Pääsiäisleiri on peruttu. Lisätietoja hallitus tiedottaa-alueelta
Olemme päivittäneet yhdistyksen verkkopalvelun tietosuojaselosteen vastaamaan EU:n tietosuoja-asetuksen (GDPR) vaatimuksia.

Tietosuojaselosteessa kerromme, mitä henkilötietoja keräämme yhdistyksen verkkopalvelun käyttäjistä, miten käytämme niitä ja miten huolehdimme niiden suojaamisesta.

Seloste on luettavissa täällä

Olemme myös päivittäneet yhdistyksen verkkosivujen käyttöehdot. Verkkosivuston käyttö edellyttää, että käyttäjä sitoutuu noudattamaan näitä käyttöehtoja. Käyttöehdot muodostavat sitovan sopimuksen sinun ja yhdistyksen välillä.

Tutustu huolellisesti näihin käyttöehtoihin. Käyttämällä verkkosivustoa vahvistat lukeneesi, ymmärtäneesi ja hyväksyneesi käyttöehdot sekä antaneesi suostumuksesi käyttöehdoissa kuvattuun henkilötietojen käsittelyyn.

Käyttöehdot ovat luettavissa täällä

Crino Gate (Expanse)

edited April 3 in Roolipelit
Crino Gate on Expansen maailmaan löyhästi liittyvä scifi-kampanja, joka käyttää vastikään ilmestyneen Expanse roolipelin järjestelmää. Kampanjan alku sijoittuu ajallisesti 14 XTE + eli Expanse kirjasarjan osien Cibola Burn ja Nemesis Games välille, mutta kampanjan ympäristö on sen verran irrallaan sarjan tapahtumista, että maailman tuntemus ei ole tarpeen ja mahdolliset spoilerit jäävät vähäisiksi.

Expansen maailmaa käytetään lähinnä siihen, että hahmoilla on selkeä tausta ja historia, joka määrittelee sen keitä ollaan ja mistä ollaan tulossa. Toisin sanottuna en halua suunnitella kokonaista uutta scifi-maailmaa teknologiaa, yhteiskuntajärjestelmiä, historiaa ja politiikkaa myöten pelauttaakseni kampanjaa, joka on sivussa niistä ja keskittyy yhdelle pääosin asumattomalle planeetalle. Valmiin maailman osalta pelaajien kysyessä ei myöskään tarvitse keksiä kaikkea lennosta, vaan voin osoittaa heti lukemaan valmiiksi kirjoitettua pelimateriaalia.

Kampanjan keskiössä ovat uuden ihmissiirtokunnan ensimmäiset asukkaat ja vieraan maailman kolonisaatio. Hahmot tulevat siis olemaan ensimmäisen sukupolven siirtolaisia matkalla uuteen maailmaan ja kampanja alkaa käytännössä siitä, kun alukset ovat matkalla uuden kotimaailman kiertoradalle. Hahmoja voi ideoida hyvissä ajoin etukäteen jos haluaa, mutta kampanja ja pelijärjestelmä mahdollistavat helposti satunnaisten hahmojen tekemisen mukaan hyvinkin lyhyellä varoitusajalla.

Pelaajien toivotaan osallistuvan kampanjamaailman rakentamiseen ja tämä antaa pelaajille myös mahdollisuuden vaikuttaa siihen minkälaisia seikkailuita hahmot uudessa ympäristössä kokevat. Ensimmäisessä vaiheessa tulen erityisesti kyselemään pelaajilta apua siirtokunnan ensimmäisen aallon asukkaiden, eli pelaajahahmojen välittömien naapureiden, ideoinnissa.

Näillä näkymin ensimmäinen pelikerta voisi olla kesäleirillä.
Tagged:
«1

Comments

  • edited July 2019
    Ensimmäisessä vaiheessa pelaajilta toivotaan kontribuutioita siihen millaisia ryhmiä siirtokunnassa tulee asumaan. Ryhmä voi olla esimerkiksi perhe, kaveripiiri tai jotain työtehtävää hoitava työryhmä. Ryhmän kuvauksen ei tarvitse olla kovin pitkä tai yksityiskohtainen, eikä sen tarvitse välttämättä sisältää yhdenkään henkilön kuvausta. Tärkeimmät kysymykset johon ryhmän kuvauksen tulisi vastata ovat:

    Keitä nämä henkilöt ovat?
    Mistä heidät tunnistaa?
    Mitä he tekevät?
    Mitä he eivät tee?
    Miksi he ovat päättäneet aloittaa uuden elämän siirtokunnassa kaukana kaikesta entisestä?

    Pelaajan keksimällä ryhmällä voi olla jotain tekemistä hahmon kanssa, mutta se ei ole tarpeellista. Täysin irtonaisia ryhmiä voi keksiä esimerkiksi tuodakseen jotain teemoja kampanjaan. Jos haluat, että kampanjassa on politiikkaa, niin kehitä puolue. Jos haluat tapella rikollisjengiä vastaan, niin keksi jengi jota haluaisit pelissä kurmuuttaa ja niin edelleen...

    Siirtokunnan ensimmäinen aalto on noin puolensataa kiertoradalle jäävää alusmiehistön jäsentä ja parisataa maan pinnalle matkustavaa varsinaista siirtolaista. Tämä on syytä huomioida ryhmien koon kanssa, eli todennäköisemmin kyse on puolen tusinan tai korkeintaan tusinan hengen ryhmistä.
  • Kolme siirtolaisryhmää tuli heti mieleen. Lisää voin vielä kehittää.
    1. Utopiasiirtolaiset (romanttisia runoilija-filosofeja teosofisten utopiasiirtokuntien tyyliin)
    2. Hitek-maanviljelijät geenitekniikan tutkintoineen
    3. Jännityksen etsijät hakemassa ekstremekokemuksia

  • edited July 2019
    Kenkkis said:
    Kolme siirtolaisryhmää tuli heti mieleen. Lisää voin vielä kehittää.
    1. Utopiasiirtolaiset (romanttisia runoilija-filosofeja teosofisten utopiasiirtokuntien tyyliin)
    2. Hitek-maanviljelijät geenitekniikan tutkintoineen
    3. Jännityksen etsijät hakemassa ekstremekokemuksia

    Kuulostaa täysin konseptiin sopivilta. Näitä voi minun puolesta kehitellä vähän pidemmällekin. Vähän historiaa yllä olevien kysymysten mukaisesti ja lisäksi olisi hyvä määritellä kunkin ryhmän vahvuudet ja heikkoudet, jotta niitä on aikanaan helpompi linkittää muuhun siirtokuntaan. Wikistä löytyy kolme GM:n kirjoittamaa ryhmää esimerkkinä.

    Sitä myöten kuin faktioita ehdotetaan, laitan niitä Wikiin ja sinne voi täydentää suoraan tekstiä. Paikkoja / taustoja, jotka ovat erityisen hyviä faktioille ovat:

    1) Mars. Marsista löytyy paljon osaamista ja halua siirtokuntien perustamiseen ja yhä useampi ei jaksa odottaa Marsin terraformausta, jos parempia paikkoja on tarjolla.

    2) Ganymede. Sodassa tuhoutuneelta asemalta on paennut paljon väkeä etsimään uutta alkua.

    3) Tycho asema. Siirtokuntaa perustava alus on rekisteröity Tycholle.

    4) Callisto. Marsin tukikohta ja satama-alue, josta merkittävä osa siirtokunnan kalustosta on peräisin.

    5) Maa. Koska sieltä löytyy mitä vain ja kaikkea.
  • edited August 2019
    Crinon kartat

    Ensimmäisellä pelikerralla käytössä olleet kartat on luotu Planet Map Generatorilla, joka löytyy täältä: https://topps.diku.dk/torbenm/maps.msp

    Planeetan Seed on 5417269 ja Water Line -0.05

    Esimerkiksi hyvän koko planeetan kartan saa seuraaville asetuksilla: 
  • edited August 2019
    Välinäytös ennen seuraavaa pelikertaa

    • Ensimmäisen laskeutumisen (ensimmäisen seikkailun) ja seuraavan pelikerran välillä kuluu kolme viikoa aikaa.
    • Crino on biokemiallisesti peilikuvamaailma. Kaikki siihen mennessä löydetty elämä on perustunut vasemman käden puolelle kiertyviin aminohappoihin, eikä ole suoraan "yhteensopivaa" maasta tulleen elämän kanssa. Hyvä yhdenbsivun "dummies guide" peilikuvamaailmaan löytyy täältä: https://www.dummies.com/education/science/chemistry/organic-chemistry-through-the-looking-glass/
    • Muutamia akiraalisia ravinnonlähteitä on löydetty. Jotkut eläimet ja kävyt varastoivat energiaa triglyseridirasvoina, jotka ovat akiraalisia. Lisäksi ilmakehästä on ajoittain mitattu hyvin pieniä etanolipitoisuuksia, eli planeetalla on jokin elämänmuoto, joka tuottaa akiraalista etanolia. Kumpaakaan ei ole vielä onnistuttu hyödyntämään. 
    • Kävyt ovat "sieniä". Niitä on useita lajeja ja lajista riippuen niiden juurakot / sienirihmastot hajottavat joko maaperässä olevia kuolleiden eliöiden jäännöksiä tai suoraan kiveä. Kaikki tavatut isot "käpysienet" ovat teknisesti jäkäliä, eli elävät symbioosissa paikallisten leväkasvien kanssa, jotka suojautuvat auringolta käpyjen sisään. Kävyt avautuvat öisin jäähdyttämään itseään ja vapauttamaan itiöitä. Samaan aikaan niiden sisällä olevat kasvit keräävät epäsuorasti heijastuvaa valoa.
    • Maan pinnassa olevat pienet sammalemaiset kasvit sietävät auringon suoraa valoa ja kykenevät kestämään sitä, mutta toistaiseksi ei ole nähty kasveja, jotka kasvaisivat korkeammiksi suorassa valossa.
    • Ravintoketjun huipulla vaikuttavat olevan paikalliset linnut, joiden sisäelinten, hermoston ja suun rakenteessa on "matomaisia" piirteitä. Silmiä on aina kaksi tai neljä ja niiden sijoittumisessa on havaittu seuraavanlaista logiikkaa: Yöeläimillä ja ja alhaalla "käpyjen varjossa" elävillä silmät ovat nokan tasossa tai sen yläpuolella. Päiväeläimillä ja "käpyjen latvassa" elävillä silmät ovat nokan alapuolella. 
    • Eläimet välttelevät suoraa auringonvaloa. Arviolta noin 60% eläimistöstä on aktiivisimmillaan aamuisin ja iltaisin, 30% yöaikaan ja vain 10% päivällä. Pilvipeite pidentää aktiivista aikaa.
    • Maalla suurimmat toistaiseksi havaitut eläimet ovat fyysisesti maapallon isojen lintujen kokoluokkaa, mutta hennompirakenteisia. Kiertoradalta otetuissa kuvissa on havaittu merkkejä todella isoista, valaiden kokoluokkaa, olevista eläimistä vedessä.

    Ryhmittymät

    Tällä hetkellä kampanjaan luodut pelaajahahmot ja ryhmittymät kattavat 70 henkeä ensimmäisen laskeutumisen 213 eloonjääneestä. Muutama uusi ryhmittymä mahtuu mukaan vielä hyvin, olemassa olevia ryhmittymiä voi kehittää eteenpäin ja kirjoittaa niihin NPC:itä. Laitoin yksityisviestillä muutamia NPC tarpeita tuleviin seikkailuihin liittyen.

    Siirtokunnassa on pääkylän lisäksi tällä hetkellä kaksi muuta paremmin kartoitettua ja tutkittua paikkaa: Lännenpuolella oleva ylätasanko, johon Whiten perhe laskeutui ja saaristossa oleva ranta, johon Allarcadian perhe laskeutui. Mainitkaa erikseen jos kirjoittamanne uusi ryhmittymä tai jo valmis ryhmittymä muuttaa pääkylästä ensimmäisen kolmen viikon kuluessa jompaan kumpaan näistä.

    Nimet

    Siirtokunnan ensimmäiselle kylälle ja avaruussatamalle, joka muodostui laskeutujien ensimmäisen pudotuksen yhteydessä pitää keksiä nimi. Avaan keskustelun siirtokunnan ensimmäisen asutuksen nimestä. Muista paikoista Whiten perheen ranchin aluetta kutsutaan nimellä "Säänpuoli" / "Weatherside", koska ensimmäisen kolmen viikon aikana tuulet ja sateet tulevat mereltä osuen ensin sinne puolelle niemeä. Allarcadian perheen rantahuvila sijaitseen "Crinosaarilla" / "Crino islands", koska ne olivat ensimmäisiä saaria joihin on ryhdytty tutustumaan paremmin. Avaan keskustelun nimestä.

    Pelaajahahmojen ranchin kartoittaminen

    Jos joku haluaa piirtää kartan hahmojen omasta ranchista, niin laskeutujien läpimitta on yhdeksän metriä (laitteet ja kaapit vievät seiniltä sen verran tilaa, että vapaata lattiaa on 7 metrin halkaisija, yhteensä 38 neliötä), korkeus viisi metriä ja ne ovat ylhäältä katsottuna ympyröitä. Kontit ovat sylinterin muotoisia 3 metriä halkaisijaltaan ja 12 metriä pituudeltaan. Paineteltat ovat ylhäältä katsottuna ympyränmallisia. Ympyrän halkaisija on yhdeksän metriä ja vapaata lattiapintaa on noin 60 neliötä. Laskeutujia teillä oli kaksi (asumus ja voimala), kontteja kaksi (sairaala ja paja) ja painetelttoja kaksi.

    Eliöt

    Pelaajilla on mahdollisuus halutessaan myös kirjoittaa Crinolle eliöitä, joita on opittu tunnistamaan ensimmäisen kolmen viikon aikana. Esimerkiksi:
    • "Käpysienilaji", josta on saatu parasta sahatavaraa rakennuksiin.
    • "Käpysienilaji", joka kasvaa maan pinnalla todella isoksi ja kuollessaan jättää jälkeensä suuria, onttoja rakenteita. 
    • Paikallinen, kaikkein yleisin helposti erottuva tai tunnistettava lintulaji.
    • Paikallinen lintulaji josta on löydetty erityisen paljon triglyseridirasvoja ja jota tutkitaan mahdollisena ravinnonlähteenä.
  • Kampanjan sivuille on nyt saatettu runsaasti uutta kuvamateriaalia Crinon maisemista ja lajeista.





  • Sienipuu taimivaiheessa


    Takasiipilintu


    Kuorikala
  • edited October 2019
    Viimeksi pelatun seikkailun jälkeen tulevina viikkoina tapahtunutta:
    • Osasto 13 ja Rakennustyöläisten Liiton kilpailu jatkuu, mutta johtajien tarkemmassa kontrollissa ja tappeluilta vältytään.

    • Marisol hylkää Pepitan. Utopistit keräävät hänet takaisin huomaansa ja muuttavat Crinosaarille, koska haluavat välttää Kylän moraalittomat houkutukset.

    • Dawa Sin vaikuttaa siirtyneen eteenpäin ja keskittyy pitämään parturin liikettä, sekä pystyttämään kasteenkeräimiä Viinamäelle baarin tarpeita varten.

    • Xantenin perheen tuhoutuneen laskeutujan ympärillä palaneiden käpypuiden hiilestä alkaa itämään maaperäisiä kasveja, joiden siemeniä oli ehtinyt kulkeutua maastoon laskeutujista ihmisten mukana. Tämä osoittaa sen, että maan kasvit voivat näissä olosuhteissa itää poltetusta maasta ja kaskiviljely on mahdollista.

    • Kamaria Ariadne kertoo, että hänen vaimonsa Nour Laqab on raskaana ja odottaa siis todennäköisesti ensimmäistä syntyperäistä crinolaista.

    • Snail Oil Co. tuotanto keskittyy kiinteään etanavoihin ja kalkkiin, joille molemmille on runsasta menekkiä. Etanavoin erotteluprosessin sivutuotteena syntyy myös massaa, josta voidaan keittää eräänlaista liimaa. Etanoiden käsittelyprosessi koostuu neljästä vaiheesta: murskaaminen, kuorten erottelu, voin puristaminen lämmitetystä massasta ja liiman keittäminen jätemassasta. Etanapopulaatio on toistaiseksi pysynyt samoilla alueilla ja riittävän suurena.

    • Beratna Lumber Co. on saanut ensimmäisen talonsa, baarin, rakennettua. Tilauskirjoissa on useita taloja: Parturinliike Dawa Sinille, asuintalo Ariadne-kollektiiville, kirkko IHO:lle ja kasvihuone-testilaboratorio Palkokasviosuuskunnalle.

    • Baarissa myydään edelleen Whiten perheen tuottamaa ”Käpykiljua”, mutta suositummiksi juomiksi ovat muodostuneet ”Korkattu Käpy”, jota tehdään baarissa sekoittamalla whitenkävyistä kerättyä mahlaa ja ”Käpykiljua” keskenään, jolloin tuloksena on noin 4-5% alkoholia sisältävää vaaleansinertävää juomaa, mikä on myöskin huomattavasti paremman makuista kuin raaka 7-10% "Käpykilju". Toinen suosittu tuote on ”Viinamäen Henkäys”, jota tuotetaan tislaamalla Dawa Sinin kasteenkeräimistä saatavaa Viinamäen uloshengitys ilmaa. Tämä on osoittautunut helposti 50% tilavuusprosenttiin tislattavaksi ja siinä on erittäin omaperäinen, mukava maku.

    • Niemen keskeltä, Viinamäen toiselta puolen, löytyy koeporausten perusteella magnetiittia (Fe3O4 rautamalmia). Säänpuolen rannikolta, samoin kuin Crinosaarten rannikolta, löytyy hematiittia hiekan seasta. 

    • Crinosaarilla hematiittipitoista hiekkaa löytyy siinä määrin, että levänviljelyä voidaan edelleen jatkaa kun tuotantotapoja hiukan muutetaan. Utopistien kanssa Allarcadian perhe perustaa Algaestics Osuuskunnan ja leväntuontanto organisoidaan uudestaan. Osa viljelystä vaihdetaan toiseen levälajiin, josta valmistetaan pehmeitä biomuoveja siirtokunnan käyttöön. 


  • Palaan tähän vielä muokattuani. 
  • Viimeksi leirillä pelatun seikkailun ja seuraavan seikkailun välissä kuluu kaksi kuukautta, eli seuraava pelikerta alkaa siirtokunnan 151. päivästä. Väliaikana tapahtuu muun muassa seuraavia: 

    • Myrskyn aikana katoaa kolme henkilöä: Oszkár Kárpáti kylästä ja Adriano, sekä Giovanno Allarcadia Crinosaarilta. Oszkár Kárpátin ruumis löytyy kuukauden päästä katoamisesta huuhtoutuneena järven rannalle. Vammoista päätellen hän on pudonnut aamuyöstä Kylän reunalla olevalta jyrkänteeltä alas. Adriano ja Giovanno Allarcadia olivat merellä myrskyn alkaessa. Heidän veneensä löytyy myöhemmin satelliittien avulla tyhjänä ja heidän epäillään hukkuneen.

    •  Palkokasviosuuskunnan suunnitelma suurten alueiden tulvittamisesta onnistui ja suunnitelmat isomman alueen maankaltaistamiselle jatkuvat. Kaskiviljely-yritelmät yksinkertaisilla menetelmillä Kylän lähistöllä epäonnistuvat poikkeuksetta seuraavien kuukausien aikana toistuvien sateiden vuoksi, joka huuhtoo hedelmällisen pintamaan pois. Pienemmät, kivillä rajatut ”hiili-istutukset” sen sijaan toimivat ja kylään alkaa syntyä omia kotipuutarhoja. 

    • Säänpuolella rakennetaan rikkoutuneita suojia uudelleen, joten tilausta rakennusmateriaalille on ja Beratna Lumber saa ostettua ”Käpykiljua” varsin hyvissä määrin. Säänpuolen rannikolla Whiten perhe onnistuu kaskeamaan kohtalaisen laajoja alueita ja saa ruohon kasvaamaan niillä. Zhaon perhe myy laskeutujansa Kylässä huutokaupalla ja muuttaa Säänpuolen rannikolle Whiten karjatilalle töihin.

    • Crinosaarilla suurin osa leväaltaista on huuhtoutunut mereen. Allaracadian perheen vanhempien menehdyttyä katoaa myös melkoinen määrä tietotaitoa ja Utopistit yrittävät parhaansa mukaan uudelleen käynnistää levätuotantoa.

    • Papupisteiden” käynnistämisvaiheessa joudutaan tekemään useita ”diilejä”. Damien Castlelle korvataan varaosia takautuvasti, jossa yhteydessä myös Palkokasviosuuskunnalle ja Ariadne-kollektiiville päätetään korvata takautuvasti siirtokunnan yhteiseen käyttöön mennyttä materiaalia. Tämän jälkeen päästään sopimukseen takautuvien korvausten päättymisestä, mutta järjestelmän ongelmat eivät siihen lopu. Inflaatioon, yhteisten palveluiden tuotteiden jakeluhintaan ja ”verotukseen” liittyvät ongelmat jatkuvat ja ”pavun” arvo on välillä hyvinkin epävarma.

    • Beratna Lumber saa rakennettua parturinliikkeen Dawa Sinille, asuintalon Ariadne-kollektiiville, kirkon IHO:lle, kasvihuone-testilaboratorio Palkokasviosuuskunnalle ja Snail Oil Co. pääkonttorin. Baaritoiminnan pyörittämisen ohella aikaa alkoholihankinnoille jää entistä vähemmän, joten viinan toimitusketju on pitkälti Whiten perheen ja Dawa Sinin varassa. Dawa Sin tislaa Viinamäen Henkäystä ja pyörittää sivubisneksiään (muun muassa parturintuoli) Beratnan baarin ohessa työkaverinaan Mackie Tom -niminen nuori beltterinainen.

    • Snail Oil Co. palkkaa lisätyövoimaa kotiloiden keräämiseen ja tuotteiden pakkaamiseen. Myllyjen pitäminen pyörimässä vaatii myös jonkun verran kuluvien osien vaihtamista, jossa tosin kyse on onneksi mekaanisesti yksinkertaisista osista, joita voidaan kierrättää valimolla.

    • Nour Ariadnen raskaus etenee hyvin. ”Ensimmäisen crinolaisen” odotus yhdistää koko siirtokuntaa. Godiva Honda joutuu välillä tiukkaan sävyyn kieltäytymään terveystietojen luovuttamisesta ulkopuolisille.

    • Y Que ryhtyy tutkimaan niemestä itään olevia vuoria ja julistaa tavoitteekseen Crinon korkeimman vuoren valloittamisen. Tutkimusretkien päivitysten seuraaminen CrinoNetissä on yleinen harrastus.

    • Palkokasviosuuskunnan maankaltaistamisprojektin jatkosuunnitelmat julkaistaan. Suunnitelmissa on noin kahden neliökilometrin kokoinen julkinen puutarha, johon on tarkoitus kasvattaa metsää ja erilaisia hedelmäpuita. 

    • Ariadne-kollektiivi julkaisee tutkimustuloksensa, jonka mukaan Crinon biosfäärissä on huomattavasti tavanomaista suurempia määriä hapen raskaampia (17O ja 18O) isotooppeja veteen sitoutuneen. ”Happiraskas vesi” on ensimmäinen Crinolta löydetty materiaali, jota voidaan varmasti myydä Crinolta muualle. Tämä on hyvä uutinen, sillä siirtokunta tulee todennäköisesti tarvitsemaan tai haluamaan materiaaleja muualta. 

  • edited November 2019
    Ja tiedoksi kaikille pelaajille, että tarkoitukseni on jakaa hahmokohtaista tietoa ja selvitellä privana muutamia tarkentavia kysymyksiä hahmojen suunnitelmista hyvissä ajoin ennen seuraavaa peliä. Tätä varten laitoin tänään kaikille (joko toisen pelaajan kanssa yhdessä tai ihan yksin ja erikseen) viestiä muutamista jutuista. Vastailkaa kun ehditte ja lisäkysymyksiä saa esittää. En tiedä pelataanko pikkujoululeirillä, mutta jos kyllä, niin olisi hyvä saada tarkennukset muutamiin juttuihin hyvissä ajoin.
  • edited December 2019
    S1E05 päättyi siirtokunnan 156. päivän paikkeilla ja seuraavalla pelikerralla varsinainen seikkailu alkaa suunnilleen siirtokunnan 240. päivästä. Välissä kuluneen vajaan noin kolmen kuukauden aikana tapahtunutta voidaan käsitellä täällä foorumilla, priva-viesteinä ja loput sitten pelikerran alussa.

    Niille, jotka tutustuivat tässä vaiheessa tarkemmin Ariadne-kollektiivin ideologiaan ja historiaan, niin alla hiukan pureksittavaa:
    • Ariadne-kollektiivi lukeutuu OPA:n radikaalimpiin elementteihin. He ovat ideologisesti militantteja postgender transhumanisteja. Kamaria Ariadnen hahmotteleman ideologian mukaisesti koska nykyisin käytössä oleva lisääntymislääketieteellinen teknologia mahdollistaa hedelmöittämisen suoralla kromosomiyhdistelyllä voi ihmiskunta siirtyä postgenderismin aikaan valikoimalla lisääntyessään XX-kromosomipareja, jolloin tarpeettomaksi ja vaaralliseksi käynyt Y-kromosomi saadaan poistettua ihmiskunnan geenistöstä.
    • Poliittisesti Ariadne kollektiivi kannattaa perheyksiköiden pitkälle vietyä suvereniteettia, jossa perheyksiköt muodostavat laajemman anarko-kolektivistisen poliittisen järjestelmän perustan.
    • Kamaria Ariadnen radikaallilla ideologialla ei ole laajaa kannatusta edes Ariadne-kollektiivin omassa kulttuuripiirissä beltillä. Käytännön poliittista toimintaa ei ole ja koko historiansa ajan kollektiivi on näyttänyt keskittyvän pääasiassa pysymään omissa oloissaan. 
    • Ariadne-kollektiivin epäillään osallistuneen OPA:n muiden militanttien sirpaleryhmien kanssa useiden avaruusalusten kaappaamisiin. Nämä iskut ovat olleet kohteidensa ja mittakaavansa osalta sellaisia, että kyse on ollut todennäköisesti OPA:n poliittisen hallinnon pidemmän ajan suunnitelmiin liittyvästä sotilaallisesta toiminnasta, jonka kärkeen on laitettu kaikkein radikaalimpia tahoja, jotta Fred Johnsson pystyy tarvittaessa sanoutumaan niistä julkisuudessa irti ja syyttämään muita.
    • Heitä epäillään tämän lisäksi kolmesta itsenäisestä iskusta, jotka ovat kohdistuneet kahdessa tapauksessa Yacht-Poolin vakuutusyhtiöön ja yhdessä tapauksessa (väitetysti) UN asevoimiin. Näissä iskuissa on kuollut yhteensä viisi henkilöä, joista kaksi oli Yacht-Poolin vakuutusetsiviä, kaksi (väitetysti) UN asevoimien siviiliasussa liikkuneita Marine Reconin henkilöstöä ja yksi ilmeisesti Yacht-Poolin vakuutusetsivän naisystävä. UN asevoimiin väitetysti kohdistetun iskun osalta UN asevoimien virallisten lähteiden mukaan kyse oli yksityisessä siviilikuljetusaluksessa sattuneesta onnettomuudesta, jossa kuoli kaksi siviiliä. Marsin hallinnon mukaan kyse oli kahdesta Marsin hallinnassa olevalla vyöhykkeellä laittomasti operoivasta UN vakoojasta, jotka kuolivat onnettomuudessa. Kaikki nämä Ariadne-kollektiivin itsenäiset iskut ovat tapahtuneet heidän omalla kotiasteroidillaan tai sen välittömässä läheisyydessä.  
    Maximillian Giganten "epävirallisen onnettomuustutkinnan" (lue: Dawa Sinin) porautuessa syvemmälle aluksen dataan selviää seuraavia asioita:
    • Törmäystutkaan vaikuttaneen AI-viruksen aktivointisignaali tuli yhdestä Crinoa kiertäneestä satelliitista.
    • Törmäystutka, hätälähetin, aluksen paineistuksen ohjausprotokollat ja muut ns. "Emergency Protocol -järjestelmät" olivat omassa lohkossaan aluksen verkkoa, johon AI-virus pääsi. AI-viruksella ei näytä olleen pääsyä muihin verkon lohkoihin.
    • AI-viruksen tehtävä näyttää olleen "mahdollistaa" seuraava luonnolliselta näyttävä onnettomuus, eli asteroidiin törmäys törmäystutkaan vaikuttamalla. AI-viruksella ei kuitenkaan ollut käytössä riittävää analyysidataa arvioida törmäyksen vaikutusta ennalta. Eli se, että törmäys oli koko alukselle tuhoisa oli osittain sattumaa, AI-virus olisi päästänyt läpi paljon pienemmänkin kappaleen, joka ei olisi välttämättä aiheuttanut kuin aluksen vaurioitumisen.
    • AI-viruksella oli riittävä pääsy järjestelmiin, joilla se olisi voinut helposti rampauttaa aluksen ja tappaa koko aluksen miehistön esimerkiksi kytkemällä lämmön pois ja dumppaamalla kerralla sekä sisäilman, että fuusiovoimalan coren ulos, jolloin aluksen miehistö olisi jäänyt nopeasti kylmenevään tyhjiöön pelkkien akkusähköjen varaan.  

  • edited December 2019

    Seuraavan kolmen kuukauden aikana tapahtunutta:

    • Niukkuuden aika on ohi. Maximillian Giganten purkamisen seurauksena siirtokunnan teollinen kapasiteetti moninkertaistui. Tukirankojen ansiosta sekä raakamateriaalien kerääminen, että rakennustyöt nopeutuvat huomattavasti. Aluksen entisen päätietokoneen laskentakapasiteetin ansiosta planeetan tutkimus- ja analyysityö nopeutuu. Varastoista saadaan lääkkeitä useiksi kuukausiksi. Sadat uudet akut ja mikrosirut mahdollistavat uusien ajoneuvojen ja luotaimien rakentamisen. Mikäli onnettomuudessa ei olisi menehtynyt ja loukkaantunut niin monia, siitä puhuttaisiin avoimesti huikeana onnenpotkuna siirtokunnalle. 

    • Maximillian Giganten rikkaus ei jakaudu tasan. Suurin osa saaliista päätyy Beratnan, Snail Oil Co., Kaivoksen, Osasto 13:n ja Ariadne Plant & Waterin käyttöön. Maximillian Giganten miehistö asettuu pääosin Crinosaarille, mutta heidän joukostaan on saatavissa työvoimaa myös muualle. Osasto 13 merkitys julkisen infrastruktuurin, kuten sähkön- ja vedenjalkeluverkon ylläpidossa ja rakentamisessa kasvaa.

    • Maximillian Giganten miehistöstä saatavan lisätyövoiman ja ammattitaidon avulla Algaestics cooperative saa levänkasvattamot jälleen pyörimään. Ruokalevää ja levämuoveja on jälleen saatavilla yltäkylläisesti.

    • CrinoNetissä alkaa kiertelemään epäilyksiä ja salaliittoteorioita koskien tiettyjä belteriryhmiä ja viimeaikaisia tapahtumia. Mielikuvituksellisimpien salaliittoteorioiden mukaan Ariadne-kollektiivin, Beratnan ja Osasto 13:n muodostama salaliitto suunnittelee OPA:n vallankaappausta, sekä maasta ja marsista kotoisin olevien siirtokuntalaisten sulkemista pakkotyöleireille. 

    • Kylän alueen rakentaminen jatkuu. Beratna Lumberin rakennuksia nousee entistä enemmän asuinkäyttöön ja laskeutujat jäävät pääsääntöisesti kasvihuoneiksi ja aurinkosähkön tuotantoon. Laskeutujien vedensuodattimia ja akkuja puretaan tarpeettomina ja kierrätetään muuhun käyttöön.

    • Beratnan Baarista on muodostunut Kylän sosiaalisen elämän keskus. Alkoholia saadaan Dawa Sinin B&B:n kosteudenkeräimistä riittävästi ja alkuperäisen reseptin mukainen Käpykilju korvataan uudella reseptillä. Kyseessä on Long Drink-tyyppinen sekoitus, jossa soodavesi värjätään ja maustetaan Beratna Lumberin sahalta ylijäävällä käpymassalla ja alkoholi saadaan lantraamalla sekaan Viinamäen Henkäystä. Tätä uutta Käpykiljua voidaan tuottaa B&B ja Beratna Lumberin toimin itse ilman, että Whiten perhettä tarvitaan. Vastikään Kylään perustetusta lasipajasta Beratnan Baariin saadaan oikeita laseja. 

    • Snail Oil Co. toiminta jatkuu, joskin kevään edetessä kotiloiden määrä rannalla vähenee. Tutkimuksien mukaan ilmeisesti olosuhteet rannalla alkavat olla liian kuumia kotiloille, jotka pakenevat syvemmälle mereen etsiessään viileää vettä. Pintaveden lämmetessä levät alkavat kukkimaan meressä ja eläinplanktonin määrä lisääntyy räjähdysmäisesti houkutellen suuria, rasvaisia panssarikaloja laiduntamaan lahdelle.

    • Kaivoksen ja terästehtaan toimintaprosessit saadaan hiottua kuntoon. Tuotannon laajentamisessa vastaan tulee teräksen 3D printtaus- ja työstökapasiteetti, johon on käytettävissä vain yksi konttiyksikkö. Louhinta- ja sulatusprosessi tuottaa edelleen valtavia vuoria silikaattia, mutta sillekin alkaa olla kysyntää Kylässä pohjamateriaaliksi rakentamisessa, sekä betonin ja lasin raaka-aineiksi. 

    • Nour Ariadnen raskaus on kuudennella kuulla ja etenee hyvin. Tytön syntymää odotetaan kovasti ja CrinotNetissä on käynnissä vedonlyöntejä, arvailua ja jopa epävirallisia äänestyksiä tytön nimestä. Yleisön nimisuosikkeja ovat Callidice, Celaeno ja tietysti Crino.

    • Y Que pystyttää tutkimusretkiensä yhteydessä vuoristoon ja rannikoille maahan ankkuroituja heliumpallojen kannattamia välitysantenneja, joiden avulla CrinoNet saadaan jälleen kattamaan Crinon asutetut alueet vaikka satelliittiverkko onkin tuhoutunut.

  • edited December 2019
    Ja henkilökohtaiset PM:t on lähetetty tänään. Huomatkaa, että ette näe niitä, ennen kuin olette kirjautuneena foorumille (kuten eräät huomasivat viime viikolla).

    Hahmojen salaiset ja omat projektit PM:inä minulle. Julkista keskustelua asioista, jotka kaikki hahmot tietävät voidaan käydä tässä ketjussa.
  • Siltä varalta, että maaliskuun leirillä saataisiin Expanse taas pyörähtämään haluaisin lyhyet vastaukset pariin kysymykseen joilla voi olla pidemmälle johtavia seurauksia kampanjan kannalta. Taustaksi summataan taas:
    • Viime pelikerran lopulla Kauhasen hahmolla oli epäilyjä Ariadne kollektiivin tulevaisuuden suunnitelmista, motiiveista ja toiminnasta. Teidän hahmoilla on tietoa, jonka perusteella muodostuu vahva epäily siitä, että Maximillian Giganten törmääminen jääasteroidiin oli ainakin osittain tarkoituksella aiheuttettu. Tällä hetkellä hakkeri Dawa Sin on ainoa, joka pystyy käytännössä hakemaan ja analysoimaan tietoa Maximillian Giganten datapankeista, eli todisteet siitä mitä on tapahtunut ja mitä ei ovat käytännössä hänen takanaan.
    • Epäselvää teidän hahmoille ei ole se, etteikö Ariadne kollektiivin taustalla olisi hyvin radikaali transhumanistinen ideologia, jonka nimissä Ariadne kollektiivi on syyllistynyt terrori-iskuihin UN viranomaisia ja yksityisyritys Yacht-Poolia vastaan. Toisaalta näistä seikoista huolimatta OPA ei ole virallisesti tai epävirallisesti koskaan tuominnut Ariadne-kollektiivin toimintaa.
    • Epäselvää teidän hahmoille ei myöskään ole se, etteikö kaikkien käyttämä CrinoNet olisi hakkeroitavissa. Etuportti CrinoNetin järjestelmiin löytyy Ariadne-kollektiivilta ja todistetusti Dawa Sin on pystynyt murtautumaan verkossa yksityisiin laitteisiin melko tehokkaasti.
    Kysymykset:
    • Aiotteko ottaa edellä mainittuja asioita puheiksi muiden kuin pelaajahahmojen kesken tässä noin kolmen kuukauden "downtime" aikana?
    • Jos kyllä, niin miltä osin ja keiden?
    • Ryhdyttekö valmistautumaan johonkin konfliktiin esimerkiksi hankkimalla aseita, linnoittamalla jotain kohteita tai irrottamalla jotain laitteita CrinoNetistä?
    • Jos kyllä, niin miten meinasitte kommentoida jos joku asiasta kysyy?
    Kysymyksiin saa vastata avoimesti tässä ketjussa, jos oletettavasti ei yritä suurin vaivoin asioita muilta pelaajahahmoilta salata tai privana jos yrittää.

  • edited March 20
    Edellisellä pelikerralla tapahtunutta:
    • Crinolle saapui Lutins Kuxaku -ryhmän omistama pelastus- ja evakuointialus Nain Blanche joka oli lähetetty selvittämään mitä Maximillian Gigantelle tapahtui. Löydettyää aluksen rungon ja miehistön, sekä saatuaan jonkin selityksen Lutins totesi, että heille maksettiin miehistön evakuoinnista ja aluksen tilanteen arvioimisesta. Onnettomuustutkinta ei ole heidän rastinsa.
    • Lutins lupasi evakuoida ne miehistön jäsenet, jotka haluavat lähteä ja palata sen jälkeen takaisin. He kuljettavat mielellään Crinolle ulkopuolelta tarvikkeita, jos joku haluaa jotain tilata (maksua vastaan, totta kai). 
    • Maasta saatiin tietoa siitä, että Pur'N'Kleen suuryritykselle on myönnetty UN Charter Crinon (tai Theano IV:n, kuten nimi UN:n mukaan on), luonnonvarojen tutkimiseen ja hyödyntämiseen. Oletettavasti Pur'N'Kleenin alus on pian, ellei jo nyt, matkalla.
    • Beltin suunnalta saatiin tietoa myös siitä, että Lua Saturni -niminen yksityinen turvallisuusyritys (lue : PMC) palkkaa veteraaneja ja väkivallan ammattilaisia keikkatöihin uusiin siirtokuntiin. Vahva epäily on olemassa siitä, että Crino / Theano IV saattaisi olla yksi näistä keikkapaikoista.
    • Maximillian Giganten miehistön kapteeni, försti ja navigaattori linnoittautuivat Allarcadian orpolasten landeriin aseiden kanssa. Navigaattori vaati päästä tapaamaan evakuointialuksen kapteenia yksin. Panttivankitilanne ratkaistiin kun Annabelle ampui navigaattoria jalkaan ja Toma löi kapteenilta tajun taskuun. Kävi ilmi, että försti oli kuollut ilmeisesti vahingossa kapteenin ja förstin välisessä tappelussa. Tämän jälkeen navigaattori oli seonnut vainoharhoissaan ja päättänyt kaapata lapset panttivangeiksi, jotta "terroristit ei voita".
    • Kaikkien ryhmien edustajat koottiin oikeudenkäyntiä varten ja tuomiosta äänestettiin siten, että jokaisella ryhmällä oli yksi ääni. Kapteenin osalta todettiin, että koska kyseessä oli kuoleman tuottamus, ei tahallinen tappo, hän joutuu sovittamaan sen työllä siirtokunnan hyväksi. Navigaattorin osalta todettiin, että lasten kaappaaminen aseella uhaten on sen verran törkeä rikos, että siitä saa kuolemantuomion, joka pantiin täytäntöön heti kun sopiva laite kuolemantuomion täytäntöönpanoon saatiin rakennettua.
    • Ennen kuin Nain Blanche lähti evakuoimaan muutamia kotiin haluavia miehistön jäseniä, kapteeni nauhoitti Maximillian Giganten omistajayritykselle lausunnon, jossa pääsyy alukselle sattuneesta onnettomuudesta sysättiin teloitetulle navigaattorille. Tämä koira (ja pari muuta) päätettiin haudata ja siistiä historiankirjoituksesta siirtokunnan yhteisen hyvän vuoksi.
    Ensimmäinen palaute, jota haluaisin pelaajilta on "ostoslistaa" eli mitä hahmot haluavat mahdollisesti (varallisuutensa puitteissa) tilata seuraavan huoltokuljetuksen mukana? Samoin, jos siirtokunnan yhteiseen käyttöön haluttaisiin tilata nyt jotain, niin ehdottakaa ja mietitään löytyykö sille riittävää joukkorahoitusta siirtokuntalaisten joukosta.
  • Tiedoksi: Olen rakentamassa Crino Gate -kampanjaa myös etäpelattavaksi versioksi Rolld20 -alustalle. Lisätietoja seuraa projektin edetessä.
  • edited April 13
    "Crino Gate by Rolld20" etenee hyvää vauhtia. Jos ja kun teillä oli hahmoistanne kuvia, niin laittakaas vaikka sähköpostilla mulle.

    Samoin kaikki mahdolliset pohjapiirrustukset, kartat ynnä muu visuaalinen materiaali josta voisi olla iloa.
  • edited April 15
    Just dropping in. 
    Näköjään toi vanha kovalevy hajoamassa, kartat ja yms crino materiaalit mitä ollut tarkoitus käsitellä kuralla. Alkuperäiset hahmokuvat sentään selvisi. Nyt vaan siirtämään dataa toiselle levylle ja katsomaan että mitä muuta meni.
Sign In or Register to comment.

Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. If you want to get involved, click one of these buttons!