Olemme päivittäneet yhdistyksen verkkopalvelun tietosuojaselosteen vastaamaan EU:n tietosuoja-asetuksen (GDPR) vaatimuksia.
Tietosuojaselosteessa kerromme, mitä henkilötietoja keräämme yhdistyksen verkkopalvelun käyttäjistä, miten käytämme niitä ja miten huolehdimme niiden suojaamisesta.
Seloste on luettavissa täällä
Olemme myös päivittäneet yhdistyksen verkkosivujen käyttöehdot. Verkkosivuston käyttö edellyttää, että käyttäjä sitoutuu noudattamaan näitä käyttöehtoja. Käyttöehdot muodostavat sitovan sopimuksen sinun ja yhdistyksen välillä.
Tutustu huolellisesti näihin käyttöehtoihin. Käyttämällä verkkosivustoa vahvistat lukeneesi, ymmärtäneesi ja hyväksyneesi käyttöehdot sekä antaneesi suostumuksesi käyttöehdoissa kuvattuun henkilötietojen käsittelyyn.
Käyttöehdot ovat luettavissa täällä
Tuli katsottua uusi TV-sarja nimeltä The Man in the High Castle, joka perustuu suoraan Philip K. Dickin samannimiseen romaaniin. Natsi-Saksa on voittanut toisen maailmansodan pudottamalla ydinjytkyn Washington DC:hen ja Yhdysvallat on jaettu kahtia Japanin ja Saksan kesken. Alternative reality, erittäin hyvin ja laadukkaasti tehty sarja, jota suosittelen kaikkien katsovan. Ja kyllä, sarjassa heilataan ja sieggistellään hyvinkin paljon.
http://www.youtube.com/watch?v=zzayf9GpXCI
Comments
Vaikuttaa nimittäin todellakin katsomisen arvoiselta.
Mutta joo, erinomainen sarja.
Nyt on tullut katsottua useampia uusia sarjoa ja muutamia vanhempiakin, jotka on epähuomiossa tullut missattua.
Esimerkiksi tämä on jo kehuttu "yhtä hyväksi kuin Galactica":
Expanse:
http://www.youtube.com/watch?v=5Lqz_oEWZEU
Suomesta sen pystyy katsomaan vain jotain muuta kautta.
Ykköskausi perustui tekijöiden mukaan Dickin kirjaan, johon oli lisätty hahmoja ja tapahtumia, jotta siitä saataisiin tehtyä tv-sarja. En ole lukenut kirjaa, joten en tiedä miten tapahtumat päättyivät kirjassa. Sen sijaan 2. kausi on tulossa joskus tänä vuonna, joten eiköhän tarinaan saada enemmän selvyyttä.
http://www.christianpost.com/news/the-man-in-the-high-castle-season-2-spoilers-renewed-by-amazon-153959/
http://www.youtube.com/watch?v=SDBdqfPRIXQ
Nelosjakso oli ehkä paras tähän mennessä. Ans kattoo kun jaksoja tulee lisää jonkun viikon päästä.
Se ulinan ja why men määrä kyllä viittaa enemmän emohaltioihin. Olen tuota kattelut ja ei se kyllä mikään mestariteos ole, vaikka ihan viihdyttävä onkin. En tiedä olenko mä sitten liian tottunut jäävuoren hitaudella tapahtuiin sarjoihin mutta mua tuossa eniten tökki se että koko ajan hypätään hämmästyttävästä tapahtumasta toiseen. Lisäksi maailmassa tuntuu olevan noin kolme tyyppiä, koska kaikki sopivasti törmää aina toisiinsa.
http://variety.com/2016/tv/news/netflix-altered-carbon-series-order-sci-fi-1201683629/
Netflix has picked up a 10-episode series, “Altered Carbon,” based on the 2002 book of the same name, Variety has learned.
http://epicstream.com/news/The-Wheel-of-Time-TV-Series-is-Coming-After-All
Olikos tämäkin sikopaimen joka olikin kuningas vai oppipojasta mestariksi sarja?
Luin pari kirjaa tästäkin saagasta mutta ei jäänyt kyllä mitenkään mieleen Dragonlancejen ja Warhammerien puristuksessa.
Ja muistan että ainoastaan Amerikan Psykossa on ollut tarkemmat kuvaukset vaatteista.
Joo, Jordan ei osaa/osannut tiivistää yhtään.
Tiiät ihan hyvin itekkin, että sarja jää yhteen tai kahteen tuotantokauteen vain jos se floppaa täydellisesti... Muuten siitä puristetaan ulos noin viisi kautta vaikka väkisin.
Rehellisesti sanottuna mä en uskaltanut edes aloittaa, koska huomasin, että kirjasarjaa on tähän mennessä tehty jotain 20 kirjaa ja 11000+ sivua ja kuulemma vieläkin ollaan tarinassa jossain epämääräisessä limbossa alkupuoliskon ja loppupuoliskon välissä... Myöskään se, että en tunne kuin muutaman yksittäisen ihmisen jotka ovat koskaan pystyneet lukemaan sarjan tällä hetkellä olemassa olevat osat läpi ei juurikaan rohkaise.
Sinänsä siis TV-lyhennelmälle olisi tilausta. Harmi vain, että nykyisin on vähän sellainen ongelma lähes kaikkien TV-sarjojen kohdalla, että jos se ei ole riittävän mitäänsanomaton uppoamaan "isoon yleisöön" se lopetetaan ja jos se menestyy, niin sitä varmemmin se muuttuu kausien edetessä mitäänsanomattomaksi hutuksi, joka toistaa aikaisempia kausia (ja muita TV-sarjoja).
Lyhyesti kirjoissa seurataan yhden pienen kylän nuoria miehiä ja naisia, miten heistä tulee lopulta henkilöitä, joiden teoilla on kataklysmisiä vaikutuksia.
Toivottavasti Clarkson & Co. saavat uuden auto-ohjelmansa jaksot pihalle lähitulevaisuudessa.
http://on.io9.com/HWRYQ8z
https://en.wikipedia.org/wiki/Altered_Carbon_(TV_series)
Luke Cage oli aika keskinkertainen, päähenkilö ei tuntunut reagoivan juuri mihinkään, joskaan yhtä pahaa pahvi-syndroomaa ei ollu havaittavissa kuin syfyn aftermath -sarjassa...
Luke Cage sen sijaan iski kovaa. Tykkäsin enemmän kuin Jessica Jonesista ja Daredevilistä.
Kaikissa kolmessa on silti täysin sama perusidea, jota on toistettu sarjasta ja jaksosta toiseen hyvin uskollisesti pienillä variaatioilla: Supersankari on Super, joten kiero vihollinen hyökkää ei-Super läheisiä vastaan.
Westworld taas on "something else". Alku on ollut erittäin lupaava, mutta varaan oikeuden tuomita tarkemmin jahka hiukan enemmän on jaksoja tullut ulos.
Omaan silmään osuu pahasti Crichtonilaisuus. Kirjoja lukeneena tarinat tuntuu aina olevan näitä one-trick ponyjä. Ja teknologia on aina "näennäisteknologiaa" (vai onko se kirja niin vaikea tehdä paremmalle teknologialle?).
Eli tässäkin uhkana (toivottavasti olen väärässä!) joku "suuri teknologinen juttu" jota setvitään toiselle kaudelle asti ja lopulta se on tasoa "pläääh". Vähän jo ekoista jaksoista voi arvailla mikä se tulee olemaan.
Ei tämä siis Game of Thrones ole... ei. Mutta sentään melko tuoretta scifiä lähinnä hyvien näyttelijöiden ansiosta.
Aika pitkä loikka johtopäätöksiin käymättä lähtöruudun kautta. Nyt kuitenkin puhutaan 2016 julkaistusta TV-sarjasta, joka perustuu löyhästi 1973 julkaistuun elokuvaan ja TV-sarjan käsikirjoitustiimissä ei ole sen enempää Michael Crichtonia, kuin ketään muutakaan alkuperäisen elokuvan käsikirjoitustiimistä... En sano, että olet väärässä, koska mielestäni ei ole olemassa lähellekään riittävästi ainestoa johtopäätösten tekemiseen mihinkään suuntaan.
Jos multa kysytään, niin Game of Thrones ei ole ollut enää pariin vuoteen Game of Thrones.
Hyvä etteivät laita mitään "3 months later" -tekstejä, vaikka se poistaisikin teleportaatioefektin.
Kyllä... mutta kun screenwriterit kohtelevat näitä scifi-kirjoja jotenkin aina samalla tavalla (hivenen kuten seksikohtauksissa on vasta äskettäin päästy pois pessaareista). Crichtonilaisuus siis Spheressä, Runawayssä, Terminal Manissa, Andromeda strainissa ja Congossa on aika samankaltaisuutta vaikka täysin eri tekijöiden elokuvia. Myös se teknologian käsittely on jotenkin vammasta (tuntuu aina jotenkin päälleliimatulta (Congon satelliittipuhelimet, Jurapuiston Unixit, Westworldin padit)).
12 Monkeys oli hyvä scifi koska ei selitelty liikaa, tosin propsit ja setit budjetista johtuen olivat aika käpysiä sarjassa. Walking Dead sen oikeastaan paljasti myös vaikka ei suoraan scifiä olekaan - jos katsoo 1-2 kaudet ja jättää CDC jakson väliin on sarja paljon uskottavampi.
Tosin... en tiedä haluaisinko turhan realistista scifiä edes katsoa mutta...
(toisaalta sitä on pilannut itsensä Lostilla ja House of Cardsilla joten alkaa odottamaan myös muilta sarjoilta samaa...).
"3 months later" -tekstit eivät poistaisi teleportaatioefektiä, vaan ainoastaan muuttaisivat sitä mitkä henkilöt/objektit/informaatiot teleporttaavat. Nythän on niin, että ainoat asiat jotka selittävät GoT sarjan "timelinen" on joko se, että lentokoneet ja internet on keksitty tai (todennäköisimmin) käsikirjoittajia ei yksinkertaisesti voisi vähempää kiinnostaa, koska heitä kiinnostaa se, että homma näyttää nätiltä ja rahaa tulee.
Eli oikeastaan kritiikkisi ei kohdistunut millään tavalla kyseiseen sarjaan, vaan käytännössä koko SciFi genreen?
Hollywoodin käsikirjoittajiin eniten. Toiseksi varsinkin Crichtonin filmatisointeihin. Kolmanneksi formaattiin jossa 42 tms minuuttia pitää sisältää tietyt elementit ja kauden draaman kaari pitää venyttää aina samanlaiseksi. Onneksi HBO sentään tietää että tunnin jaksossa pitää olla vartin sisällä tissejä.
HBO:lla taas kaikessa pitää olla tissejä ja kiroilua, joka ei lopulta kuitenkaan kaikkeen sovi...
Joo, kirjat onkin jo luvussa. Kolmas osa kesken, heilahtaa tosiaan avaruusoopperaksi. Sarjaan tehdyt muutokset vaikuttaa ihan tolkuilta. Alkuperäinen kirjasarja tosin sai alkunsa roolipelikampanjana ja kirjoittajakaksikon toisen duuni G.R.R Martinin avustajana on ilmeisesti jonkin verran vaikuttanut tarinankerronnan rakenteeseen.
Ainoa sarjaan tehty muutos jota en tajua on päähenkilöiden / miehistön keskinäinen dynamiikka alussa. Jotenkin tuntuu, että sarjassa henkilöiden ristiriidat on vedetty hiukka överiksi ja miehistö on huomattavasti enemmän "dysfunktional" kuin alkuperäismateriaalissa jossa ne ei sentään ole koko ajan suunnilleen tappamassa toisiaan. Ilmeisesti käsikirjoittajat kaipasivat lisää draamaa TV-sarjaan. Tai jotain.
Sanoisin että yllättävän vähän on tätä keskinäistä kähinöintiä lisätty. Ehkäpä se loppukirjojen halihali we are family heijastaa tuohon. Kyllä niillä kirjoissakin oli aika jäätävät välit alkuun. Tosin sarjassa on selvästi yritetty tuoda esim. Amosin kohdalla sitä kuinka jäätävä sosiopaatti on kyseessä jo ekalla kaudella, eikä kuten kirjoissa pikkuhiljaa.
No niinpä. Ton tasoisen mammuttisarjan muuttaminen TV-sarjaksi vaatii joko niin ennakkoluulottoman tuotantoyhtiön että se tilaa kerralla 12 kautta (ei tule tapahtumaan), laskee vahvasti oheismyynnin varaan (Sonyn tapauksessa PS4-pelisarja, mutta Sony Pictures taitaa olla liian vahvasti eriytetty), tai sitten sen että lopputulos on lähinnä "Inspired by Wheel of Time, including Greatests Hits of Wheel of Time"
Shannara Chronicles! Istuin oikein alas että nyt lähtee, HBOn tuottama sarja, haltioita, eeppisyyttä, olen vahvasti kohdeyleisöä. Jo ekan jakson kohdalla jossain vaiheessa rupesi fanipoikamainen innostus vaihtumaan siihen epäilykseen että keisarillahan ei taidakaan olla vaatteita. Tokaa jaksoa en muistaakseni katsonut. Ehka se parani siitä.
Ei hätää. Ei parantunut.
http://www.youtube.com/watch?v=Yy9sKeCE8V0
Tässä lisätietoa aiheesta: http://variety.com/2017/tv/news/netflix-witcher-lauren-schmidt-hissrich-1202630021/
"The project is a co-production with Fox 21 Television Studios."
Disclaimer: En ole pelannut tietokonepeli tai lukenut kirjoja.
Katsoin kolme jaksoa, joista viimeisen puolella silmällä. Lyhyesti jokaisessa jaksossa on sama kaava:
- Alussa kaikki vihaa Witcheriä.
- Jengi luennoi toisilleen miten maailma toimii.
- Jotain mystistä sakkia kuolee ja on hyvin epäselvää onko sillä väliä.
- Witcher tappelee tai sitten ei.
- Maagit tekee outoa shittiä, jonka ilmeisesti pitäisi tarkoittaa jotain kovin syvällistä.
- Lopussa kaikki vihaa Witcheriä.
Tarkempi arvostelu sisältää hyvin lieviä spoilereita, hyvin vähäisissä määrin.S01E02: Ok. Kokeillaan uudestaan. Pökkelö näytteleminen on laajentunut koko jakson mittaiseksi. Trubaduuri tajuaa itsekin, että hänen funktionsa jaksossa on luennoida juttuja maailmasta. Haltiat ja niiden kaverit on lasvastettu paperimassalla päiväkodin askartelupäivän toimesta. Witcher ei edes jaksa tapella. Lopuksi noidat noituu jotain helvetin kummaa. En tiedä mitä tai miksi. Ohjaajan kuvanasettelun perusteella arvaan, että sillä on ilmeisesti joku syvällinen merkitys maailman kannalta.
S01E03: En jaksa keskittyä, joten alan teroittelemaan miekkaa ajan kuluksi samalla kun seuraan sivusilmällä sarjaa. Alussa kaikki vihaa Witcheriä. Sitten seuraa usean henkilön ylipitkä luento kirouksien toiminnasta. Witcher meinaa, ettei tappele, mutta tappelee sitten kuitenkin. Nyt ainakin lavastus näyttää hyvältä ja hirviö gigerin alienilta. Taistelukohtaus on kuin suoraan videopelistä. Ehkä jopa Witcher -videopelistä. Loppupuolella noidilla on taas yksi paskimpia dialogeja ja loogisia loikkia ikinä:
Hahmo A: Tee mulle tää loitsu!
Hahmo B: En uskalla. Jos teen niin isot velhot tappaa mut!
Hahmo A: Ootsä joku pelkuri?
Hahmo B: En. Teen loitsun.
En tiedä onko sarja oikeasti vain huono, vai tarvitsenko lisää kivihiilivodkaa sen nerokkuuden ymmärtämiseksi. Tai sitten pitäisi ilmeisesti olla maailman vannoutunut fani, jolle näillä jutuilla olisi jotain merkitystä.
Juuri siksi koska en tiedä maailmasta etukäteen mitään, niin toivoisin että voisin katsoa sarjaa kaikessa rauhassa ilman, että joku satunnainen hahmo hyppää yhtäkkiä esille ja vetää odottamattoman monologin haltiasodista, kirouksista tai vaikka naisen asemasta Witcherin maailmassa. Minulla ei ole fanisuhdetta maailmaan, joten en saa iloisia väristyksiä siitä, että joku heittää viittauksia maailmaan ilman asiayhteyttä. Samaan aikaan isommat jutut jäävät täysin ilman tunneyhteyttä. Yritän avata parilla esimerkillä:
S1E1: Renfri ei ole merkitykselinen sinänsä, tapahtumat ovat. Geralt ei halunnut sotkeentua hommaan, mutta Refrin toiminta pakotti hänet siihen. Tämä on myös ensimmäinen kerta kun Geralt sotkeentuu mihinkään tälläiseen, aiemmin elettyään tiukasti noiturihommilla. Renfri ja sen bandiittilauma on muuten lumikki ja seitsemän kääpiötä.
S1E2: Maailman magiasäännöissä on olemassa paikkoja jotka ovat voimakkaampia kuin toiset. Aretuza on yksi voimakkaimmista magian keskittymistä, ja ankeriaskeittoon joutuvat kaikki heikommat velhot. XL-koon noidapatahan se non muuten on.
S1E3: Refri mainittu, mutta miksi? Koska Geralt ei halunnut tappaa Refriä, mutta joutui sen tekemään, ja on nyt matsin jälkeen sekavana. Tällä kertaahan homma meni vähän paremmin, eikä strigaksi muuttunutta tyttöä tarvinnutkaan tappaa.
S1E4: Maagin monologin tärkeys selviää pari jaksoa myöhemmin, mutta spoilataan nyt. Ikuisen elämän ja kauneuden hintana Yennefer on joutunut luopumaan kohdustaan. Kuten ehkä myöhemmin hahmosta selviää, paitsi että Yennefer on jäätävä tyvimulkku, perusluonteeseen kuuluu että haluta sitä ainoaa asiaa mitä ei voi saada. Yenneferin halu saada (oma) lapsi on abaut tärkeimpiä motivaattoreita hahmon toiminnalle koko tarinan alkumetreillä. Hence the dead baby monologue.
Toi Yenneferin syntytarina on pääosin kirjoitettu sarjaa varten, kirjoissa siihen on lähinnä viittauksia. Sinänsä erikoinen ratkaisu, kun muuten linjana on ettei selitellä tai edes ohjata (esim kertomalla millä aikajanalla ollaan menossa).
Eniten on ehkä häirinnyt epätasaisuus: haltiat oli kuin huonosta larpista, mutta ekan jakson kikimora ja kolmosen stryksi vastaa kuvaa jonka kirjoista/pelistä saa.
Renfrin merkitys on se, mikä Kari selitti. Geraltin filosofia on kakkosjakson monologissa: "Evil is evil. Lesser, greater, middling. If I were to choose, I'd not choose at all." Tällä ja itse keksittyä "koodia" noudattaen noituri yrittää vetää jonkinlaista true neutral -roolia, joka menee pitkin poikin vihkoon kirjoissa ja peleissä.
Näin jälkikäteen arvioituna kaikki Karin mainitsemat seikat,
Minulle ongelmana oli se, että samassa ajassa on selitetty noin satakunta muutakiin asiaa aina Cirin sukupuusta, haltiasotiin, velhojen koulutusjärjestelmään, prinsessojen kiroamiseen hienovaraisiin yksityiskohtiin ja Yllätyksen Lakiin asti sen verran huolella, että en pysty erottelemaan mitkä ovat sarjan perusasetelman kannalta olennaisia teemoja epäolennaisista tai yleensäkään jaksa enää katsoa selittämistä.
Ei tämä oikein ole sarja josta kannattaa osa katsoa, kun tosiaan ne hommat aukeaa vasta kauden loppupuolella (ja osa jää tuleville kausille) ja asioiden oleellisuutta ei alleviivata tapahtumahetkellä. Sanoisin myös että kuten viime aikoina muutkin Netflixin sarjat, tämä on tehty könttänä katsottavaksi.
Koko maailmaan tulee aavistus enemmän tolkkua kun hahmottaa että alunperin witcher tarinat sai alkunsa muunnoksina vanhoista saduista ja jalostui siitä sitten fantasiamaailmaksi.