Järjestetään marraskuun leirillä 9.-10.11.2012!!!Perusteet:1) 6th edition Warhammer 40 000 perussäännöt käytössä kokonaisuudessaan uusimmilla GW:n Erratoilla ja FAQlla täsmennettynä.
2) 1500 pisteen armeijat. Normaali FOC, Fortifications ja/tai Allies.
3) Kolme peliä per pelaaja. Parit arvotaan etukäteen ja jokainen pelaaja pelaa jokaisen kolmesta tehtävästä.
4) Pöydät rakennetaan valmiiksi järjestävän organisaation puolesta. Mysterious Forest, Mysterious River ja Archeotech Artefacts taulukot ovat käytössä osalla maastosta. Pöydät 6x4 jalkaa, maastoa on noin 25% pöydän pinta-alasta.
5) Lopullinen Ranking muodostuu Victory Pointtien mukaan.
Tehtävät:Mission #1 – First ContactType: The Relic
Deployment: Spearhead
Mission Specific: Night Fighting, Mysterious Objectives, Reserves
Victory Points: Capturing the Relic (9 Victory Points), Slay the Warlord (3 Victory Points), First Blood (3 Victory Points), Linebreaker (3 Victory Points). Total 18 VPs.
Mission #2 – Decapitation StrikeType: The Emperor's Will, 2 objectives
Deployment: Dawn of War
Mission Specific: Night Fighting, Mysterious Objectives, Reserves
Worth: Capturing an objective (6 Victory Points), Slay the Warlord (2 Victory Points), First Blood (2 Victory Points), Linebreaker (2 Victory Points). Total 18 VPs.
Mission #3 – All OutType: The Crusade, 5 objectives
Deployment: Hammer and Anvil
Mission Specific: Night Fighting, Mysterious Objectives, Reserves
Worth: Capturing an objective (5 Victory Points), Slay the Warlord (1 Victory Points), First Blood (1 Victory Points), Linebreaker (1 Victory Points). Total 18 VPs.
Comments
Erityisesti kehotan tutustumaan etukäteen ainakin kursoorisesti perussääntökirjan Errataan:LINKKI
Järjestäjälle tulleet kysymykset ja käytettävät linjaukset kerätään tähän:
K: Jos Flying Monstrous Creature epäonnistuu Grounded testin, mitä tapahtuu?
V: Välittömästi testin jälkeen Flying Monstrous Creaturen katsotaan siirtyneen Glide -moodiin ja se menettää mahdollisen Jink-saven. Sitä voidaan ampua ja assaultoida normaalisti. Se voi palata Swoop -moodiin seuraavalla vuorolla. (katso GW Rulebook Errata v.1.0)
K: Jos vuoron lopussa toisella pelaajalla ei ole enää yhtään nappulaa pöydällä, mitä tapahtuu?
V: Peli loppuu välittömästi. Pöydälle voittajana jääneen pelaajan katsotaan pistelaskennan kannalta pitävän hallussaan kaikkia pelissä olevia Primary Objectiveja, kuitenkin siten, että yksi Scoring yksikkö voi pitää hallussaan vain yhtä Objectivea. (BRB s.123)
K: Jos Vehicle tyyppisestä yksiköstä tulee Scoring unit erikoissäännön johdosta, onko se myös Denial unit?
V: Ei. (vertaa GW Grey Knight FAQ 1.1)
K: Ovatko eri lähteistä tulleiden Blessingien ja/tai Maledictioneiden vaikutukset kumulatiivisia?
V: Kyllä. (BRB s.68)
K: Käytetäänkö Challengessa nappulan omaa WS ja T stattia vai yksikön enemmistön WS ja T statteja?
V: Nappulan omia. (Ei olemassa olevaa FAQ:ta, mutta tämä on turnauksen tuomarin virallinen linja )
K: Kuinka paljon ajoneuvon aseet kääntyvät pystysuunnassa?
V: Aseet kääntyvät pystysuunnassa sen verran, kuin ne kääntyisivät vapaasti kiinnikkeissään, kuitenkin vähintään 45 astetta. Esimerkiksi normaalimittaisen (noin 5" korkea) lentojalustan johdosta Stormravenin aseille muodostuu "lähikatve" noin 6" - 8" päähän aseen piipusta. (BRB s.72)
Päivitetään osallistujalistaa ohessa:
1. ppp
2. Luide
3. Kari
4. Tuukka
5. Atte
6. Elukka
7. Kohfel
...
Tuukka ja Kohfel, oletanko oikein jos oletan, että maanantain pelikerhion foamit ja maastot ovat käytettävissä turnaukseen?
Itte oon kerran ehtiny pelaamaan ja säännötki vaan selannut läpi kerran, että et ole ainoa... Juu ja otan siis osaa, tiedoksi Polarialle.
Karvaiden ja veristen turnamenttitappioden jälkeen tähtäimessä on tällä(kin) kertaa absoluuttinen voitto uusien sääntöjen tuomien mahdollisuuksien siivittämänä... :P
Ai niin. Maalausta ei tällä kertaa arvostella, mutta yksi "vähemmän vakava" turnauksen oheiskilpailu on luvassa... Likaiset yksityiskohdat julkaistaan viimeistään perjantaina.
Ohhoh, onko tämä siis ihan yleinen sääntö nykyään, vai tämän turnauksen linjaus? Ja koskee ilmeisesti sekä zoom että hover modeja?
Perjantai ilta, ennen saunaa
ppp vs. Atte
Tuukka vs. Kari
Luide vs. Elukka
Perjantai yö, saunan jälkeen
ppp vs. Kari
Tuukka vs. Elukka
Luide vs. Atte
Lauantai iltapäivä
ppp vs. Elukka
Tuukka vs. Atte
Luide vs. Kari
Ja sitten se "vähemmän vakava" kilpailu... Pelien kuluessa annetaan "Duellist Pointteja", joita saa haasteiden (Challenge) esittämisestä lähitaisteluissa ja erityisesti Challengejen voittamisesta. Eniten pisteitä lopussa kerännyt on Kurryn 40K Duel Master ja saa ainakin mainetta. "Duellist Pisteitä" saa seuraavasti:
+1 piste jos haastaa vastustajan Warlordin
+1 piste jos haastaa vastustajan minkä tahansa Characterin selvästi heikommalla Characterilla
+1 piste jos tappaa vastustajan Characterin
+1 piste jos tappaa vastustajan Characterin selvästi heikommalla Characterilla
+2 pistettä jos tappaa vastustajan Warlordin
+2 pistettä jos tappaa vastustajan Warlordin omalla Warlordilla
Pisteet ovat kasaantuvia, eli maksimipistemäärä yhdessä haasteessa on 8 pistettä (Khornen luku) mikäli haastaa ja tappaa vastustajan Warlordin omalla Warlordilla, joka on selvästi heikompi... Saas nähdä onnistuuko kukaan. Tai edes yrittääkö.
"Selvästi heikompi" arvioidaan puhtaasti subjektiivisella tavalla tuomarin (minun) toimesta.
Meni jus järjestys uusiks, kun Kohfeli jättäytyi pois. Katsotaan...
1. Atte - Tyranids (35 VP)
2. Tuukka - CSM (24 VP)
2. Luide - Grey Knights (24 VP)
3. Kari - Daemons (18 VP)
4. ppp - Blood Angels (12 VP)
5. Elukka - Tau Empire (8 VP)
Lisäksi turnauksen Duellist Masteriksi valikoitui massiivisella 12 Duellist Pointin saaliilla Karin Daemons armeija. Onnittelut voittajille ja järjestävän seuran kiitos kaikille osallistujille!
Vitosedikan listallanihan sitten pelasin, ja seuraavat havainnot nyt tuli ainakin tehtyä vitosen ja kutosen eroista:
1. Troop-choisejen tarve (vitosessa pärjäsin ihan hyvin kolmella viiden miehen troopilla, kutosessa ei puhettakaan)
2. Denial-unittejen tarve (meikän lista todella vehicle painottunut, ja kutosessa vehiclet eivät ole enää denial unitteja, eli nyt ainoa tapa saada vihollis-unitilta objective pois oli yrittää tappaa se viimeiseen mieheen)
3. Koska flyerit aloittavat kutosessa reservistä, tarkoittaa se sitä, että tällä listalla noin 2/3 joukoistani tulee kentälle vasta vuorolla 2 - 4 vähän tsägästä riippuen.
1) Psykerit on todella kovia. Divination on todella kova. Presciencestä oli todella paljon hyötyä kaikissa peleissä ja Karia vastaan Misfortune oli kullan arvoinen. Tyranideilla vastaavasti Biomancy pelasti laskennallisesti molemmat Aten Flytyrantit.
2) Aegis Defence Line oli minulle joko täysin hyödytön (Tau, Tyranids) tai aktiivisesti haittasi omaa pelieni (Daemons). Toimisi varmasti paremmin jos armeijassa sattuisi olemaan aseita jotka kantaa yli 24". Quad gun ei ollut ihmeellinen, se toimisi paremmin jos sen LOSsin saisi vetää Quad Gunista eikä ampuvasta modellista.
3) Noin 1 000 pistettä troopeissa näytti olevan aika hyvä, vaikka kahdessa ekassa pelissä scoring unitit loppuivatkin kesken. Syypäänä pelissä 1 ahneus ja pelissä 2 kyllästyminen pelin järkyttävään hitauteen kolmen ja puolen tunnin kohdalla, eli omat tekemäni virheet.
4) FMC:tä vastaan pitää joukot keskittää yhdeksi isoksi massaksi ja combat squadata unitteja niin että se flyer oikeasti mokaisi niitä Grounding testejä.
En ole vielä missään pelissä demoneita vastaan muistanut, että GK:lla on Preferred Enemy niitä vastaan.
Turnauksen paras peli oli tällä kertaa Peisaa vastaan käyty taistelu. Vaikka lähtökohtaisesti pidän 2 objektiivin peliä suhteellisen tylsänä skenaariona, Blood Angeleita vastaan pelattu peli osoittautui yllättäen yhdeksi jännittävimmistä ja tasaväkisimmistä otteluista aikoihin.
Yleisiä mietteitä:
1. Tankkien/transporttien määrä on vähentynyt huomattavasti sitten viime turnauksen. Ehkä ihmiset pelkäävät liikaa hullpointtien menetystä? Raskaiden anti-tank aseiden määrää (3 vs 2 raidetykkiä) on nähtävästi syytä arvioida uudelleen seuraavaa listaa tehdessä.
2. Yleensä ottaen armeijat vaikuttivat painottavan aikaisempaa enemmän ampumista/kestokykyä hyökkäysvoiman ja nopeuden kustannuksella (nopeus näytti kulminoituvan lähinnä pariin yksikköön tai lentävään monsuun). Vaikka en mobiilina ampuma-armeijana sinänsä valita tästä kehityssuuntauksesta, on kuitenkin harmi jos ns. hyökkäysarmeijat ”pakotetaan” tässä edikassa muuttamaan kokonaan tyyliään enemmän tykistölinjan suuntaan.
3. Overwatch ei auttanut meikää kertaakaan, päinvastoin siihen luottaminen sitoi kerran battlesuitit aivan liian kauaksi aikaa closikseen (Tuukkaa vastaan pelatessa). Randomissa rynnäkkökantamassa ja overwatchissa ei kuitenkaan ole valittamista, vaan se vaikuttaa kokonaisuudessa selvästi aikaisempaa paremmalta ja varianssia luovalta systeemiltä.
4. Lentävät monsut/tankit vaikuttavat ainakin toistaiseksi olevan kuninkaita. Peisaa vastaan pelatessa lentävät stormraven ”silitysraudat” + välittömästi iskukantamalle päässeet kyytiläiset osoittivat voimansa ainakin omaa kokoonpanoani vastaan. Pakko nähtävästi keksiä jokin järkevä keino lentävien kohteiden tiputtamiseen, sillä tällä hetkellä parhaalta vaihtoehdolta vaikuttaa olevan niiden totaalinen ignoroiminen ja tulivoiman kohdistaminen muualle. Tosin ajan kuluessa ongelma korjaantunee automaattisesti.
5. Ihmiset näyttivät yleensä ottaen panostaneen huomattavia määriä pisteistään Trooppeihin. Sinänsä hyvä kehityssuuntaus, joskin taktisen varianssin kannalta olisikin ollut kiva jos yhdeksi missioniksi olisi valikoitunut Heavy support tai Fast attack =scorin unit skenu.
6. Maastolla oli kiitettävän paljon vaikutusta peleihin. Coveri on kaveri. Tosin mielestäni isot mömmöt/tankit saa sen liian helposti kun vain pieni yksikkö on niiden edessä. Lisäksi kaipaan vanhoja coverin +6/+5/+4 luokitteluja.