Olemme päivittäneet yhdistyksen verkkopalvelun tietosuojaselosteen vastaamaan EU:n tietosuoja-asetuksen (GDPR) vaatimuksia.

Tietosuojaselosteessa kerromme, mitä henkilötietoja keräämme yhdistyksen verkkopalvelun käyttäjistä, miten käytämme niitä ja miten huolehdimme niiden suojaamisesta.

Seloste on luettavissa täällä

Olemme myös päivittäneet yhdistyksen verkkosivujen käyttöehdot. Verkkosivuston käyttö edellyttää, että käyttäjä sitoutuu noudattamaan näitä käyttöehtoja. Käyttöehdot muodostavat sitovan sopimuksen sinun ja yhdistyksen välillä.

Tutustu huolellisesti näihin käyttöehtoihin. Käyttämällä verkkosivustoa vahvistat lukeneesi, ymmärtäneesi ja hyväksyneesi käyttöehdot sekä antaneesi suostumuksesi käyttöehdoissa kuvattuun henkilötietojen käsittelyyn.

Käyttöehdot ovat luettavissa täällä

Dungeons & Dragons 5th Edition [dd5e]

edited October 2015 in Roolipelit
D&D:n vitosedikan Player's Handbookiin on tullut errata. Virheitä ei ole ollut mitenkään hirveästi (etenkin jos vertaa kolmosedikkaan) eikä mitään kovin vakavia erheitä ole sattunut.

http://media.wizards.com/2015/downloads/dnd/Errata_PH.pdf

Comments

  • Myös jos olette missanneet, Dragon-lehti on tullut takaisin ilmaisena versiona. Sen saa vain Androidiin tai iOSiin. Tähän mennessä tullut kolme numeroa.

    http://dnd.wizards.com/products/digital-games/mobiletablet/dragonplus
  • Yli vuodessa vitosedikkaan ei ole tullut hirveästi mitään uutta (pelkkiä skenoja) ja olen itse ainakin tykännyt siitä, että ziljoonaa prestige classia, feattia sun muuta tauhkaa ei ole julkaistu. Nyt kuitenkin ensimmäinen versio prestige classeita on Wizardsin toimesta lyöty nettiin. Viralliset säännöt näyttävät tulevan joskus tulevaisuudessa omissa lähdekirjoissaan.

    http://dnd.wizards.com/articles/features/prestige-classes-and-rune-magic
  • Sword Coast Adventurer's Guide, priimaa kamaa. Erinomainen lisäri, suosittelen!
  • Onkohan Sword Coast saanut nimensä hylätyistä +1 taikaesineistä...

    Ja Fantasy Groundsiin oli tullut virallisena laajennuksena D&D 5th! Loistavaa... pitää ottaa tarkasteluun tämäkin.

  • on 1447414026:


    Onkohan Sword Coast saanut nimensä hylätyistä +1 taikaesineistä...


    Vissiin. Tosin vitosessa ei pahemmin +1:n taikaesineitä enää löydy.
  • https://facebook.com/dungeonsanddragons/photos/a.98724281070.125189.73340321070/10153647633956071/?type=3

    Thanks to all the fans who contributed to our Extra Life efforts, we've reached our goal of $100,000! This means that the new map of the Sword Coast was unlocked for everybody! Here's the low res version and below are links for medium and high res versions. Enjoy and thanks again to everybody who helped raise money for Extralife and Children's Miracle Network Hospitals!

    http://media.wizards.com/2015/images/dnd/resources/Sword-Coast-Map_MedRes.jpg

    http://media.wizards.com/2015/images/dnd/resources/Sword-Coast-Map_HighRes.jpg
  • Nyt Dragon+ -lehdet pystyy lukemaan ihan selaimellakin. Nice!

    http://www.dragonmag.com/5.0/html5/45813#!/articles/106375
  • Vanhat kunnon Addun kitit tulleet testattavaksi vitoseen.

    http://dnd.wizards.com/articles/features/kits-old
  • Ravenloftia odotan innolla. Taidan aloitella se sitten sen ilmestyttyä leirikamppiksena.
  • Onko kenelläkään ideaa siitä, miten 3. edikan Appraisal skilliä vastaava operaatio toteutetaan vitosessa? Toolsit ovat yksi keino, mutta ei sielläkään ole mitään sellaista, millä voisi arvioida samalla tavalla tavaroiden arvoja miekoista ja kilvistä jalokiviin. Yritin googlettaakin, muttei sieltä oikein mitään vastauksia löytynyt.

    Edit: Tälläinen linkki löytyi. http://rpg.stackexchange.com/questions/57130/what-skill-or-skills-should-apply-to-an-appraisal-check-in-5e
  • Tein D&D 5. edikkaan master spell indexin mistä pystyy suodattamaan spellien nimet, levelit, schoolin, onko kyseessä rituaali, mistä kirjasta spelli löytyy (PHB = Player's Handbook, EEPC = Elemental Evil Player's Companion, SCAG = Sword Coast Adventurer's Guide) ja suodatus onnistuu myös class-kohtaisesti. Käyttäkää jos on tarvetta.
  • Use Magic Device vitos edikassa?

    Roguen arkkityyppi Thief saa tämmösen:
    Use Magic Device
    By 13th level, you have learned enough about the workings o f magic that you can improvise the use of items even when they are not intended for you. You ignore all class, race, and level requirements on the use of magic items. PHB 97

    En löytäny yhtään maagista itemiä mikä vaatisi classia, rotua tai leveliä käyttääkseen sitä.
    Ainoa viittaus minkä löysin koski kääröjä:"Any creature that can understand a written language can read the arcane script on a scroll and attempt to activate it." DMG 139

    Eli voiko kaikki käyttää kaikkia maagisia itemeitä? Jos kyllä, mitä etua tämä roguen ominaisuus antaa? Voiko Theif rogue esim. käyttää greatswordia jos se on maaginen vaikka ei omista proficiencyä siihen ilman penaltyjä?

  • DMG (p.136-138 "Attunement") sanoo selkeästi, että attunementin prerequisite voi olla esimerkiksi class. Se, että DMG:n esimerkki magic-item listassa ei sellaisia esineitä ole, ei tarkoita sitä, ettei sellaisia esineitä yleisesti ottaen olisi. Valmisseikkailuista ainakin Princes of Apocalypsen omassa magic item listassa on esineitä, joissa lukee "can be attuned only by xxx of yyy or zzz class". Kokonaisuudessaan DMG:n magic items -kappale on kirjoitettu vähän silleen, että GM saa ihan itse päättää mitä erikoisuuksia kussakin yksittäisessä magic itemissä on ja mitä attunement vaatii, eli suorastaan rohkaistaan GM:ää itse keksimään juttuja.

    Mitä taas tulee armoreihin ja aseisiin... Mikä tahansa hahmo voi käyttää mitä tahansa armoria tai asetta, mutta jos hahmolla ei ole proficiencyä aseeseen niin, hän ei saa proficiency bonusta aseen käyttöön. Jos hahmolla ei ole proficeiencyä armoriin saa hän disadvantagen STR ja DEX saveiehin ja testeihin, attackeihin ja ei voi heittää loitsuja. Eli siis Rogue voi käyttää kahden käden miekkaa ja täyshaarniskaa ihan milloin vain jos haluaa. Ja "Use Magic Device" ominaisuus ei poista proficiencyn (tai sen puuttumisen) vaikutusta, koska se selkeästi ignoroi vain "class, race and level requirements".
  • Polaria jo väkevästi todisti kaiken tarpeellisen yllä. Lisään vain tähän, että ennen tätä päivää en tiennyt, että hah!molla voi olla kerrallaan vain kolme magic itemiä attunementattuna (DMG, s. 138). Neljännen itemin attunement epäonnistuu aina ellei yhden itemin attunementia ota ensin pois. Tämä tuskin tulee usein esiin, koska attunementia vaativat taikahärpäkkeet ovat vitosessa harvinaisia. Kolmen itemin rajoitus ei luonnollisesti koske taikakaluja, jotka eivät vaadi attunementia.
  • Suurin hyötyhän tuossa on se että voi yrittää nakata spelliä scrollista. Spell scrollin käyttäminen vaatii sen että sulla on mahdollisuus osasta kyseinen loitsu. Wizard ei pysty scrollista castaamaan vaikka kuinka haluaisi healia, tai cleric tulipalloa.

    "A spell scroll bears the words of a single spell, written in a mystical cipher. If the spell is on your class’s spell list, you can use an action to read the scroll and cast its spell without having to provide any of the spell’s components. Otherwise, the scroll is unintelligible."
  • Rogue Arcane Trickster:
    Magical Ambush
    Starting at 9th level, if you are hidden from a creature when you cast a spell on it, the creature has disadvantage on any saving throw it makes against the spell this turn.

    Mites tämä sitten toimii? Jos loitsit piilosta spellin missä on verbaalinen komponentti niin eikö stealth rikkoudu silloin välittömästi vai kerkeekö loitsun loitsia loppuun jos sen casting time on 1 action? Voiko rogue jolla on mahdollista päästä piiloon joka vuoro heittää yhden loitsun ja käyttää bonus actionin mennäkseen uudestaan piiloon?

  • on 1455308904:


    Rogue Arcane Trickster:
    Magical Ambush
    Starting at 9th level, if you are hidden from a creature when you cast a spell on it, the creature has disadvantage on any saving throw it makes against the spell this turn.

    Mites tämä sitten toimii? Jos loitsit piilosta spellin missä on verbaalinen komponentti niin eikö stealth rikkoudu silloin välittömästi vai kerkeekö loitsun loitsia loppuun jos sen casting time on 1 action? Voiko rogue jolla on mahdollista päästä piiloon joka vuoro heittää yhden loitsun ja käyttää bonus actionin mennäkseen uudestaan piiloon?


    Loitsun heittäminen on se action, eli vasta kun se toiminta on suoritettu loppuun paljastuu, kuten muissakin. Periaatteessa voi mennä piiloon joka kerta, jos olosuhteet sallivat sen bonus actionin käytön.
  • Tein tällaisen random-hahmonluontitaulukkohässäkän, jolla voi heittää nopeasti hahmon randomina tai sitten DM voi käyttää tätä heittääkseen NPC:n tai random aseita, haarniskoja jne.

  • on 1471903664:


    Tein tällaisen random-hahmonluontitaulukkohässäkän, jolla voi heittää nopeasti hahmon randomina tai sitten DM voi käyttää tätä heittääkseen NPC:n tai random aseita, haarniskoja jne.


    Sinänsä ihan kiva, mutta alussa oleva rotutaulukko kaipais vielä vähän viilausta...

    1) Ihmisille tarvitsisi joko suoraan rotutaulukkoon tai erillisenä kulttuuritaulukon, joka kertoo onko se humaani taustaltaan tethyrialainen, illuskaani vai mikä.

    2) Kääpiöiden ja haltioiden todennäköisyys rotutaulukossa on hälyttävän korkea, kuin myös ns. "ultraharvinaisten" rotujen (tiefling, aasimar, genasi). Seikkailijoita rollatessa tämä ei haittaa, mutta NPC:eitä varten taulukko ei vastaa Forgotten Realmsin yleistä väestöjakaumaa siten, kun se tausta-aineistossa on.

  • on 1471929992:


    Sinänsä ihan kiva, mutta alussa oleva rotutaulukko kaipais vielä vähän viilausta...

    1) Ihmisille tarvitsisi joko suoraan rotutaulukkoon tai erillisenä kulttuuritaulukon, joka kertoo onko se humaani taustaltaan tethyrialainen, illuskaani vai mikä.


    Erillinen rotutaulukko ihmisille kuulostaa hyvältä. Se pitäisi tehdä melkeinpä alueittain, mutta teettäisi turhan paljon töitä. Aluksi kaikille aliroduille oli oma taulukkonsa, mutta yksinkertaistin sen lopulta.

    on 1471929992:


    2) Kääpiöiden ja haltioiden todennäköisyys rotutaulukossa on hälyttävän korkea, kuin myös ns. "ultraharvinaisten" rotujen (tiefling, aasimar, genasi). Seikkailijoita rollatessa tämä ei haittaa, mutta NPC:eitä varten taulukko ei vastaa Forgotten Realmsin yleistä väestöjakaumaa siten, kun se tausta-aineistossa on.


    Pohja ja prosentit on otettu suoraan Reincarnate-spellistä, missä on tosin vain PHB:n rodut. PC:ja varten se onkin tehty eikä ole väestönjakaumallisesti looginen. Enemmänkin seikkailijalooginen. =D Mutta ehkä NPC-rotutaulukon voisi tehdä, en vain tiedä Faerunin väestöjakaumaa. Ja pitääkö joka regionille tehdä omansa jne?
  • Reincarnate spelli voi olla ajateltu esim. siten, että se mukailee muokattua (ns. "evil" rodut poistettu) väestöjakaumaa koko Faerunin osalta. Eli olisiko siinä mukana kääpiöiden ja haltioiden omat suljetut kuningaskunnat, joissa väestö on lähes 100% yhtä rotua ja sama periaate koskee muitakin harvinaisia rotuja, joita näkyy lähinnä omissa oloissaan? Tai sitten se on ihan puhtaasti ajateltu tyyliin "olispa makeeta että parin reincarnaten jälkeen koko ryhmä on vaihtanut rotua".

    Sword Coastin osalta rotujen yleisyysjärjestys on humans > dwarves > orcs > half-orcs > elves > halflings > gnomes > half-elves > kaikki muut

    Tarkkoja prosentteja koko Faerunin tai edes suurempien aluekokonaisuuksien osalta ei ole koskaan ilmoitettu, mutta esimerkiksi muutamien suurien kaupunkien ja valtioiden väestöjakauma antaa osviittaa:

    Waterdeep:
    Humans  64% 
    Dwarves  10% 
    Elves  10% 
    Halflings  5% 
    Half-elves  5% 
    Gnomes  3% 
    Half-orcs  2% 
    Others  1%

    Zhentil Keep:
    Humans  84% 
    Half-orcs  12% 
    Orcs  3% 
    Other  1% 

    Hillsfar:
    Humans  99% 
    Other  1%

    Veltalar:
    Human  51% 
    Half-elf  40% 
    Elf  3% 
    Halfling  3% 
    Dwarf  1% 
    Gnome  1% 
    Half-orc  1% 


    Amn:
    Humans  83% 
    Halflings  15% 
    Half-orcs  1% 
    Other  1%

    Cormyr:
    Humans  85% 
    Half-elves  10% 
    Elves  4% 
    Other  1%

    Damara:
    Humans  87% 
    Dwarves  6% 
    Halflings  4% 
    Half-orcs  2% 
    Other  1% 

    Aglarond:
    Humans  64% 
    Half-elves  30% 
    Elves  5% 
    Other  1% 

    Thay:
    Humans  62% 
    Gnolls  10% 
    Orcs  10% 
    Dwarves  8% 
    Goblins  5% 
    Halflings  5% 
  • ^ Pitäisi melkein tehdä jokaisesta regionista oma taulukkonsa. Erityisesti kolmosen lähdekirjoissa on hyviä prosenttimääriä eri kaupungeista.

    Tein uuden version, jossa on mukana ihmisrodut sekä -nimet. Muutenkin viilailtu. Tällaisenaan palvelee lähinnä pelaajaa, ei niinkään DM:ia, ainakaan rotujen osalta.

    Edit: Oli typoja ja taulukonsijaintierhe, joka nyt korjattu.
  • Eikös tämä jakauma riitä: 37% human, 12% tiefling, 9% half-elf, 6% aasimar, 5% githzerai, 3% bariaur, 2% genasi, 1% halfling, 25% other
  • Ehkä Sigilissä. =D
  • Lisätty Karrivikiin Dragonlancen rodut, classit ja factionit.

    http://www.kurry.fi/viki/index.php/Dungeons_%26_Dragons_5e_Conversions_(by_Kentti)
  • http://dnd.wizards.com/products/tabletop-games/rpg-products/tales-yawning-portal

    Tales from the Yawning Portal includes the following adventures:

    Against the Giants
    Dead in Thay
    Forge of Fury
    Hidden Shrine of Tamoachan
    Sunless Citadel
    Tomb of Horrors
    White Plume Mountain
  • Tästä vaihtoehtoinen totuus, eli hahmolomake viidennen laitoksen Dungeons & Dragonsiin.

    KoG2kUb.jpg
  • Tein kaikista ilmestyneistä Unearthed Arcana -artikkeleista yhden virallisen näköisen tiedoston Homebreweryllä. Mukana tänään ilmestynyt Warlocks and Wizards. On ladattavissa Karrivikistä.

    http://www.kurry.fi/viki/index.php/File:Unearthed_Arcana_1.29.pdf
  • Olen tässä tehnyt konversiota Birthrightista 5e:lle ja samalla ryhdyin luomaan realistisempaa taistelujärjestelmää D&D:lle. Ajattelin laittaa ensimmäisen raakileen tänne ruodittavaksi. Käytin aika paljon Deathwatchia/Dark Heresyä pohjana (kuten modifioidut kriittistaulukot). Nyt taistelu tuntuu vaaralliselta ja kuolettavammalta kuin ennen. Suurin muutos on hit pointtien vähyys, osumakohdat, parry, dodge, sekä armor pointit. AC on laitettu kokonaan uusiksi. Editoin tätä vähän väliä ja ehdotuksia ja kommentteja otetaan vastaan. Hirviöt täysin kesken. Hirviöiden osumakohdat ja erikoisominaisuuksien muutokset tekemättä.

    Huom! Tämä toimii kunnolla vain Chromella.

    http://homebrewery.naturalcrit.com/share/SJ4kIfwOb

  • Oliko siis tarkoitus, että Parryn voi tehdä Reaction sijasta myös uhraamalla yhden Attackin? Nythän tuon tekstin voi myös lukea niin, että Parry vie Reactionin JA yhden Attackin...

    Toinen juttu: Jos Full-plateen kuuluu täyskypärä, niin miksi esim. Chainiin ei kuulu Coif ja Half-Plateen open-face helmet? Eli jos armoreita myydään valmiina setteinä, niin kyllä niissä nyt kypärät kuuluu olla kanssa. Ilman kypärää olevan haarniskan myyminen ns. "valmispakettina" on kyllä puhdasta kusetusta...
  • Mutta eihän kypärästä kuulu saada AC:tä.

  • on 1503565307:


    Mutta eihän kypärästä kuulu saada AC:tä.


    ...totesi Kentti aikoinaan. Irony is Strong.

  • on 1503553092:


    Oliko siis tarkoitus, että Parryn voi tehdä Reaction sijasta myös uhraamalla yhden Attackin? Nythän tuon tekstin voi myös lukea niin, että Parry vie Reactionin JA yhden Attackin...


    Alun perin ajattelin, että Parry vie reactionin ja that's it, mutta sitten mietin, että miksei hahmot, joilla on useampi hyökkäys, voisi uhrata yhtä hyökkäyksistään Parryyn. Eli teksti pitäisi modata niin, että Parry vie reactionin. Tämän lisäksi Parryyn voi käyttää bonus actionin jos tappelee kahdella aseella yhtä aikaa tai attackin jos on useampi hyökkäys. Nämä siis reactionin päälle.

    on 1503553092:


    Toinen juttu: Jos Full-plateen kuuluu täyskypärä, niin miksi esim. Chainiin ei kuulu Coif ja Half-Plateen open-face helmet? Eli jos armoreita myydään valmiina setteinä, niin kyllä niissä nyt kypärät kuuluu olla kanssa. Ilman kypärää olevan haarniskan myyminen ns. "valmispakettina" on kyllä puhdasta kusetusta...


    Tämä on otettu suoraan PHB:sta, jossa kypärä kuvauksen mukaan kuuluu vain plättään, ei muihin. Mihin muihin kypärä olisi hyvä liittää kuin chainiin coif, half plateen open-face helmet? Itse en haarniskoita niin tunne. Editoin nyt tuon coifin ja open-face helmetin chainiin ja half plateen.

  • on 1503566107:


    on 1503565307:


    Mutta eihän kypärästä kuulu saada AC:tä.


    ...totesi Kentti aikoinaan. Irony is Strong.


    Muistan. Siitähän tämä läppä on jäänyt elämään.  ;D

  • on 1503566625:


    on 1503566107:


    on 1503565307:


    Mutta eihän kypärästä kuulu saada AC:tä.


    ...totesi Kentti aikoinaan. Irony is Strong.


    Muistan. Siitähän tämä läppä on jäänyt elämään.  ;D


    Tosin hahmon ratkaisu pitää mieluummin valtavaa lierihattua ja julmettua strutsinsulkaa päässä oli täysin perusteltu. Tyyli ennen tarkoitusta.

  • on 1503566582:


    on 1503553092:


    Oliko siis tarkoitus, että Parryn voi tehdä Reaction sijasta myös uhraamalla yhden Attackin? Nythän tuon tekstin voi myös lukea niin, että Parry vie Reactionin JA yhden Attackin...


    Alun perin ajattelin, että Parry vie reactionin ja that's it, mutta sitten mietin, että miksei hahmot, joilla on useampi hyökkäys, voisi uhrata yhtä hyökkäyksistään Parryyn. Eli teksti pitäisi modata niin, että Parry vie reactionin. Tämän lisäksi Parryyn voi käyttää bonus actionin jos tappelee kahdella aseella yhtä aikaa tai attackin jos on useampi hyökkäys. Nämä siis reactionin päälle.

    on 1503553092:


    Toinen juttu: Jos Full-plateen kuuluu täyskypärä, niin miksi esim. Chainiin ei kuulu Coif ja Half-Plateen open-face helmet? Eli jos armoreita myydään valmiina setteinä, niin kyllä niissä nyt kypärät kuuluu olla kanssa. Ilman kypärää olevan haarniskan myyminen ns. "valmispakettina" on kyllä puhdasta kusetusta...


    Tämä on otettu suoraan PHB:sta, jossa kypärä kuvauksen mukaan kuuluu vain plättään, ei muihin. Mihin muihin kypärä olisi hyvä liittää kuin chainiin coif, half plateen open-face helmet? Itse en haarniskoita niin tunne. Editoin nyt tuon coifin ja open-face helmetin chainiin ja half plateen.


    Lisäsin myös metal open-face helmetin splintiin ja half platessa on luonnollisesti metallinen open-face helmet. Nämä kypäräkuvaukset ja hinnat pohjasin suoraan vanhaa AD&D:n Arms & Equipment Guidea käyttäen.

  • on 1503570529:


    on 1503566625:


    on 1503566107:


    on 1503565307:


    Mutta eihän kypärästä kuulu saada AC:tä.


    ...totesi Kentti aikoinaan. Irony is Strong.


    Muistan. Siitähän tämä läppä on jäänyt elämään.  ;D


    Tosin hahmon ratkaisu pitää mieluummin valtavaa lierihattua ja julmettua strutsinsulkaa päässä oli täysin perusteltu. Tyyli ennen tarkoitusta.


    Mulla on niin huono muisti, etten enää muista kuka hattua ja strutsinsulkaa käytti.  :(
  • Ramilta tuli ehdotus, että mitä paremmin osuu, sitä enemmän tekee vahinkoa. Vähän kuin olisi enemmän successeja. Esim. näin:

    Die roll 5-9 above AC/Parry/Dodge = 1 extra die of damage
    Die roll 10-14 above AC/Parry/Dodge = 2 extra dice of damage
    Die roll 15+ above AC/Parry/Dodge = 3 extra dice of damage

    Kriittinen olisi sitten aika kuolettava kun kaikki nopat tuplataan.

    Tällä tavoin olisi mahdollista commonerin saada clubilla +4 Constan ja platen omaavaan kohteeseen vahinkoa läpi kriittisellä. Jos heittää natural 20:n ja kohde epäonnistuu parryssä täysin, kohteeseen tulee daikuraa yhteensä 4d4 (club 1d4 + die roll 7 above AC +1d4, nämä tuplataan kriittisestä). Täydellisellä heitolla voi tulla 16 pistettä vahinkoa, eli 4 läpi.
  • Lisäsin aika paljon tavaraa tiedostoon, esim. hirviöiden osumataulukot.

  • on 1503575362:


    Ramilta tuli ehdotus, että mitä paremmin osuu, sitä enemmän tekee vahinkoa. Vähän kuin olisi enemmän successeja. Esim. näin:

    Die roll 5-9 above AC/Parry/Dodge = 1 extra die of damage
    Die roll 10-14 above AC/Parry/Dodge = 2 extra dice of damage
    Die roll 15+ above AC/Parry/Dodge = 3 extra dice of damage

    Kriittinen olisi sitten aika kuolettava kun kaikki nopat tuplataan.

    Tällä tavoin olisi mahdollista commonerin saada clubilla +4 Constan ja platen omaavaan kohteeseen vahinkoa läpi kriittisellä. Jos heittää natural 20:n ja kohde epäonnistuu parryssä täysin, kohteeseen tulee daikuraa yhteensä 4d4 (club 1d4 + die roll 7 above AC +1d4, nämä tuplataan kriittisestä). Täydellisellä heitolla voi tulla 16 pistettä vahinkoa, eli 4 läpi.


    Eikös tätä varten ollut erikseen se sääntö, että disadavantagella voi lyödä ns. "panssarin rakoihin" jolloin se plate ei vaikuta?

  • on 1503640027:


    Eikös tätä varten ollut erikseen se sääntö, että disadavantagella voi lyödä ns. "panssarin rakoihin" jolloin se plate ei vaikuta?


    Kyllä, myös se on voimassa. Disadvantagella osuessa vahinkoa saa läpi helpommin, mutta onkohan tuo lisädamage overkilliä vai ei?

    Mites noi kypärät ja haarniskat, onko nyt paremmin?
  • Nyt se on suhteellisen valmis.
  • Hieman yksinkertaisempi parry-sääntökikkailu.

    D&D:ssa minua on häirinnyt jo pitkään se seikka, että ei voi tarpeeksi hyvin vaikuttaa siihen, miten pystyt välttämään osumaa. Tämä on totta etenkin kun mennään korkeille tasoille. AC ei pahemmin nouse paljon 20 yläpuolelle ilman taikavermeitä, mutta hyökkäysbonukset saattavat olla +12 ja ylikin. Silloin osuminen melkein keneen tahansa ei ole kovin vaikeaa. Tähän olisi elegantti ja yksinkertainen vaihtoehto mikä tulee tässä.

    Parry. In addition to armor class, you can parry an attack using your reaction. You must be able to see the attack to parry it. You can parry a ranged weapon attack with your shield. If you parry, calculate your parry using the following method:

    Parry = Your AC + your attack modifier with the melee weapon or shield you're wielding

    Esim. levyhaarniskaan pukeutuneen hahmon AC on 18 ja häneen ollaan osumassa osumaheitolla 22. Hahmo ei ole vielä käyttänyt reaktiotaan ja yrittää torjua iskun greatswordilla. AC:iin lisätään hahmon attack bonus greatswordilla mikä tässä tapauksessa on vaikkapa +5. Näin ollen hahmo saa iskun torjuttua, koska AC nousee 23:een.

    Tässä otetaan myös AC täysin huomioon, eli haarniskan antama AC sekä Dexterity modifier.
  • Tää on siis vähän niin kuin parannettu versio Defensive Duellist Featistä?

  • on 1504191996:


    Tää on siis vähän niin kuin parannettu versio Defensive Duellist Featistä?


    Kyllä. Defensive Duelist -feat joko heitetään roskiin tai sitten sillä saa tuplattua proficiency bonuksen kun yrittää parryä. Aseen ei tarvitse olla finesse.
Sign In or Register to comment.

Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. If you want to get involved, click one of these buttons!