Olemme päivittäneet yhdistyksen verkkopalvelun tietosuojaselosteen vastaamaan EU:n tietosuoja-asetuksen (GDPR) vaatimuksia.

Tietosuojaselosteessa kerromme, mitä henkilötietoja keräämme yhdistyksen verkkopalvelun käyttäjistä, miten käytämme niitä ja miten huolehdimme niiden suojaamisesta.

Seloste on luettavissa täällä

Olemme myös päivittäneet yhdistyksen verkkosivujen käyttöehdot. Verkkosivuston käyttö edellyttää, että käyttäjä sitoutuu noudattamaan näitä käyttöehtoja. Käyttöehdot muodostavat sitovan sopimuksen sinun ja yhdistyksen välillä.

Tutustu huolellisesti näihin käyttöehtoihin. Käyttämällä verkkosivustoa vahvistat lukeneesi, ymmärtäneesi ja hyväksyneesi käyttöehdot sekä antaneesi suostumuksesi käyttöehdoissa kuvattuun henkilötietojen käsittelyyn.

Käyttöehdot ovat luettavissa täällä

Instruments of Power and Revenge

edited October 2017 in Roolipelit
Uusi kampanja suunnitteilla: Kyseessä on eeppinen Dyynin maailmaan sijoittuva SciFi ooppera vallasta, humanismista, musiikista ja sukupolvia jatkuneesta koston kierteestä.

http://www.kurry.fi/viki/index.php/Instruments_of_Power_and_Revenge_(The_Dune)
Tagged:

Comments


  • on 1508754774:


    Uusi kampanja suunnitteilla: Kyseessä on eeppinen Dyynin maailmaan sijoittuva SciFi ooppera vallasta, humanismista, musiikista ja sukupolvia jatkuneesta koston kierteestä.


    Vast'ikään ensimmäiset kaksi Dyyni-teosta lukeneena Instruments of Power and Revenge vaikuttaa lupaavalta.

    Viitaten kampanjaasi, millaiseksi arvioisit pelaajaryhmän kokoluokan?

    Lisäksi, jos tämä tarina valikoituu marraskuun leirille, mille päivälle arvioisit sen kohdentuvan?

  • on 1509974365:


    on 1508754774:


    Uusi kampanja suunnitteilla: Kyseessä on eeppinen Dyynin maailmaan sijoittuva SciFi ooppera vallasta, humanismista, musiikista ja sukupolvia jatkuneesta koston kierteestä.


    Vast'ikään ensimmäiset kaksi Dyyni-teosta lukeneena Instruments of Power and Revenge vaikuttaa lupaavalta.

    Viitaten kampanjaasi, millaiseksi arvioisit pelaajaryhmän kokoluokan?

    Lisäksi, jos tämä tarina valikoituu marraskuun leirille, mille päivälle arvioisit sen kohdentuvan?


    Otan todennäköisesti kolmesta viiteen hahmoa ensimmäiseen pelikertaan mukaan. Kun sekä systeemi, että peli ovat uusia hahmonluonti vienee hetken aikaa joten mielekkäämpää lienee pelata lauantaina.
  • Kiinnosteleepi hyvinkin, tosin joudun tuossa lauantaina käymään kokousta pitämässä aamusta/päivällä. Mikä systeemi sulla on tässä pohjalla?

  • on 1510014819:


    Kiinnosteleepi hyvinkin, tosin joudun tuossa lauantaina käymään kokousta pitämässä aamusta/päivällä. Mikä systeemi sulla on tässä pohjalla?


    Dune RPG

    Koska kyseinen peli on äärimmäisen harvinainen niin täsmennän sen verran, että itse pelisysteemi on hyvin yksinkertainen (heitetään x kpl d6 + bonukset ja yritetään saada yli target numberin), eikä hahmonluonnin mekaniikka ole sinänsä vaikea (valitaan taustapaketti, ammattipaketti, conditioning paketti ja yksi vapaavalintainen toissijainen ammatti/harrastus paketti, lasketaan kaikki yhteen). Lähinnä lauantai siksi, että tuo hahmonluonti vie kuitenkin oman aikansa erityisesti jos Dyynin maailman erikoisuudet kuten Faufreluches kastisysteemi, Imperial Conditioning jne. vaikutuksineen eivät ole täydellisen tuttuja.

  • on 1510034783:


    Dune RPG

    Koska kyseinen peli on äärimmäisen harvinainen niin täsmennän sen verran, että itse pelisysteemi on hyvin yksinkertainen (heitetään x kpl d6 + bonukset ja yritetään saada yli target numberin), eikä hahmonluonnin mekaniikka ole sinänsä vaikea (valitaan taustapaketti, ammattipaketti, conditioning paketti ja yksi vapaavalintainen toissijainen ammatti/harrastus paketti, lasketaan kaikki yhteen). Lähinnä lauantai siksi, että tuo hahmonluonti vie kuitenkin oman aikansa erityisesti jos Dyynin maailman erikoisuudet kuten Faufreluches kastisysteemi, Imperial Conditioning jne. vaikutuksineen eivät ole täydellisen tuttuja.


    ach so. No Dyynin tuttuus ei ole ongelma, tosin onhan tuosta aikaa kun on tullut edellisen kerran luettua.

  • on 1510097061:


    on 1510034783:


    Dune RPG

    Koska kyseinen peli on äärimmäisen harvinainen niin täsmennän sen verran, että itse pelisysteemi on hyvin yksinkertainen (heitetään x kpl d6 + bonukset ja yritetään saada yli target numberin), eikä hahmonluonnin mekaniikka ole sinänsä vaikea (valitaan taustapaketti, ammattipaketti, conditioning paketti ja yksi vapaavalintainen toissijainen ammatti/harrastus paketti, lasketaan kaikki yhteen). Lähinnä lauantai siksi, että tuo hahmonluonti vie kuitenkin oman aikansa erityisesti jos Dyynin maailman erikoisuudet kuten Faufreluches kastisysteemi, Imperial Conditioning jne. vaikutuksineen eivät ole täydellisen tuttuja.


    ach so. No Dyynin tuttuus ei ole ongelma, tosin onhan tuosta aikaa kun on tullut edellisen kerran luettua.


    Jos hahmokonsepti on hyvä ja perusteet on kunnossa hahmonluonti menee tunnissa. Varaudun kuitenkin henkisesti siihen, että koko ryhmälle asioiden selittäminen ja hahmojen luonti vie vähintään sen kaksi tai kolme tunteroista.

  • on 1508754774:


    Uusi kampanja suunnitteilla: Kyseessä on eeppinen Dyynin maailmaan sijoittuva SciFi ooppera vallasta, humanismista, musiikista ja sukupolvia jatkuneesta koston kierteestä.

    http://www.kurry.fi/viki/index.php/Instruments_of_Power_and_Revenge_(The_Dune)


    Scifi-peliä olisi kyllä kiva päästä pelaamaan jo ihan sen takia, että niitä ei ole leireillä kovin paljon harrastettu.

  • on 1510135278:


    Scifi-peliä olisi kyllä kiva päästä pelaamaan jo ihan sen takia, että niitä ei ole leireillä kovin paljon harrastettu.


    Star Trekiä parempaa scifiä ei olekaan. ;)
  • Tosiaan, olen itsekin kiinnostunut Dyyni-kampanjastasi, jos mukaan vain mahtuu ja peli toteutuu (tätä kirjoitettaessa Landsraad on kallistumassa äänestyksen puolella juuri oikeaan suuntaan).
  • Kiinnostusta näyttää pelille olevan ihan kohtalaisesti. Hahmoista ja kampanjan perusteista sen verran, että peli sijoittuu voimakkaasti yhden Suuren Huoneen (Varota) piiriin. Hahmot eivät ole aivan päättävässä ytimessä (Varotan kreivi, hänen vaimonsa, perillisensä, Salamurhaajien Mestari ja Miekkamestari ovat kaikki NPC hahmoja), vaan toisella kehällä (serkkuja, avustajia, asiantuntijoita, upseereita jne). Kampanjan kuluessa ovet ovat avoimet riippuen hahmojen kunnianhimon asteesta, rajoitteista ja siitä miten tapahtumat etenevät.

    Hahmoista kaikki tulevat olemaan joko Varotan huoneesta tai kahdesta tärkeimmästä liittolaishuoneesta (Deseo ja Lavranche) ja Varotan huoneen palveluksessa. Syytä on huomioida se, että aatelishahmoja lukuun ottamatta hahmot eivät todennäköisesti ole verisukulaisia, vaan huoneeseen kiinteästi kuuluvaa "palveluskuntaa". Dyynin maailmassa faufreluches kastijärjestelmän takia "palveluskunta" ei kuitenkaan ole mitään random palkollisia vaan he ovat yleensä asemaansa sidottuja koko elämänsä ajan (useissa tapauksessa sukupolvien ajan) ja siten kiinteä osa aatelishuonetta. Osa hahmoista on saanut ammattitaitonsa huoneen ulkopuolella ja rekrytoitu vasta aikuisina, mutta useissa tapauksissa hahmot siis ovat pienestä pitäen koulutettuja, kasvatettuja ja joskus jopa ehdollistettuja toimimaan ensisijaisesti huoneensa edustajina ja jäseninä.

    Skaalaa kuitenkin löytyy sen verran, että ryhmässä voi olla iloisesti sekaisin aatelisserkkuja, muualta rekrytoituja asiantuntijoita, Suurissa Kouluissa koulutettuja valikoituja asiantuntijoita tai jopa tleilaxilaisilta erikseen "tilattuja" henkilöitä, jotka on räätälöity tiettyyn tehtävään geneettisesti ja psykologisella ehdollistamisella.
  • Kiinnostelisi! Onko House Adept listoilla, vai ovatko Bene Gesseritin noidat poissa vaihtoehdoista?

  • on 1510155763:


    Kiinnostelisi! Onko House Adept listoilla, vai ovatko Bene Gesseritin noidat poissa vaihtoehdoista?


    Bene Gesserit on täysin mahdollinen.
  • Butlerian Jihad: https://spectreattack.com/ (aka miksi tietokoneestasi katoaa juuri 3-30% suorituskyvystä)

  • on 1515046963:


    Butlerian Jihad: https://spectreattack.com/ (aka miksi tietokoneestasi katoaa juuri 3-30% suorituskyvystä)


    Mitä nyt tietty Butlerian Jihadissa tietokone katosi kokonaan.
  • Mutta tämän korjaamiseen tarvitaan täydellistä ennustamista joka tunnetusti tappaa.
  • Olen ryhtynyt vakavasti pohtimaan uuden Dune rpg:n pelauttamista. Kyseessä olisi uusi kampanja, joka on kuitenkin osiltaan jatkoa Instruments of Power and Revengelle. Tämän vanhan kampanjan jäätyä koronan, pelaajien poissaolon ja muiden leiripelien jalkoihin viimeistä osaa (noin 1-2) pelikertaa ei ehditty koskaan pelata. Viimeisestä pelikerrasta alkaa olla aikaa, joten muistikuvatkin kaikista juonista ovat ehkä haalistuneet.

    Onko ajatuksia miten haluatte tämän kampanjan loppuvan? Voidaan yrittää järjestää viimeinen pelikerta vanhalla tai uudella systeemillä, järjestää debrief tilaisuus, jossa osittain meta-pelinä keskustellaan mitä tapahtui ja mitä tulisi tapahtumaan tai voidaan lopettaa kampanja ja kirjoitan olennaiset tapahtumat mukaan seuraavan Dyyni pelin alkubrieffiin. Kaikki vaihtoehdot käy ja muitakin esityksiä otetaan vastaan.
  • Mulle käy ihan joku debrief tyyppinen juttu. En muista itse oikein kuin päälinjat pelistä muutenkaan. Uusi kamppis ja uudet metkut, i say. Meinasitko siis käyttää tuota uutta, nyt ilmestynyttä systeemiä etkä vanhaa?
  • edited May 2021
    Debriefi käy. Tärkeintä on se, että hahmoni kuolee kampanjan aikana. (Kohtaloa ei voi välttää.)
  • Joo, tutustuin uuteen systeemiin DriveThrusta ostamalla PDF:n ja totesin, että uusi systeemi vaikuttaa todella hyvältä. Se on kevyt, mutta taipuu moneen ja sisältää ihan mielenkiintoiset mekaniikat, joilla pelaajat pääsee ohjaamaan heittoja paremmaksi joko käyttämällä hyvistä suorituksista kertyvää Momentumia tai, jos Momentumia ei ole, niin ottamalla Threattia.

    Uusi kampanja on vielä hyvin raakile-asteella, enkä pidä kiirettä koska tarkoitus oli ensin saattaa nykyinen Expanse kunniallisesti päätökseen, mutta sen verran tiedän, että uudessa kampanjassa ollaan Corrinon suvun ja Keisarin Hovin kanssa läheisesti tekemisissä. 
  • ^ Eli käyttää samaa systeemiä kuin Star Trek Adventures mikä on monelle kurrylaiselle jo tuttu juttu.
  • Jos ei pelata niin voitais edes vähän metailla.
  • polaria said:
    Onko ajatuksia miten haluatte tämän kampanjan loppuvan? Voidaan yrittää järjestää viimeinen pelikerta vanhalla tai uudella systeemillä, järjestää debrief tilaisuus, jossa osittain meta-pelinä keskustellaan mitä tapahtui ja mitä tulisi tapahtumaan tai voidaan lopettaa kampanja ja kirjoitan olennaiset tapahtumat mukaan seuraavan Dyyni pelin alkubrieffiin. Kaikki vaihtoehdot käy ja muitakin esityksiä otetaan vastaan.
    Debrief, meta-pelaaminen ja täysiverinen viimeinen pelikerta käyvät kaikki hyvin!

    Omalta puoleltani kiinnostaisi ainakin punoa auki, kiinni tai muutoin ratkoa paronin suhde kreivitär Nuelle Vandenbrookiin. Hehän jakavat jo nykyisellään, sanotaan hashtagilla #SafeForWork varustettuna vaikka "kirjavia harrasteita".

    Näkisinkin, että ellei pelaajahahmoista kukaan tule väliin, on paroni Lucian pidemmällä aikajänteellä (Who are we kidding? Tosi, tosi lyhyellä) kreivittären vietävissä.

    Mitä nyt joku O'ranjabeen "tuhotaan kohdattaessa" -listalla oleminen vaikuttaa, kun silminnähden mielekkäämmät asiat ovat käsillä, jopa veitsenterällä?

    ...Mistä kiitos kaikille asianosaisille, sekä hipsuilla, että ilman! :smiley:
  • Olen päättänyt toteuttaa Dyynin Tarokin lukemisen, jossa hahmojen kohtalot paljastuvat. Se, tapahtuuko tämä debriefin omaisesti julkaisemalla myöhemmin tarinat vai salliiko aikataulut ja tilanteet jonkinlaisen yhteisen tuokion sitä varten, selvinnee myöhemmin. Optimaalisena pitäisin sitä, jos seuraavan Dune kampanjan ensimmäisen pelikerran aluksi, ennen hahmojen luontia uuteen kampanjaan järjestettäisiin tunnin tai parin istunto jossa paljastuisi edellisten hahmojen kohtalo ja uuden kampanjan alkutilanne, johon hahmoja lähdetään luomaan. Jos Luojamato niin suo, ehkä kesäleirillä, mutta sitä ei vielä tiedä.

    Joka tapauksessa sitä varten haluan pelaajilta etukäteen hiukan metana mietittyjä vastauksia. Saatte pohtia yksin tai yhdessä ja vastata niin lyhyt tai monisanaisesti, kuin haluatte.

    * * *

    Instruments of Power and Revenge - Wheel of Fate

    Kaikille Varotan huoneen retkikunnan jäsenille on selkeää, että vakoojamestari Sevrenty Thomasin suunnitelmana on ollut kouluttaa vallankumousarmeija Ecazin alkuasukkaista käytettäväksi kostohyökkäykseen D'murjzinin huonetta vastaan suoraan D'murjzinin kotimaailmassa. Virallinen tehtävä semutakaupan monopoliaseman hankkimisesta oli todennäköisesti helpompi hyväksyttää Varotan suvun varovaisena tunnetulla päämiehellä, mutta samalla monopoliaseman hankkiminen vaatisi joukkojen kouluttamisen ja salakuljettajien fregattien kaappaamisen. Salakuljettajien fregatit puolestaan olisivat helppo tapa siirtää joukot D'murjzinin kotimaailmaan, koska Avaruuskillan virallinen kuljetusreitti Ecazista Varotan kotimaailmaan kulkee D'murjzinin kotimaailman kautta.

    Ei ole tiedossa ketkä Varotan suvusta tietävät suunnitelman kokonaisuutta, mutta Varotan nykyinen päämies Angustin Varota on varovainen mies ja todennäköisesti ei olisi käyttämässä joukkoja välittömästi. Varotan vielä alaikäisen perillisen huoltajana ja mahdollisena väliaikaishallitsijana toimiva Corina Varota sen sijaan on kiihkeämpiluonteinen ja antaisi todennäköisesti hyökkäyskäskyn.

    Keisarillinen Corrinon suku tai heidän edustajansa ovat tietoisia suunnitelman olemassaolosta ja ehdottavat liittoutumista semutakaupassa siten, että vaikka semutakauppa jäisi Varotan suvulle keisarin edustajilla olisi käytännön mahdollisuus saada ennakkovaroitus ja puuttua suunnitelmaan, jos Varotan huone päättää hyökätä D'murjzinia vastaan näiden kotimaailmassa. Leidi Luchessa Lavrache-Varota todennäköisesti kannattaisi liitoutumista Corrinon suvun kanssa.

    D'murjzinin suku ei todennäköisesti tiedä suunnitelmasta, mutta ovat hankkineet apua O'ranjabeen klaanilta hyökätäkseen Varotan retkikuntaa vastaan Ecazilla. D'murjzinin hyökkäyssuunnitelma on nyt torjuttu, mutta heidän jatkoaikeensa eivät ole selvillä. Corrinon suvun asiamiehet Ecazilla olivat selvästi tietoisia D'murjzinin suunnitelmista, mutta on epäselvää oliko tieto myös ylempänä Corrinon huoneella.


    Constante Santillo

    Toimiiko Constante Santillo Keisarillisen Corrinon suvun toivomusten mukaisesti ja jättää Corrinon suvulle osakontrollin semutan kauppaan ja kuljetuksiin saadakseen vaikutusvaltaa itselleen ja Varotan huoneelle, vaikka se maksaakin mahdollisuuden välittömään kostoon D'murjzinin huonetta vastaan vai hylkääkö hän tarjouksen saadakseen Varotalle semutakaupan monopolin ja sitä kautta mahdollisuuden toteuttaa vakoojamestari Sevrenty Thomasin suunnitelma hyökätä D'murjzinin kotimaailmaan? 

    Onko Constante Santillo uskollinen Corina Varotalle kertoen Gianlucciano Lavranchen ja kreivitär Nuelle Vandenbrookin suhteesta, vaikka se saattaakin johtaa siihen, että Lavranche joutuu suvun silmissä huonoon asemaan ja Corina syyttää Santilloa itseään tilanteesta vai salaako hän tapahtumat Corinalta luottaen siihen, että hän pystyy suojelemaan siten Corinaa paremmin ennen kaikkea Corinalta itseltään? 



    Gianlucciano Chessex Lavrache

    Toimiiko Lucian Keisarillisen Corrinon suvun toivomusten mukaisesti ja jättää Corrinon suvulle osakontrollin semutan kauppaan ja kuljetuksiin saadakseen vaikutusvaltaa itselleen ja Varotan huoneelle, vaikka se maksaakin mahdollisuuden välittömään kostoon D'murjzinin huonetta vastaan vai hylkääkö hän tarjouksen saadakseen Varotalle semutakaupan monopolin ja sitä kautta mahdollisuuden toteuttaa vakoojamestari Sevrenty Thomasin suunnitelma hyökätä D'murjzinin kotimaailmaan? 

    Valitseeko Lucian jäädä kreivitär Nuelle Vandenbrookin luo, hyläten puhtaan mentaatin elämän, mutta säilyttäen Varotan suvun yhteyden kreivittären kautta Keisarilliseen Corrinon sukuun ja O'ranjabeen salamurhaajakouluun vai jättäkö hän Nuelle Vandenbrookin pelastaen sen mitä on jäljellä hänen sielustaan ja mentaatin koulutuksestaan? 



    Valerio Angelo Deseo

    Jos Valerio Deseolle tarjoutuu mahdollisuus, jossa kreivitär Nuelle Vandenbrook jää hänelle palveluksen velkaa käyttääkö hän tilaisuuden saadakseen vaikutusvaltaa keisarillisessa hovissa vai tuhotakseen vanhan vihollisensa Amaz D'murjzinin?

    Iskostaako Valerio kouluttamilleen Ecazilaisille joukoille Varotan huoneen kunniakoodin ja uskollisuusvalan Varotan huonetta kohtaan, jolloin joukot tuovat voimaa ja vaikutusvaltaa Varotan huoneelle riippumatta siitä kuka niitä johtaa vai tekeekö hän Ecazilaisista joukoista itsenäisen yksikön, joka on parhaimmillaan silloin kun Valerio itse johtaa niitä?



    Shu-Turul

    Jos Shu-Turulille tulee tilaisuus valita vastustajansa, jonka hän kohtaisi kaksintaistelussa valitsisiko hän kuuluisan ja kunniallisen vastustajan, jonka kohtaamisesta hän saisi suurimman haasteen itselleen vai vaarallisen ja kunniattoman vastustajan, jonka tappaminen poistaisi suuremman uhan Varotan huoneelta?

    Jos Shu-Turulin ollessa taistelussa hän kuulee äänen, kauniin äänen kaukaa lapsuudestaan, joka voisi tuoda muiston pintaan ja kertoa hänelle kuka ja mikä hän todellisuudessa on pysähtyykö hän kuuntelemaan silläkin uhalla, että se häiritsee keskittymistä taisteluun vai sulkeeko hän äänen pois, keskittyen taisteluun silläkin uhalla, että ääni ei palaa ja hän ei ehkä koskaan saa tietää?



    Tamur Muraddin

    Jos Tamur Muraddinille tarjoutuu mahdollisuus joko auttaa kreivitär Nuelle Vandenbrookia ja saada sitä kautta vaikutusvaltaa keisarillisen hovin suuntaan tai kostaa kreivittärelle henkilökohtaisesti sen, että hän käytti hyväkseen Tamurin sardaukar-koulutusta ja manipuloi Tamur Muraddinin sairastumaan Nightshaden silmien tapauksessa kumman vaihtoehdon Tamur valitsee?

    Jos Tamur Muraddin joutuu tilanteeseen, jossa hänen vihollisenaan olisi keisarillisen hovin palveluksessa oleva agentti onko hän lojaali Varotan suvulle, yrittäen tuhota vihollisen kaikin keinoin siitäkin huolimatta, että saattaa pysyvästi polttaa siltansa keisarilliseen hoviin vai jättääkö hän keisarillisen agentin muiden hoidettavaksi ja säilyttäen ainakin muodollisesti uskollisuutensa keisaria kohtaan siitäkin huolimatta, että tietää muiden olevan mahdollisesti vähemmän valmiita kohtaamaan keisarillisen agentin taistelussa?

  • "Shu-Turul

    Jos Shu-Turulille tulee tilaisuus valita vastustajansa, jonka hän kohtaisi kaksintaistelussa valitsisiko hän kuuluisan ja kunniallisen vastustajan, jonka kohtaamisesta hän saisi suurimman haasteen itselleen vai vaarallisen ja kunniattoman vastustajan, jonka tappaminen poistaisi suuremman uhan Varotan huoneelta?

    Jos Shu-Turulin ollessa taistelussa hän kuulee äänen, kauniin äänen kaukaa lapsuudestaan, joka voisi tuoda muiston pintaan ja kertoa hänelle kuka ja mikä hän todellisuudessa on pysähtyykö hän kuuntelemaan silläkin uhalla, että se häiritsee keskittymistä taisteluun vai sulkeeko hän äänen pois, keskittyen taisteluun silläkin uhalla, että ääni ei palaa ja hän ei ehkä koskaan saa tietää?"

    Vastaus ensimmäiseen on selvä; Kunnia ei merkitse Shu-Turulille paljoakaan, joten hän valitsee vaarallisen uhan.

    Toinen onkin jo huomattavasti kinkkisempi: Jos kyseessä on jonkin Varotan huoneen merkkihenkilön hengen puolesta taisteleminen, se menee tärkeydessään kaiken yli. Jos taistelussa ei ole selkeästi kyse toisen hengen puolustamisesta, voi itsekäs ajatus nousta pintaan ja Shu-Turul seuraa ääntä silläkin uhalla että se kävisi hänelle kohtalokkaaksi.


  • Tamur Muraddin

    Jos Tamur Muraddinille tarjoutuu mahdollisuus joko auttaa kreivitär Nuelle Vandenbrookia ja saada sitä kautta vaikutusvaltaa keisarillisen hovin suuntaan tai kostaa kreivittärelle henkilökohtaisesti sen, että hän käytti hyväkseen Tamurin sardaukar-koulutusta ja manipuloi Tamur Muraddinin sairastumaan Nightshaden silmien tapauksessa kumman vaihtoehdon Tamur valitsee?

    Jos Tamur Muraddin joutuu tilanteeseen, jossa hänen vihollisenaan olisi keisarillisen hovin palveluksessa oleva agentti onko hän lojaali Varotan suvulle, yrittäen tuhota vihollisen kaikin keinoin siitäkin huolimatta, että saattaa pysyvästi polttaa siltansa keisarilliseen hoviin vai jättääkö hän keisarillisen agentin muiden hoidettavaksi ja säilyttäen ainakin muodollisesti uskollisuutensa keisaria kohtaan siitäkin huolimatta, että tietää muiden olevan mahdollisesti vähemmän valmiita kohtaamaan keisarillisen agentin taistelussa?

    Tamur on jo kauan sitten tehnyt rauhan sen asian kanssa, että keisarillinen hovi ja hänen vaikutusvaltansa siellä ovat taaksejäänyttä elämää. Sitäpaitsi manipulointi kirvelee niin pahasti, että koston kiusausta on vaikea vastustaa. Jättäisin kuitenkin sen verran (meta)pelivaraa, että siltä varalta että Lucian valitsee kreivittären, en haluaisi sotkea toisen hahmon tarinaa omalla kostollani, mutta muussa tapauksessa Tamurin kosto on suora ja henkilöönkäypä. Sama kohtalo jota Tamurille lupailtiin, eli pysäyttämätön hidas kuolema olisi tietysti runollisinta, mutta suora ja välitön väkivalta kenties tyydyttävämpää?

    Mitä tulee toiseen tilanteeseen, kuvaisin asiaa näin:
    Katsoessaan tovereidensa lähtöä ratkaisevaan kohtaamiseen Tamur tuntee erityisen voimakkaasti sen tutun piston sydämessään. Hänen ystävänsä ja liittolaisensa ovat menossa vaaraan, vaaraan joka kuuluisi hänelle. Hänen mielensä palaa vuosien taakse, aikaan jolloin ei yksi, vaan kaksi sardaukaria kutsuttiin keisarilliseen palatsiin, jossa heidän eteensä laskettiin suunnitelma, niin suuri ja kauaskantoinen että se hämmästyttää Tamuria vieläkin. Vuosien aikana hän on nähnyt siitä vilahduksia, mutta vasta aivan viime aikoina hänestä on tuntunut että jollakin mahdottomalla tavalla joku on nähnyt sen mitä tulee tapahtumaan jo vuosia sitten. Saatuaan ohjeensa molemmat sardaukarit lähtivät tehtävilleen, samalle galaksin kolkalle mutta erillisiin huoneisiin. Entiset asetoverit, joiden kohtalona olisi kenties olla toistensa vihollisia.

    Ja jotakin hetkiä myöhemmin keskustelu Varotan huoneen päämiehen kanssa, jossa Tamur sitoi henkensä ja kunniansa Varotan huoneen palvelukseen, mutta keisarin huonetta vastaan hän ei kättään nostaisi. Sen päivän tullessa Tamur seisoisi tapahtumista sivusta, ja maksaisi sen hinnan omalla sielullaan. Katsoessaan nyt tovereidensa perään Tamur tuntee sen hinnan raskaampana kuin vielä koskaan, mutta tietää myös luissaan sen ainoan totuuden jonka on aina tiennyt. Ei ole entisiä sardaukareita.



Sign In or Register to comment.