Olemme päivittäneet yhdistyksen verkkopalvelun tietosuojaselosteen vastaamaan EU:n tietosuoja-asetuksen (GDPR) vaatimuksia.

Tietosuojaselosteessa kerromme, mitä henkilötietoja keräämme yhdistyksen verkkopalvelun käyttäjistä, miten käytämme niitä ja miten huolehdimme niiden suojaamisesta.

Seloste on luettavissa täällä

Olemme myös päivittäneet yhdistyksen verkkosivujen käyttöehdot. Verkkosivuston käyttö edellyttää, että käyttäjä sitoutuu noudattamaan näitä käyttöehtoja. Käyttöehdot muodostavat sitovan sopimuksen sinun ja yhdistyksen välillä.

Tutustu huolellisesti näihin käyttöehtoihin. Käyttämällä verkkosivustoa vahvistat lukeneesi, ymmärtäneesi ja hyväksyneesi käyttöehdot sekä antaneesi suostumuksesi käyttöehdoissa kuvattuun henkilötietojen käsittelyyn.

Käyttöehdot ovat luettavissa täällä

3D-tulostus

edited January 1970 in Yleinen keskustelu
Kiinnostavat asiat kiinnostaa, joten olen vähän pohtinut että olisikohan näillämain sellainen kustanustehokas breaking point jossa 3D-tulostukseen pääsisi mukaan riittävän ajoissa mutta riittävän halvalla.

Oon vähän suunnitellut hankkivani skannerin ja tulostimen.

Oisko kellään oikeaa tietoa, ajatuksia tai kiinnostusta?

Comments

• Noita tulostimiahan on kahdella pääasiallisella tekniikalla toimivia; sellaisia jotka ruuttaa materiaalia ulos suuttimesta (kuten makerbot) ja sellaisia jotka kovettavat hartsia uv-laserilla. Ensimmäiset ovat halpoja, toiset tarkkoja. Myös tulostusmateriaalien hinnat ovat varsin eri tasoa (ensimmäisen tyypin paljon halvempia)

Lähinnä sun pitää ensin miettiä mitä tahdot tulostaa ja sen jälkeen katella lompakkoon paljonko on lyödä pätäkkää tiskiin. Makerbotit joilla tekee jo jotain oikeesti maksavat luokkaa 600e rakennussarjana+tullit+postit, laservehkeissä saakin sitten oikeestaan laittaa nollan hintaan perään.
  • Saattaa figujen hinnat hippasen romahtaa, jahka nämä yleistyvät.
  • Noh, vain tuolla lasertekniikalla riittää tarkkuus siihen että jotain figuja/pienoismalleja tulostaisi, ja sekin vielä aika alkeellisella tasolla siis, myös tuo tulostustekniikka asettaa omat rajoituksensa tulostettaville muodoille (ja tuo uv-hartsi on vielä kalliimpaa kuin normaali valuhartsi)
  • Btw, jos noita "kuluttajatason" makerbotteja tahtoo nähdä niin Helsinki Hacklab on hyvä paikka (tai sitten taas syksyllä wärkfestissä)
  • Odotn tosiaan mielenkiinnolla milloin tulee ensimmäinen 3D tulostin jolla voi tulostaa 3D tulostimen (sehän oli yhden projektin päämääränäkin).

Olen myös haaveillut kudonta/neulontakoneesta - miksi kaavat pitäisi tehdä kahdesta tai useammasta kappaleesta koska nehän voisi suoraan kutoa muotoon... saisi taatusti istuvat vaatteet ilman saumoja. Ei myöskään hukkatavaraa ja esim. kanvasoinnin voisi ommella jo suoraan takkiin ja kone olisi väsymätön tekemään jäykistyksiä vaatekappaleisiin ompelemalla...
  • Ihra, projekti johon viittaat on nimeltään Reprap, ja kestää vielä jonkin aikaa ennen kuin keksitään tapoja tulostaa servoja ym. metallisia ja/tai elektronisia osia.

Koska itselleni tässä 3D-tulostelussa "skenettäminen" on tärkeämpää kuin lopputulos (mitä sellaista mä muka tarvitsen jonka paras hankkimistapa olisi tulostaa itse?) päädyin lopulta vertailun jälkeen tilaamaan itsekoottavan mallin, ja vielä sellaisen jolla on jotain toivoa onnistua Kickstarter-projektina, eikä vaan jonkun kaverin autotallissaan kokoamaan projektia. Itsekoottavan, että tulee sitten laitteen mekanismit ja sisuskalut tutuksi. Bonuksena laite on myös sellainen, että sen runko-osia voi tulostella sillä itsellään, eli voi "iteroida" jatkuvasti isompaa konetta. Toki jossain vaiheessa rupeaisi kaipaamaan toista suutinta jne.

Kustannustehokkuussyistä päädyin muoviruuttaan. Hartsilla saa kuitenkin aikaan aika rapsakkaa jälkeä, joten PPP:n visio figuista ei liene kovin kaukana.

Alussa mainitun skannerin tilasin kans. Nyt sitten jännittämään tuleeko kumpikaan koskaan.
  • Linkkejä?

Ja miksi joku kickstartteri eikä esim suoraan makerbottia?

Ja jos tuon saat itsellesi ja saan joskus mallinnettua karkean aihion ItPsv:n tornista niin pääset tulostamaan ;)
  • No, siis tulostin on tällainen. Klikkaa tästä!
    Scrollailemalla alaspäin vähän puolenvälin alle löytyy Specs-kohdasta vertailua MakerBot Replicator 2:n ja tämän tilaamani välillä. Ero on se, että mun tilaama on koottava (ks. yllä sisuskaluihin tutustuminen) ja maksaa neljäsosan Makerbotin hinnasta, mutta tukee esim. kaikkia Thingiversen (Klikkaa tästä!) malleja. Eli jos ei jaksa/osaa itse mallintaa (minä en osaa 3D-mallinnusta yhtään, saa nähdä kuinka paljon viitsii opetella), niin voi joko ladata tuolta mallin tai skannata sen aiemmin mainitulla skannerilla (Klikkaa tästä!).

Mut joo, jos ne nyt sitten oikeasti materialisoituu (no pun intended) loppuvuodesta niin voin luvata että skannaan ja tulostan tasan kaikkea mitä voi.
  • Hyvältä vehkeeltä näyttääpi, kerro myös jos menee sormi suuhun kokoamisen kanssa ;)

Ja tosiaan 3d-mallinnus on oma taitolajinsa, etenkin jos ei tahdo laittaa isoja rahoja kiinni kunnon CAE-softaan (computer asisted engineering), kyllähän noita ilmaisiakin löytyy mutta käytettävyydessä on aika isoja eroja.
Sign In or Register to comment.

Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. If you want to get involved, click one of these buttons!