Olemme päivittäneet yhdistyksen verkkopalvelun tietosuojaselosteen vastaamaan EU:n tietosuoja-asetuksen (GDPR) vaatimuksia.

Tietosuojaselosteessa kerromme, mitä henkilötietoja keräämme yhdistyksen verkkopalvelun käyttäjistä, miten käytämme niitä ja miten huolehdimme niiden suojaamisesta.

Seloste on luettavissa täällä

Olemme myös päivittäneet yhdistyksen verkkosivujen käyttöehdot. Verkkosivuston käyttö edellyttää, että käyttäjä sitoutuu noudattamaan näitä käyttöehtoja. Käyttöehdot muodostavat sitovan sopimuksen sinun ja yhdistyksen välillä.

Tutustu huolellisesti näihin käyttöehtoihin. Käyttämällä verkkosivustoa vahvistat lukeneesi, ymmärtäneesi ja hyväksyneesi käyttöehdot sekä antaneesi suostumuksesi käyttöehdoissa kuvattuun henkilötietojen käsittelyyn.

Käyttöehdot ovat luettavissa täällä

Roudan Maa, kärryt ja rattaat

This discussion was created from comments split from: Kesäleiri, Kesärinne 3.-9.8.2020.

Comments

• Roudan Maan yhteydessä keskusteltiin kottikärryistä, ja halusin palata aiheeseen nopeasti en ilakoidakseni sillä että olen oikeassa, vaan muistuttaakseni kohteliaasti että en heittäydy poikkiteloin pelaajien ajatuksiin silkkaa vittumaisuuttani. Ainakin minulle yksi Roudan Maan kantavista ajatuksista on eläytyä elämään ennen niitä keksintöjä, joita nykyään pidämme itsestäänselvinä.

• Kantaminen oli juttu vielä pitkälle keskiaikaan. Meni muodista oikeastaan vasta modernin ajan alussa.
  • Werewolf said:
    en ilakoidakseni sillä että olen oikeassa
    Werewolf said:
    en heittäydy poikkiteloin pelaajien ajatuksiin silkkaa vittumaisuuttani.
    Kukapa nyt näin tekisi.  :*
  • edited August 2020
    Werewolf said:
    Roudan Maan yhteydessä keskusteltiin kottikärryistä, ja halusin palata aiheeseen nopeasti en ilakoidakseni sillä että olen oikeassa, vaan muistuttaakseni kohteliaasti että en heittäydy poikkiteloin pelaajien ajatuksiin silkkaa vittumaisuuttani. Ainakin minulle yksi Roudan Maan kantavista ajatuksista on eläytyä elämään ennen niitä keksintöjä, joita nykyään pidämme itsestäänselvinä.

Minun mielikuvani käytetyistä kärryistä oli jotain tällaista:

https://fi.pinterest.com/pin/571112796477251843/

• Petteri said:
    Werewolf said:
    Roudan Maan yhteydessä keskusteltiin kottikärryistä, ja halusin palata aiheeseen nopeasti en ilakoidakseni sillä että olen oikeassa, vaan muistuttaakseni kohteliaasti että en heittäydy poikkiteloin pelaajien ajatuksiin silkkaa vittumaisuuttani. Ainakin minulle yksi Roudan Maan kantavista ajatuksista on eläytyä elämään ennen niitä keksintöjä, joita nykyään pidämme itsestäänselvinä.

Minun mielikuvani käytetyistä kärryistä oli jotain tällaista:

https://fi.pinterest.com/pin/571112796477251843/

"Rattaat on tunnettu itämerensuomalaisten keskuudessa 1000 vuotta eaa. Kyseessä oli kahdella umpipyörällä varustetut kärryt, joita oli käytössä vielä 1920-luvulla Laatokan Karjalassa."
  • Pohjanlahden toisella puolen myös kevyemmillä pyörillä seisova, hevosvetoinen vaunu oli tunnettu jo pronssikaudella. Ohessa muutama "kulttiesine" ajalta noin 1000 eaa.

• edited September 2020
    Ei liity pyöriin, kärryihin ja rattaisiin, vaan metsään. Perjantaina leirillä puhuttiin hiukan siitä, miltä näyttää luonnontilainen metsä Suomessa. Huomiona heti alkuun, että Suomen kaikista metsistä nykyisin enää vain 1% on luonnontilaisia ja Etelä-Suomessa tilanne on vielä heikompi tältä osin.

Suomen ilmastossa havumetsän luonnollinen sukkessio päättyy vanhaan kuusimetsään. Tälläisen kuusimetsän erityispiirre on se, että suurin osa valosta jää lehvästöön ja vaikka eliöstö yleisellä tasolla on vanhassa kuusimetsässä tiheä ja moniopuolinen, niin puusto päinvastoin on harva ja yksipuolinen.

Netistä löytyy hyvä ja monipuolisesti kuvitettu juttu (valitettavasti Hesarin maksumuurin takana) siitä, miltä näyttää tällainen metsä:

https://dynamic.hs.fi/2019/kielletty_metsa/

Mainittakoon vielä ne keppihelvetit. Niitäkin varmasti Roudan Maan aikaan löytyi. Missä tahansa avoimella paikalla missä tuuli pääsee tarttumaan vanhaan kuuseen, esimerkiksi pellon, tien tai järven vierellä, erityisesti myrskytuulilla on taipumus kaataa ja pätkiä kuusimetsää joskun paljonkin. Erityisesti vanhassa metsässä maannousemasieni ja kuuselle tyypillinen matala juuristo tekevät niistä alttiita myrskyille. Kun aukea laajenee sinne ensin levittäytyvät puut muodostavat helposti sen kuuluisen keppihelvetin, jossa MetsänPeittoon joutuminen uhkaa...
  • Ja aikanaan kun vähemmän haravoitiin, saattoi metsäpaloefektikin laikuttaa alueita. Toisaalta keppihelvetti oi ehkä vähemmän juopuneiden troll
  • ...trollien jälkeensä jättämää, ylösrevittyä kannokkoa kuin nykyisin.
Sign In or Register to comment.

Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. If you want to get involved, click one of these buttons!