Olemme päivittäneet yhdistyksen verkkopalvelun tietosuojaselosteen vastaamaan EU:n tietosuoja-asetuksen (GDPR) vaatimuksia.

Tietosuojaselosteessa kerromme, mitä henkilötietoja keräämme yhdistyksen verkkopalvelun käyttäjistä, miten käytämme niitä ja miten huolehdimme niiden suojaamisesta.

Seloste on luettavissa täällä

Olemme myös päivittäneet yhdistyksen verkkosivujen käyttöehdot. Verkkosivuston käyttö edellyttää, että käyttäjä sitoutuu noudattamaan näitä käyttöehtoja. Käyttöehdot muodostavat sitovan sopimuksen sinun ja yhdistyksen välillä.

Tutustu huolellisesti näihin käyttöehtoihin. Käyttämällä verkkosivustoa vahvistat lukeneesi, ymmärtäneesi ja hyväksyneesi käyttöehdot sekä antaneesi suostumuksesi käyttöehdoissa kuvattuun henkilötietojen käsittelyyn.

Käyttöehdot ovat luettavissa täällä

Cyberpunk 2020

edited January 1970 in Roolipelit
Viime leirillä tuli pari peliä pelattua, oli hauskaa. Pelin systeemissä tosin on pari juttua mitkä hiertää, joita olen pitkään jo harkinnut korjaavani. Leirillä jo paria systeemiä kokeiltiinkin. Itse pidän systeeemissä siitä että se on simppeli ( stat+skill+d10 vs. difficulty)ja taistelujärjestelmä on tarpeeksi nopea ja murhaava, varsinkin jos puhutaan henkilöistä ilman bodyarmouria.

Korjattavaa toki löytyy, suurimpana kämmäilysäännöt. Tämänhän olen yleensä korjannut niin, että jos 1 tulee heitosta, heitetään uudestaan d10, ja jos tästäkin tulee 1, sitten vasta kaivetaan mokataulukot esiin.

Martial arts: lisädamaget pois ja bonukset pitäisi laittaa uusiksi.

Hahmoluokat olen suunnitellut heittäväni hiiteen, ja tiputtavani suurimman osan erikoistaidoista pois. Vapaasti valittavilla skillilistoilla hahmoihin saisi enemmän vaihtelua ja persoonaa.

Nettisäännöt täytyisi käytännössä kirjoittaa uusiksi, virtual dungeon meininki ei oikein vakuuta enää.

Tuleeko muuta mieleen? Olenko ainoa jota edes kiinnostaa?

Comments

• Korjattavaa toki löytyy, suurimpana kämmäilysäännöt. Tämänhän olen yleensä korjannut niin, että jos 1 tulee heitosta, heitetään uudestaan d10, ja jos tästäkin tulee 1, sitten vasta kaivetaan mokataulukot esiin.

Jep, tämähän sen perinteisen CP2020:n pahin vika, kun joka kymmenes kerta kun teet jotain, mokaat, usein kuolettavin seurauksin (eikös tästä ollu aikanaan Matti Maagikossakin?).

Martial arts: lisädamaget pois ja bonukset pitäisi laittaa uusiksi.

Joo, jotain säätöä toi martial arts vaatii. a) Ei mitään järkeä ikinä ottaa brawlia, kun esim. martial arts - boxing maksaa saman verran, mutta on vitusti parempi. b) Lisäksi noi lajibonuksethan on about kaikkien lajien kohdalla ihan päin vittua (esim. joissain lajeissa saa bonusta juttuihin, joita ei ko. lajissa oikeasti edes treenata), kukakohan valopää noikin on keksinyt? Lisäksi noi vaikeuskertoimet ovat ihan tuulesta temmattuja. Voisin itteasiassa valittaa ja nillittää varmaan pari sivua siitä miten päin vittua noi martial arts-jutut ovat.

Hahmoluokat olen suunnitellut heittäväni hiiteen, ja tiputtavani suurimman osan erikoistaidoista pois. Vapaasti valittavilla skillilistoilla hahmoihin saisi enemmän vaihtelua ja persoonaa.

Meikä tykkää hahmoluokista, kun ne on osa Cyberpunkkia, vähän niinku asustuksen ja luonteen heittäminen. Samaan tapaan kuin aligment languaget D&D:ssä. Eihän noissa siis mitään järkeä ole, mutta vittu hei, Cyberpunk!

Nettisäännöt täytyisi käytännössä kirjoittaa uusiksi, virtual dungeon meininki ei oikein vakuuta enää.

Onko kukaan koskaan edes käyttänyt näitä?

Tuleeko muuta mieleen? Olenko ainoa jota edes kiinnostaa?

No joidenkin aseiden damaget ovat vähän oudot, ja panssarihommatkin vähän kusee. Varsinkin peruskirjan panssarilista aika outo (onneks lisäosista löytyy tohon järkeä). Ja huumesäännöt ovat aika YAD-tasoa.
  • Jotenkin noita armori ja rp sääntöjä pitäs säätää jos haluaa pelistä realistisemman ja fiksumman. Hahmosta saa melkosen helposti sellasen että voi ottaa täyden sarjan rynnäkkökiväärillä rintaan ja ei käy mitään tai että jää junan alle ja juna hajoaa ja hahmon käsi ei.
  • Ja sanotaan vielä, että systeemi on kampanjakäyttöön vähäsen turhan tappava. Se on melkeinpä kerrasta poikki, jos ei panssaria ole päällä. Tavallaan siistiä, mutta tavallaan kurja, kun ei pysty oikeasti pelaamaan mitään kunnon warzone boosterjengi punkkia, kun hahmot kuolee ekan viiden minuutin aikana (jep jep, hard life ja elämä warzonella on halpaa, mut ei ehkä pelillisesti niin seksikästä, et seikkailu kestää kymmenesosan siitä ajasta, mikä menee hahmontekoon).
  • Hardwired-lisäosassa tulee ihan toimivat armorisäännöt mukana, tosin se rukkaa aseiden damaget myös aivan käsittämättömiksi. Niiden sääntöjen mukaan panssarinläpäisevät ammukset tekee enemmän damagea kuin tavalliset JA sujahtaa panssarista läpi helpommin. Näinhän todellisuudessa ei kumminkaan ilmeisesti käy, vaan osuessaan kudokseen panssarinläpäisevä ilmeisesti tekee vähemmän vauriota, koska luoti ei hajoa tai painu kasaan niin paljon.

Hahmoluokissa kusee, ei niinkään erikoistaidot, vaan se että kaikki on niin erilaisia verrattuna toisiinsa. Sitten sitä joutuu aina peliä suunnitellessaan miettimään ekana roolit joilla skenussa on oikeasti järkeä pelata. Jotenkin jotain kyttää, kulkuria ja pukumiestä on miltei mahdoton saada samaan peliin. Joustovaraa hahmoluokan sisällä on myös naurettavan vähän.

Sitten tietysti dumppausstatti luck... Viime leirillä tuli tosin rankaistua peleissä alhaisesta luckista. Varsinkin jengiläispelissä tuurista oli hyötyä.

• Joo, jotain säätöä toi martial arts vaatii. a) Ei mitään järkeä ikinä ottaa brawlia, kun esim. martial arts - boxing maksaa saman verran, mutta on vitusti parempi. b) Lisäksi noi lajibonuksethan on about kaikkien lajien kohdalla ihan päin vittua (esim. joissain lajeissa saa bonusta juttuihin, joita ei ko. lajissa oikeasti edes treenata), kukakohan valopää noikin on keksinyt? Lisäksi noi vaikeuskertoimet ovat ihan tuulesta temmattuja. Voisin itteasiassa valittaa ja nillittää varmaan pari sivua siitä miten päin vittua noi martial arts-jutut ovat.

Todnäk joku vähän tämän näköinen heppu:

computer-nerd-limpet-21.jpg

Eikä esim tämän näköinen, asioista ehkä jotain tietäväkin heppu:

bruce_lee.jpg

• Hahmoluokat olen suunnitellut heittäväni hiiteen, ja tiputtavani suurimman osan erikoistaidoista pois. Vapaasti valittavilla skillilistoilla hahmoihin saisi enemmän vaihtelua ja persoonaa.

No tämähän pätee hahmoluokkiin yleensäkin, eli jotkut tykkää, jotkut ei. Mä itse tykkään, varsinkin nopeissa leiripeleissä missä hahmot tehdään äkkiä auttaa se, että on joku "stereotyyppi" johon nojata. Kyllähän niissä liikkumavaraa on nokkelalle pelaajalle, mutta se, mikä tilannetta pahentaa perussääntöisessä Cyberpunkissa on juuri nämä ammattitaidot. Törkeimpänä se, että jos oot ollunna sodassa, niin reagoit lähes automaattisesti nopeammin kuin muut. Osa on siistejä ja ymmärrettäviä (MedTech ja se pukumiesten resurssijuttu), osa taas käsittämättömiä (niinkuin soolojen taisteluvaisto ja kulkureiden kyky vetää jengiä hatustaan, ja turhimpana Fixereiden ja Techieden steroidiversiot olemassaolevista taidoista). Oma house rule asiaan on se että urataidon korvaa esim. GURPSista tuttu "Urataito". Sillä tehdään siis sellaisia ammattiin liittyviä juttuja joille ei oo taitoa. Skillilistaa nyt katsomatta voisin hyväksyä esim. pukumiehen juonittelevan toimistolla k.o. skillillä (ja miksei myös alkuperäisen skillin mukaisen resurssienkäytön) mutta pääasiassa se olis sellaista "savoir-fairea". Sitä kuuluisaa ammattitaitoa mitä ei koulussa opeteta.

Makea ajatushan se Cyberpunkin netti on, mutta kyllä mun peleissä 2020 netti on aika samanlainen kuin nykyäänkin. Voihan interfeissi olla kovin graafinen, sellaista Second Life / Sony Home -tyyppistä settiä, mutta hakkeroinnissa noi spellityyppiset ohjelmat on kyllä aika syvältä. Tietysti ajatuksena kutkuttavampia kuin se, että hakkeri vaan ajaa skriptiä...

Jotenkin jotain kyttää, kulkuria ja pukumiestä on miltei mahdoton saada samaan peliin.

Voit tulla mun Cyberiin millä vain mainitsemallasi hahmotyypillä.
  • Toi "urataito" vois olla ihan toimiva ratkaisu. Saahan nuo kulkurit ja muut aina mukaan peliin, ongelmana vaan on ratkaisun uskottavuus. Johonkin leiripeliin esimerkiksi on vaan helpompi rajata jotkut hahmoluokat mukaan, niin paketti pysyy paremmin kasassa. Pidemmissä kamppiksissa on tietysti enemmän aikaa kehitellä syitä siihen, miksi hahmot pyörii toistensa kanssa.

Hahmoluokkia vastaan mulla ei yleensä ole mitään, päinvastoin. Ne antaa hyvän lähtökohdan hahmolle, ja kertoo mitä sun pitäsi osata. cyberpunkissa ne vaan on niin tiukan stereotyyppisiä ja rajattuja että hahmot alkaa toistamaan itseään. Kuinkahan monta väliamerikan veteraania meikäkin on nähnyt...

• cyberpunkissa ne vaan on niin tiukan stereotyyppisiä ja rajattuja että hahmot alkaa toistamaan itseään. Kuinkahan monta väliamerikan veteraania meikäkin on nähnyt...

No tottakai joka soolo on Väliamerikan veteraani. Toi on vähän niinku sanois uskonnollista paladinia stereotyypiksi. :wink:" alt=":wink:" height="20" />
  • Ja jokaisessa stawa ryhmssä on pari jediä jotka on kuolemassa sukupuuttoon ännyytee nyt.
Sign In or Register to comment.

Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. If you want to get involved, click one of these buttons!