Olemme päivittäneet yhdistyksen verkkopalvelun tietosuojaselosteen vastaamaan EU:n tietosuoja-asetuksen (GDPR) vaatimuksia.
Tietosuojaselosteessa kerromme, mitä henkilötietoja keräämme yhdistyksen verkkopalvelun käyttäjistä, miten käytämme niitä ja miten huolehdimme niiden suojaamisesta.
Seloste on luettavissa täällä
Olemme myös päivittäneet yhdistyksen verkkosivujen käyttöehdot. Verkkosivuston käyttö edellyttää, että käyttäjä sitoutuu noudattamaan näitä käyttöehtoja. Käyttöehdot muodostavat sitovan sopimuksen sinun ja yhdistyksen välillä.
Tutustu huolellisesti näihin käyttöehtoihin. Käyttämällä verkkosivustoa vahvistat lukeneesi, ymmärtäneesi ja hyväksyneesi käyttöehdot sekä antaneesi suostumuksesi käyttöehdoissa kuvattuun henkilötietojen käsittelyyn.
Käyttöehdot ovat luettavissa täällä
Dungeons & Dragons 5th Edition [dd5e]
Comments
http://dnd.wizards.com/products/digital-games/mobiletablet/dragonplus
http://dnd.wizards.com/articles/features/prestige-classes-and-rune-magic
Ja Fantasy Groundsiin oli tullut virallisena laajennuksena D&D 5th! Loistavaa... pitää ottaa tarkasteluun tämäkin.
Vissiin. Tosin vitosessa ei pahemmin +1:n taikaesineitä enää löydy.
Thanks to all the fans who contributed to our Extra Life efforts, we've reached our goal of $100,000! This means that the new map of the Sword Coast was unlocked for everybody! Here's the low res version and below are links for medium and high res versions. Enjoy and thanks again to everybody who helped raise money for Extralife and Children's Miracle Network Hospitals!
http://media.wizards.com/2015/images/dnd/resources/Sword-Coast-Map_MedRes.jpg
http://media.wizards.com/2015/images/dnd/resources/Sword-Coast-Map_HighRes.jpg
http://www.dragonmag.com/5.0/html5/45813#!/articles/106375
http://dnd.wizards.com/articles/features/errata-monster-manual-and-dungeon-master%E2%80%99s-guide
http://dnd.wizards.com/articles/features/kits-old
http://dnd.wizards.com/products/tabletop-games/rpg-products/curse-strahd
Edit: Tälläinen linkki löytyi. http://rpg.stackexchange.com/questions/57130/what-skill-or-skills-should-apply-to-an-appraisal-check-in-5e
Roguen arkkityyppi Thief saa tämmösen:
Use Magic Device
By 13th level, you have learned enough about the workings o f magic that you can improvise the use of items even when they are not intended for you. You ignore all class, race, and level requirements on the use of magic items. PHB 97
En löytäny yhtään maagista itemiä mikä vaatisi classia, rotua tai leveliä käyttääkseen sitä.
Ainoa viittaus minkä löysin koski kääröjä:"Any creature that can understand a written language can read the arcane script on a scroll and attempt to activate it." DMG 139
Eli voiko kaikki käyttää kaikkia maagisia itemeitä? Jos kyllä, mitä etua tämä roguen ominaisuus antaa? Voiko Theif rogue esim. käyttää greatswordia jos se on maaginen vaikka ei omista proficiencyä siihen ilman penaltyjä?
Mitä taas tulee armoreihin ja aseisiin... Mikä tahansa hahmo voi käyttää mitä tahansa armoria tai asetta, mutta jos hahmolla ei ole proficiencyä aseeseen niin, hän ei saa proficiency bonusta aseen käyttöön. Jos hahmolla ei ole proficeiencyä armoriin saa hän disadvantagen STR ja DEX saveiehin ja testeihin, attackeihin ja ei voi heittää loitsuja. Eli siis Rogue voi käyttää kahden käden miekkaa ja täyshaarniskaa ihan milloin vain jos haluaa. Ja "Use Magic Device" ominaisuus ei poista proficiencyn (tai sen puuttumisen) vaikutusta, koska se selkeästi ignoroi vain "class, race and level requirements".
"A spell scroll bears the words of a single spell, written in a mystical cipher. If the spell is on your class’s spell list, you can use an action to read the scroll and cast its spell without having to provide any of the spell’s components. Otherwise, the scroll is unintelligible."
Magical Ambush
Starting at 9th level, if you are hidden from a creature when you cast a spell on it, the creature has disadvantage on any saving throw it makes against the spell this turn.
Mites tämä sitten toimii? Jos loitsit piilosta spellin missä on verbaalinen komponentti niin eikö stealth rikkoudu silloin välittömästi vai kerkeekö loitsun loitsia loppuun jos sen casting time on 1 action? Voiko rogue jolla on mahdollista päästä piiloon joka vuoro heittää yhden loitsun ja käyttää bonus actionin mennäkseen uudestaan piiloon?
Loitsun heittäminen on se action, eli vasta kun se toiminta on suoritettu loppuun paljastuu, kuten muissakin. Periaatteessa voi mennä piiloon joka kerta, jos olosuhteet sallivat sen bonus actionin käytön.
Sinänsä ihan kiva, mutta alussa oleva rotutaulukko kaipais vielä vähän viilausta...
1) Ihmisille tarvitsisi joko suoraan rotutaulukkoon tai erillisenä kulttuuritaulukon, joka kertoo onko se humaani taustaltaan tethyrialainen, illuskaani vai mikä.
2) Kääpiöiden ja haltioiden todennäköisyys rotutaulukossa on hälyttävän korkea, kuin myös ns. "ultraharvinaisten" rotujen (tiefling, aasimar, genasi). Seikkailijoita rollatessa tämä ei haittaa, mutta NPC:eitä varten taulukko ei vastaa Forgotten Realmsin yleistä väestöjakaumaa siten, kun se tausta-aineistossa on.
Erillinen rotutaulukko ihmisille kuulostaa hyvältä. Se pitäisi tehdä melkeinpä alueittain, mutta teettäisi turhan paljon töitä. Aluksi kaikille aliroduille oli oma taulukkonsa, mutta yksinkertaistin sen lopulta.
Pohja ja prosentit on otettu suoraan Reincarnate-spellistä, missä on tosin vain PHB:n rodut. PC:ja varten se onkin tehty eikä ole väestönjakaumallisesti looginen. Enemmänkin seikkailijalooginen. =D Mutta ehkä NPC-rotutaulukon voisi tehdä, en vain tiedä Faerunin väestöjakaumaa. Ja pitääkö joka regionille tehdä omansa jne?
Sword Coastin osalta rotujen yleisyysjärjestys on humans > dwarves > orcs > half-orcs > elves > halflings > gnomes > half-elves > kaikki muut
Tarkkoja prosentteja koko Faerunin tai edes suurempien aluekokonaisuuksien osalta ei ole koskaan ilmoitettu, mutta esimerkiksi muutamien suurien kaupunkien ja valtioiden väestöjakauma antaa osviittaa:
Waterdeep:
Humans 64%
Dwarves 10%
Elves 10%
Halflings 5%
Half-elves 5%
Gnomes 3%
Half-orcs 2%
Others 1%
Zhentil Keep:
Humans 84%
Half-orcs 12%
Orcs 3%
Other 1%
Hillsfar:
Humans 99%
Other 1%
Veltalar:
Human 51%
Half-elf 40%
Elf 3%
Halfling 3%
Dwarf 1%
Gnome 1%
Half-orc 1%
Amn:
Humans 83%
Halflings 15%
Half-orcs 1%
Other 1%
Cormyr:
Humans 85%
Half-elves 10%
Elves 4%
Other 1%
Damara:
Humans 87%
Dwarves 6%
Halflings 4%
Half-orcs 2%
Other 1%
Aglarond:
Humans 64%
Half-elves 30%
Elves 5%
Other 1%
Thay:
Humans 62%
Gnolls 10%
Orcs 10%
Dwarves 8%
Goblins 5%
Halflings 5%
Tein uuden version, jossa on mukana ihmisrodut sekä -nimet. Muutenkin viilailtu. Tällaisenaan palvelee lähinnä pelaajaa, ei niinkään DM:ia, ainakaan rotujen osalta.
Edit: Oli typoja ja taulukonsijaintierhe, joka nyt korjattu.
http://www.kurry.fi/viki/index.php/Dungeons_%26_Dragons_5e_Conversions_(by_Kentti)
Tales from the Yawning Portal includes the following adventures:
Against the Giants
Dead in Thay
Forge of Fury
Hidden Shrine of Tamoachan
Sunless Citadel
Tomb of Horrors
White Plume Mountain
http://www.kurry.fi/viki/index.php/File:Unearthed_Arcana_1.29.pdf
Huom! Tämä toimii kunnolla vain Chromella.
http://homebrewery.naturalcrit.com/share/SJ4kIfwOb
Toinen juttu: Jos Full-plateen kuuluu täyskypärä, niin miksi esim. Chainiin ei kuulu Coif ja Half-Plateen open-face helmet? Eli jos armoreita myydään valmiina setteinä, niin kyllä niissä nyt kypärät kuuluu olla kanssa. Ilman kypärää olevan haarniskan myyminen ns. "valmispakettina" on kyllä puhdasta kusetusta...
...totesi Kentti aikoinaan. Irony is Strong.
Alun perin ajattelin, että Parry vie reactionin ja that's it, mutta sitten mietin, että miksei hahmot, joilla on useampi hyökkäys, voisi uhrata yhtä hyökkäyksistään Parryyn. Eli teksti pitäisi modata niin, että Parry vie reactionin. Tämän lisäksi Parryyn voi käyttää bonus actionin jos tappelee kahdella aseella yhtä aikaa tai attackin jos on useampi hyökkäys. Nämä siis reactionin päälle.
Tämä on otettu suoraan PHB:sta, jossa kypärä kuvauksen mukaan kuuluu vain plättään, ei muihin. Mihin muihin kypärä olisi hyvä liittää kuin chainiin coif, half plateen open-face helmet? Itse en haarniskoita niin tunne. Editoin nyt tuon coifin ja open-face helmetin chainiin ja half plateen.
Muistan. Siitähän tämä läppä on jäänyt elämään. ;D
Tosin hahmon ratkaisu pitää mieluummin valtavaa lierihattua ja julmettua strutsinsulkaa päässä oli täysin perusteltu. Tyyli ennen tarkoitusta.
Lisäsin myös metal open-face helmetin splintiin ja half platessa on luonnollisesti metallinen open-face helmet. Nämä kypäräkuvaukset ja hinnat pohjasin suoraan vanhaa AD&D:n Arms & Equipment Guidea käyttäen.
Mulla on niin huono muisti, etten enää muista kuka hattua ja strutsinsulkaa käytti.
Die roll 5-9 above AC/Parry/Dodge = 1 extra die of damage
Die roll 10-14 above AC/Parry/Dodge = 2 extra dice of damage
Die roll 15+ above AC/Parry/Dodge = 3 extra dice of damage
Kriittinen olisi sitten aika kuolettava kun kaikki nopat tuplataan.
Tällä tavoin olisi mahdollista commonerin saada clubilla +4 Constan ja platen omaavaan kohteeseen vahinkoa läpi kriittisellä. Jos heittää natural 20:n ja kohde epäonnistuu parryssä täysin, kohteeseen tulee daikuraa yhteensä 4d4 (club 1d4 + die roll 7 above AC +1d4, nämä tuplataan kriittisestä). Täydellisellä heitolla voi tulla 16 pistettä vahinkoa, eli 4 läpi.
Eikös tätä varten ollut erikseen se sääntö, että disadavantagella voi lyödä ns. "panssarin rakoihin" jolloin se plate ei vaikuta?
Kyllä, myös se on voimassa. Disadvantagella osuessa vahinkoa saa läpi helpommin, mutta onkohan tuo lisädamage overkilliä vai ei?
Mites noi kypärät ja haarniskat, onko nyt paremmin?
D&D:ssa minua on häirinnyt jo pitkään se seikka, että ei voi tarpeeksi hyvin vaikuttaa siihen, miten pystyt välttämään osumaa. Tämä on totta etenkin kun mennään korkeille tasoille. AC ei pahemmin nouse paljon 20 yläpuolelle ilman taikavermeitä, mutta hyökkäysbonukset saattavat olla +12 ja ylikin. Silloin osuminen melkein keneen tahansa ei ole kovin vaikeaa. Tähän olisi elegantti ja yksinkertainen vaihtoehto mikä tulee tässä.
Parry. In addition to armor class, you can parry an attack using your reaction. You must be able to see the attack to parry it. You can parry a ranged weapon attack with your shield. If you parry, calculate your parry using the following method:
Parry = Your AC + your attack modifier with the melee weapon or shield you're wielding
Esim. levyhaarniskaan pukeutuneen hahmon AC on 18 ja häneen ollaan osumassa osumaheitolla 22. Hahmo ei ole vielä käyttänyt reaktiotaan ja yrittää torjua iskun greatswordilla. AC:iin lisätään hahmon attack bonus greatswordilla mikä tässä tapauksessa on vaikkapa +5. Näin ollen hahmo saa iskun torjuttua, koska AC nousee 23:een.
Tässä otetaan myös AC täysin huomioon, eli haarniskan antama AC sekä Dexterity modifier.
Kyllä. Defensive Duelist -feat joko heitetään roskiin tai sitten sillä saa tuplattua proficiency bonuksen kun yrittää parryä. Aseen ei tarvitse olla finesse.