Olemme päivittäneet yhdistyksen verkkopalvelun tietosuojaselosteen vastaamaan EU:n tietosuoja-asetuksen (GDPR) vaatimuksia.

Tietosuojaselosteessa kerromme, mitä henkilötietoja keräämme yhdistyksen verkkopalvelun käyttäjistä, miten käytämme niitä ja miten huolehdimme niiden suojaamisesta.

Seloste on luettavissa täällä

Olemme myös päivittäneet yhdistyksen verkkosivujen käyttöehdot. Verkkosivuston käyttö edellyttää, että käyttäjä sitoutuu noudattamaan näitä käyttöehtoja. Käyttöehdot muodostavat sitovan sopimuksen sinun ja yhdistyksen välillä.

Tutustu huolellisesti näihin käyttöehtoihin. Käyttämällä verkkosivustoa vahvistat lukeneesi, ymmärtäneesi ja hyväksyneesi käyttöehdot sekä antaneesi suostumuksesi käyttöehdoissa kuvattuun henkilötietojen käsittelyyn.

Käyttöehdot ovat luettavissa täällä

[Deathwatch] Maneater

24

Comments


  • on 1309896637:


    on 1309872365:

    Toisaalta Sanguinary Priestiä lukuun ottamatta liekö niin väliä mikä serffi haarniskan auttaa niskaan kunhan se tehdään oikein ja pieteetillä.


    Onko näinkään? Käsittääkseni kaikki power armourit eivät suinkaan ole samasta muotista valettu, vaikka ovatkin samaa Mk:ta, eli varmaan esim. kotichapterissa serffit ovat erikoistuneet jonkun tietyn (tai muutaman) power armourin kasaamiseen ja huoltamiseen ja tietävät läpikotaisin sen erikoisuudet ja sille ominaiset oikut. Tosin varmaankin serffi kuin serffi osaa teknisesti kasata minkä tahansa MkVII power armourin, mutta that ain't the same thing.


    Ei tietenkään, siksi minun henk. koht. mielipide on, että serffit seuraavat haarniskaa riippumatta siitä onko armourin käyttäjä Chapterissaan tai Deathwatchissa. Mutta välillä on vain tultava toimeen serffeillä jotka eivät ole täysin vihkiytyneet juuri kyseiseen haarniskaan, mutta sen kanssa on vain elettävä.
  • Sillä hetkellä, kun Marine vannoo valat Deathwatchiin siirtyessään ja panssari maalataan musta-hopeiseksi sekä Marine itse, että panssari muuttuvat osaksi Chapteria nimeltään "Deathwatch", jossa on ihan omat ulkoiset rituaalit aseiden ja panssarin käsittelylle. Näiden rituaalien osaamisesta ja eteenpäin siirtämisestä vastaavat Deathwatchin omat serfit, joita esime Maneaterin kyydissä on lähes sata. Tässä tapauksessa siis serfit eivät seuraa panssaria koti-chapterista, koska Chapter teknisesti ottaen muuttuu. Myös huomionarvoista on, että Deathwatchissa on yleisessä käytössä sellaisia kommunikaatio- ja tiedonsiirtojärjestelmiä, joita muualta tullut serf ei edes teknisesti osaisia käyttökuntoon kytkeä. Marineille nämä riitit on opetettu matkalla Watch Fortressiin hypnoterapiassa.
  • False Flag - Epilogue


    * * *

    Few knew that there was a direct access to the Maneaters Navigators Dome from the Inquisitors Chambers. Only the Inquisitor ever used it. Thus brother Mikail was slightly surprised when he entered the dome from the command-bridge's door and found out that the dome was not empty as he had assumed. The techmarine had come to spend little time in silent contemplation with nothing but the light of stars as his company when he suddenly found himself looking at revered Inquisitor Hezika Carmillus who had apparently come here for the same thing. What was more was that Inquisitor was sitting there, her long legs resting on a table, clad in adorned silken robe of gunmetal color that resembled of nightgown. His augmented senses could feel the heat of her body and he could smell her sweat. Likely she had come here straight from the practice floors or one of the gyms inside the Inquisitors Chambers. Mikail assumed she was beautiful. Her form had pleasing symmetry in strictly aesthetic sense and Mikail could appreciate her well-formed, functional muscles but in all honesty he had no real knowledge, or capacity to judge, whether a normal man would consider it beautiful. Such things were simply not in his nature. The sight did, however, seem like he had unknowingly just disturbed a somewhat intimate moment.

    ”They did succeed.” Inquisitor Carmillus said, not letting her eyes off the outline of the planet showing through the lower, floor-level, panels of the dome.
    ”I did not disturb you?” Mikail asked.
    ”No, not at all.” she answered, turning to look at him. ”I hope I did not disturb you.”
    ”Surprise, yes. Disturb, no.” Mikail said moving at her side.
    ”It is a rare creature that can surprise a Raven Guard.” she smiled, ”but I think it was my lack of formal attire of powered armor, rather than anything I did. I apologize for it, hardly a decent attire for this hour.”
    ”Yes, but the failure was mine. I had allow myself to grow so accustomed to see it that I had come to expect it.” Mikail said. ”But how do you know? That the mission succeeded, I mean.”
    ”I just contacted Rosa. She is down in the hive, disguised as one of the clergy. She sent me there was a battle in the underhive. Around seven hundred people dead and a similar number of tyranids and assorted hybrids. The remains of one of the tyranid creatures found contained strong doze of psy-out dust.”
    Mikail nodded. It had to be the Broodlord, so they had gotten it. That was still good to know.
    ”It does not change your opinion on the mission?” Carmillus asked.
    ”The fact that it succeeded? No. I still think Watch Commander Mordigael made the wrong decision in allowing it to pass.”
    ”May I inquire why you are of such opinion?”
    Mikail stayed silent for a moment, contemplating the Inquisitor. ”I believe that the decision to push ahead with the original mission despite of the radical changes in operational environment was done at least partly to assist the Angels Vermillion company on the ground.”
    Carmillus smiled impishly ”You think that the decision was corrupted by Watch Commanders feeling of brotherhood towards his fellow Astartes?”
    Mikail shook his head. ”I am afraid it was the ghost of the legions and their long-dead primarch, not any feeling of brotherhood for Astartes in general.”
    ”You might underestimate Watch Commander, I think.” she said, turning back to look through the glass wall.
    Mikail just nodded. ”It is possible. You never told any of us what you thought of the mission.”
    ”And, even though you are so polite not to ask directly, I will respectfully have to decline from telling you.” the Inquisitor answered, rising to her feet. ”It is a matter of mutual respect between Watch Commander and myself. He knows what I think, we have discussed it and the call was his.”
    ”Good night, Frater Astrotechnicus.” she said, opening the well-disguised door in the wall and vanishing through it.

    * * *

  • Veli Siracum supporttaa raivokkaasti Watch Commanderin päätöstä.

  • on 1310427045:


    Veli Siracum supporttaa raivokkaasti Watch Commanderin päätöstä.


    Jotkut ovat vain enemmän veljiä kuin toiset.
  • Mark of the Xenos tuli tänään postista.

    Ekassa luvussa Tau imperiumi käsitellään kattavasti, on Broadside Battlesuittia, Etherealit, Krootit, Krootoxit, Knarlocit, jne. Tyranideja on lisätty, uusia aseita, uusia tyranidien psyykkisiä voimia, Carnifex, Dagon Overlord, Gargoylet, Lictorit, Genestealerit, Broodlordit, Ravenerit, jne. Örkkejä aika vähän ja kymmenisen sivuja muita xenoja.

    Kakkosluvussa käsitellään radikaalit ja kerettiläiset. Kolmosluku on epäpyhitetty pelkästään kaaokselle. Kaaosmarineita ja demoneja on niin perkeleesti. Nelosluvussa käsitellään hordeja, hordeille uusia taktiikoita, psyykkiset hordet, horde vs. horde, endless hordes (endless fun!) ja suht kattavat säännöt todella massiivisiin massataisteluhin.

    N. 150 sivua, aika ohut opus, olisi toivonut, että siinä olisi ollut enemmän kamaa. Esim. vehiclejä ei ollut yhtään. Vehiclejä on toki Rites of Battlessa, mutta olisi sitä toivonut että olisi tässäkin ollut lisää. Rahastuksena tullee jossain välissä vehicles-kirja tai jotain.
  • Hop-heijjaa... kirjasin kaikki käyttämäni House Rulet samaan dokumenttiin, josta itse kukin voi ne lukea:

    Deathwatch House Rules 1.1

  • on 1311951064:

    Hop-heijjaa... kirjasin kaikki käyttämäni House Rulet perusteluineen samaan dokumenttiin, josta itse kukin voi ne lukea

    (Korostus lainaajan)

    "How are the mighty fallen" -2 Samuel 1:27

  • on 1312140331:


    on 1311951064:

    Hop-heijjaa... kirjasin kaikki käyttämäni House Rulet perusteluineen samaan dokumenttiin, josta itse kukin voi ne lukea

    (Korostus lainaajan)

    "How are the mighty fallen" -2 Samuel 1:27


    Hyvä kun huomasit. Se "perusteluineen" versio liittyi FFG foorumin Gamemasterien väliseen keskusteluun eri pelityyleistä ja niitä tukevista House Ruleista, eikä linkki enää toimi. Korjasin nyt tuonne ylös linkin, jossa on pelkät säännöt.
  • Deathwatch jatkuu taas ensi viikon leiriryppään seassa!

    Tällä kertaa vuorossa on Kill Team Maneaterin paluu Castobelin retkeltä Watch Fortressille. Pitkään hengähdystaukoon omissa kammioissa ei kuitenkaan ole aikaa, sillä watch commanderin pöydälle on kasaantunut koko joukko erilaisia avunpyyntöjä, joihin kaivataan pystyvää Kill Teamiä. Edellisistä pelikerroista poiketen nyt kun Kill Team Maneater on näyttänyt kyntensä muutamassa onnistuneessa tehtävässä teille ei nyt lyödäkään pöytään enää yksittäistä tehtävää, vaan kokonaista kolme tehtäväpyyntöä, jotka saatte hoidella tulevina pelikertoina ihan itse päättämässänne tärkeysjärjestyksessä.

    * * *
    MISSION REQUEST / BLUE PRIORIOTY / REQUESTING PARTY: ORDO XENOS

    ORDO XENOS WORKING TOGETHER WITH THE WATCH FORTRESS ERIOCH LIBRARIANS HAVE MANAGED TO DECODE THE ELDAR ARTEFACTS CAPTURED FROM SEEDWORLD 357. THIS INFORMATION TOGETHER WITH THE ADEPTUS MECHANICUS EXPLORATOR NOTES EVACUATED FROM CASTOBEL HAS REVEALED THAT XENOS RUINS CHARTED ON OBJECT BR-11789 MIGHT POSSIBLY CONTAIN ANTI-PSIONIC ARTEFACTS HIGHLY INTERESTING FOR ORDO XENOS AND DEATHWATCH.

    MISSION TASKS: ESCORT AND PROTECT INQUISITION REPRESENTATIVE TO XENO RUINS ON OBJECT BR-11789. RETRIEVE AND CONTAIN ALL XENO ARTEFACTS FOUND ON SITE.

    PERSONNEL: ONE (1) KILL TEAM

    COMMUNICATIONS: DIRECT RADIO UPLINK TO TRANSPORTING SHIP

    BACKUP COMMUNICATIONS: SECONDARY RADIO COMMUNICATION PROCEDURES

    INSERTION METHOD: THUNDERHAWK DROP

    EXTRACTION METHOD: THUNDERHAWK PICKUP

    MISSION TIME: APPROXIMATELY THREE (3) DAYS

    MISSION ABORT PARAMETERS: SUBJECT TO INQUISITION REPRESENTATIVES DECISION

    MISSION END PARAMATERS: SUBJECT TO INQUISITION REPRESENTATIVES DECISION

    MISSION DANGER RATING: BLUE
    * * *

    MISSION REQUEST / BLUE PRIORIOTY / REQUESTING PARTY: DEATHWATCH

    AUTOMATED DEATHWATCH KILL SHIP JULIUS ROBERT HAS SUFFERED A BREAKDOWN IN COMMUNICATIONS AND ROUTE CONTROL PROCEDURES DUE TO ROUTINE ASTROPATH MESSAGE NOT CONFIRMING WITH THE ESTABLISHED CODES. THE SHIP HAS BEEN AUTOMATICALLY LOCKED DOWN AND IS UNABLE TO CONTINUE ITS PRESENT MISSION UNTIL THE COMMUNICATION AND ROUTE CONTROL PROCEDURES HAVE BEEN RE-ESTABLISHED.

    MISSION TASKS: FIND OUT THE REASON FOR FAILURE ON COMMUNICATION AND ROUTE CONTROL PROCEDURES ABOARD AUTOMATED KILL SHIP JULIUS ROBERT. RESUME THE COMMUNICATION AND ROUTE CONTROL PROCEDURES AND/OR ESTIMATE THE NEED FOR REPAIRS.

    PERSONNEL: ONE (1) KILL TEAM

    COMMUNICATIONS: DIRECT RADIO UPLINK TO TRANSPORTING SHIP

    BACKUP COMMUNICATIONS: SECONDARY RADIO COMMUNICATION PROCEDURES

    INSERTION METHOD: CAESTUS ASSAULT RAM

    EXTRACTION METHOD: CAESTUS ASSAULT RAM

    MISSION TIME: APPROXIMATELY THREE (3) DAYS

    MISSION ABORT PARAMETERS: COMPLETE FAILURE OF KILL SHIP SYSTEMS. IN CASE OF MISSION ABORTION THE MISSION PERSONNEL MUST PREPARE TO DESTROY THE KILL SHIP JULIUS ROBERT BY ANY MEANS AND USING ANY ASSISTANCE NECESSARY

    MISSION END PARAMATERS: ASSERTING THE REASON OF FAILURE IN AND RESUMING OF COMMUNICATION AND ROUTE CONTROL PROCEDURES.

    MISSION DANGER RATING: PURPLE
    * * *

    MISSION REQUEST / BLUE PRIORIOTY / REQUESTING PARTY: DEATHWATCH

    INQUISITION HAS LOST THE ABILITY TO TRACK TAU FORCE COMMANDER SHAS’O K’ILA AND AS SUCH SHE HAS OUTLIVED HER USEFULLNESS AS A SOURCE FOR INFORMATION. DUE TO HER MAJOR ROLE IN ORGANIZING, TRAINING AND MENTORING THE REBEL HUMAN TROOPS ON BARABAN HER DEATH WILL SERIOUSLY DISRUPT TAU OPERATIONS ON BARABAN AND WILL HELP ACHILLEUS CRUSADE IN HOLDING BARABAN AND THE GREYHELL FRONT.

    MISSION TASKS: KILL TAU FORCE COMMANDER SHAS’O K’ILA ON BARABAN. DESTROY HER RETINUE AND HEADQUARTER STAFF.

    PERSONNEL: ONE (1) KILL TEAM

    COMMUNICATIONS: ASTROPATHIC LINK TO TRASPORTING SHIP

    BACKUP COMMUNICATIONS: NONE

    INSERTION METHOD: THUNDERHAWK DROP

    EXTRACTION METHOD: THUNDERHAWK PICKUP

    MISSION TIME: APPROXIMATELY THREE (3) DAYS

    MISSION ABORT PARAMETERS: NONE

    MISSION END PARAMATERS: DEATH OF SHAS’O K’ILA

    MISSION DANGER RATING: WHITE
    * * *
  • Miten nuo mission danger ratingit menevät? Miten vaarallinen on blue, purple ja white? Mitä muita värejä käytetään?

  • on 1312186597:


    Miten nuo mission danger ratingit menevät? Miten vaarallinen on blue, purple ja white? Mitä muita värejä käytetään?


    Käytössä olevat danger ratingit ovat:

    Infrared (0)
    Black (1)
    Red (2)
    Orange (3)
    Yellow (4)
    Green (5)
    Blue (6)
    Indigo (7)
    Purple (8)
    White (9)
    Ultraviolet (10)

    Danger Rating muodostuu lukuisista tekijöistä, kuten paikalliset olosuhteet, kommunikaatioyhteydet, avun saatavuus ja vihollinen. Yleisesti ottaen vaikka vihollista ei olisikaan, niin jos lähdetään kauas omista, kommunikaatioyhteydet on huonot ja apua ei tule vaikka hätäsanoman saisikin ulos, niin rating on korkea. Käytännössä kun puhutaan sellaisista tehtävistä, minne mennään aseet ladattuina ja taisteluvalmiina on danger rating aina vähintään luokkaa 4, vaikka oltaisiin ihan omien vieressä. Yleensä jos mennään tehtävälle, jossa tilanne on epäselvä ja aikaisempaa tiedustelutietoa ei ole, niin taas rating nousee. Loppupeleissä kyse on aina arviosta, joka voi pitää paikkansa, tai sitten ei.

    Teidän aikaisemmista tehtävistä:

    Barabanin eka keikka, jossa lähdettiin Taun keskelle ampumaan ne pari kapinallista oli luokkaa Indigo (7). Porukka oli vihollisen selustassa heikkojen kommunikaatioyhteyksien ja epävarman ekstraktion varassa, mutta toisaalta planeetta itsessään oli elinkelpoinen ja kiva loma-paratiisi, eikä vihollinen osannut odottaa teitä.

    Castobelin eka keikka, missä tunkeuduttiin Tyrandien valtaamaan hiveen etsimään exploratorin jäänteitä oli White (9) ihan johtuen siitä, että mennään valtavan vihollismassa keskelle, tiedossa on, että vihollinen tulee varmasti havaitsemaan teidät, tehtävän kesto voi olla pahimmassa tapauksessa todella pitkä, planeetta itsessään on vaarallinen, kommunikaatioyhteydet oli puhtaasti telepaattien varassa ja oikeastaan mitään apua ei olisi muutenkaan ollut saatavilla.

    Castobelin toinen keikka, missä kävitte ampumassa myrkyt siihen Broodlordiin oli vastaavasti "vain" luokkaa Indigo (7). Planeetan vaarat ja kommunikaatioongelmat olivat samat, mutta toisaalta kohde oli tiedossa ja kartalle merkitty, olitte Imperial Hivessa ja kulman takana oli komppanian verran ystävällismielisiä marineita.

    Näistä keikoista:

    Luettelon ensimmäisenä on aika suoraviivainen "menkää ja tutkikaa" keikka. Oma alus on kiertoradalla, radioyhteydet toimii ja sukkula kulkee. Toisaalta planeetta itsessään on aika hankala, ilmaton kivi ja magneettikentän vaihtelut voi ryssiä radioyhteydet. Se, että vihollista ei tiedettävästi ole laskee danger ratingiä, mutta aina kun mennään tutkimattomaan, muinaiseen xeno-rakennukseen mitä vain voi tapahtua.

    Tokassa keikassa minimissäänkin kyse on täynnä exterminatus-luokan joukkotuhoaseita täynnä oleva, itsenäisillä puolustusjärjestelmillä varustettu alus, jossa "jotain on menny vikaan". Yksinkertaisesti tiedon vähyys siitä, mistä on mahdollisesti kyse nostaa danger ratingiä.

    Kolmannessa keikassa mennään keskelle aktiivista sotatoimialuetta ja tarkoitus on härkkiä aseilla vihollisen todennäkäisesti linnoitettua ja hyvin suojattua esikuntaa. Lisäksi Barabanin ilona on vielä se, että Tau saattaa kuunnella radioyhteyksiä, eli kommunikaatio on telepaattien varassa ja Taulla on alueella ilmaherruus, eli oma tuki on ajallisesti kaukana ja hankala järjestää.

  • Huomio!

    Ketkä kaikki pystyvät ilmoittautumaan Keisarin palvelukseen Louhelassa heti kärkeen, eli maanantaina 8.8.?

  • \o  Paikalla!

  • on 1312355135:



    Huomio!

    Ketkä kaikki pystyvät ilmoittautumaan Keisarin palvelukseen Louhelassa heti kärkeen, eli maanantaina 8.8.?




    Pääsen paikalle, tosin en heti klo 12. Luultavammin klo 17-18 on se aika milloin saapuminen tapahtuu minun osalta.
  • Paikalla heti kärkeen.
  • Lukenut tämän keskustelun jo varmaan 10 kertaa läpi ja fiilistellyt ihan fiiliksissä. Jos keisarillisiin joukkoihin tarvitaan vahvistuksia joku päivä niin ilmoitaudun vapaaehtoisiksi liittymään Maneaterin kunniallisiin joukkoihin.

    -Janne K.

  • on 1312371806:


    -Janne K.


    VAROKAA KOPIOITA!  :o
  • Tarkoituksena olisi tulla maanantaina leirille joskus klo. 17-18.

  • on 1312446768:


    on 1312371806:


    -Janne K.


    VAROKAA KOPIOITA!  :o


    THERE CAN BE ONLY ONE JK!! (mukaan siis Kenkkiläkin)
  • Pääsen mukaan sotatoimiin heti!

  • on 1312455386:


    on 1312446768:


    on 1312371806:


    -Janne K.


    VAROKAA KOPIOITA!  :o


    THERE CAN BE ONLY ONE JK!! (mukaan siis Kenkkiläkin)


    Äh, olipas taas aivot narikassa kun ajattelin erottautua muista sukunimen kirjaimen avulla.

    -Janne V.J.K.
  • Okei, siis ainakin veljet Ezekiel, Falcon, Regis, Victor ja Marius olisivat paikalla siinä 17 - 18 kieppeillä. Kyllä tuolla osallistumisella voin jo alustavasti sanoa, että pistetään peli pyörimään maanantai-iltapäivällä.

    Kohfelille (ja muille kiinnostuneille, joilla hahmoa ei ennestään ole): Olen pitänyt tässä pelissä kahdeksan pelaajan 'soft-cappia', eli mukaan mahtuu kaikki, joilla on tällä hetkellä hahmot ja uusia vain mikäli pelaajamäärä jää muuten alle kahdeksan. 

  • on 1312463585:


    Kohfelille (ja muille kiinnostuneille, joilla hahmoa ei ennestään ole): Olen pitänyt tässä pelissä kahdeksan pelaajan 'soft-cappia', eli mukaan mahtuu kaikki, joilla on tällä hetkellä hahmot ja uusia vain mikäli pelaajamäärä jää muuten alle kahdeksan. 


    Viimeksi taisi olla 9 pelaajaa jos en vallan väärin laskenut.  8)
  • Veli Ulrik ilmoittautuu maanantaina palvelukseen siinä yhden kahden maissa. For Russ and the All-Father!

  • on 1312554512:


    Veli Ulrik ilmoittautuu maanantaina palvelukseen siinä yhden kahden maissa. For Russ and the All-Father!


    Oh, dear Carrion Lord.
  • Tuleekohan uusi maalipinta panssariin vai miten? Have Imperator, moriturite salutant.
  • Whoah! Olipahan HC-menoa eilisessä DW:ssä! VIISI (5) terminaattoria suolattiin sekä se yksi terminator/dreadnought-hybridi heroic sacrifical meltabomb -jyräyksellä (ja kiitos kakkalämän ei meidän uusi Veli Cassius edes delannut). Oli suuri kunnia saada Marksmanship-pränikkä, tulihan sitä hieman tarkkuusammuskeltuakin. Ja jos en väärin laskenut, heavy bolter annihiloi 3 terminaattoria, on se vaan kova pyssy (etenkin kraken-roundeilla).
  • Löysin erinomaisen Deathwatch Character Generatorin täältä: http://www.fantasyflightgames.com/edge_foros_discusion.asp?efid=179&efcid=3&efidt=460416

    Itse exceli löytyy tästä osoitteesta: https://skydrive.live.com/?cid=7bc6fd6adf10c0b1&sc=documents&id=7BC6FD6ADF10C0B1%21212

    Generoi hahmoja ja jopa uusia chaptereita, nice!
  • http://www.fantasyflightgames.com/edge_news.asp?eidn=2572

    Deathwatchiin tulossa uusi lisäkirja, First Founding.

    Lisäsääntöjä jo olemassa oleviin 1st Founding Chaptereihin ja lisäksi loput neljä mitkä uupuivat, eli Iron Hands, Raven Guard, Salamanders ja White Scars.

    "First Founding contains an entire chapter devoted to the experience of joining the Deathwatch, and serving along Space Marines of all different backgrounds for the first time, helping players to get even more personally involved with their character during his service in the long watch."

    Tuo kohta kiinnostaa itseäni todella paljon, miten oikeasti Deathwatchiin liitytään ja mitä se vaatii.

  • on 1313757313:


    http://www.fantasyflightgames.com/edge_news.asp?eidn=2572

    Deathwatchiin tulossa uusi lisäkirja, First Founding.

    Lisäsääntöjä jo olemassa oleviin 1st Founding Chaptereihin ja lisäksi loput neljä mitkä uupuivat, eli Iron Hands, Raven Guard, Salamanders ja White Scars.

    "First Founding contains an entire chapter devoted to the experience of joining the Deathwatch, and serving along Space Marines of all different backgrounds for the first time, helping players to get even more personally involved with their character during his service in the long watch."

    Tuo kohta kiinnostaa itseäni todella paljon, miten oikeasti Deathwatchiin liitytään ja mitä se vaatii.


    Toivottavasti tämä kirja olisi samaa tasoa, kuin Rites of Battle... Jossa mielestäni kyllä tämän kirjan asioiden olisi ehdottomasti pitänyt olla. Aina en ihan täysin ole ymmärtänyt miksi FFG on päättänyt hajauttaa hahmojen taustamateriaalin, hahmonluonnin lisäsäännöt, uudet erikoisominaisuudet, vehiclet ja varusteet tasaisesti Rites of Battleen ja tähän kirjaan. Itse olisin pitänyt jokseenkin fiksumpana jakaa kirjat siten, että yhdessä kirjassa olisi KAIKKI hahmojen tausta- ja luontisäännöt (ns. "Players Handbook") ja toisessa olisi sitten artefactit, vehiclet, aseet, dreadnought-säännöt, equipmentit ja erikoisominaisuudet (ns. "Munchkins Wankbook"). Nyt joutuu sitten selailemaan useita opuksia errata kourassa edestakaisin niin hahmojen luontivaiheessa, kuin myös tehtävään varustauduttaessa.
  • ^ Pelkäänpä että syy tähän kikkailuun on puhtaasti taloudellinen. Kirjoilla pitää tienata rahaa. Tosin olisivat voineet järkeistää lisäkirjojen julkaisemisen. Kohta on miljoona miljoona miljoona kirjaa ja tiedot löytyvät liian monesta eri lähteestä.

  • on 1313784610:


    (ns. "Players Handbook") [snip] (ns. "Munchkins Wankbook")


    Sun pitäisi kyllä olla jossain mainostoimistossa töissä.

    Asiakasvastaava Nönnönnöö: "Mikäs me keksittäis tälle uudelle reality-TV-sarjalle nimeksi? Sen pitäisi olla jotain freesiä, nuorekasta, menevää, semmosta Red Bullia ja skeittausta, Punavuoren hipstereitä ja vaihtoehtokulttuuria..."

    Projektisuunnittelija Polaria: "Mites olis Sosiaalipornoa junttiurpoille?"

    Asiakasvastaava Nönnönnöö: "No se voi olla vähän arvolatautunut... oisko muuta?"

    Projektisuunnittelija Polaria: "No sitte ois tää Oman erinomaisuuden ihasteluhetki?"
  • Kartoitetaanpas poissa/paikallaolot ensi leirillä, jotta tiedän voidaanko viimeksi kesken jäänyttä tehtävää jatkaa. Potentiaaliset pelipäivät siis 9.9 perjantai ja 10.9 lauantai. Ilmoitelkaahan oletteko poissa/paikalla em. päivinä.
  • Paikalla molempina.
  • paikalla kumpanakin päivänä.

  • on 1315152923:


    Kartoitetaanpas poissa/paikallaolot ensi leirillä, jotta tiedän voidaanko viimeksi kesken jäänyttä tehtävää jatkaa. Potentiaaliset pelipäivät siis 9.9 perjantai ja 10.9 lauantai. Ilmoitelkaahan oletteko poissa/paikalla em. päivinä.


    Kumpanakin päivänä paikalla.
  • Perjantaina 9.9 poissa ja Lauantaina 10.9 paikalla illasta.
  • Paikalla molempina.
  • Paikalla molempina, ei muita pelejä suunnitelmissa.
    Eli sama kuin viimeksi? Deathwatch / Rogue Trader?!

  • Näillä näkymin siis Deathwatch jatkuu lauantai iltana. Toivottavasti nekin pelaajat, jotka eivät ole vielä ilmaisseet paikallaoloaan pääsevät silloin mukaan geimeihin.

  • on 1315413784:



    Näillä näkymin siis Deathwatch jatkuu lauantai iltana. Toivottavasti nekin pelaajat, jotka eivät ole vielä ilmaisseet paikallaoloaan pääsevät silloin mukaan geimeihin.


    Juttelin tänään puhe'elimessä Pezkun ja Tuukan kanssa ja eivätköhän hekin pääse.
  • Olen paikalla ainakin perjantaina, lauantai on vielä hieman kysymysmerkki.

  • on 1315414366:


    on 1315413784:



    Näillä näkymin siis Deathwatch jatkuu lauantai iltana. Toivottavasti nekin pelaajat, jotka eivät ole vielä ilmaisseet paikallaoloaan pääsevät silloin mukaan geimeihin.


    Juttelin tänään puhe'elimessä Pezkun ja Tuukan kanssa ja eivätköhän hekin pääse.


    Juu tulossa ollaan.
  • FUUUUuuuuuuuu, parisen viikkoa kytenyt flunssa päätti sitten iskeä, tänään ei jaksa/pysty tulla leirille. Huomiseks yritetään, jos Keisari suo. Mihis aikaan Polaria oli ajatellut aloitella?
  • Olipahan rehellistä sotimisen meininkiä juoksuhautojen ja bunkkerien vyöryttämisineen, eikä mitään Inkvisition hys hys -kikasteluja! RUSS APPROVED.
  • Meltabomb is hot!
  • Kieltämättä kuumotteli kun vihulainen, jonka kimppuun chargaat, saakin samaan aikaan kylkeensä meltapommin jota et huomaa ennekuin se räjähtää.

  • on 1315759122:


    Kieltämättä kuumotteli kun vihulainen, jonka kimppuun chargaat, saakin samaan aikaan kylkeensä meltapommin jota et huomaa ennekuin se räjähtää.


    Se oli sen verran kaoottinen tilanne kaikkien jammanneiden panssareiden ja muiden kanssa, että ajattelin ettei edes uberpro-marinet voi huomata kaikkea :)

    Pyydän Deathwatchin pelaajilta anteeksi, jos vähän tiuskin teille. Ei ole aina helppoa pitää yhdeksää innokkaasti eteenpäin säntäävää pelaajaa aisoissa. Ja tosiaan niitä meltabombeja (tai demo chargeja) ei ihan aikuisten oikeasti ole tarkoitettu lähitaisteluaseiksi... joskin se ON mahdollista tietyin pienin riskein. Loppupelissä kaikki säilyi kuitenkin hengissä, tosin Marius taitaa tarvita hiukan Apoteekkarin apua uuden silmän asentamiseksi.

  • on 1315762878:


    Loppupelissä kaikki säilyi kuitenkin hengissä, tosin Marius taitaa tarvita hiukan Apoteekkarin apua uuden silmän asentamiseksi.


    Ilman feittareiden burnaamista puolet pelaajahahmoista olisivat kuolleet... ööh, jo ensimmäisessä tehtävässä, joten jos ei feittareita olisi, lautapelimäinen tappavuusaste olisi kyllä suht kohdillaan ropessakin.
  • Nyt kun saimme Shaq O'Neillin ruumiin mukaan, siinä onkin hyvä tietolähde Eriochin kovemman tason libbyille mutusteltavaksi. Mitä sotasalaisuuksia he ruumiilta saavatkaan.
  • Tuli tässä mieleen kun viime pelissä mietittiin mitä hyötyä on unnatural strenasta ja toughnessista kun se ei sinänsä näyttäisi vaikuttavan skilliheittoihin. Kyllä se vaikuttaa. Se tiedetään, että unnatural characteristic tuplaa meidän tapauksessa bonuksen. Lisäksi opposed characteristic testissä lisäävät degree of successia kertoimen verran. Jos mariini käyttää esim. Powerfistiä mikä tuplaa normaalistikin strena bonuksen, lisää unnatural strena yhden kertoimen lisää, eli triplaa strena bonuksen.

    Skill testissä difficulty laskee kertoimien mukaan past normal. Esim. SM nostaa rautaristikkoa ja heittää strena testin jonka vaikeustaso on hard -20. SP:n unnatural strength x2 tiputtaa vaikeustasoa yhden verran eli testin vaikeustaso laskee difficultyyn -10.

    Opposed characteristics testissä unnatural multiplier lisätään degree of successiin.

  • on 1315894615:


    Tuli tässä mieleen kun viime pelissä mietittiin mitä hyötyä on unnatural strenasta ja toughnessista kun se ei sinänsä näyttäisi vaikuttavan skilliheittoihin.
    ...

    Skill testissä difficulty laskee kertoimien mukaan past normal. Esim. SM nostaa rautaristikkoa ja heittää strena testin jonka vaikeustaso on hard -20. SP:n unnatural strength x2 tiputtaa vaikeustasoa yhden verran eli testin vaikeustaso laskee difficultyyn -10.


    En tiiä miten tää nyt muka tuli uutisena?

    Ensimmäisen kerran asia tuli esille, kun Cassiuksen power armor jämähti siellä aluksen kyydissä ja kaverin piti heittää Strenght Test (-40) päästäkseen liikkeelle ja työntääkseen Eukarios pois meltapommin tieltä. Feat of Strenghtillä ensin pumpattiin Unnatural x3 ja vähän strenacheckin miinuksia alaspäin ja siitä se heitto sitten lähti.

    Viime pelissäkin Unnatural Strenghtiä käytettiin poistamaan miinuksia Strenght checkistä silloin kun yrititte vääntäytyä liikkeelle jumittuneissa power armoreissa. Aivan erityisesti sanoin teille, että nyt kannattaa käyttää Feat of Strenghtiä ja ottaa Unnatural x3 käyttöön, kun tuo strenatesti on sen verran penalisoivan paha muutoin (-40). Joskin olen antanut ihan dramattisista syistä itse asiassa Unnatural x3:sta tuplabonuukset, koska ajattelin, että onhan se hienompaa jos herooisella ähistelyllä on ihan oikeasti kunnon mahdollisuus saada se power armor liikumaan.
  • ^ Nice!  ;D
  • Mut semmoinen juttu mitä ei olla käytetty oikeastaan kertaakaan, on Personal ja Chapter Demeanor. Sillä saa oikein kivoja dramaattisia asioita aikaan jos vain niitä muistettaisiin käyttää tai pelaajat tietäisivät miten niitä voidaan käyttää.

    Muutenkin on hyvin paljon asioita mistä pelaajat eivät varmasti ole tietoisia, unohtuu etuja ja haittoja, jne. Esim. en muistanut, että power armour nostaa base movementia 1:llä (Giant Among Men), koska se päällä marsu on hulking, tosin ilman niitä miinuksia. Kaikki tällaiset olisi hyvä listata parille sivulle niin ei unohdu. Itse teen niin omassa DW-kampanjassani.
  • Tuli tuosta Maneater Campaign Logista ajatus, että pitäisi hahmona hieman enemmän harrastaa interaktiota IG:n kanssa. Nyt jäi scouteille kylmä kuva kun olisi pitänyt välillä vähän jutustella heidän kanssaan, rohkaista heitä ja kysellä miten sujuu ja kertoa miten tärkeää työtä he tekevät Imperiumin eteen.

    Toinen asia oli se, että oliko kenelläkään Drive (Skimmer/Hover) Skilliä? Senhän saa vain ostamalla 600 xp:llä, joten periaatteessa jos sitä ei ole, ei osaa ajaa Land Speederillä. Vai olisiko house rulen paikka, että kaikki osaavat sitä basicillä, puolella statista?

  • on 1316683021:


    Tuli tuosta Maneater Campaign Logista ajatus, että pitäisi hahmona hieman enemmän harrastaa interaktiota IG:n kanssa. Nyt jäi scouteille kylmä kuva kun olisi pitänyt välillä vähän jutustella heidän kanssaan, rohkaista heitä ja kysellä miten sujuu ja kertoa miten tärkeää työtä he tekevät Imperiumin eteen.

    Toinen asia oli se, että oliko kenelläkään Drive (Skimmer/Hover) Skilliä? Senhän saa vain ostamalla 600 xp:llä, joten periaatteessa jos sitä ei ole, ei osaa ajaa Land Speederillä. Vai olisiko house rulen paikka, että kaikki osaavat sitä basicillä, puolella statista?


    Tuli ihan sama mieleen Guardin poppoosta, susipoika kuitenkin aika joviaali kaveri ja arvostaa pientenkin ihmisten rohkeutta. Se vähän syletti, että piti jättää se yks tukikohta oman onnensa nojaan, mutta toisaalta itselleni jäi sellanen kuva, että petturia olisi tullut niin paljon, etteivät kudit olisi riittäneet -> tehtävä meni edelle.

    Itsellä ei ainakaan oo mitään erikseen ostettuna Drive (Skimmer/Hover) skillzejä.
  • LOL oh man luin Campaign login päivityksen, herran jestas sillä toisella scoutilla on mennyt metodit oudoiks - ja ymmärrän täysin!

    Pitää varmaan tosiaan vähän skarpata ja yrittää saada ihmismäisempää kanssakäymistä Keisarille uskollisten tavan troopperien kanssa. Varsinkin kun on gregarious ja Space Wolf, eli ei niin kylmäkalle.
  • Mun mielestä toi interaktio meni aika oikein ja ainakin itte "tajusin" et tässä nyt eräät (incl. myself) pelaa vaan hahmoaan siinä, että tyypit jätettiin kuolemaan. Toki jos pomona olisi ollut joku muu, oltaisiin voitu jäädä puolustamaankin.

  • on 1316690184:


    Mun mielestä toi interaktio meni aika oikein ja ainakin itte "tajusin" et tässä nyt eräät (incl. myself) pelaa vaan hahmoaan siinä, että tyypit jätettiin kuolemaan. Toki jos pomona olisi ollut joku muu, oltaisiin voitu jäädä puolustamaankin.


    Joo, se oli ryhmänjohtajan päätös ja ihan oikea sellainen. Tosin jos Ezekiel olisi ollut ryhmänjohtajavuorossa, päätos olisi ollut jäädä puolustamaan IG:n tyyppejä. Ammon kulutus ei kuitenkaan ollut mikään issue, koska meillä oli Land Speederissä ammusta niin maan hemmetisti (ainakin mun heavy bolteriin).

    Mut scoutteja olisi pitänyt näin gregarious demeanourin omaavana hieman hauskuuttaa.
  • Katos perkele, uskollisia jamppojahan oli *360* siellä basessa ja vihulaisia jotain 600. Olishan toi ollut hoidettavissa, ain't no thang! Miten mulla oli sellainen käsitys, että siellä oli jotain muutama kymmenen vain ja tilanne paljon epätoivoisempi ja se meidän lähtö sieltä oli ikäänkuin vaihtoehtona melkein varmalle kuolemalle.

    Oh well, that's how we roll at DeathWatch.
  • Ja sehän ei ole mikään Chapter juttu, et senkun vaan jätetään IG kuolemaan, vaan meikän hahmo nyt vaan on luonteeltaan hivenen jäyhempi kaveri, jolle se Chapter homma avautuu lähinnä niin, että Sanguinius on tie, totuus ja elämä, ja suurin osa ihmiskunnasta on vain käveleviä veripusseja. Joka on varmaan myös yksi syy, miksi Chapter päätti Siracumin DW:iin lähettää, eli jos vaikka vähän oppisi jotain siitä, mitä merkitsee ihmiskunnan ja ihmisyyden puolustaminen...Siracumhan kyllä innolla taistelee ja puolustaa Keisarikuntaa, ja on vähän liiankin kiire marttyyriksi, mutta mielessä on kyllä lähinnä sokea Keisarin ja etenkin hänen ensimmäisen apostolinsa Sanguiniuksen palvonta, eikä niinkään ihmiskunnan pelastaminen (mikä taas oli asia, jonka eteen Keisari ja Sanguinius antoivat elämänsä).


  • Xarus' plead was cut short when Janis shot him. The single lasgun blast penetrated his forehead and destroyed his brain in blink of an eye. He died before ever realizing it. Maybe it was good he died so fast and never got to see how Janis kneeled before his dead body and drank his blood from the wound.

    Just as she had seen them do.


    Hei, saadaankohan Barabanille oma Sanguiniuksen kultti!  8)

  • on 1316683021:


    Toinen asia oli se, että oliko kenelläkään Drive (Skimmer/Hover) Skilliä? Senhän saa vain ostamalla 600 xp:llä, joten periaatteessa jos sitä ei ole, ei osaa ajaa Land Speederillä. Vai olisiko house rulen paikka, että kaikki osaavat sitä basicillä, puolella statista?


    Kentti hei, te kysyitte silloin pelin aikana, että millä skillillä Land Speeder Stormia ajetaan. Vastasin silloin, että Drive (Ground). LSS on Scouttien peruskamaa ja suurin osa marsuista on ollut Scoutteja joskus. Käsittääkseni asia ei vaadi sen kummenpia jälkiviisasteluja.

    on 1316690184:


    Mun mielestä toi interaktio meni aika oikein ja ainakin itte "tajusin" et tässä nyt eräät (incl. myself) pelaa vaan hahmoaan siinä, että tyypit jätettiin kuolemaan. Toki jos pomona olisi ollut joku muu, oltaisiin voitu jäädä puolustamaankin.


    The Maneater kampanjan kantavia teemoja ovat Valta, Vastuu ja Ihmisyys. Uskoisin, että nämä kolme sanaa tarkoittavat kullekin hahmolle aivan eri asioita ja näin pitääkin olla. Skenat oli rakennettu siten, että valinnoilla on aina omat seurauksensa. Se, että jätitte sen tukikohdan yksin johti Tau joukkojen läpimurtoon. Toisaalta jos olisitte jääneet auttamaan, niin kuka tietää olisiko teillä enää sen jäkeen ollut ammuksia ja woundeja varsinaisen tehtävän suorittamiseen?

    Sivumennen sanottuna koko kampanja on rakennettu siten, että valinnoilla on seurauksensa. Missioneissa onnistuminen ja epäonnistuminen vaikuttaa tiettyihin asioihin taistelunäyttämöllä, mutta niin vaikuttavat myös yksittäiset missioneiden aikana tehdyt valinnat ja jopa se missä järjestyksessä teille tarjottuja avunpyyntöjä lähdetään suorittamaan. Varsinaisesti "oikeita" valintoja ei ole. On vain Valta tehdä valintoja ja Vastuu niiden seurauksista.
  • Ihan vain sivukaneettina toi Campaign Log on ihan helevetin makea juttu ja Polarialla englanti hallussa hämmästyttävissä määrin. Ei onnistuis multa.
  • Ja hardy on the bestest of talents! Tunti turpaan ja vartti harpilla naamaan? Oottakaahan tovi, kyllä tää tästä, vähän laastaria ja taas mennään. Aina kevyesti vahingoittunut paranemisen kannalta, I'd buy that for a dollar. Or 400xp as Space Wolf.

  • on 1316717760:


    on 1316683021:


    Toinen asia oli se, että oliko kenelläkään Drive (Skimmer/Hover) Skilliä? Senhän saa vain ostamalla 600 xp:llä, joten periaatteessa jos sitä ei ole, ei osaa ajaa Land Speederillä. Vai olisiko house rulen paikka, että kaikki osaavat sitä basicillä, puolella statista?


    Kentti hei, te kysyitte silloin pelin aikana, että millä skillillä Land Speeder Stormia ajetaan. Vastasin silloin, että Drive (Ground). LSS on Scouttien peruskamaa ja suurin osa marsuista on ollut Scoutteja joskus. Käsittääkseni asia ei vaadi sen kummenpia jälkiviisasteluja.


    Ei voi kaikkea muistaa mitenkään. Siksipä yleensä heittelen tänne kysymyksiä ja toteamuksia kuin olisivat Virallinen Totuus jos en itse tiedä, kyllä joku aina korjaa. Käytetäänkö Drive Skimmer/Hover -skilliä ollenkaan vai mennäänkö Drive Ground Vehiclesillä kaikkien hover-ajoneuvojen kanssa?

  • on 1316754337:


    Ja hardy on the bestest of talents! Tunti turpaan ja vartti harpilla naamaan? Oottakaahan tovi, kyllä tää tästä, vähän laastaria ja taas mennään. Aina kevyesti vahingoittunut paranemisen kannalta, I'd buy that for a dollar. Or 400xp as Space Wolf.


    Hardy on kova. Sen saa ilmeisesti vain Space Wolfit ja Apoteekkarit. Tosin erratoidussa versiossa Hardy maksaa apolle 100 xp. Sen sijaan apon kannattaa ottaa Autosanguine 500 xp. Muuten melkein sama, paitsi että parantuu lisäksi itsekseen 2 pointtia päivässä.

    Mutta hieman on epäselvää onko apolla etua olla sekä Autosanguine että Hardy. Autosanguinessa sanotaan: "When applying healing, the character is always considered Lighty Damaged, and heals at an increased rate, removing 2 points of Damage per day." Hardyssä sanotaan näin: "When undergoing medical treatment or healing from injuries, the character recovers Damage as if Lightly Damaged." Eli onko erona vain se, että Autosanguinessa parantuu sen 2 pointtia päivässä?

    Moff, tiesitkö, että Space Wolfit saavat erratan mukaan ostaa Chapter advancementinä Flesh Render talentin 500 xp:llä? Eli kun melee-aseessa on Tearing quality (kuten sahamiekka), saa yhden ylimääräisen nopan damageen ja niistä sitten valitaan suurin luku ja alemmat luvut hylätään. Maksimaalista vauriota. Rnnnnnn rnnnnnnnnnnn!

  • on 1316755845:


    Käytetäänkö Drive Skimmer/Hover -skilliä ollenkaan vai mennäänkö Drive Ground Vehiclesillä kaikkien hover-ajoneuvojen kanssa?


    Mietin tossa vähän juttua ja lähdetään liikkeelle silleen, että hiukan kavennan Drive Ground Vehiclesiä toisesta suunnasta ja laajennan sitä toiseen suuntaan... Eli siis, Drive Ground Vehiclesillä saa käynnistettyä ja ajettua kaikkia Land Speedereitä, mutta ilman varsinaista Drive Skimmer/Hover skilliä olet kusessa, jos joudut oikeasti sillä jotain väistelemään kovassa vauhdissa. Toisaalta kavennan skilliä sellaisten raskaiden laitteiden osalta, jotka ovat oikeasti harvinaisia ja joita perusmarine tuskin on koskaan käsitellyt. Eli vaikka Land Raideria ja Predatoria ajetaan Drive Ground Vehiclesillä, niin itse koneen käynnisteleminen ja ajokuntoon laittaminen vaatii noin ihan minimissään Tech Use testin pohjalle.

    Tiukasti By-The-Rule-Book tulkittunahan Land Speederiä ei osaa ajaa juuri kukaan marsu koskaan ja toisaalta kaikki osaa ajaa Land Raideria ihan tosta noin vaan. Tämä kuulostaa omasta mielestäni aika oudolta, kun huomioidaan, että fluffin mukaan Land Speederit ovat ihan yleistä kamaa Scouteille ja Assault Marineille ja Land Raidereita ajavat käytännössä aina Tech Marinet tms. spesialistit.

  • on 1316690184:


    Mun mielestä toi interaktio meni aika oikein ja ainakin itte "tajusin" et tässä nyt eräät (incl. myself) pelaa vaan hahmoaan siinä, että tyypit jätettiin kuolemaan. Toki jos pomona olisi ollut joku muu, oltaisiin voitu jäädä puolustamaankin.


    Mullehan pelaajana on äärimmäisen vaikea ajatus lähettää miehiä kuolemaan esim. sodassa, ja Ultramarinena Regis on kovastikin pienen ihmisen kannalla ja esim. näiden jäpiköiden kanssa olisi varmaan kaveerannut paljon enemmänkin mutta:
    a) Mission Comes First. Kyseiset jampat eivät olleet meidän tehtävämme, ja toisaalta heidän puolustamisensa olisi saattanut kuluttaa resursseja (mahdolliset tappiot, haavoittumiset ja esim. ammusten kulutus jossa kaikilla ei ollut yhtä kiva tilanne kuin esim. Kentillä)
    b) Ne, jotka seurasivat keskustelua muistavat että kun suurhyökkäyksestä puhuttiin ja kävi selväksi että ilman meidän apuamme (ja mahdollisesti meidän kanssakin, mehän emme nähneet puolustajia kuin ne Moffin mainitsemat pari kourallista ja hyökkääjiä taas oli laskemattakin saatanasti) asemasta painetaan yli ilman sen kummempaa hidastavaa vaikutusta. Regis kysyi tässä vaiheessa porukkaa vetäneeltä tiedustelu-upseerilta että onko heillä kaikki mitä he tarvitsevat kuollakseen Keisarin puolesta, ja oli heillä. Mieliala vaikutti olevan kohdallaan ja ukoilla oli kylmää päättäväisyyttä. Homma bueno, Keisari tietää heidän nimensä.
    c) Moffin viestissä esitetty ajatus siitä, että lähtömme oli vaihtoehto melkein varmalle kuolemalle ei taas liity tähän: Anything worth doing is worth dying for. Nyt vain oli niin että hinta näiden sielujen auttamisesta ei ollut "worth it". Jos joku haluaa mieluummin auttaa jokaista Imperiumin kansalaista kuin pitää huolen että Deathwatch-tehtävät tulevat tehdyiksi, voi ehkä etsiä itselleen muuta hommaa. Sellaisiakin miehiä tarvitaan, mutta niissä hommissa pärjää yleensä muutkin kuin Adeptus Astartes.
    d) Tässähän nyt ei muutenkaan ollut varsinaisesti käsillä Talvisodan ratkaisutaistelut. Sotaa oli käyty kivellä pitkään ja vaikka nyt läpimurto tällä kohtaa saavutettiinkin niin eipä se sota myöskään tähän loppunut. Fokuksen pitää olla sodan, ei taisteluiden voittamisessa. Se taas tarkoittaa että välillä niitä taisteluita hävitään.

    Kaiken kaikkiaan, kiva olisi ihmisiä auttaa mutta ei hinnalla millä hyvänsä. Ja jätkillä näytti olevan homma lapasessa. Ikävältä heidän "hylkääminen" silti tuntui, ja mm. siitä syystä Regis ei hirveämmin halunnut jutella mukaan lähteneiden scouttien kanssa. "Setä, miksi meidän kavereiden piti kuolla?"
  • Rites of Battle: kaksi uutta melee asetta, Breaching Augur ja Bulkhead Shears - statit rikki! Sivut 139 ja 147.

    Törmäsin tässä omassa kampanjassani näihin kahteen veijariaseeseen ja pakko oli vääntää niille house rulet. Jos katotaan aseiden statteja ensin (erratoidut versiot).

    Breaching Augur; Class Melee; Dmg 2d10+11 R; Pen 7; Special Tearing, Unwieldy, Power Field; Wt 28; Req 18; Renown -
    Bulkhead Shears; Class Melee; Dmg 2d10+13 R; Pen 6; Special Tearing, Unwieldy; Wt 10; Pen 17; Renown -

    Jos otetaan vertailuun yksi kovimmista melee-aseista, eli Chainfist. Chainfist tekee lämää 2d10 (Str-dmg x 2) E, Pen 10; Special Power Field, Tearing, Unwieldy; Wt 40; Req 40; Renown Famed. Ja on Mounted ase.

    Eli ilman mitään renownia saat 17-18 requisition pointilla lähes yhtä kovan melee-aseen kuin Chainfist! Vaikka kummatkin uutuusaseet tarvitsevat kaksi kättä että niitä voi käyttää + harnessin, siitä huolimatta mitä ihmettä teet sahamiekalla kun saat ultimate damagea noilla aseilla? Tietenkään et voi parrata augurilla tai shearsilla, mutta se onkin ainoa haitta.

    Olisi mielenkiintoista kuulla miten Polaria tämän erratoisi. Jotkut ovat FFG:n forumilla kertoneet, että jättävät strena-bonuksen pois noista aseista, mutta oikeastaan vain shearseissa sanotaan, että siinä on hydrauliset leuat mitkä avaavat laipiot sun muut. Itse ajattelin ratkaista ongelman siten, että ensinnäkin ne ovat lähinnä työkaluja joten tulevat tehtävälle mukaan jos on oletettavaa, että pitää mennä laipioista tai seinistä läpi. Toiseksi muutan (ei erratoidussa versiossa missä ase tekee damagea 4d10+3 tai +5!) damagenoppamäärän siten, että ensimmäisellä kierroksella tulee 1d10+lisät päälle, tokalla kierroksella 2d10 (jos onnistuu melee-heitossa eikä vastustaja saa sitä parrattua tai dodgattua), kolmannella 3d10+lisät ja neljännellä kierroksella 4d10+shitit. Eli aseen pitää olla koko ajan kiinni vihulaisessa, kyseessä on kuitenkin pora ja sakset. Jos luette aseiden kuvaukset, ymmärtänette mitä tarkoitan.

    Erratoidussa versiossa ehkä 1d10+puolet aseen damagesta, tokalla kierroksella 1d10+täydet aseen damaget, kolmannella 2d10+puolet lisädamagesta ja neljännellä täydet damaget.
  • Toinen mitä olen miettinyt on myöskin käyttää erratoituja asesääntöjä omassa kampanjassani, mutta siten, että pidän peruskirjan RoF:et. Eli bolter ampuu edelleen kaanonin mukaisesti 4 boltin sarrrrrrrrrrjaa ja heavy bolter sen 10 kutia.

    Kolmas mitä olen miettinyt on ottaa elementtejä Black Crusaden taistelujärjestelmästä mikä tuntuu järkevimmiltä tähän mennessä (uusin kirja, viilatuin systeemi).

    Muutamia eroja ohessa. Full Auto ja Semi-Auto ovat kummatkin half actioneita kuten myös Standard Attack. Standard Attackilla osumiseen saa +10, semi-autolla +0 ja Full autolla -10 (vertaa Deathwatchin +0, +10 ja +20 respectively). Mutta koska semi- ja full-autot ovat half actioneita, silloin voidaan toinen half action käyttää tähtäämiseen, jolloin saadaan +10. Full actionina aim antaa +20, joten peruskirjan säännöistä käytännössä full-autolla ampuminen huononee half-action aimilla +20:sta +0:aan ja semi-auto ei half-action tähtäämisen kanssa huonone ollenkaan. Tällä metodilla saadaan ehkä hiukan heavy bolteria järkevämmäksi.
  • Mikäs toi Black Crusade on?

  • on 1319180468:


    Mikäs toi Black Crusade on?


    Viimeisin, elokuussa julkaistu FFG:n 40k-RPG, eli missä pelataan mm. kerettiläisiä ja kaaosmariineita. Tärkeä tieto on se, että Jonilta löytyy ko. opus hyllystä.

    http://www.fantasyflightgames.com/edge_minisite.asp?eidm=154

  • on 1319148868:


    Olisi mielenkiintoista kuulla miten Polaria tämän erratoisi.


    Sanoisin, että ei oikeasti tarvii erratoida. Kaksi kättä käytössä ja työkalu vaatii muilta paitsi Techmarsuilta erillisen harnessin, johon vekotin on kiinnitetty. Eli okei, nyt sulla sitten on maailmanlopun voimatyökalu joka pystyy avaamaan Dreadnoughtin. Joudut kuitenkin taistelemaan seuraavien pikku ongelmien kanssa:

    1) Harness korvaa selkärepun, eli et voi käyttää maailmanlopun voimatyökalua yhdessä esim. jump packin kanssa ja kantopaikkojen määrä just romahti.
    2) Et voi käyttää käsikranaatteja, asetta tai edes avata kädellä ovea laskematta maailmanlopun voimatyökalua alas. Mikä taas puolestaan on half action, samoin kuin sen uudelleen ylös poimiminen.

    Eli okei, nyt pystyt avaamaan Dreadnoughtin, mutta kunnes se tarve tulee vastaan olet todennäköisesti ryhmän turhin jätkä, jolla on oikeasti vaikeuksia pysyä muiden vauhdissa mukana. Techmarinen servo harnessin kanssa kaikki on tietysti helpompaa, mutta Techmarinelta puuttuu kaikki ne mehukkaan closis-talentit, joten Assault Marsu esimerkiksi petskun tyyliin power sword -parilla, kranaateilla, boltterilla ja jump packilla on oikeastaan aina tehokkaampi.

    Jos kyseinen vekotin vieläkin tuntuu liian kovalta, niin kokeilepa mitä tapahtuu, kun vastaan tulee pari genestealeria tai kiva hormagaunttihorde... Uskallan väittää, että se jätkä, jolla on kranaatit, bolt pistol ja chainsword pärjää paljon paremmin, kuin se, jolla on voimatyökalu.

  • on 1319221486:


    Sanoisin, että ei oikeasti tarvii erratoida. Kaksi kättä käytössä ja työkalu vaatii muilta paitsi Techmarsuilta erillisen harnessin, johon vekotin on kiinnitetty. Eli okei, nyt sulla sitten on maailmanlopun voimatyökalu joka pystyy avaamaan Dreadnoughtin. Joudut kuitenkin taistelemaan seuraavien pikku ongelmien kanssa:


    Vain Bulkhead Shearsit vaativat kaksi kättä, molemmat toki harnessin. Breaching Augurissahan sanotaan, että "Breaching Augurs can also be grafted onto servitors, and even implanted as a cybernetic limb on a wounded Battle-Brother." Breaching Augur käden tilalla? Que?!? Tulee ihan Peisan Dark Hobbitin ja Ryökkysen kääpiön keskustelut mieleen MERPissä kun hobitti kätensä menetti. "Siihenhän saa nyt miekan kiinni, vähänkö hienoa", kääpiö tokaisi. Ei olé.



    1) Harness korvaa selkärepun, eli et voi käyttää maailmanlopun voimatyökalua yhdessä esim. jump packin kanssa ja kantopaikkojen määrä just romahti.
    2) Et voi käyttää käsikranaatteja, asetta tai edes avata kädellä ovea laskematta maailmanlopun voimatyökalua alas. Mikä taas puolestaan on half action, samoin kuin sen uudelleen ylös poimiminen.


    No ainahan sen voi tiputtaa free actionina jos ei pelkää sen rikki menemistä. Techmarinellehan kumpi tahansa noista on aika hyödyllinen laite ottaa servo-armiin kiinni jos vain requpointit riittää. Enkä nyt puhu pelkästään taistelukäytöstä. Ei aina tarvitse välttämättä niitä meltabombeja kantaa kun on jättifiskarsit mukana.



    Eli okei, nyt pystyt avaamaan Dreadnoughtin, mutta kunnes se tarve tulee vastaan olet todennäköisesti ryhmän turhin jätkä, jolla on oikeasti vaikeuksia pysyä muiden vauhdissa mukana. Techmarinen servo harnessin kanssa kaikki on tietysti helpompaa, mutta Techmarinelta puuttuu kaikki ne mehukkaan closis-talentit, joten Assault Marsu esimerkiksi petskun tyyliin power sword -parilla, kranaateilla, boltterilla ja jump packilla on oikeastaan aina tehokkaampi.


    Totta, servo-arm + assault marine olis aika pähee. Mutta noilla työkaluilla riittää kun kerran osuu ja se on sitten vihulaiselle todennäköisesti paipai.



    Jos kyseinen vekotin vieläkin tuntuu liian kovalta, niin kokeilepa mitä tapahtuu, kun vastaan tulee pari genestealeria tai kiva hormagaunttihorde... Uskallan väittää, että se jätkä, jolla on kranaatit, bolt pistol ja chainsword pärjää paljon paremmin, kuin se, jolla on voimatyökalu.


    Tässähän on taktiikasta kyse. Hordea vastaan nuo työkalut ovat suht aneemisia, mutta oikealla taktiikalla esim. broodlord saadaan matalaksi. Broodlordin kimpussa tiimin closisjätkät vievät lordin parryt ja dodget pois ja kun on kerran gang-upattu, sotaporasta plussien kanssa to hit yksi osuma on aika varmasti vihulaisen tuho. Mutta tosiaan silloin augurin käyttäjän täytyy iskeä muiden closisjätkien jälkeen. Ethän halua, että tyranidi sitä dodgaa. Breaching Augurin righteous fury vieläpä tuplaa righteous furyn antaman damagenopan tuloksen, joten damagepotentiaali on käsittämätön. Yksi-yhtä vastaan tulee tunti turpaan kun mitä todennäköisemmin ötökkä dodgaa tai parraa iskun marsusuperporasta ja sitten vain syö mariinin suihinsa.
  • Yksi asia mikä on aiheuttanut minun DW-kampanjassa suoranaista närää on ollut Heavy Bolterin ylivoimainen teho normibolteriin verrattuna. Ja kyllähän yksi Heavy Bolter on tuhonnut vihollisia enemmän kuin muut hahmot yhteensä. Ja olen itsekin sitä mieltä, että se on turhan tulivoimainen muihin aseisiin verrattuna.

    Joni käsittelee omissa peleissään Heavy Bolteria siten, että se pitää ensin braceta ennen kuin sillä voidaan ampua. Itse en ole tämän koulukunnan kannattaja yhtään, koska nimenomaan se vie marsuilta niiden erikoisominaisuuden, eli Bulging Bicepsin. Tämä yhdistettynä power armouriin missä saat nivelet lukittua, ei edes heavy bolterin rekyylin pitäisi vaikuttaa tulituksen tarkkuuteen, eli jopa tulitukiaseella sarjatulella voi ampua tarkasti. Bracingin ymmärrän jos et ole mariini.

    Heavy bolter on bolteria huonompi vaihtoehto hyvin harvassa tilanteessa. Vaatii kaksi kättä? So what? Ei voi liikkua kun ampuu sarjaa? Ei voi bolterillakaan. Tuli ja liike onnistuu bolterilla vain single shotilla. Tietysti Ezekielillä on Maneaterissa power armourissa history millä onnistuu rajallinen liike myös sarrrrrjalla ammuttaessa, mutta ei sitä kaikilla ole. Tulitukiaseeksi heavy bolter on hyvin tarkka, ihan yhtä tarkka kuin bolterkin vaikka periaatteessa tulitukiaseille pitäisi vain räimiä sinne päin ja pitää vastapuolen päät alhaalla.

    Miten ryhmän tehokkuus laskisi jos vaikkapa suuri osa ottaisi aseekseen heavy bolterin? Ilman ammo backpackia tietenkin. Lisäksi vielä bolter kyytipojaksi niin voi tarvittaessa ampua single shotia. Ei yhtään Codexin hengen mukaista eikä kaanoninkaan, mutta peliteknillisesti tehokkain. Ja sitä paitsi, kaikki Deathwatchin marsut ovat tuhansien taistelujen veteraaneja, joten kyllä niitten pitäisi tietää, että heavy bolterilla saadaan melkein mikä tahansa vastus matalaksi. Ja jos useampi heavy bolter = kaikki tuhoutuu.

    Mun pelissä pelaajat aikovat ottaa kaikki heavy bolterit seuraavaan tehtävään, ei sen ottaminen estä esim. sahamiekan heiluttelua tai kranaattien viskomista. Hiukan on mun mielestä tää heavy bolter rikki.

    Mikä oikeasti logiikassa mättää ettei kaikkien kannattaisi heavy bolteria käyttää? Muu kuin ettei voi liikkua ampuessa. Tai että se on pelin HENGEN vastaista ja mun mielestä hölmöä että muut kuin devat sitä käyttävät.
  • No itte tykkäisin, että roolipelinkin meininki vastaisi mahd. paljon itse figupelin fluffia, sääntöjä ja meininkiä, ja 40k:ssa bolt gun on S4 rapid fire ase, missä heavy bolter on S5 Heavy 3. Eli tuo heavy bolter kyllä ihan oikeasti ON bolt gunia parempi ase (myös range ja AP paremmat), paitsi sillä ei saa liikkua samalla kun ampuu (eli itte nostaisin tolle Jonin uudistukselle peukkua), MUTTA ei toi heavy bolterkaan 40k:ssa nyt mikään ihan ihmease todellakaan ole...kolme strena vitosen hyökkäystä per kierros, eli aavistuksen parempi kuin bolt gunin kaksi strena nelosen hyökkäystä kierroksessa. Roolipelissä nuo heavy bolterin tehot vastaavat minusta pikemminkin assault cannonin tehoja (S6, Assault 4, rending), eli tappaa talossa ja puutarhassa.
  • Oikeasti mua pikkasen vaivaa tää pelitekniikka keskustelu, koska siinä keskitytään aivan puhtaasti teoreettisiin laboratoriotilanteisiin, jossa kaikki on kovin yksikertaista. Oikeassa maailmassa M249 kevyt konekivääri on kaikilla mahdollisilla teknisillä tavoilla parempi kuin M4 karbiini. Silti ryhmä, jossa kaikilla kymmenellä miehellä on M249 konekivääri ei vain oikeasti ole kaikissa mahdollisissa tilanteissa parempi, kuin ryhmä, jossa on yhdeksän M4:ää ja yksi M249.

    Kymmenen konekivääriä on enemmän tulivoimaa ampumaradalla. Kentällä se on kymmenen kaveria, joista kukaan ei pysty nousemaan ajoneuvosta ulos ilman kauheaa ähkimistä. Niin pitkään, kun minä olen GM niin en rupea arbitaarisesti nerffaamaan/buffaamaan aseita sen takia, että jollain aseella tappaa ampumaradalla enemmän maalitauluja ja toisen aseen fanille tulee siitä paha mieli. Ei vain tule tapahtumaan. En aio nerffata heavy boltteria, koska sen kuuluu olla kunnon tulitukiase. Mutta jos joskus otatte kaikille heavy boltterit niin vannon, että tulette myös huomaamaan sen.

    En myöskään aio nerffata massiivisia avaruusaluksen leikkaamiseen tarkoitettuja työkaluja... enkä rehellisesti näe mitään syytä, miksi yhdessä toimivat assault marinet ja techmarsu poran kanssa ei saisi porata swarmlordia hengiltä. Kuulostaa hauskalta, joskaan en näe miksi joku suunnittelisi erityisesti taktiikakseen sen, että kun swarmlord tulee vastaan, niin hyökätään sen kanssa lähitaisteluun?

  • on 1319470846:


    Oikeasti mua pikkasen vaivaa tää pelitekniikka keskustelu, koska siinä keskitytään aivan puhtaasti teoreettisiin laboratoriotilanteisiin, jossa kaikki on kovin yksikertaista.


    Kentti olkoon vastuussa omista puhumisistaan, mutta mun pointti tässä oli lähinnä se, että DW:ssä heavy bolter on tehokkaampi ase kuin 40k:ssa. Oletko tästä väitteestä eri mieltä?

    Ja ei tartte nerffata yhtään mitään, DW ja 40k ovat loppujenlopuksi eri pelit.

  • on 1319470846:


    Oikeasti mua pikkasen vaivaa tää pelitekniikka keskustelu, koska siinä keskitytään aivan puhtaasti teoreettisiin laboratoriotilanteisiin, jossa kaikki on kovin yksikertaista. Oikeassa maailmassa M249 kevyt konekivääri on kaikilla mahdollisilla teknisillä tavoilla parempi kuin M4 karbiini. Silti ryhmä, jossa kaikilla kymmenellä miehellä on M249 konekivääri ei vain oikeasti ole kaikissa mahdollisissa tilanteissa parempi, kuin ryhmä, jossa on yhdeksän M4:ää ja yksi M249.


    Mutta kymmenen geneettisesti manipuloitua hirviötä voimahaarniskassa on kyllä melkein kaikissa mahdollisissa tilanteissa parempi kuin ryhmä joissa on yksi heavy bolter ja yhdeksän bolteria. Varsinkin kun sen bolterin voi ottaa heavy bolterin lisäksi mukaan.



    Kymmenen konekivääriä on enemmän tulivoimaa ampumaradalla. Kentällä se on kymmenen kaveria, joista kukaan ei pysty nousemaan ajoneuvosta ulos ilman kauheaa ähkimistä. Niin pitkään, kun minä olen GM niin en rupea arbitaarisesti nerffaamaan/buffaamaan aseita sen takia, että jollain aseella tappaa ampumaradalla enemmän maalitauluja ja toisen aseen fanille tulee siitä paha mieli. Ei vain tule tapahtumaan. En aio nerffata heavy boltteria, koska sen kuuluu olla kunnon tulitukiase. Mutta jos joskus otatte kaikille heavy boltterit niin vannon, että tulette myös huomaamaan sen.


    Olen ihan samaa mieltä. En haluaisi keskustella pelitekniikasta, mutta tässä nyt haen lähinnä pointtereita ja mielipiteitä omaa peliäni varten kun omat pelaajat eivät vain voi antaa asian olla ja mennä fluffin mukaan eikä pelimekaniikan mukaan kun rikkinäinen systeemi kuulemma häiritsee niin paljon. Täytynee vissiin tehdä niin, että jos kaikki ottavat heavy bolterit, lähitaistelujen määrä tulee kasvamaan sen mukaan.



    En myöskään aio nerffata massiivisia avaruusaluksen leikkaamiseen tarkoitettuja työkaluja... enkä rehellisesti näe mitään syytä, miksi yhdessä toimivat assault marinet ja techmarsu poran kanssa ei saisi porata swarmlordia hengiltä. Kuulostaa hauskalta, joskaan en näe miksi joku suunnittelisi erityisesti taktiikakseen sen, että kun swarmlord tulee vastaan, niin hyökätään sen kanssa lähitaisteluun?


    Emmäkään näe, mutta kyse onkin siitä että se vain on mahdollista. Ne ovat lähinnä työkaluja eivätkä Keisarin pyhittämiä aseita. Onneksi Maneaterissa osataan painaa rikkinäiset säännöt villaisella ja mennä fluffin mukaan.

  • on 1319472108:


    Kentti olkoon vastuussa omista puhumisistaan, mutta mun pointti tässä oli lähinnä se, että DW:ssä heavy bolter on tehokkaampi ase kuin 40k:ssa. Oletko tästä väitteestä eri mieltä?

    Ja ei tartte nerffata yhtään mitään, DW ja 40k ovat loppujenlopuksi eri pelit.


    Erratoitujen asesääntöjen mukaiset statit:

    Bolter: Range 100m; RoF S/3/-; Dmg 1d10+9 X; Pen 4; Tearing
    Heavy Bolter: Range 150; RoF -/-/6; Dmg 1d10+12 X; Pen 5; Tearing

    Heavy bolter ampuu pitemmälle, 3 kutia enemmän roundissa, damage 3 pistettä isompi ja penetraatio 1:n parempi. Eli sinänsä damage ja penetraatio ei ole paljon parempi kuin bolterissa. Sarjan ansiosta osumiseen tulee +10 enemmän kuin bolteriin, joten on suurempi mahdollisuus osua. Ja tietenkin jokaista degreetä kohti tulee sarjalla ammuttaessa osuma kun taas bolterin semi-autolla jokaista kahta degreetä kohti.

    Täytyy vielä sanoa, että Maneater on kyllä yksi parhaimmista kampanjoista mitä olen pelannut. Vaikka kaikki house rulet eivät olekaan mieleeni, niin silti ollaan voitu asioista puhua avoimesti ja hauskaa on ollut. Säännöt ja kaikki on nyt ok, eikä mitään tarvitse muuttaa enää.

    ppp, muista kun seuraavan kerran Veli Siracum käyttää nartheciumia, ko. laitteella threshold millä katsotaan onko hahmo lightly wounded nousee, 3 x Toughnessiin, eli meidän hahmoista puhuen jos on max. 12-15 pointtiä lämägee, silloin on lightly wounded. Tosin enpä tiedä onko tätä rulea käytetty jo.  :-[

  • on 1319472108:


    on 1319470846:


    Oikeasti mua pikkasen vaivaa tää pelitekniikka keskustelu, koska siinä keskitytään aivan puhtaasti teoreettisiin laboratoriotilanteisiin, jossa kaikki on kovin yksikertaista.


    Kentti olkoon vastuussa omista puhumisistaan, mutta mun pointti tässä oli lähinnä se, että DW:ssä heavy bolter on tehokkaampi ase kuin 40k:ssa. Oletko tästä väitteestä eri mieltä?

    Ja ei tartte nerffata yhtään mitään, DW ja 40k ovat loppujenlopuksi eri pelit.


    Joo, DW:ssä Heavy Bolter on selvästi suhteessa kovempi ase, kuin 40K:ssa. Mutta toisaalta 40K:ssa on tehty paljon muitakin myönnytyksiä fluffille pelitasapainon ja pelattavuuden nimissä. Fluffin mukaanhan jos Imperial Guardsmanin statline on tasakolmosta, niin Space Marinen pitäis olla luokkaa WS, BS, S, T ja I 5, W 3, A 3 tai vastaavaa. Fluffissahan yksittäisetkin keisarin supersotilaat niittää örkkejä ja ihmisiä, kuin heinää... Mitä taas ei 40K:ssa laudalla haluttane tehdä sen takia, ettei armeijat olisi mallia 5 Space Marine -nappulaa vastaan 150 Imperial Guard -nappulaa.

  • on 1319470846:

    Mutta jos joskus otatte kaikille heavy boltterit niin vannon, että tulette myös huomaamaan sen.


    LOL, olin ennen koko tätä keskustelua jo vähän ajatellut kokeilla heavy boltterin (lipasversiota) aseena, kun tavallisesta boltterista nykyään vähän uupuu pysäytysvoimaa semi-auto rofin takia. Kirjoissa bolttereilla losotellaan kuitenkin reipasta sarjaa niin että veri lentää, joten itse en tykkää tuosta burstin poistamisesta ja rofin pudottamisesta. (miu miu vali vali)

    Mut sit toisaalta Astartes Assault shotgunia vaikuttaa aika peliltä lähietäisyyksillä. Penetration yhtä hyvä kuin boltterissa, halpoja täyteisiä ammuksiksi niin pääsee scatterista eroon ja vielä tearingia tai fellingiä päälle, tekee muutenkin enemmän damaa ja ampuu vitosen burstia verrattuna boltterin semi 3:een. Kantama vain susipaska.
  • Vanha boltterin tulinopeushan oli S/2/4, uusi on S/3/-. Vanhassa vikana oli se, että semi-autolle ei ollut mitään järkevää käyttöä, koska full-auto oli aina kaikilla tavoin parempi. Nyt kaikki basic weaponit ampuu pääosin semi-autoa (ylimääräinen hitti per 2 degrees of success) ja heavy weaponit pääosin full-autoa (ylimääräinen hitti per 1 degree of success), joka tekee selkeän eron basic ja heavy aseiden välille.

    Jos kaipaat vanhaa tulinopeutta, niin se on teidän rankeilla saatavilla: Combi-weapon S/4/- ja kaupan päälle saa vielä boltterin piipun alle plasmagunin, meltagunin tai flamerin.

  • on 1319478906:


    susipaska.


    Täysin normaalia puhetta teiltä, Veli.

  • Kuten DW:n peruskirjan sivulla 28 sanotaan:

    “This is the holy bolter. It is a Godwyn-pattern model with an ammo counter, sinister/dexter locking mechanism, and a sickle magazine containing 30 rounds. Each round is a .75 calibre bolt with a diamantine tip, depleted deuterium core and mass-reactive detonator. It fires in four-round bursts.”
    –Sergeant Kell of the Dark Angels to his Scout Squad

    "Sir, haven't you heard they made errata to the holy bolter? It fires in three-round bursts now. And you're mistaken with the magazine, Sir. It has always contained only 28 rounds. Sir!"

    Kyllä bolterin tehokkuus laskee kummasti kun otetaan siltä full-auto pois. Otetaan esimerkki. Veli Brutuksen BS on aloittelevaa keskiarvoa, 41. Ammunnan kohteena on örkki joka on 30 metrin päässä. Veli Brutus voittaa aloituksen ja päättää ampua niin paljon kuin pyhästä bolterista lähtee kutia ilmaan yhdessä roundissa.

    Vanha RoF vs. erratoitu RoF.

    Vanha RoF: Veli Brutus saa full-autosta +20 osumiseen sekä lisäksi +10 kantamasta. Lisäksi Veli Brutus on Tactical-marsu, jolla on Bolter Mastery, joten hän saa vielä +10 lisää osumiseen ollessaan solo-moodissa. Yhteensä plussien kanssa chäänssit osumiseen on 81. Brutus heittää 50. Sehän tietää 3 degreen successia, joten kaikki 4 kutia osuvat, 1+3. Örkki ei onnistu dodgessa.

    Erratoitu RoF: Veli Brutus saa semi-autosta +10 osumiseen sekä lisäksi +10 kantamasta. Lisäksi Veli Brutus on Tactical-marsu, jolla on Bolter Mastery, joten hän saa vielä +10 lisää osumiseen ollessaan solo-moodissa. Yhteensä plussien kanssa chäänssit osumiseen on 71. Brutus heittää 50. Sehän tietää 2 degreen successia. Koska vain jokaista kahta degreetä kohti osuu ylimääräinen kuti, 2 kutia osuu, 1+1. Örkki ei onnistu dodgessa.

    Ero on iso. Ja on se heavy bolterissakin. Otetaan toinen esimerkki.

    Taas Veli Brutus BS 41:llä, sama örkki, sama kantama.

    Vanha RoF: Veli Brutus heittää jälleen 81:tä vastaan ja saa nyt 5, joten hän onnistuu 7 degreellä, joten 8 rundia osuu.

    Uusi RoF: Sama heitto, sama tilanne, mutta koska heavy bolterin RoF on 6, kaikki 6 osuvat. Ei voi tulla 8 osumaa kun vain 6 panosta lähtee piipusta.
  • ^ That's what I'm talking about. Rofin pudotus ei niinkään haittaa, mutta burst vs semi-auto:lla todella suuri merkitys.

  • on 1319519554:


    ^ That's what I'm talking about. Rofin pudotus ei niinkään haittaa, mutta burst vs semi-auto:lla todella suuri merkitys.


    Tässä ollaan juurikin asian ytimessä. Nuo aseethan erratoitiin juuri sen takia, että vanhalla systeemillä all-mighty boltgun oli end-all ase. Vehje jota ei kannattanut vaihtaa mihinkään muuhun koska mikään muu ei vain ollut niin tehokas. Eli koko Erratan tarkoitus oli nerffata boltgunia ja sen isoa veljeä heavy boltteria.

    Muistellaanpa hiukan mistä lähdettiin liikenteeseen ennen Errataa:

    Boltgun, kraken rounds 150 m, S/2/4, 2d10+5, Pen 8, Tearing
    Heavy bolter, kraken rounds 225m, -/-/10, 2d10+10, Pen 8, Tearing
    Plasmagun (normal setting) 100m, S/2/-, 1d10+9, Pen 8
    Plasmagun (maximal setting) 110m, S/2/-, 2d10+9, Pen 10
    Meltagun 20m, S/-/-, 2d10+8, Pen 13
    Heavy Flamer 30m, S/-/-, 2d10+6, Pen 6

    Miksi ihmeessä olisin ikinä käyttänyt mitään muuta asetta, kun kraken roundeilla varustettu boltgun ampuu pidemmälle, osuu todennäköisemmin ja tekee ns. "bucketloads" enemmän damagea, kuin mikään muu?
  • Bolterissa vaihtaisin erratoiduissa säännöissä rof:en S/4/- Silloin se ampuu sitä neljän sarjaa kuten aiemminkin. Esim. Storm Bolterin rof on tuo ja se oli erratoimattomassa sama kuin bolterin. Storm quality vain antaa aika kovan edun. Jokainen osuma on oikeasti tuplaosuma. Eli jos osut kaikilla 4:llä kudilla, saat 8 damageheittoa! Mut se maksaakin 20 requa ja pitää olla distinguished jotka monet jo ryhmästä ovatkin. =D

    Tossa kun katselin Black Crusadea, alkoi muutama korjaukset sääntöihin hotsittaa kyllä. Ensinnäkin osumasäännöt ovat järkevämmät, vaikka sielläkin on yksi suuri ihmeellisyys.

    Vanhassa, +0 single shot, +10 semi-auto, +20 full-auto.
    Black Crusadessa, +10 single shot, +0 semi-auto, -10 full-auto.

    Eli sarjalla on vaikeampi osua, realistisempaa. Tosin BC:ssä olivat muuttaneet semi- ja full-auton half actioneiksi, joten voi liikkua ja ampua sarjaa tai sitten tähdätä ja ampua sarjaa mikä ei tunnu oikealta. Semi- ja full-auto ovat mielestäni full actioneita.

    Muita Black Crusaden hienouksia. Melta quality kaikille melta-aseille. Short rangella tuplaa penetrationin! Plasma-aseisiin Maximal quality. Kaksi settinkiä, yksi missä voi ampua useammin mutta pienemmällä damagella tai toinen missä ammutaan täysillä mut pitää aina odottaa että ase latautuu. Ensimmäinen on aseen normaali statistiikka, maximalilla 10 lisää rangea ja 1d10 lisää damage ja +2 lisää penetrationia. Jos aseella on blast quality, sekin nousee +2:lla, eli esim. blast (3) -> blast (5). Maximalilla käyttää 3 x normaalin ammomäärän ja seuraavan roundin joutuu rechargaamaan. Eli maximalilla voi ampua vain joka toinen roundi.

    Tällaiset pienet lisäykset tekevät melta- ja plasma-aseet tarpeeksi erilaisiksi ja esim. meltan aikamoiseksi tankkitappajaksi.
  • Nää ei siis liity Maneateriin oikeastaan vaan kunhan lauon tekstiä Deathwatchista yleensä. Toinen mikä on aika paljon muuttunut Black Crusadessa on lähitaistelu.

    - Lightning Attack Talent: -10 to WS. Success indicates he has hit his target with his melee weapon for every Degree of Success and cannot exceed the attacker's Weapons Skill Bonus. Extra hits can either be allocated to the original target or any other targets the character is in melee with, provided none of the new targets would have been harder to hit than the original target. If the attacker is wielding a second weapon in his off hand (like a gun), he may make an additional attack as part of this action. Unbalanced and Unwieldy melee weapons cannot be used to make a Lightning Attack.
    - Swift Attack Talent: +0 to WS. Success indicates he has hit his target with his melee weapon once for the initial Degree of Success, plus once for every two additional Degrees of Success. The number of hits scored cannot exceed the attacker's Weapon Skill Bonus. Extra hits can either be allocated to the original target or any other targets the character is in melee with, provided none of the new targets would have been harder to hit than the original target. If the attacker is armed with two weapons, he may make a secondary attack with his other weapon as part of this action, for example firing a gun.

    Lightning Attack ja Swift Attack ovat BC:ssä half actioneita, mutta pitäisin ne edelleen full actioneina. Noilla säännöillä osumapotentiaali nousee kovaksi, eli lähitaistelua on viety vähän sarja-ampuma-aseiden suuntaan, eli WS ja BS on suht samassa linjassa. Assaultti 50+ WS:llä voi saada hyvinkin 3-4 osumaa per rundi + 1 osuman toisesta aseesta jos taistelee kaksi asetta käsissään.

    Niin, Krak Missilessä on Proven (2) Quality.

  • on 1320013812:

    Muita Black Crusaden hienouksia. Melta quality kaikille melta-aseille. Short rangella tuplaa penetrationin!

    Tällaiset pienet lisäykset tekevät melta- ja plasma-aseet tarpeeksi erilaisiksi ja esim. meltan aikamoiseksi tankkitappajaksi.


    Now we're talking!

  • on 1320013812:


    Tossa kun katselin Black Crusadea, alkoi muutama korjaukset sääntöihin hotsittaa kyllä. Ensinnäkin osumasäännöt ovat järkevämmät, vaikka sielläkin on yksi suuri ihmeellisyys.

    Vanhassa, +0 single shot, +10 semi-auto, +20 full-auto.
    Black Crusadessa, +10 single shot, +0 semi-auto, -10 full-auto.

    Eli sarjalla on vaikeampi osua, realistisempaa.


    Tossa on kyllä Black Crusade NIIN hakoteillä, ettei mitään rajaa. Todellisessa maailmassa sarjatuli eroaa kertatulesta siinä, että ensimmäisen laukauksen rekyyli vaikuttaa sarjatulella ammuttaessa paljon enemmän toiseen laukaukseen, toisen laukauksen rekyyli kolmanteen ja niin edespäin... Eli ensimmäinen laukaus on aivan tarkalleen yhtä tarkka riippumatta siitä missä asennossa vaihdin sattuu olemaan.

    Ja sitten toinen juttu: Miksi sarjatuli yleensäkään on keksitty? Ei, sitä ei todellakaan ole keksitty sitä varten, että saataisiin usempi luoti osumaan yhteen kohteeseen (vaikka niinkin toki voi käydä), vaan sen takia, että saataisiin useampi luoti lentämään kohdetta kohti, jolloin heikommallakin tähtäyksellä todennäköisyys osua kasvaa... Eli Black Crusade, mit vit?

  • on 1320162880:


    on 1320013812:


    Tossa kun katselin Black Crusadea, alkoi muutama korjaukset sääntöihin hotsittaa kyllä. Ensinnäkin osumasäännöt ovat järkevämmät, vaikka sielläkin on yksi suuri ihmeellisyys.

    Vanhassa, +0 single shot, +10 semi-auto, +20 full-auto.
    Black Crusadessa, +10 single shot, +0 semi-auto, -10 full-auto.

    Eli sarjalla on vaikeampi osua, realistisempaa.


    Tossa on kyllä Black Crusade NIIN hakoteillä, ettei mitään rajaa. Todellisessa maailmassa sarjatuli eroaa kertatulesta siinä, että ensimmäisen laukauksen rekyyli vaikuttaa sarjatulella ammuttaessa paljon enemmän toiseen laukaukseen, toisen laukauksen rekyyli kolmanteen ja niin edespäin... Eli ensimmäinen laukaus on aivan tarkalleen yhtä tarkka riippumatta siitä missä asennossa vaihdin sattuu olemaan.

    Ja sitten toinen juttu: Miksi sarjatuli yleensäkään on keksitty? Ei, sitä ei todellakaan ole keksitty sitä varten, että saataisiin usempi luoti osumaan yhteen kohteeseen (vaikka niinkin toki voi käydä), vaan sen takia, että saataisiin useampi luoti lentämään kohdetta kohti, jolloin heikommallakin tähtäyksellä todennäköisyys osua kasvaa... Eli Black Crusade, mit vit?


    Olen kyllä edelleenkin sitä mieltä, että BC:n sarjatulisääntö on parempi. Puhutaan kuitenkin abstrakteista säännöistä joilla yritetään simuloida oikeita asioita. Jos haluttaisiin simuloida ehkä realistisemmin koko sarjatulta, tekisin ehkä siten, että ensimmäinen laukaus on +10 osumiseen, sen jälkeen jokainen laukaus tuo -10 lisää vaikeutta kiitos rekyylin, eli +0, -10, -20, jne. Tai jotain vastaavaa. Ja jokainen luodin osuma heitetään erikseen. Tietenkään avaruusmarsuilla tämä ei ole ongelma, koska heillä on bulging biceps + power armour mistä saa nivelet lukkoon. They don't give a shit about recoil.

    Niin kauan kuin simuloidaan sarjatulella ampumista yhdellä ainoalla osumisheitolla, tuo BC:n järjestelmä antaa jotenkin järkevämmän kuvan. Sarjalla on todella vaikea osua tarkasti sen ensimmäisen kudin jälkeen, ootte kaikki ampuneet rynkyllä sarjaa, kyllä te tiedätte miten se menee.

    Ja sarjatulella nyt muutenkin yleensä pidetään vihulaisen päät matalalla ja suurin osa kudeista ei osu mihinkään. Nyt DW:ssä palkitaan siitä, että ammutaan täyssarjaa etenkin kun jokaisen osuman voi kohdistaa yhteen ainoaan kohteeseen mikä on oikeassa elämässä aika mahdotonta. Ellei nyt puhuta mountatuista aseista, missä rekyyli ei ole ongelma. Näin minä asian näen, mutten olekaan ase-ekspertti, on vain se muutama kokemus sarjalla ampumisesta. Pelkkää IMHO:a vain.
  • Vielä tohon sarjaan BC:ssä. Nythän sarrrrrrja DWssä menee niin, että sillä on sekä helpompi osua että mahdollisuus tehdä huomattavasti isompaa vahinko kaikissa tilanteissa kaikilta etäisyyksiltä. Reaalimaailmassa sarja kuvaa ehkä kuitenkin isompaa osumatodennäköisyyttä, ymmärrän Polarian pointin, DW:ssä sarjatulisäännöt kuvaavat lisäksi isompaa damagea.

  • Ettei nyt vaan kenellekään jää epäselväksi, mistä marinet on tehty:

    http://uncyclopedia.wikia.com/wiki/Space_Marines

    They are the elite military arm of the Mighty Benevolent Authoritarian-For-Your-Protection Imperium of Man. A Space Marine himself is a mighty human warrior who has had his physiology and psychology altered and improved so greatly that he can no longer be considered human, but rather,ChuckNorrisian

  • on 1320165553:


    on 1320162880:


    on 1320013812:


    Tossa kun katselin Black Crusadea, alkoi muutama korjaukset sääntöihin hotsittaa kyllä. Ensinnäkin osumasäännöt ovat järkevämmät, vaikka sielläkin on yksi suuri ihmeellisyys.

    Vanhassa, +0 single shot, +10 semi-auto, +20 full-auto.
    Black Crusadessa, +10 single shot, +0 semi-auto, -10 full-auto.

    Eli sarjalla on vaikeampi osua, realistisempaa.


    Tossa on kyllä Black Crusade NIIN hakoteillä, ettei mitään rajaa. Todellisessa maailmassa sarjatuli eroaa kertatulesta siinä, että ensimmäisen laukauksen rekyyli vaikuttaa sarjatulella ammuttaessa paljon enemmän toiseen laukaukseen, toisen laukauksen rekyyli kolmanteen ja niin edespäin... Eli ensimmäinen laukaus on aivan tarkalleen yhtä tarkka riippumatta siitä missä asennossa vaihdin sattuu olemaan.

    Ja sitten toinen juttu: Miksi sarjatuli yleensäkään on keksitty? Ei, sitä ei todellakaan ole keksitty sitä varten, että saataisiin usempi luoti osumaan yhteen kohteeseen (vaikka niinkin toki voi käydä), vaan sen takia, että saataisiin useampi luoti lentämään kohdetta kohti, jolloin heikommallakin tähtäyksellä todennäköisyys osua kasvaa... Eli Black Crusade, mit vit?


    Olen kyllä edelleenkin sitä mieltä, että BC:n sarjatulisääntö on parempi. Puhutaan kuitenkin abstrakteista säännöistä joilla yritetään simuloida oikeita asioita. Jos haluttaisiin simuloida ehkä realistisemmin koko sarjatulta, tekisin ehkä siten, että ensimmäinen laukaus on +10 osumiseen, sen jälkeen jokainen laukaus tuo -10 lisää vaikeutta kiitos rekyylin, eli +0, -10, -20, jne. Tai jotain vastaavaa. Ja jokainen luodin osuma heitetään erikseen. Tietenkään avaruusmarsuilla tämä ei ole ongelma, koska heillä on bulging biceps + power armour mistä saa nivelet lukkoon. They don't give a shit about recoil.

    Niin kauan kuin simuloidaan sarjatulella ampumista yhdellä ainoalla osumisheitolla, tuo BC:n järjestelmä antaa jotenkin järkevämmän kuvan. Sarjalla on todella vaikea osua tarkasti sen ensimmäisen kudin jälkeen, ootte kaikki ampuneet rynkyllä sarjaa, kyllä te tiedätte miten se menee.

    Ja sarjatulella nyt muutenkin yleensä pidetään vihulaisen päät matalalla ja suurin osa kudeista ei osu mihinkään. Nyt DW:ssä palkitaan siitä, että ammutaan täyssarjaa etenkin kun jokaisen osuman voi kohdistaa yhteen ainoaan kohteeseen mikä on oikeassa elämässä aika mahdotonta.


    Kun aseella ammutaan sarjaa, niin ensimmäinen laukaus menee just sinne mihin ase osoittaa ja loput lähtevät hajautumaan viuhkamaisesti rekyylin mukaan. Viuhka on lähellä kapea ja kaukana leveämpi, mutta jos viuhkan tielle joku jää, niin siihen osuu. Se nyt on vaan fakta. Jos olet riittävän lähellä ja/tai osaat hallita rekyyliä niin yhteen kohteeseen osuu useammalla luodilla. Silti jos tähtäys heittää vähän, niin viuhkan leveydellä voi paikata huonoa tähtäystä. Fakta on se, että sarjatuli osuu todennäköisemmin ja thats it. BC:n sarjatulisäännöt ovat suunnilleen epärealistisin mahdollinen tapa kuvata sarjatulta yhdellä nopanheitolla, koska lopputulos on se, että sarja menee kokonaan ohi suuremmalla todennäköisyydellä, kuin yksittäislaukaus, mutta jotenkin maagisesti osuessaan kohdalle sarjatuli sitten yhtäkkiä osuu useammalla luodilla, eli "tekee enemmän damagea".

  • on 1320338293:


    Kun aseella ammutaan sarjaa, niin ensimmäinen laukaus menee just sinne mihin ase osoittaa ja loput lähtevät hajautumaan viuhkamaisesti rekyylin mukaan. Viuhka on lähellä kapea ja kaukana leveämpi, mutta jos viuhkan tielle joku jää, niin siihen osuu. Se nyt on vaan fakta. Jos olet riittävän lähellä ja/tai osaat hallita rekyyliä niin yhteen kohteeseen osuu useammalla luodilla. Silti jos tähtäys heittää vähän, niin viuhkan leveydellä voi paikata huonoa tähtäystä. Fakta on se, että sarjatuli osuu todennäköisemmin ja thats it. BC:n sarjatulisäännöt ovat suunnilleen epärealistisin mahdollinen tapa kuvata sarjatulta yhdellä nopanheitolla, koska lopputulos on se, että sarja menee kokonaan ohi suuremmalla todennäköisyydellä, kuin yksittäislaukaus, mutta jotenkin maagisesti osuessaan kohdalle sarjatuli sitten yhtäkkiä osuu useammalla luodilla, eli "tekee enemmän damagea".


    Eikö oikeassa elämässä yksittäinen laukaus ole tarkempi kuin sarjalla roiskiminen? BC:n tekijät lienevät ajaneet tätä asiaa takaa. Esim. etäisyys 300 metriä, edessä puustoa ja vihulainen maastoutuneena aluskasvillisuuden sekaan. Yksittäinen laukaus tuntuu ainakin olevan tarkempi vaihtoehto osua kuin sarja. Yksittäinen tähdätty laukaus osuu varmemmin mutta entä tähdätty sarja?

    Noh, kumpikin järjestelmä on täysin abstrakti, on hit pointteja jne. Ehkä systeemi missä ei tehdä eroa osumisen mahdollisuuteen oli sitten kyseessä sarja tai yksittäislaukaus olisi parempi. Esim. +0 joka tilanteessa, vain olosuhteesta, etäisyydestä jne. modikat päälle.

    Silloin todennäköisyys osua ei ole yksittäislaukausta parempi, mutta osuessaan mahdollisuus osua usemmalla luodilla on suurempi.

    Kai yksi asia kanssa mitä BC:n tekijät ovat ajatelleet on se, että taitavan ampujan käsissä sarjatuli on tehokkaampi, kun osuu niin sitten kanssa osuu ja kunnolla. Vaikka peliteknisesti sarjalla osuu epätodennäköisemmin kuin semi-autolla tai yksittäislaukauksella.

  • on 1320343043:


    on 1320338293:


    Kun aseella ammutaan sarjaa, niin ensimmäinen laukaus menee just sinne mihin ase osoittaa ja loput lähtevät hajautumaan viuhkamaisesti rekyylin mukaan. (snip)


    Eikö oikeassa elämässä yksittäinen laukaus ole tarkempi kuin sarjalla roiskiminen? (snip)


    Niin, no. Koska sarjatuli on nimenomaan luonteeltaan viuhkamainen, kertalaukaus vektori, jolla on siis yksi suunta ja tietty nopeus. Kertalaukaus joko osuu tai ei osu. Sarjassa (viuhkassa) kukin yksittäinen laukaus joko osuu tai ei osu, mutta jos ammutaan 300 metriin niinkuin kysyt niin sen sarjan "viuhkan leveys" siellä 300 metrissä on jo aika hurja. Eli eka laukaus on vähän yksinkertaistaen yhtä tarkka kuin kertatulella, ja loput menee sitten aika laajalle alueelle. Mikä on sitten taas supressatessa ihan hyvä juttu, mutta se on eri keskustelu.

    Realistista olisi siis kuvata asiaa niin, että yhden laukauksen osuman todennäköisyys on aina sama, mutta sarjatulella on mahdollisuus osua a) useampaan kohteeseen tai b) useammalla laukauksella tai c) molempia. Tämä todennäköisyys on sitten etäisyydestä riippuvainen, kenties aseen "kantama" huomioiden. On olemassa syy siihen miksi lähitaisteluaseeksi tarkoitetulla MP5:lla on tapana ampua kolmen laukauksen sarjaa. Niiltä etäisyyksiltä ja sillä aseella se tuppaa tarkoittamaan että jampassa on melko varmasti ainakin yksi reikä, ja useasti muutama.
Sign In or Register to comment.