtuvatkin (mitä nyt varpaankynnet tunkee basen yli kummassakin suunnassa). En oikeastaan edes ymmärrä, miten nämä olisi tarkoitus saada mahtumaan vierekkäin unit formationiin, ellei kääntele silleen, että joka toinen ukko kattelee eri suuntaan.
  • Eipä meikää ainakaan unit fillerit haittaa, vaikken itse käytäkkään.
  • Olen tässä nyt lukemassa Faban sääntöjä, ja varmaan lisääkin tulee epäselvyyksiä, mutta tähän mennessä eniten päänraapimista on aiheuttanut combat resolutionin extra ranks kohta tilanteessa, jossa puolustava unit joutuu taistelemaan rearista tai flankistä.

    Tällaisessa tilanteessa jos hyökkääjällä on se kaksi viiden miehen rankkia, niin puolustava unit on disrupted, ja menettää kaikenmaailman extra rank bonukset, ei siinä mitään. Mutta mitäs jos hyökkääjä on niin pieni, tai menettää niin paljon ukkoja taistelussa, että puolustaja ei ole disrupted, jolloin sen pitäisi saada combat resolutioniin se extra rank bonus?

    Olen nyt tuota lukenut uudestaan ja uudestaan, ja en kyllä saa selkoa. Rearissa ja flankissä taistellessa unitin first rank on poispäin vihollisesta, eli silloin ei tietenkään siitä, että rear flankit "push the first rank forward" ole mitään hyötyä, kun vihollinen on takana/sivulla. Lisäksi todetaan, että "...each extra rank of five or models behind the fighting rank..."; jos mietitään tilannetta, että vihollinen hyökännyt reariin, niin silloinhan fighting rankin takana ei ole ketään muuta kuin se vihollinen (koska uniting facing on vihollisesta poispäin), jos taas puhutaan tilanteesta, jossa vihollinen on sivulla, niin puolustavalla unitilla ei ole yhtään fighting rankkia, koska vastustaja on kiinni vihollisen laitimmaisessa filessä, ei rankissa.

    Voi olla, että koko juttu selitetään sääntökirjassa muutaman sivun kuluttua tms., mutta yritin jo FAQ :takin selailla, enkä löytänyt tästä asiasta mitään.

    Eli kysymys siis kuuluu, miten tilanteissa, joissa vihollinen on hyökännyt unitin reariin tai flankkiin, lasketaan puolustavan unitin extra rank bonus, olettaen, että unit ei ole disrupted?

    Vai onko niin, että tuon extra rank bonuksen saa VAIN edessä olevia joukkoja vastaan, ja tuo disruption sääntö koskee vain tilanteita, joissa puolustava unit taistelee SEKÄ edessä, että rearissa/flankissa olevia unitteja vastaan yhtäaikaa?
  • Jos sivussa tai perseessä ei ole riittävän montaa ukkoa niin rivit lasketaan ihan tasan samalla tavalla kuin normaalisti.

  • on 1337161672:


    Jos sivussa tai perseessä ei ole riittävän montaa ukkoa niin rivit lasketaan ihan tasan samalla tavalla kuin normaalisti.


    Tämä ei nyt varsinaisesti vastannut kysymykseeni.
  • Esim. flankistä taistellessahan puolustavalla unitilla ei ole yhtä ainuttakaan riviä (rank) taistelussa, vaan ulommaisin jono (file). Eli vastaus "rivit lasketaan niinkuin normaalisti" ei nyt ainakaan minulle selventänyt tilannetta. Ellei tuo ollut sitten kiero tapa sanoa, että "rearista ja flankista taistellessa ei koskaan saa extra rank bonuksia".
  • Ei, vaan että rivit lasketaan aina aivan vain yhdellä ja samalla tavalla, sillä että mihin neljänteen ulottuvuuteen yksikköön on hyökätty ei ole mitään väliä tämän kanssa. On vain yksi tapa laskea riveistä taistelubonuksia.
  • No voisitko vähän valaista, että miten tämä siis lasketaan, koska itselleni se ei nyt ihan oikeasti sääntökirjan tekstistä aukene? Ja vastaus, että "se lasketaan normaalisti" ei nyt riitä, koska mulla ei ole hajuakaan, miten se "normaalisti" pitäisi laskea. Eli kerro ihmeessä, miten sinun mielestäsi tuo bonus "normaalisti" lasketaan, ja miten tämä toimii suhteessa rear ja flank tapauksiin?

    Kokonaan en ole vielä lukenut sääntökirjaa, mutta se, mitä tähän mennessä olen aiheesta lukenut tuntuisi viittaavan siihen, että rearistaan tai flankistään taisteleva unit ei saa minkään maailman extra rank bonuksia, koska extra rank bonuksia saa a) rankeistä (ei fileistä) b) kyseessä pitää olla FIGHTING rank, eli rearin ollessa kyseessä unitin taaimmaisin rank, ja c) bonukset tulevat nimenomaan sen FIGHTING rankin TAKANA olevista rankeista (koska "they push the front rank forward"), eli viimeisen rankin ollessa kyseessä ko. rankin takanahan ei ole muuta kuin kimppuun käyneet viholliset.

    Jos Fabassa SAA rearista ja flankeistä taisteltaessa extra rank bonuksia, tämä vaatisi mielestäni sääntöjen puolesta sen, että A) rearin kohdalla unitin facing ei määritä sitä, mikä on edessä ja mikä takana, vaan tämän määrittää vihollisen suunta (en ole löytänyt säännöistä mitään tällaiseen viittaavaa, vaan päinvastoin, esim. kohdassa, jossa puhutaan kuolleiden figujen poistamisesta unitista tehdään selväksi, että figut poistetaan back rankistä, ja näinollen rearistaan taistelevan unitin kohdalla ne figut todellakin poistetaan vihollisen kanssa kosketuksessa olevasta rankistä, aiheesta on oikein kuvaesimerkkikin sivun 49 alakulmassa) sekä B) että flankeistä taisteltaessa filet lasketaan rankeiksi (tästäkään en ole löytänyt säännöistä mitään, päinvastoin, sivulla 5 todetaan, että horizontal lines = ranks, vertical lines = files).
  • Ei vihollisen suunnalla ole mitään tekemistä asian kanssa. Poista pöydältä kaikki muu paitsi yksikkö jonka rivejä olet laskemassa, ei millään muulla kuin itse yksiköllä ole mitään väliä niin kauan kuin mikään ei poista rivien tuomaa etua.

  • on 1337241908:


    Ei vihollisen suunnalla ole mitään tekemistä asian kanssa. Poista pöydältä kaikki muu paitsi yksikkö jonka rivejä olet laskemassa, ei millään muulla kuin itse yksiköllä ole mitään väliä niin kauan kuin mikään ei poista rivien tuomaa etua.


    Tarkoitatko sitä, että nuo bonukset lasketaan ikäänkuin unit taistelisi etummaisella rankillä edessä olevaa vihollista vastaan, vaikka vihollinen olisikin oikeasti flankissä/rearissa?

    Jos näin, niin tuo on mielestäni ristiriidassa sääntöjen sen kohdan kanssa, missä todestaan, että bonukset saa FIGHTING rankin takana olevista rankeistä, mutta jos tuo on nyt se miten se lasketaan, niin uskon toki, että asia näin on, vaikken tähän mennessä lukemieni sääntöjen puitteissa ymmärräkään miksi.
  • Kappas, uusin Faba miniatyyri-range on näköjään daemoneille. Kuinkas sattuikaan!
  • Harmi, että just kerkisin ostaa kuusi flameriä, noi uudet flamers of Tzeentchit on meinaan aikasen makeita.

    +1 onkohan tulossa uusi Armybook/Codex, kun tossa on sellanenkin figu, jota ei ainakaan Armybookista/Codexista löydy (Exalted Seeker Chariot of Slaanesh)?
  • Ymmärrykseni mukaan seuraavan WDn ohessa tulee säännöt uusille yksiköille.

  • on 1343570249:


    Harmi, että just kerkisin ostaa kuusi flameriä, noi uudet flamers of Tzeentchit on meinaan aikasen makeita.

    +1 onkohan tulossa uusi Armybook/Codex, kun tossa on sellanenkin figu, jota ei ainakaan Armybookista/Codexista löydy (Exalted Seeker Chariot of Slaanesh)?


    Uudessa White Dwarffissa on demoneille uusi armyläpyskä (ilmestyi eilen). White Dwarffeista tulee vihdoinkin jollain tavalla hyödyllisiä lehtiä. GW kuulemma muutti politiikkaansa ja joka kuukausi tulee päivityksiä armeijoihin. Tämän kuukauden teemana siis demonit jotka saivat myös roppakaupalla uusia figuja. Mainittakoon, että Soul Grinder eli tuo 40k demonien demonengine ilmestyi myös fabademonien käytettäväksi. Mitä tästä nyt pitäisi olla mieltä...

    http://i293.photobucket.com/albums/mm80/give_me_a_d/Daemons_Soul_Grinder_05.jpg

    No eniway huippu-uutinen, että GW skarppaa sääntöpolitiikkansa kanssa! Vaikka white dwarffien haaliminen on tietysti työlästä on päivittyvät armeijalistat todella suuri edistysaskel aikaisempaan aivan widusti liian hitaan päivityspolitiikan rinnalla. Harkitsen ensimmäisen kerran lehdykän tilaamista. Nämä white dwarffin sääntöpäivitykset eivät välttämättä päädy GWn nettiin, joka tuntuu vähän oudolta, kun sääntöjen mukaisia armylisteja joutuu metsästämään White Dwarffeista... Toinen GWn uudistus on, että palkkasivat mainostoimiston itselleen.
  • Niin ja slaaneshin uusi chariotti rakennetaan siis kahdesta chariotkitistä.

    http://www.games-workshop.com/MEDIA_CustomProductCatalog/m2470777a_99129915011_ExaltedSeeker01_873x627.jpg
  • Jassoo, ilmeisesti myös muiden demonien sääntöjä on uusittu tuossa uudessa White Dwarfissa, eli ei ainoastaan tule lisäsääntöjä uusille uniteille, vaan vanhojenkin sääntöjä on muutettu. Kuulemma esim. flamers of Tzeentchit on nerffattu siinä määrin, ettei niitä enää kannata paljoa käyttää. Sepä mukavaa, kun viimeisin figuostos oli tosiaan kuusi kappaletta niitä vanhoja flamereita (joita olin just maalaamassa).

    LISÄKSI noi muutokset eivät ilmeisesti ole tulossa lainkaan viralliseen FAQ:n?!?

    Eli siis jos omistat basic rulebookin, daemons of chaos armybookin ja tsekkaat vielä FAQ:n netistä, et silti voi tietää pelaatko oikeilla säännöillä, koska jossain White Dwarfin numerossa on menneetkin säännöt uusiksi (ainakin nettiä selaamalla vaikutti, että nämä uudet WD:n mukana tulleet säännöt ovat viralliset, ja käytössä turnauksissa etc.).

    Olisiko GW:n uusi linja siis se, että kaikkien jotka pelaavat Fabaa ja 40k:ta pitää tilata White Dwarf, jotta he pysyvät kärryillä sääntöuudistuksissa, jos kerta muutoksia ei enää esim. GW:n virallisiin FAQ tiedostoihin lisätä? Todella vitun tuplakiva!
  • Hmmm...aika moni The Daemonic Legionin (DoC pelaajien foorumi) sanoo, ettei aio käyttää noita sääntöjä.

    Mitenköhän menee turnauksissa? Saakohan valita, että tekeekö armeijan perus armybookin mukaan vai White Dwafin lisäsääntöjen mukaan (jolloin saa sellaisia unitteja käyttöönsä, joita ei perus armybookista löydy, mutta jolloin jotkin perus armybookin unitit ovat sitten nerffattuja)? Luultavasti ei.
  • No tottahan toki kaikesta nerffauksesta syntyy hirveä poru ja hammasten kiristelyä. Mä en tiedä miten demonien säännöt ovat muuttuneet, mutta en lähtisi dumaamaan mitään ilman testailua. Internetissä itkeminen vaan kuuluu asiaan ja demonifoorumi on varmaan paras paikka todistaa hirveää vinkumista. Demonit kuitenkin olivat se eniten turnauksissa rajoitettu, joten ihan syystä korjauksia tehdään. Itse en usko demonien olevan pelitasapainossa ennen kuin näen asian omin silmin.

    Mielenkiintoinen puoli fabassa on muuten, että toisin kuin 40k:n puolella uudet armeijakirjat eivät ole suoraan kovimmat ikinä. Uusista armeijakirjoista (ogre, orc, empire, tomb kings, vampires) ainakin kaksi saa +200 pistettä EC turnauksissa demonien ollessa eniten rajoitettu porukka.

    Lienee liian aikaista sanoa miten uusiin demonisääntöihin suhtaudutaan, mutta olisi kyllä poikkeuksellista jättää uudet säännöt huomioimatta. Toi sääntöjen faqaamatta jättäminen on kyllä erikoinen veto jos noin tosiaan käy.

    Mitä tohon white dwarffissa julkaistaviin sääntöihin tulee niin yleisperiaatteena mä oon:
    Uudet säännöt WD:ssä > Sääntöpäivitykset naurettavan hitaasti (5-8 vuoden (!!!) sykli)

    Toi demoniuudistus on tehty vielä aika kivasti niin, että lehden mukana tulee erillinen läpyskä jossa demonien tarpeelliset päivitykset ovat. Tämä on kuitenkin aika kätevä tapa julkaista säännöt. Vertailun vuoksi Sisters of Battlet saivat kahdessa WDssä uuden listan niin, että mukana pitää kantaa kahta lehteä joita molempia pitää pelatessa selata ja joista toinen on aina hukassa.
  • Teen pienen turnausraportin ensimmäisestä ropecon turnauksestani johon osallistuin. Conin turnee käytti puhtaita ETC-komppeja. Pari vastustajasta oli enemmän tai vähemmän ETC joukkueesta, joten vastustajat olivat kovia ja listatkin viilattu huippuunsa kuten vuoden pääturnaukselta sopiikin olettaa. Listat olivat avoimia kuten tapoihin kuuluu. Kaikki listat löytyvät täältä: https://docs.google.com/document/pub?id=1-QtI-k8g7G5omW592a0tHl7dJ4RGaVpzbx9IOb8l4lU

    Oma listani ei ollut minmaxattu vaan otin hyviä elementtejä useaan eri tarkoitukseen. Khemrille saa kovan magian Cascet of Soulssin avulla, Screaming Skull Catapultit ovat hyviä sotakoneita ja Sfinksit kova pala useimmille armeijoille. Jos jotain erikoista listasta hakee niin kolme Tomb Scorpionia harvemmin löytää tietään listaan, mutta Necrotechin antama 6+ regeneraatio kaikille Undead Constructeille sai ottamaan näitä maksimimäärän. Jälkeen päin ajatellen yksikkö Carrioneija olisi voinut olla hyvä vaihtoehto yhdelle noista koska lentävät jutut on niin hyviä.

    Listani:
    Tuukka, TOMB KINGS 2600 points
    Liche High Priest, Hierophant, 4th Level Lore of Nehekhara 35, Dispel Scroll 25, Talisman of Preservation 45, Skeleton Steed 15 TOTAL: 295                       
    Tomb King, General, Chariot 55, Great Weapon 6, Armor of Destiny 50, Obsidian Amulet 30, Iron Curse Icon 5 TOTAL: 316               
    Necrotect, Silvered Steel, TOTAL 105                       
    Skeleton Chariots x 5 Musician, Standard 20, Banner of Swiftness 15, TOTAL 310
    Skeleton Archers x 18 Full Command 30 TOTAL 138                       
    Skeleton Warriors x 40 Light Armors 40 Full Command 30 TOTAL 230
    Tomb Scorpion 85
    Tomb Scorpion 85
    Tomb Scorpion 85                               
    Khemrian Warsphinx, Fiery Roar 20 TOTAL 230                       
    Khemrian Warsphinx, Fiery Roar 20 TOTAL 230                       
    Cascet of Souls 135
    Hierotitan 175
    Screaming Skull Catapult 90
    Screaming Skull Catapult 90
    USED 2599 LEFT 1
Sign In or Register to comment.