Yhdistyksen 30-vuotista taivalta juhlitaan Keravalla perjantaina 25.10.2019 klo 19.00–22.00. Ilmoittautuminen päättyy 14.10.2019.

Kutsu koskee kaikkia yhdistyksen jäseniä sekä erikseen kutsuttuja yhdistyksen entisiä jäseniä.

Lisätietoa: https://www.kurry.fi/voorumi/discussion/2392/yhdistyksen-30-vuotisjuhla
Olemme päivittäneet yhdistyksen verkkopalvelun tietosuojaselosteen vastaamaan EU:n tietosuoja-asetuksen (GDPR) vaatimuksia.

Tietosuojaselosteessa kerromme, mitä henkilötietoja keräämme yhdistyksen verkkopalvelun käyttäjistä, miten käytämme niitä ja miten huolehdimme niiden suojaamisesta.

Seloste on luettavissa täällä

Olemme myös päivittäneet yhdistyksen verkkosivujen käyttöehdot. Verkkosivuston käyttö edellyttää, että käyttäjä sitoutuu noudattamaan näitä käyttöehtoja. Käyttöehdot muodostavat sitovan sopimuksen sinun ja yhdistyksen välillä.

Tutustu huolellisesti näihin käyttöehtoihin. Käyttämällä verkkosivustoa vahvistat lukeneesi, ymmärtäneesi ja hyväksyneesi käyttöehdot sekä antaneesi suostumuksesi käyttöehdoissa kuvattuun henkilötietojen käsittelyyn.

Käyttöehdot ovat luettavissa täällä

Crino Gate (Expanse)

edited July 5 in Roolipelit
Crino Gate on Expansen maailmaan löyhästi liittyvä scifi-kampanja, joka käyttää vastikään ilmestyneen Expanse roolipelin järjestelmää. Kampanjan alku sijoittuu ajallisesti 14 XTE + eli Expanse kirjasarjan osien Cibola Burn ja Nemesis Games välille, mutta kampanjan ympäristö on sen verran irrallaan sarjan tapahtumista, että maailman tuntemus ei ole tarpeen ja mahdolliset spoilerit jäävät vähäisiksi.

Expansen maailmaa käytetään lähinnä siihen, että hahmoilla on selkeä tausta ja historia, joka määrittelee sen keitä ollaan ja mistä ollaan tulossa. Toisin sanottuna en halua suunnitella kokonaista uutta scifi-maailmaa teknologiaa, yhteiskuntajärjestelmiä, historiaa ja politiikkaa myöten pelauttaakseni kampanjaa, joka on sivussa niistä ja keskittyy yhdelle pääosin asumattomalle planeetalle. Valmiin maailman osalta pelaajien kysyessä ei myöskään tarvitse keksiä kaikkea lennosta, vaan voin osoittaa heti lukemaan valmiiksi kirjoitettua pelimateriaalia.

Kampanjan keskiössä ovat uuden ihmissiirtokunnan ensimmäiset asukkaat ja vieraan maailman kolonisaatio. Hahmot tulevat siis olemaan ensimmäisen sukupolven siirtolaisia matkalla uuteen maailmaan ja kampanja alkaa käytännössä siitä, kun alukset ovat matkalla uuden kotimaailman kiertoradalle. Hahmoja voi ideoida hyvissä ajoin etukäteen jos haluaa, mutta kampanja ja pelijärjestelmä mahdollistavat helposti satunnaisten hahmojen tekemisen mukaan hyvinkin lyhyellä varoitusajalla.

Pelaajien toivotaan osallistuvan kampanjamaailman rakentamiseen ja tämä antaa pelaajille myös mahdollisuuden vaikuttaa siihen minkälaisia seikkailuita hahmot uudessa ympäristössä kokevat. Ensimmäisessä vaiheessa tulen erityisesti kyselemään pelaajilta apua siirtokunnan ensimmäisen aallon asukkaiden, eli pelaajahahmojen välittömien naapureiden, ideoinnissa.

Näillä näkymin ensimmäinen pelikerta voisi olla kesäleirillä.

Comments

  • edited July 6
    Ensimmäisessä vaiheessa pelaajilta toivotaan kontribuutioita siihen millaisia ryhmiä siirtokunnassa tulee asumaan. Ryhmä voi olla esimerkiksi perhe, kaveripiiri tai jotain työtehtävää hoitava työryhmä. Ryhmän kuvauksen ei tarvitse olla kovin pitkä tai yksityiskohtainen, eikä sen tarvitse välttämättä sisältää yhdenkään henkilön kuvausta. Tärkeimmät kysymykset johon ryhmän kuvauksen tulisi vastata ovat:

    Keitä nämä henkilöt ovat?
    Mistä heidät tunnistaa?
    Mitä he tekevät?
    Mitä he eivät tee?
    Miksi he ovat päättäneet aloittaa uuden elämän siirtokunnassa kaukana kaikesta entisestä?

    Pelaajan keksimällä ryhmällä voi olla jotain tekemistä hahmon kanssa, mutta se ei ole tarpeellista. Täysin irtonaisia ryhmiä voi keksiä esimerkiksi tuodakseen jotain teemoja kampanjaan. Jos haluat, että kampanjassa on politiikkaa, niin kehitä puolue. Jos haluat tapella rikollisjengiä vastaan, niin keksi jengi jota haluaisit pelissä kurmuuttaa ja niin edelleen...

    Siirtokunnan ensimmäinen aalto on noin puolensataa kiertoradalle jäävää alusmiehistön jäsentä ja parisataa maan pinnalle matkustavaa varsinaista siirtolaista. Tämä on syytä huomioida ryhmien koon kanssa, eli todennäköisemmin kyse on puolen tusinan tai korkeintaan tusinan hengen ryhmistä.
  • Kolme siirtolaisryhmää tuli heti mieleen. Lisää voin vielä kehittää.
    1. Utopiasiirtolaiset (romanttisia runoilija-filosofeja teosofisten utopiasiirtokuntien tyyliin)
    2. Hitek-maanviljelijät geenitekniikan tutkintoineen
    3. Jännityksen etsijät hakemassa ekstremekokemuksia

  • edited July 25
    Kenkkis said:
    Kolme siirtolaisryhmää tuli heti mieleen. Lisää voin vielä kehittää.
    1. Utopiasiirtolaiset (romanttisia runoilija-filosofeja teosofisten utopiasiirtokuntien tyyliin)
    2. Hitek-maanviljelijät geenitekniikan tutkintoineen
    3. Jännityksen etsijät hakemassa ekstremekokemuksia

    Kuulostaa täysin konseptiin sopivilta. Näitä voi minun puolesta kehitellä vähän pidemmällekin. Vähän historiaa yllä olevien kysymysten mukaisesti ja lisäksi olisi hyvä määritellä kunkin ryhmän vahvuudet ja heikkoudet, jotta niitä on aikanaan helpompi linkittää muuhun siirtokuntaan. Wikistä löytyy kolme GM:n kirjoittamaa ryhmää esimerkkinä.

    Sitä myöten kuin faktioita ehdotetaan, laitan niitä Wikiin ja sinne voi täydentää suoraan tekstiä. Paikkoja / taustoja, jotka ovat erityisen hyviä faktioille ovat:

    1) Mars. Marsista löytyy paljon osaamista ja halua siirtokuntien perustamiseen ja yhä useampi ei jaksa odottaa Marsin terraformausta, jos parempia paikkoja on tarjolla.

    2) Ganymede. Sodassa tuhoutuneelta asemalta on paennut paljon väkeä etsimään uutta alkua.

    3) Tycho asema. Siirtokuntaa perustava alus on rekisteröity Tycholle.

    4) Callisto. Marsin tukikohta ja satama-alue, josta merkittävä osa siirtokunnan kalustosta on peräisin.

    5) Maa. Koska sieltä löytyy mitä vain ja kaikkea.
  • edited August 4
    Crinon kartat

    Ensimmäisellä pelikerralla käytössä olleet kartat on luotu Planet Map Generatorilla, joka löytyy täältä: https://topps.diku.dk/torbenm/maps.msp

    Planeetan Seed on 5417269 ja Water Line -0.05

    Esimerkiksi hyvän koko planeetan kartan saa seuraaville asetuksilla: 
  • edited August 5
    Välinäytös ennen seuraavaa pelikertaa

    • Ensimmäisen laskeutumisen (ensimmäisen seikkailun) ja seuraavan pelikerran välillä kuluu kolme viikoa aikaa.
    • Crino on biokemiallisesti peilikuvamaailma. Kaikki siihen mennessä löydetty elämä on perustunut vasemman käden puolelle kiertyviin aminohappoihin, eikä ole suoraan "yhteensopivaa" maasta tulleen elämän kanssa. Hyvä yhdenbsivun "dummies guide" peilikuvamaailmaan löytyy täältä: https://www.dummies.com/education/science/chemistry/organic-chemistry-through-the-looking-glass/
    • Muutamia akiraalisia ravinnonlähteitä on löydetty. Jotkut eläimet ja kävyt varastoivat energiaa triglyseridirasvoina, jotka ovat akiraalisia. Lisäksi ilmakehästä on ajoittain mitattu hyvin pieniä etanolipitoisuuksia, eli planeetalla on jokin elämänmuoto, joka tuottaa akiraalista etanolia. Kumpaakaan ei ole vielä onnistuttu hyödyntämään. 
    • Kävyt ovat "sieniä". Niitä on useita lajeja ja lajista riippuen niiden juurakot / sienirihmastot hajottavat joko maaperässä olevia kuolleiden eliöiden jäännöksiä tai suoraan kiveä. Kaikki tavatut isot "käpysienet" ovat teknisesti jäkäliä, eli elävät symbioosissa paikallisten leväkasvien kanssa, jotka suojautuvat auringolta käpyjen sisään. Kävyt avautuvat öisin jäähdyttämään itseään ja vapauttamaan itiöitä. Samaan aikaan niiden sisällä olevat kasvit keräävät epäsuorasti heijastuvaa valoa.
    • Maan pinnassa olevat pienet sammalemaiset kasvit sietävät auringon suoraa valoa ja kykenevät kestämään sitä, mutta toistaiseksi ei ole nähty kasveja, jotka kasvaisivat korkeammiksi suorassa valossa.
    • Ravintoketjun huipulla vaikuttavat olevan paikalliset linnut, joiden sisäelinten, hermoston ja suun rakenteessa on "matomaisia" piirteitä. Silmiä on aina kaksi tai neljä ja niiden sijoittumisessa on havaittu seuraavanlaista logiikkaa: Yöeläimillä ja ja alhaalla "käpyjen varjossa" elävillä silmät ovat nokan tasossa tai sen yläpuolella. Päiväeläimillä ja "käpyjen latvassa" elävillä silmät ovat nokan alapuolella. 
    • Eläimet välttelevät suoraa auringonvaloa. Arviolta noin 60% eläimistöstä on aktiivisimmillaan aamuisin ja iltaisin, 30% yöaikaan ja vain 10% päivällä. Pilvipeite pidentää aktiivista aikaa.
    • Maalla suurimmat toistaiseksi havaitut eläimet ovat fyysisesti maapallon isojen lintujen kokoluokkaa, mutta hennompirakenteisia. Kiertoradalta otetuissa kuvissa on havaittu merkkejä todella isoista, valaiden kokoluokkaa, olevista eläimistä vedessä.

    Ryhmittymät

    Tällä hetkellä kampanjaan luodut pelaajahahmot ja ryhmittymät kattavat 70 henkeä ensimmäisen laskeutumisen 213 eloonjääneestä. Muutama uusi ryhmittymä mahtuu mukaan vielä hyvin, olemassa olevia ryhmittymiä voi kehittää eteenpäin ja kirjoittaa niihin NPC:itä. Laitoin yksityisviestillä muutamia NPC tarpeita tuleviin seikkailuihin liittyen.

    Siirtokunnassa on pääkylän lisäksi tällä hetkellä kaksi muuta paremmin kartoitettua ja tutkittua paikkaa: Lännenpuolella oleva ylätasanko, johon Whiten perhe laskeutui ja saaristossa oleva ranta, johon Allarcadian perhe laskeutui. Mainitkaa erikseen jos kirjoittamanne uusi ryhmittymä tai jo valmis ryhmittymä muuttaa pääkylästä ensimmäisen kolmen viikon kuluessa jompaan kumpaan näistä.

    Nimet

    Siirtokunnan ensimmäiselle kylälle ja avaruussatamalle, joka muodostui laskeutujien ensimmäisen pudotuksen yhteydessä pitää keksiä nimi. Avaan keskustelun siirtokunnan ensimmäisen asutuksen nimestä. Muista paikoista Whiten perheen ranchin aluetta kutsutaan nimellä "Säänpuoli" / "Weatherside", koska ensimmäisen kolmen viikon aikana tuulet ja sateet tulevat mereltä osuen ensin sinne puolelle niemeä. Allarcadian perheen rantahuvila sijaitseen "Crinosaarilla" / "Crino islands", koska ne olivat ensimmäisiä saaria joihin on ryhdytty tutustumaan paremmin. Avaan keskustelun nimestä.

    Pelaajahahmojen ranchin kartoittaminen

    Jos joku haluaa piirtää kartan hahmojen omasta ranchista, niin laskeutujien läpimitta on yhdeksän metriä (laitteet ja kaapit vievät seiniltä sen verran tilaa, että vapaata lattiaa on 7 metrin halkaisija, yhteensä 38 neliötä), korkeus viisi metriä ja ne ovat ylhäältä katsottuna ympyröitä. Kontit ovat sylinterin muotoisia 3 metriä halkaisijaltaan ja 12 metriä pituudeltaan. Paineteltat ovat ylhäältä katsottuna ympyränmallisia. Ympyrän halkaisija on yhdeksän metriä ja vapaata lattiapintaa on noin 60 neliötä. Laskeutujia teillä oli kaksi (asumus ja voimala), kontteja kaksi (sairaala ja paja) ja painetelttoja kaksi.

    Eliöt

    Pelaajilla on mahdollisuus halutessaan myös kirjoittaa Crinolle eliöitä, joita on opittu tunnistamaan ensimmäisen kolmen viikon aikana. Esimerkiksi:
    • "Käpysienilaji", josta on saatu parasta sahatavaraa rakennuksiin.
    • "Käpysienilaji", joka kasvaa maan pinnalla todella isoksi ja kuollessaan jättää jälkeensä suuria, onttoja rakenteita. 
    • Paikallinen, kaikkein yleisin helposti erottuva tai tunnistettava lintulaji.
    • Paikallinen lintulaji josta on löydetty erityisen paljon triglyseridirasvoja ja jota tutkitaan mahdollisena ravinnonlähteenä.
  • Kampanjan sivuille on nyt saatettu runsaasti uutta kuvamateriaalia Crinon maisemista ja lajeista.





  • Sienipuu taimivaiheessa


    Takasiipilintu


    Kuorikala
  • edited October 13
    Viimeksi pelatun seikkailun jälkeen tulevina viikkoina tapahtunutta:
    • Osasto 13 ja Rakennustyöläisten Liiton kilpailu jatkuu, mutta johtajien tarkemmassa kontrollissa ja tappeluilta vältytään.

    • Marisol hylkää Pepitan. Utopistit keräävät hänet takaisin huomaansa ja muuttavat Crinosaarille, koska haluavat välttää Kylän moraalittomat houkutukset.

    • Dawa Sin vaikuttaa siirtyneen eteenpäin ja keskittyy pitämään parturin liikettä, sekä pystyttämään kasteenkeräimiä Viinamäelle baarin tarpeita varten.

    • Xantenin perheen tuhoutuneen laskeutujan ympärillä palaneiden käpypuiden hiilestä alkaa itämään maaperäisiä kasveja, joiden siemeniä oli ehtinyt kulkeutua maastoon laskeutujista ihmisten mukana. Tämä osoittaa sen, että maan kasvit voivat näissä olosuhteissa itää poltetusta maasta ja kaskiviljely on mahdollista.

    • Kamaria Ariadne kertoo, että hänen vaimonsa Nour Laqab on raskaana ja odottaa siis todennäköisesti ensimmäistä syntyperäistä crinolaista.

    • Snail Oil Co. tuotanto keskittyy puhtaasti kiinteään etanavoihin ja kalkkiin, joille molemmille on runsasta menekkiä. Etanapopulaatio on toistaiseksi pysynyt samoilla alueilla ja riittävän suurena.

    • Beratna Lumber Co. on saanut ensimmäisen talonsa, baarin, rakennettua. Tilauskirjoissa on useita taloja: Parturinliike Dawa Sinille, asuintalo Ariadne-kollektiiville, kirkko IHO:lle ja kasvihuone-testilaboratorio Palkokasviosuuskunnalle.

    • Baarissa myydään edelleen Whiten perheen tuottamaa ”Käpykiljua”, mutta suositummiksi juomiksi ovat muodostuneet ”Korkattu Käpy”, jota tehdään baarissa sekoittamalla whitenkävyistä kerättyä mahlaa ja ”Käpykiljua” keskenään, jolloin tuloksena on noin 4-5% alkoholia sisältävää vaaleansinertävää juomaa, mikä on myöskin huomattavasti paremman makuista kuin raaka 7-10% "Käpykilju". Toinen suosittu tuote on ”Viinamäen Henkäys”, jota tuotetaan tislaamalla Dawa Sinin kasteenkeräimistä saatavaa Viinamäen uloshengitys ilmaa. Tämä on osoittautunut helposti 50% tilavuusprosenttiin tislattavaksi ja siinä on erittäin omaperäinen, mukava maku.

    • Niemen keskeltä, Viinamäen toiselta puolen, löytyy koeporausten perusteella magnetiittia (Fe3O4 rautamalmia). Säänpuolen rannikolta, samoin kuin Crinosaarten rannikolta, löytyy hematiittia hiekan seasta. 

    • Crinosaarilla hematiittipitoista hiekkaa löytyy siinä määrin, että levänviljelyä voidaan edelleen jatkaa kun tuotantotapoja hiukan muutetaan. Utopistien kanssa Allarcadian perhe perustaa Algaestics Osuuskunnan ja leväntuontanto organisoidaan uudestaan. Osa viljelystä vaihdetaan toiseen levälajiin, josta valmistetaan pehmeitä biomuoveja siirtokunnan käyttöön. 


Sign In or Register to comment.

Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. If you want to get involved, click one of these buttons!

In this Discussion