Olemme päivittäneet yhdistyksen verkkopalvelun tietosuojaselosteen vastaamaan EU:n tietosuoja-asetuksen (GDPR) vaatimuksia.

Tietosuojaselosteessa kerromme, mitä henkilötietoja keräämme yhdistyksen verkkopalvelun käyttäjistä, miten käytämme niitä ja miten huolehdimme niiden suojaamisesta.

Seloste on luettavissa täällä

Olemme myös päivittäneet yhdistyksen verkkosivujen käyttöehdot. Verkkosivuston käyttö edellyttää, että käyttäjä sitoutuu noudattamaan näitä käyttöehtoja. Käyttöehdot muodostavat sitovan sopimuksen sinun ja yhdistyksen välillä.

Tutustu huolellisesti näihin käyttöehtoihin. Käyttämällä verkkosivustoa vahvistat lukeneesi, ymmärtäneesi ja hyväksyneesi käyttöehdot sekä antaneesi suostumuksesi käyttöehdoissa kuvattuun henkilötietojen käsittelyyn.

Käyttöehdot ovat luettavissa täällä

Uusi televisio

edited January 1970 in Yleinen keskustelu
Muuttoon liittyen pitäisi telkkaria vaihtaa, mutta olen vähän kujalla siitä mihin nykyään kiinnittää huomiota AV-ostoksilla.

Eli taulu-tv, tulee todennäköisesti seinäkiinnitykseen ja katseluetäisyys on n. 3 metriä. Hinta pitäisi pysyä kolminumeroisena, eli kalleinta ja parasta ei tässä nyt valitettavasti haeta. Näillä olen päässyt haarukkaan 40-42", mutta sitten loppuukin skillsit paperivertailujen tekoon.

Mutta sitten:
- LCD, LED vai plasma?
- Mitkä ovat ns. tekniikassa (erit. kuva) kynnysarvot, joita huonompaa ei kannata harkita? Miten vertailla kuvanlaatua kaupassa?
- varmaan FullHD kannattaa jo nykyään ottaa, mutta kannattaako 3D-ominaisuuksista maksaa (ei ole kyllä montaa 3d-filmiä tullut nähtyä tähänkään asti)?
- jotain muuta, mitä?

Comments

  • Töllön hankkiminenhan riippuu täysin siitä minkälaiseen käyttöön se tulee. Katseluetäisyydestä olen kuullut nyrkkisäännön, että 10 tuumaa per metri, joten 3 metrin etäisyydelle riittää 32". Toisaalta itse ottaisin 40" tai 42", ei ole niin väliä kumpi. Plasma kuluttaa sähköä enemmän, mutta siinä on paremmat katselukulmat eli sivultakin näkee hyvin ilman että kuva haalenee tms. LCD tai LED eroaa lähinnä virrankulutuksen osalta, LED kuluttaa hyvin vähän sähköä. Yksi suuri kriteeri ainakin minulle taulu-tv:tä hankkiessa oli liitännät. Ostin Sonyn vain liitäntöjen takia, koska minulla on vielä paljon vanhoja laitteita mitkä käyttävät Scartteja. Nykyäänhän riittää kunhan on vain paljon HDMI-liitäntöjä (tosin on mun Sonyssa HDMI-liitäntöjäkin 4 kpl).

    3D:tä ei oikein löydy vielä alle tonnin hintaluokassa. Hyviä merkkejä on LG, Sony, Samsung. 40-42" ei oikein enää ole edes myynnissä muita kuin Full-HD-töllöjä äläkä osta mitään missä ei ole sitä. Yksi seikka mikä kannattaa ottaa huomioon on virkistystaajuus. Mulla itsellä on 50 Hz telkku, mutta paremmissa se on vähintään 100 Hz, jopa 200 Hz tai enemmän. Eli periaatteessa mitä enemmän herzejä, sitä vähemmän liikkuva kuva nykii. Itse en ole päivittäisessä käytössä mieltänyt oman 50 Hz telkun nykineen missään tilanteessa.

    Pidä huoli, että telkussa on viritin sekä kaapelille että antennille, ei voi koskaan tietää tuleeko muutto eteen vaikka miten luulisi asettuneensa aloilleen. Jos ymmärsin oikein Kellokoskesta, siellä mennään antennilla. Silloin hanki ihmeessä Elisa Viihde. Saat meinaan boksissa myös HD-kanavia + kanavia mitä ei normaalisti harava-antennin kautta saa (koska kuva tulee netistä). Esim. lätkän MM-kisat oli ihan erikiva katsoa Full-HD-tarkkuudella. Näki hyvin missä se kiekko menee ja mitä tapahtuu ilman suttua. Töllöön riittää kunhan on HDMI (ja kaikissa se on) että näet Blue-Ray-leffat kunnolla (Playstation 3:sen kautta, eh?). Jos nyt BD-kiekkoja käytät ylipäätään.

    Suosittelen, että käyt esim. Gigantissa katsomassa töllövalikoimaa. Siellä näkee todella hyvin miltä kuvanlaatu näyttää suhteessa muihin telkkareihin. Ja näet myös miten ohut televisio on, eli miten hyvin se sopii seinäkiinnitykseen. Itse ostin vuosi sitten 600 euron 40" Sonyn Full-HD -töllön ja olen ollut siihen oikein tyytyväinen. Mulla tosin katseluetäisyys on melkein 5 metriä, joten pitäisi olla 50" että näkyisi paremmin.  ;D

    Olen myös omassa telkkarissa tyytyväinen siihen, että siinä on USB-portti, joten voin muistitikulla katsoa digikuvia telkkarista, kuunnella MP3:sia sekä katsomaan .avi DivX, yms. leffoja. Tosin mun Sony ei ymmärrä .srt ja .sub -filujen päälle, joten tekstejä ei näe. Paremmissa telkkareissa on myös tuki .mkv-tiedostoille, joita kyllä haluaisin omaan töllööni. Nyt ärsyttää kun joutuu katsomaan Game of Thronesit paremmalla laadulla tietokoneelta. Joissain telkkareissa on myös netti, joilla pääsee katsomaan YouTubea suoraan telkkarista, joten jos sellainen on tärkeää, kandee sellaiseen töllöön satsata.
  • Vedä kentti piuha tieskasta töllöön ja kattele sitten töllöstä.

  • on 1307300425:


    Vedä kentti piuha tieskasta töllöön ja kattele sitten töllöstä.


    Ei ole näytönohjaimessa HDMI-liitäntää, joten pitäisi hankkia DVI-HDMI-adapteri ja viedä sitten ääni vielä erillisellä kaapelilla stereoihin. Kova duuni, ei jaksa.
  • All right, kiitos Kentille vinkeistä.

    Tota Elisa Viihdettä on tosiaan harkittu, varsinkin kun tulee eteen pakkosiirtyminen Soneralta Elisa/Saunalahti-asiakkuuteen. Appivanhemmilla on toi, ja kai se hintansa väärti on (jo pelkä nopea netti irrallaan otettuna maksaa melkein saman, ja Viihteen saa ilman avausmaksua kesän ajan).


  • on 1307307839:


    All right, kiitos Kentille vinkeistä.

    Tota Elisa Viihdettä on tosiaan harkittu, varsinkin kun tulee eteen pakkosiirtyminen Soneralta Elisa/Saunalahti-asiakkuuteen. Appivanhemmilla on toi, ja kai se hintansa väärti on (jo pelkä nopea netti irrallaan otettuna maksaa melkein saman, ja Viihteen saa ilman avausmaksua kesän ajan).


    Kandee vähän käydä vilkuilemassa mitä ihmiset on vinkunut elisan sivuilla siitä miten yhteydet toimii sun alueella. Elisalla on välillä myyntipuoli myynyt enemmän kaistaa kun mitä on oikeasti jakaa ihmisille. Vuodenvaihteen tienoilla ainakin mulla pätki netti päivittäin ja usean tunnin katkoksia, ilmeisesti sen takia ettei verkko ihan kestänyt niin montaa käyttäjää kun niitä oli, ja meni hetken aikaa että saivat hommat toimimaan. Nyt se on kyllä muutaman kuukauden toiminut vallan mainiosti.

    Toihan on pakettina sellanen että se on tarkoitettu siihen että joku viiskymppinen ukko joka luulee että tietokoneet on sama juttu kun stereot koska molemmissa on piuhoja. Antennipuolella saat kumminkin edes vähän tehdä säätöjä, esmes langattoman verkon tms. asetuksiin, tässä mun kaapelissa ei edes verkon nimeä voi muuttaa... Sillon ku mulla oli antenni elisa viihde niin toimi ihan nätisti. Hintakaan ei tosiaan päätä huimaa.

    Töllön ostosta mulla on pari vuotta aikaa, mutta plasmaa ei ainakaan sillon otettu kun kuumenee niin helkkaristi. Vaimo tossa kommentoi että sillon kun oli Anttilassa töissä Sonyn töllöjä palautettiin huoltoon harvimmin. mulla on tollanen Thomsonin 32" lcd. Paljon liittimiä takana, ja eipä niitä katselukulmia ainakaan meidän sohvilta tarvi miettiä, hyvin näkyy. Lähinnä jos metrin päässä telkkarista makaa lattialla niin sitten ei oikein näy. sivuille saa aika kauas mennä että haittaa.
  • Nyykkärilläkin ollut kaapelin kautta tulleessa Elisa Viihteessä ongelmia. Mullakin alkoi ADSL-Viihde pätkiä talvella, mutta se oli ihan oma syy. Mulla on meinaan F-Securen Online Backup päällä ja ennen kuin tajusin rajoittaa ko. ohjelman varmuuskopioinnin uploadia, se uppasi kamaa nettiin täpöllä. Nyt rajoitin sen upload-kbs-ratingia ja Viihde toimii jälleen hyvin kun on kaistaa taas. Oikeastaan Elisasta johtuvia ongelmia ei ole ollut. Ja se että tallennukset ovat netissä on ihan sugoi. Pääsee omilla tunnareilla katsomaan ohjelmia mistä vain (myös töistä) kunhan on vain tarpeeksi kaistaa (vähintään 8 mb). Ja kaiken kukkuraksi koska on kyse Elisasta ja meidän firma käyttää Elisaa niin kännyköissä kuin nettiyhteyksissä, niin firma sitten maksaa mun netin myös. Kun joskus tulee tehtyä töitä etänä (esim. jos kakarat on kipeänä ja olet kotona niitä hoitamassa).
  • Jos mulla olis n. tonnin rahaa pistää telkkariin, ostaisin kyllä töllön missä on 3D. Se on kuitenkin yleistymässä ja jossain vaiheessa se on arkipäivää kuitenkin. Esim. PS3 pystyy pyörittämään Blue-Ray 3D -leffoja jo nyt. Yksi edullisimmista ja mitä arvosteluja tosta oli, niin Sony KDL40EX723BAEP on se töllö minkä ostaisin.

    Se on hitusen yli 1000 euroa, mutta siinä on kaikki nippelit mitä tarttee. On 3D, 200 Hz, USB-liitännät, tallennusmahdollisuus, yms. yms. yms.

    https://www.konebox.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=114706

    http://www.sony.fi/product/tv-102-40-lcd/kdl-40ex723#pageType=ProductBenefits

    Jos et tosiaan tartte noita härpäkkeitä, pärjäät ihan hyvin 500-600 euron Full-HD-LCD-telkkarilla.

  • on 1307352154:


    Töllön ostosta mulla on pari vuotta aikaa, mutta plasmaa ei ainakaan sillon otettu kun kuumenee niin helkkaristi. Vaimo tossa kommentoi että sillon kun oli Anttilassa töissä Sonyn töllöjä palautettiin huoltoon harvimmin. mulla on tollanen Thomsonin 32" lcd. Paljon liittimiä takana, ja eipä niitä katselukulmia ainakaan meidän sohvilta tarvi miettiä, hyvin näkyy. Lähinnä jos metrin päässä telkkarista makaa lattialla niin sitten ei oikein näy. sivuille saa aika kauas mennä että haittaa.


    Faijalla on kanssa 40" Sony ja sillä telkkari kesti 30 min ennen kuin pimeni täysin. Takuuseenhan se meni, telkkariin vaihdettiin koko näyttö. Omassa Sonyssa ei ole ollut vielä mitään ongelmaa. Kandee aina muistaa päivittää viimeisin firmware myös telkkariin. Saa lisää vakautta ja uusia ominaisuuksia.
  • Elisa viihde kaapelimodeemilla on ollut elämäni suurimpia virheostoksia. 2 vuotta kiinni paskassa. Esim. nauhoituksia katsoessa pätkii sekunnin välein kuva, kätsyä! Samoin modeemia joutuu buuttailemaan harvasen viikko. Aikaisemmin Welholla ehkä kerran kaksi vuoteen. Käy kattoo Elisa viihteen palstalla mitä kaikkea paskaa jengi on joutunut nielee kaapelimodeemiltaan http://palsta.elisa.fi/index.php/board,9.0.html . Lisäksi motukkaan ei pääse tekemään edes ihan perus säätöjä. ADSL viihde ei ehkä ole niin paha, vai mitä kentti/save?

    p.s. Millon/ minnepäin muutitkaan Kharon?

  • on 1308251265:


    Elisa viihde kaapelimodeemilla on ollut elämäni suurimpia virheostoksia. 2 vuotta kiinni paskassa. Esim. nauhoituksia katsoessa pätkii sekunnin välein kuva, kätsyä! Samoin modeemia joutuu buuttailemaan harvasen viikko. Aikaisemmin Welholla ehkä kerran kaksi vuoteen. Käy kattoo Elisa viihteen palstalla mitä kaikkea paskaa jengi on joutunut nielee kaapelimodeemiltaan http://palsta.elisa.fi/index.php/board,9.0.html . Lisäksi motukkaan ei pääse tekemään edes ihan perus säätöjä. ADSL viihde ei ehkä ole niin paha, vai mitä kentti/save?

    p.s. Millon/ minnepäin muutitkaan Kharon?


    Mulla ei ole juurikaan ollut ongelmia Elisa Viihteen kanssa. Nauhoitteiden pätkiminenkin ollut omaa syytä, eli on ollut ohjelma taustalla mikä on vienyt upload-kaistaa. Eikä ole tarvinnut buutata ADSL-modeemia kertaakaan. Nygren, otapa selvää saisitko ADSL-version vaikka sulla on kaapeli. Meinaan kuparijohdot teille on kuitenkin vedetty, joten fyysisesti ei pitäisi olla mitään estettä saada ADSL. Tietenkin sun netin nopeus tipahtaa 100 megasta 24 megaan mut so what? 24 megaa on ihan tarpeeksi ripeää, ainakin mulle.
  • Mulle tulee ADSL-versio, toivottavasti toimii. Appivanhempien vastaavassa ei ainakaan ole ymmärtääkseni ongelmia.

    Pasille: muutan ensi viikolla Kellokoskelle.
Sign In or Register to comment.

Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. If you want to get involved, click one of these buttons!