Olemme päivittäneet yhdistyksen verkkopalvelun tietosuojaselosteen vastaamaan EU:n tietosuoja-asetuksen (GDPR) vaatimuksia.

Tietosuojaselosteessa kerromme, mitä henkilötietoja keräämme yhdistyksen verkkopalvelun käyttäjistä, miten käytämme niitä ja miten huolehdimme niiden suojaamisesta.

Seloste on luettavissa täällä

Olemme myös päivittäneet yhdistyksen verkkosivujen käyttöehdot. Verkkosivuston käyttö edellyttää, että käyttäjä sitoutuu noudattamaan näitä käyttöehtoja. Käyttöehdot muodostavat sitovan sopimuksen sinun ja yhdistyksen välillä.

Tutustu huolellisesti näihin käyttöehtoihin. Käyttämällä verkkosivustoa vahvistat lukeneesi, ymmärtäneesi ja hyväksyneesi käyttöehdot sekä antaneesi suostumuksesi käyttöehdoissa kuvattuun henkilötietojen käsittelyyn.

Käyttöehdot ovat luettavissa täällä

Roolipelit.

edited January 1970 in Roolipelit
Ehkä siistein juttu ikinä.
«1

Comments

  • Saa multa kyllä supportit.
  • Kakkonen on kakkonen ja roolipelit ykkönen.
  • Ykkönen on kakkonen ja Kekkonen on ykkönen.
  • kuvitteellisia jumalia ja väkivaltaa eikös nää roolipelit oo vähän niinku jotain saatanan palvontaa?


  • Ehkä siistein juttu ikinä.

    Kyllä.


    kuvitteellisia jumalia ja väkivaltaa eikös nää roolipelit oo vähän niinku jotain saatanan palvontaa?

    Ei.


  • kuvitteellisia jumalia ja väkivaltaa eikös nää roolipelit oo vähän niinku jotain saatanan palvontaa?

    HAIL SATAN!!!


  • kuvitteellisia jumalia

    Onko niitä muitakin 8O
  • Eikös näistä voinu tulla hulluksi? Oon kuullu et jollain jäi rooli päälle, luuli itteään appelsiiniksi, ja alko kuoria itteään veitsellä.
  • Kauhistuttavaa! Mun lapset ei ainakaan pelaa mitään saatanallisia roolipelejä koskaan!
  • Aiheesta on tehty dokumenttikin:

    http://www.imdb.com/title/tt0084314/
  • Tämä ei ole roolipeliä.

    61%20Live%20Action%20Role%20Playing.jpg
  • Uusimman Roolipelaaja-lehden (nro 21), sivuilla 56-57 oleva arvostelu.


    Twilight:2013
    Iskee kuin miljoona volttia!

    Teksti: Janne Kemppi

    939 Games Studion julkaisema Twilight 2013 on vanhan Twilight 2000:n kauan odotettu kolmas versio. Alun perin 80-luvulla tehdyn Twilightin ideana on edelleen maailmanlopun jälkeinen eloonjäänti. Sen erotti muista vastaavista peleistä (kuten Aftermathista) keskittyminen sotilaisiin ja nykyaikaisiin asejärjestelmiin. Ryhmä sotilaita yrittää edelleenkin selvitä maailmanlopun jälkeisissä maisemissa.


    Geopolitiikan hylätty arvosana

    Twilightin pelimaailmaa on aina kehitetty kamalasta amerikkalaisesta vinkkelistä, joka on aina johtanut surkeaan rimanalitukseen. Lisäksi geopolitiikasta aiheensa ammentanut peli on kiinni ajan hampaissa. Pelimaailmaa onkin aina uudistettu uuden laitoksen myötä.

    Maailmanpolitiikan muutoksia on yritetty seurata mutta lopputulos on uskollisesti säilyttänyt jo perinteisen tahattoman komiikan ja on tälläkin kertaa aivan toivotonta. Britanniassa kuningasmieliset ovat kaapanneet vallan ja Ranska laukoo ydinaseita sinne sun tänne. Minua tietysti lämmittää, että itse aikanaan kirjoittamani naurettava Pohjoismaat-lähdekirja tuntuu tähän verrattuna melkeinpä uskottavalta. Pelimaailman historia on siis nytkin hyvä jättää omaan arvoonsa.


    Lataa ja laukaise

    Sotilaan elämää on sotaa ja taistelujärjestelmä on silloin pelin suola.
    Kierroksen alussa heitetään aloitekykyä päälläkannettavan rojun ja aloitekyky-ominaisuuden mukaan. Näin saadaan tickejä, joita laskemalla tehdään eri hintaisia toimintoja. Lopputulos muistuttaa paljon kammottua Phoenix Commandia.

    Toisaalta kantamat, vahinko ja rekyyli on yksinkertaistettu onnistuneesti (siis nopeaksi pelata). Osumaheitto ja vahinko syntyvät nyt kuin itsestään ja on silkkaa iloa katsoa testisivarien kaatuvan ampumaradalla. Raskaamman raudan käsittely on pysynyt käytännössä samana kuin aiemmissakin versioissa.

    Panssarintorjunnassa läpäisy ja vahinko on nyt yhdistetty, mikä nopeuttaa hieman peliä, joskin onteloammuksen sattumanvaraisen vahingon menettäminen jättää kyyneleen vanhan Twilight-veteraanin poskelle.

    Taistelusäännöt ovat siis kokonaisuutena selvästi nopeammat ja paremmat mutta hidas tick-systeemi tuntuu vähän keskeneräiseltä. Se puoltaa paikkaansa vain, jos koko pelaajaryhmä ymmärtää sen täysin. Systeemi sopii kuitenkin tilanteisiin, jossa jokaisella sekunnilla on merkitystä, kuten vaikkapa panttivankien pelastuksessa. Nykysysteemeihin verrattuna 2013:n taistelusysteemi on kuitenkin hyvin raskas.


    Militantti vai kurinalainen sotilas?

    Lisäsäännöillä hifistely on erittäin onnistunutta. Armottomampi vahinko sopii peliin hyvin. Valojuovat ja miinat ovat myös kiva lisä mutta todelliset helmet löytyvät ryhmäkiinteyden, moraalin ja taisteluväsymyksen onnistuneesta mallintamisesta. Sotiminen on nyt ennen kaikkea tiimipeliä ja tyhmä sooloilu johtaa armotta omiin tappioihin.

    Myös moraali toimii oikein. Vihollinen voidaan kerrankin todella lyödä omalla kiivaalla tulella, jonka takia se maastoutuu ja alkaa pikkuhiljaa miettiä vetäytymistä. Kuriton joukko muuttuu nopeasti marjanpoimijoiksi, jos heidät pääsee yllättämään sivustalta tai takaapäin. Taisteluväsymys taas on enemmän roolipelaamisen kontolla. Loppuun palamisen mekaniikka muistuttaa hieman kauhupelien mielentilan menetystä mutta ajatus sotilaiden hitaasta loppuun palamisesta on tietysti mitä totisinta totta.

    Ryhmän kiinteyteen vaikuttavat myös uudet tulokkaat, sisäiset ristiriidat ja aikaisempi menestys. 2013:n säännöt korostavat johtajuutta täysin eri tavalla kuin aikaisemmin. Pelinjohtajan olisikin hyvä ottaa hellempi asenne ihan aluksi, jotta kokematon ryhmä pääsee hitsautumaan tiimiksi. Samalla pelaajaryhmän kurinalaisuuden kasvatuksesta tulee uusi menestykseen vaikuttava tekijä. Näitä asioita ei aikaisemmin ole roolipeleissä lähdetty mallintamaan.

    2013:n voittaakin se koulutettu joukko taistelijoita, joka onnistuu valitsemaan tehtävään oikeat varusteet, valitsemaan oikeat perustaistelumuodot yllätystilanteissa ja lopuksi mitoittamaan tehtävänsä joukon sitkeyden ja kestokyvyn rajoissa. Oikeat tekniikat toimivat nyt. Pääesikunnan julkaisemat Ryhmänjohtajan opas sekä Taistelijan opas ovat välttämättömiä lisäosia menestyksestä unelmoivalle ryhmälle.


    Vihamielinen maailma

    Twilighting hahmonluontisysteemi toimii kokonaisuutena. Elämänuria on nyt enemmän ja ne ovat avoimempia käsitteitä, mikä varmasti auttaa kokematonta pelinjohtajaa. Isoin mahdollinen ongelmakohta siinä on uusi etujen ja haittojen minmaxaus (kuten aina). Sotilaat pärjäävät, yllätys yllätys, tulitaistelussa paremmin kuin siviilit.

    Eloonjäänti vihamielisessä maailmassa on Twilightin peruskauraa. Sairaudet, väsymys, vesi, ruoka ja suoja ovat mukana pikkumuutoksin. Sääntöjä on laajennettu lähinnä lääkintähuollon osalta. Pysyviä vammoja tulee ja parantuminen vie ikuisuuden. Toinen iloinen yllätys on varustehuolto. Se tehdään nyt oikein eli käytön intensiivisyyden eikä viikoittaisen rutiinin mukaan. Pitempiaikaista uuden maailman jälleenrakennusta ei juuri tueta, joten maatalous ja rakentaminen on jätetty vähälle huomiolle.


    Moni kakku päältä kaunis?

    Uuden laitoksen yli 300 sivuinen lettu seuraa nykyistä ”kaikki yhdessä kirjassa” –linjaa ja se onnistuukin tarjoamaan kaikki peruskampanjan ainekset. Kirjan tukeva sidonta ja kovat kannet tarjoavat tervetullutta sirpalesuojaa: vanhoilla liimatuilla kirjoilla oli tapana hajota jo ensimmäisessä rynnäkössä.

    Kaikki ei kuitenkaan ole kunnossa. 2013:n toimitustyö on kaupalliseksi tuotteeksi yllättävän heikkoa ja sutaistun oloista. Taitto on tylsää ja grafiikka parhaimmillaankin keskinkertaista. Itse teksti seuraa vanhan 2000:n kuivaa tyyliä. Kirjan englanninkielessä on outoja sanavirheitä, jotka toimituksen olisi pitänyt napata pois. Lopputulos riittää kyllä suomalaiselle lukijalle mutta jättää pahan maun suuhun.


    Otetaanko palveluskäyttöön?

    2013 on hyvin onnistunut 2000:n modernisointi, joka sopii jokaisen piilevän yksittäistaistelijan reppuun. Se on pienryhmän taistelun simulaatio, joka on pelimekaniikaltaan yhä raskas ja vanhanaikainen. Se sopii kuitenkin tehtäväänsä kuin nakutettu. Minulla on nyt uusi raamattu.


    ROOLIPELI
    Suunnittelijat: Clayton Oliver, Simon Pratt ja Keith Taylor
    Hinta: 40 €

    Twilight-pelaajalle
    * * * * *

    Muille
    * *
  • Tässä tuli juuri 25 vuotta täyteen roolipelejä.

    Ensimmäinen peli oli MERP ja tietysti alkuperäisen laatikon (!!) Fuilcwians house ja majatalo Last Inn tuli tutuksi. Kolmannella pelikerralla olin jo tehnyt ensimmäisen oman roolipelini, nimeltään Fight by Magic. Valitettavasti en ollut ihan perillä miten pelauttaminen tai oikeammin kartoittaminen pitäisi tehdä ja tuloksena oli majatalo Last Inn ja ympärillä oli mooonta arkkia tyhjää joissa meni ehkä yksi viiva kuvaamassa tietä. Viitoitti tietä keväällä/kesällä pelatuille Lahela -roolipeleille (ainoa tunnettu kartta tuon ajan Lahelan kylästä, harmi että on hävinnyt) ja varsinkin merirosvo-peleille jonka kartassa oli yli 500 sivua (tyhjää).

  • http://www.lohikaarmeenluola.fi/

    Kulttuuriteko! D20 D&D käännetty suomeksi.

  • on 1357545268:


    http://www.lohikaarmeenluola.fi/

    Kulttuuriteko! D20 D&D käännetty suomeksi.


    Ihan asiallinen, joskin melko paunamainen* käännös. SRD / OGL käännöshän oli tehtynä jo newsgrouppien jäljiltä 2001, tekijänä mm. meikäläinen :)

    * monelle otukselle on keksitty uusi nimi, mm. rääkysieni = kirkusieni jne.

  • on 1358015017:



    Ei pystynyt katsomaan kun oli hylsyllisiä ammuksia :)
  • Vähän stanan makeen näköinen pätkä kyllä! Ja lafkan Witcherit ovat kyllä olleet moraalin harmaalla alueella liikkuvia pelejä, missä selkeitä "hyviä" ratkaisuja ei oikein ole olemassakaan, aina joku kärsii.
  • Onkos kellään nykyään aikaa ropeltaa leirien ulkopuolella? Itse olen siitä onnekkaassa asemassa että vaimo ymmärtää pelien tärkeyden, joten parin eli ryhmän kanssa tulee pelattua enemmän tai vähemmän säännöllisesti (taajuus n. kerran kuussa tosin, joten ei ihan sitä viikottaista tahtia mitä nuorempana kerkes).
  • Mulla(kin) ollut tää yksi Cthulhu lähinnä ei-kurry porukalla (tai no suurin osa ryhmästä muinaisia kurryläisiä) jota ollaan pari vuotta väännetty kerran kuussa ainoa leirien ulkopuolinen peli. Nyt vaan lähti GM ulkomaille, eli toivottavasti pelit jatkuu jahka takaisin palaa.
Sign In or Register to comment.