Juuri kun luulit ettei hommat voisi mennä vielä pahemmin päin honkia, kurja elämäsi karavaanin vartijana/renkinä/aloittelevana seikkailijana otti käännöksen kurjempaan ja jouduit Drowien yllätyshyökkäyksen kohteeksi ja vangiksi johonkin synkkään jä ikävään vartiolinnakkeeseen ties missä päin Underdarkia. Sinulla ei ole tietoa missä olet ja mitä pimeänhaltiat juonittelevat pääsi menoksi. Päivät koostuvat kahleissa olosta, pakkotyöstä ja paosta haaveilusta. Vanginvartijat huvittelevat pieksemällä vankeja ja ajoin syöttämällä vastaanpullikoivia vankejaan jättiläishämähäkeille. Öisin omituiset painajaiset piinaavat eikä unikaan tuo helpotusta piinasta.Drowien johtajatar, julma ja kopea valtiatar Ilvara Mizzumin huoneesta vaatii ehdotonta alistumista. Kuten hän sanoo: "Tottele ja hyväksy kohtalosi niin voit selvitä hengissä".
Onneksi urheat seikkailijamme haluavat paeta vankeudestaan ja päästä takaisin maan pinnalle.
Tässä topicissa voidaan keskustella hahnoista ja tehdä niitä etukäteen, jottei ensimmäinen pelikerta mene siihen. Lähtökohtaisesti hahmoilla ei ole muuta omaisuutta kuin risat vaatteet yllään sekä mahdollisesti jokin "aarre", jonka he ovat onnituneet piilottamaan itselleen vankeutensa aikana. Velhoilla ei ole loitsukirjojaan saati komponentteja, eikä papeilla ole pyhiä symbolejaan. Peliteknisesti tämä siis tarkoittaa ettei loitsiminen välttämättä oikein onnistu alkuun. Velhot eivät pysty vaihtamaan muistelemiaan loitsuja, mahdollisesti kätetyt loitsut kylläkin palautuvat lepäämällä kuten aiemminkin.
Lähtökohtaisesti Underdark on jokaiselle hahmolle uusi ja pelottava paikka. Kuten yleensäkin, ei kiellä mitään rotuja tai luokkia, mutta toivottavaa olisi että hahmot ovat pintarotuja. Natiiviopasta pelaajahahmojen joukkoon ei tähän kamppaanjaan nyt kaivata. Statit heitetään perinteiseen tapaan 4d6 ja huonoin pois, saa sijoittaa vapaasti.
Henkilökohtainen aarre heitetään randomtaulukosta. Heitetään d20+ vankeudessa oltujen päivien määrä(d10)
Random aarretaulukko:
2-9: Ei mitään.
10-12: kultakolikko
13-15: Tarantula
16-18: 5ft pätkä silkkiköyttä
19-21: pintaviheellinen jalokivi (10gp arvo)
22-24: ruosteinen kalterinpätkä, voidaan käyttää nuijana
25-27: Shank, omin kätösin tehty.
28-30: Drownuoli, jossa on drowmyrkkyä nuolen kärjessä.
Paikalla on muitakin vankeja:
http://thethirdgames.com/wp-content/uploads/2015/10/Out-of-the-Abyss-Jailbreak-NPCs.pdfTässäpä alkuun. Aloitellaan tämä kun Lohikäärmekultti saadaan rapsuteltua kasaan, johon menee noin 1-2 pelikertaa, riippuen miten paljn sekoilua ja häröilyä vielä seuraa.
Comments
Oletettavasti sama ryhmä, millä on Tyranny of Dragonsia vedetty.
1) Heitätkö sä meille tähän statit/heitetäänkö ne ite/ensimmäisen pelikerran alussa ?
2) Saako tehdä ihmis variantin eli ei +1 jokaiseen abilityyn vaan että saa +1 kahteen ja yhden skillin ja yhden featin?
3) Käytetäänkö me backgroundeja?
1. Itse saa heittää peruskaavan mukaan.
2. Saa tehdä ihmisvariantin.
3. Backgroundit on käytössä.
Tässä linkit errataan sekä pelintekijöiden näkemyksiin miten jotkut asiat menevät:
http://media.wizards.com/2015/downloads/dnd/SA_Compendium_1.01.pdf
http://media.wizards.com/2015/downloads/dnd/PH_Errata_1.1.pdf
Lähtökohtaisesti näillä mennään. Jotkin lohikäärmekultin kanssa paineisessa hyödyllisiksi osoittautuneet temput, namely tuplatulipallon castiminen ei toimi. Ilmeisestikin kirjasta oli unohtunut sellainen kriittinen lause että loitsu joka tuplataan voi targetoida vain yhteen kohteeseen. Muitakin pieniä muutoksia on.
Ei ole kiellettyä, kunhan ei nyt kaikki ole keskenään jotain sukua. Jos joitain aiemmin keskenään tuttuja hahmoja on, niin ovat olleet saman seurueen mukana, joka on joutunut sitten drowien väijyttämäksi.
Periaatteessa mun hahmohan on kyllä Baldur's Gatesta kotoisin, joskin ollut viimeiset vuodet Waterdeepissä ja sieltä myös tälle matkalle lähtenyt.
Voisin tehdä hahmon joka on jotain sukua.
On joo aika täynnä, kuusi pelaajaa...
Heittelin pari taustaa ja nyt pitäisi päättää kumpi olisi sopivampi:
1. Synkkä suurkaupungin alamaailmassa pyörinyt illuskanilaistaistelija. Tausta oli sellaista "Moffin hahmo"-tasoa ja luonne sen mukainen (ei siis mikään mukava tyyppi).
2. Innokas ja sankarillinen ulutiun-metsästäjä kaukaa pohjoisen jäätiköiltä. Sankaroinnit tapahtuneet pohjoisessa, mutta niiden osana oppinut haltijoilta temppuja. Etelän mailla yhtä eksyksissä kuin Underdarkissakin. Luonteeltaan selkeä hyvis.
Bardit osaa luonnostaan curen ja voivat 6th levelillä ottaa valinnaisia loitsuja toisilta luokilta (eli parempia cureja ja/tai pommeja). Druidi pystyy parantamaan ja pommittamaan. Lisäksi mun munkin on tarkoitus olla sellainen yhdistetty liikkuvainen lähitaistelija & pommittaja.
Human Paladin (melee / healer), Pol
Human Warrior (ranged), J2K
Druid (caster / healer), Petsku
Rogue & Bard (melee / ranged / caster?), Mac
Bard? (melee / caster), Taija
Kyllähän tämä jo ihan soivalta partyltä näyttää... Bardit kun tosiaan voi muiden ominaisuuksien ohella pommittaa ja/tai parantaa.
Enpä ollut miettinyt koko asiaa, voisihan tuon ottaa käyttöön.
Mun puolesta tee vaan mikä ite haluat.
Mun mielestä ei kannata liikaa miettiä tota ryhmän koostumusta koska eihän hahmot varsinaisesti ole valmistautunut tähän tilanteeseen mikä pelin alussa on ja hyvinkin voi olla samoja classeja.
Totta kai jos vain huolitte. =D Pääsen ikävä kyllä jokaiselle pelikerralle mukaan.
Mahtavaa nyt on pomminheittäjä
Peliteknisesti homma menee niin että ilman loitsukirjaa ei voi vaihtaa loitsuja, eli levon jälkeen kyllä saa loitsuja käyttöön, mutta vaihtaminen voipi olla vähän vaiheessa. Komponentteja ehkä löytää ja saa näkerreltyä lepakonpaskasta, jos hyvä tuuri käy.
Tai ehkä Bardi en nyt osaa päättää!
Kolmas vaihtoehto, tee rogue!
Mites Chisantha? Klesu, bardi?
Tällä hetkellä on parannusta bardin, druidin ja paladinin toimesta, lähistelyä paladinin ja mun wizard bladesingerin toimesta, kaukoilua J2K:n fighterin nuolista ja castausta mun wizardin sormista. Korkeammalla levelillä 3-4 kertaa rundissa lyövää melestelijää ei ole, ansojen purkajaa ja lukkojen tiirikoijaa ei ole eikä puhdasta healeria/undeadien turnaajaa.
Toisaalta eipä ryhmän tarvitse olla tasapainossa kunhan kaikki pelaa mieleistä ja mielenkiintoista hahmoa ja kaikilla on kliffaa.
Jos haluat viime D&D session yhteydessä puhutusti tehdä mun hahmon veljen, niin olen ehtinyt kirjoitella perhetaustaa tasan seuraavan verran:
Tavanomainen käsityöläisperhe (tekee ja korjaa kärryn pyöriä) Baldurs Keepissä.
Perhe ei ollut erityisen rikas, joten nuoremmat lapset (ml. meikäläisen hahmo) lähetetty nuorena maailmalle ansaitsemaan leipäänsä.
Ei oikeastaan rajoita hahmon taustaa paljoakaan. Jos sun hahmo on aloitellut rikollista uraansa Baldurs Keepissä, niin voisi olla esim. sillä tavalla, että mun hahmon "maaginen onnettomuus" (oikeasti ei siis onnettomuus) sattui kun oltiin vähän keissaamassa maagin tornia mahdollinen omaisuusrikostelu mielessä...
Toinen vaihtoehto on käyttää massataisteluissa Wizardsin väsäämää Unarthed Arcana -artikkelisarjaan perustuvaa When Armies Clash -massataistelusääntöjä. Toimii hyvin. Käytin sitä kun johdin jokunen kuukausi sitten Menzoberranzan-minikampanjaa minkä lopussa oli massiivinen taistelu. Kilpaileva drow-huone hyökkäsi pelaajahahmojen drow-huoneen kimppuun ja kun molemmilla puolilla oli satoja tyyppejä, saatiin koko taistelu silti käytyä läpi yhden illan aikana.
http://dnd.wizards.com/articles/unearthed-arcana/unearthed-arcana-when-armies-clash
Riippuu vähän NPC-hahmojen merkityksestä. Jos mukana on ns. "vakituisia NPC apureita", niin ainakin osassa taisteluita ne voisi olla mukana... Silloin niidenkin toimilla ja kohtaloilla on jotain merkitystä ja niillekin voi tapahtua jotain merkityksellistä. Jos nyt ei ihan joka matsissa tarvitse olla koko laumaa mukana, niin miten jos vaikka pienemmissä matseissa olisi pari ylimääräistä random NPC:tä paikalla (muiden ollessa ns. taustalla tekemässä muita juttuja) ja sitten kun tilanne on dramaattisesti sopiva, niin jossain isommassa matsissa voi sitten olla enemmänkin NPC porukkaa.
Fighter melee (Mac)
Fighter ranged (J2K)
Wizard melee (Kentti)
Druid ?? (Petsku)
Taijalta Bard/Cleric/jotain muuta?
Meikäläinen voi käytännössä tehdä minkä tahansa seuraavista: Paladin/Warlock/Sorcerer/Rogue/Monk/Cleric... Joka tapauksessa ns. "perinteiset rogue skillit" kuuluu tavalla tai toisella mun hahmon pakettiin (osaa hiipiä ja tiirikoida), eli periaatteessa siitä ei tarvitse huolehtia. Ilmeisesti myös meikäläisen Kenkkilän hahmo osaa hiippailut ja tiirikoinnit mahdollisen Criminal backgroundin ansiosta. Eli siinä mielessä puhdasta Rouskaa ei (ehkä?) tarvita. Jos meillä on jo kaksi fighteria ja melee Wizzu, niin voin toki mielelläni tehdä enemmän pomminheittäjää tai healeriä (Warlock/Sorceress/Cleric). Ihan miten itse kustakin hyvältä tuntuu.
Mustis, tee sellainen hahmo mikä on sinulle mieluisin. Jos Taija tekee bardin, meillä on parantajia bardin ja druidin toimesta, henkiinherättäjiä ei tosin löydy. Paladiini kuulostaa hyvältä, lisää taisteluvoimaa ja parannusta, warlock/sorcererilla saadaan lisää tykistöä, munkki ehkä ei niin hyvä kun on tuota meleetä jo tarjolla? Rogue on aina käytännöllinen ja kleeristä saataisiin vielä lisää parannusta sekä spare the dyingit, revivifyt ja raise deadit mitkä ovat aina käytännöllisiä.
Osoite on Valtimotie 7-9 H 37 (vaaleanpunaisen rivarin pääty), Peijaksen sairaalan takana. Parhaiten pääsee junalla Rekolan asemalle ja sieltä on noin 800 metrin lyhyt kävelymatka meille.
Jos tulee autolla ja kääntyy Valtimotielle, parkkipaikka mihin kannattaa jättää on kolmas parkkipaikka (aika pieni) oikealla puolella, Hansinkadun risteyksen kohdalla, G-talon pääty. Paikkoja mihin voi pysäköidä on vieraspaikan lisäksi paikat 7 ja 9.
Teen sitten varmaan sen Warlockin. Niistä saa aika multi-funktionaalisia hahmoja noin yleensäkin ja variant humanilla saa skillejä sen verran reippaasti, että sinne mahtuu perus Roguen Thieves' Tools ja Stealth.
Tehkää myös hahmot valmiiksi jos mahdollista niin ei mene hahmojen tekoon pitkää aikaa.
Taidan jättää ne varmuuden vuoksi väliin.