Olemme päivittäneet yhdistyksen verkkopalvelun tietosuojaselosteen vastaamaan EU:n tietosuoja-asetuksen (GDPR) vaatimuksia.

Tietosuojaselosteessa kerromme, mitä henkilötietoja keräämme yhdistyksen verkkopalvelun käyttäjistä, miten käytämme niitä ja miten huolehdimme niiden suojaamisesta.

Seloste on luettavissa täällä

Olemme myös päivittäneet yhdistyksen verkkosivujen käyttöehdot. Verkkosivuston käyttö edellyttää, että käyttäjä sitoutuu noudattamaan näitä käyttöehtoja. Käyttöehdot muodostavat sitovan sopimuksen sinun ja yhdistyksen välillä.

Tutustu huolellisesti näihin käyttöehtoihin. Käyttämällä verkkosivustoa vahvistat lukeneesi, ymmärtäneesi ja hyväksyneesi käyttöehdot sekä antaneesi suostumuksesi käyttöehdoissa kuvattuun henkilötietojen käsittelyyn.

Käyttöehdot ovat luettavissa täällä

Mitäs pelaat tietokoneella...?

edited January 1970 in Muut pelit
Jaaha, aika kertoa mihin kaikkeen sitä aikaansa kuluttaa. Mulla on lähiaikoina mennyt lähes kaikki kotona viettämäni aika Civ3:n pelaamiseen. Muita aikaavieviä pelejä on viimeaikoina ollut Fallout 2 ja Baldur's Gate 2. Mikään ei kyllä tähän mennessä ole voittanut tuota Civ3:sta, se vain on loistava! Sitä ei kyllä jaksa pelata kuin ~1 kerran vuodessa, sillä se on niin julmetun aikaavievää ja psyykkisesti raskasta puuhaa...
«1345

Comments

  • Minulla on pyörinyt Rome: Total War (Total Realism Mod) sekä CIV2 itsetekemilläni skenaarioilla. Ovat paikoitellen tehokkaastikin sabotoineet mm. tenttiinlukua.
  • Mä en ole pelannut yli vuoteen mitään muuta kuin Winkun pasianssia ja sitäkin äärettömän vähän, ehkä pari kertaa.
  • Viimeisen puolenvuoden aikana: ensiksi Half-Life 2 (vaikka epäilin etten siitä olisi pitänytkään niin on ollut ainoa räiskintä-putkijuoksu pitkään aikaan jonka pelasin läpi), sitten joulun alla Pirates! (kaikilla neljällä maalla läpi tietty, vanhojen aikojen muistoksi) ja sitten alkoikin tammikuussa World of Warcraft... aluksi Europe Final Beta... sitten 11.2 alkoi Retail ja sitä on tullut paukutettua jokusen sata tuntia :) Hieno peli ja hyvät porukat. Kavereita siellä on ihan kiitettävästi paikalla myös.
  • Hearts of iron 2


  • Hearts of iron 2

    Onks minkälainen verrattuna ykköseen? Meikä on tullut hakattua ekaa osaa aikoinaan aika ahkerasti. Saksaa ei koskaan saarreta!
  • Tiukkaa parannusta ykköseen verrattuna. Partisaanit, joukkojen pikkuhiljaa päivittyminen (verrattuna siihen ykkösen heti teknologian tultua päivittymiseen) ja lentokoneiden ja laivojen tehtävä moodi (hyvästi vanhat klikkaa sata kertaa pommituskäsky vittumaisuudet) ja tietty paljon muuta. Kyseessä on kuitenkin paradoxin peli niin AI on aika kehno, eiköhän se kuitenkin patcheillä tule kuntoon viimeistään ensi vuodeksi :wink:" alt=":wink:" height="20" /> että HOI 1: sen AI oli ainakin 1.06c päivityksellä ovelampi kuin toi hoi 2:sen nykyinen.
  • Jos jotain koneella pelaan, tapahtuu se yleensä jonkin emulaattorin kautta. Mitkään ihan kovin uudet pelit eivät nyt muutenkaan 466:n prossulla ja 192 megan muistilla pyöri.

    Konsolipuolella on tullut kavereilla pelattua mm. Halo 1 ja 2 läpi co-oppina sekä Rainbow Sixin X-Box -versiota ja Baldur's Gate: Dark Alliance 2:sta samalla metodilla.

    Jahka uuden koneen pöydälle tulevaisuudessa asetan, odotan pääseväni pelaamaan Alien vs. Predator 2:sta, Knights of the Old Republicia ja muita vastaavia, jotka eivät vie ihan kaikkea muutoinkin vähää vapaa-aikaa.
  • Championship Manager on ainoa nykypeli jota jaksaa pelata. Tietokonepeleistä siis, konsoleille löytyy kaikkea kivaa.
  • Lähiaikoina läpi kulutettuja: Half-life 2, Fable, Tony Hawk Underground 2, Pirates! ja World of Warcraft (beta ja nyt retail jo pitkän aikaa).


  • ja nyt retail jo pitkän aikaa.

    FUCK YOU TOO!
  • Collectors setin mukana tuli kyllä ylimääräinen 10 päivän trial-key. Että pääsee kärvistelemään jos haluaa.


  • Jos jotain koneella pelaan, tapahtuu se yleensä jonkin emulaattorin kautta.

    Niin joo, olinkin unohtanut että kaivoin netistä vanhan tutun One Must Fall 2097:n ja hakkasin sitä pienessä nostalgiahuumassa! Jiiiiiihaaaa!! :D


  • Collectors setin mukana tuli kyllä ylimääräinen 10 päivän trial-key. Että pääsee kärvistelemään jos haluaa.

    Voi kulli, onko toi ainut mitä voi saada?!? Tulee sellanen olo niinkun ois neekerinä isännän pöydän vieressä odottamassa että ruokaa putoaa pöydältä, pahinta että olen vielä onnellinen kun jotain murustelee...
  • No kyllä tollakin johonkin 15-18 tasoille kerkiää pelata ja saa saman hahmon sitten siirrettyä paketin joskus tulevaisuudessa ostettua oikeallekin tilille. Mutta persiistä on kyllä tuon pelin saatavuus.


  • Voi kulli, onko toi ainut mitä voi saada?!? Tulee sellanen olo niinkun ois neekerinä isännän pöydän vieressä odottamassa että ruokaa putoaa pöydältä, pahinta että olen vielä onnellinen kun jotain murustelee...

    Unohdit, että hattu pois päästä ja sitä pidetään rinnalla kaksin käsin nöyränä.

    http://www.cdon.com/main.phtml?navroot=905&session=1

    Ton tiedon mukaan peli tulee uudelleen myyntiin 15.4.2005.
  • Disciples II on PC-peli, joka on ekaa kertaa vuoteen, pariin koukuttanut minut terveydelle haitallisen pitkiin sessioihin koneella. Fantsustrategiaa tehtynä Oikein ja Hyvin ja ihan omalla, kauhean nätillä tyylillään. Suositellaan.
  • pasianssi rules!
  • Jos kännykkä lasketaan tietokoneeksi niin viime aikoina olen pelannut aika paljon Chessmasteria.

    Hävettää tosin kun häviän shakissa jollekin hemmetin puhelimelle.


  • pasianssi rules!

    Hear hear!
  • Nintendo DS:llä Zookeeperiä. Testasin kaverilla ko. konetta ja heti seuraavana arkipäivänä kauppaan ostamaan oma. Ajattelin sen tupla/kosketusnäytön, ohjainkynän ja muun olevan vain turhia gimmickejä mutta ainakin Zookeperissä tuo toimii n. miljoona kertaa paremmin kuin mikään ohjain voisi koskaan toimia. Hyvästit yöunille.
  • Tota zookeeperiä tulee kyllä pelattua flash-versiona melkoisella syötöllä. Tai siis aina välillä "otan tosta erän" ja sitten menee aikaa. Yyh.
  • Minä hankin DS:n varmaan sitten kun sille tulee uusi Final Fantasy Tactics tai muu peli mitä erityisesti odotan...
  • Minä odotan että poika kasvaa jokusen vuoden vielä niin on hyvä tekosyy hankkia pelikonsoli. Nyt ei ole oikein aikaa eikä haluakaan pelata mitään tietokone/pelikonsolipelejä, mutta sitten kun pelaaminen liittyy lastenhoitoon, oh boy, game on! =) Toivottavasti innostuu lätkä- ja autopeleistä. Niistä mää tykkään.
  • Kentille käy kuin mulle, vaikkei lasta olekaan: tulee kerättyä kaikki konsolit. Tai ei ps2 mut muut. Ps1, Dreamcast, GameCube, Xbox. Kerää koko sarja!
    Pelejä on aina ne pari jokaiselle, Xboxille tietty enemmän ja se pyörii mediakeskuksena muutenkin.
  • SilentHunter III

    Paras II maailmansotaan sijoittuva sukellusvenepeli ja tietenkin saksalaisten puolella. Ei voi sanoa muuta kuin että "JAWOHL, HERR KALEUN!"
  • Ja taustalla päässä alkaa hymistä Das Bootin tunnarin...
  • Itse pelailen melko paljon World of Warcraftiä, kyllä se on nannaa kun käppänäni kirves iskeytyy lihaan :lol:" alt=":lol:" height="20" />. Mutta odottelen tässä kuitenkin ensi kuussa tulevaa GTA: San Andreasta PC:lle ja Xboxille StarCraft: Ghostia
  • Joo, tuli katsottua vihdoin Das Bootin directors cut... loistavaa työtä.

    World of Warcraft on pääosin vieläkin (4 kuukauden jälkeen) ihan jees.

    GTA:ta odottelen, joskin taidan piiskata sitä xboxilla ennemmin.
  • Meinasin tulla pöksyihini kun taas vähän kattelin mitä kaikkea hienoa on tulossa... PC:lle ja konsoleille.
  • Vähäks muuten parasta että voi ostaa vaan kaikki pelit mitä haluaa... Life is sweet!
  • Vähäks parasta kun saa ilmaiseksi kaikki pelit mitkä haluaa.
  • Ei saa kaikkia.
  • Tietokoneesta en tiedä, kun sitä ei nykyään tule käytettyä, mutta Boxilla on kulunut OUTRUN 2 viimeiset päivät silkassa nirvanassa. Että voi tulla pelistä hyvä olo.
  • Ite oon Call of Duty 2:n demon pelannu läpi viimesen parin viikon ajan joka päivä kertaalleen ainakin, siinä on hyvä meno.
    Ja F.E.A.R. on ilmestynyt. Demo oli kova ja saanu arvosteluissa selalsta 9/10 vissiin joka kerta kun oon nähny jonkun.


  • Ja F.E.A.R. on ilmestynyt. Demo oli kova ja saanu arvosteluissa selalsta 9/10 vissiin joka kerta kun oon nähny jonkun.

    Ainoa syy miksi olin päivittämässä tietsikkaa syksyllä. Jää tekemättä kun lähdetään pariksi viikoksi Egyptiin. Nooo, keväällä saa sitten samalla rahalla taas vähän parempaa rautaa...

    Eilen oli hienoa pelata Animal Crossingia Cubella. Oli Halloween ja kaikki asukkaat ravasivat perässä sokerinarkkareina, vaatien karkkia. Tuli enemmän kuin vähän mieleen aivojen perässä laahustavat zombiet. Kaikilla oli vielä kurpitsa päässä ja viitta harteilla. Äärimmäisen häiritsevää, näin yön painajaisia. (Sentään vaivani palkittiin kurpitsasängyllä.)
  • Tony Hawks American Wasteland. Pakko-hankinta kun muut 6 on jo pelattu läpi. Paska pelihän se on.

    Civilization IV. Ilmestyi juuri. Vie jokusen vuoden...

    World of Warcraft. Vuosi alkaa tulla täyteen ja yhä pyssyttää siellä.

    FreeCol. Colonizationin ilmaisversio on ihan ässä.

    Tetris. Dreamboxin (digiboxi verkko/linux-ominaisuuksin) ruudulla on kiva pelailla.

    Pirates! Se uusi. Kiva ja kokonaan pelattu joku 5-6 kertaa läpi mutta aina silloin tällöin "vähän" pelailen. Vuosi kanssa tullut jo täyteen.
  • Joo, kyllä toi F.E.A.R. toimii!
    Ihan älyttömän siistiä losauttaa piiput puhtaaksi ja katsoa kun mies lentää volttia osuman voimasta ja pyöriessään ilmassa ampuu joka suuntaan samaan aikaan. Hidastuksena...
    Onhan noita hidastuksia nähty aikaisemminkin, ei siinä sinäänsä mitään. Mutta kyllä se vaan toimii tässä.
    Lisäksi luodit pöllyttää maisemaa niin paljon että savulta ja tomulta ei heti tulitaistelun jälkeen näe mitään, pitää odottaa hetki että rauha laskeutuu taas jotta näkee mihin on matkalla. Ja sekin vielä käsittämättömän hienosti, pöly oikeasti LASKEUTUU! Näyttää todella hyvältä ja käytössä on sentään aika kököt asetukset. Toisaalta vaatii kyllä tehoa aika pirusti.
    Hauskaa on myös kun ensin hoitelee pointmanin vihollisen partiosta ja jää odottamaan väijyyn. Tulee niitä vihollisten radioviestejä, "Move in!" "No way!" Hah, pelkäävät mua!

    Miinus siitä pelottavasta pikkutytöstä. Pelottavat pikkutytöt on ihan varmasti top 3 eniten käytetty kauhuelementti. Mikään ei ole pelottavampaa kuin pikkutyttö jolla on nätti mekko ja hiukset roikkuu silmillä, sitten se sanoo jotain käsittämätöntä ja mystistä?
  • Alkaa olemaan toi FEAR finaalissa ja hyvä on ollut. Ainoat miinukset siitä että vaatii todella paljon tehoja, ympäristö ei hajoa niin paljon kuin pitäisi (selkeästi isoin ongelma) ja sitten itseäni vähän nyppii se, että maisemat on suurelta osin sellasia kulahtaneita ja likasia... Eli "synkkiä." Miksi ei voi olla normaalin näköisiä paikkoja missä soditaan, pitääkö aina olla likainen viemäri ja hylätty talo? Muistaako kukaan Crusader nimisen pelin mikä oli loistava, seikkailuja toimistoissa jne ja kaikki paikat hajoaa.
    Ja sitten se aikaisemmin mainittu tyttö.

    Juoni on kiva, tulee hyviä syitä edetä, mutta itse olisin ehkä jättänyt yliluonnolliset osat pois pelistä ja tehnyt siitä vaan hienoa toimintaa, koska se on selkeästi parasta tavaraa tuossa pelissä.

    En ole ihan varma olisiko tuo sen 9/10 arvoinen peli, niinkuin on useissa arvosteluissa saanut, mutta lähellä mennään ainakin.
  • Ai niin ja olisi kiva nähdä peli missä kun vaihtaa aseeseen lippaan, niin jos se ei ole tyhjä, niin ne sinne jäävät ammukset menisi hukkaan, kun kerta vaihdetaan lippaita dramaattisesti ja vauhdikkaasti.
    Ei tule yhtään sellaista peliä mieleen nopeasti.


  • Ai niin ja olisi kiva nähdä peli missä kun vaihtaa aseeseen lippaan, niin jos se ei ole tyhjä, niin ne sinne jäävät ammukset menisi hukkaan, kun kerta vaihdetaan lippaita dramaattisesti ja vauhdikkaasti.
    Ei tule yhtään sellaista peliä mieleen nopeasti.

    Ei tule, ei. Tämä on jaksanut hämmentää realismia hakevissa Tom Clancyissä. Tosin niissä on sitten kompensoimassa se ihme ammusbugi, joka on piinannut sarjaa ainakin Rogue Spearista asti, jossa jossain vaiheessa käy aina niin, että lataamisen jäljiltä lippaassa onkin vain pari kutia parinkymmenen sijaan. Eipä silti, saa niissä kuitenkin paukut loppumaan, varsinkin noissa anti-tero-kisailuissa, Ghost Reconissa ei niinkään.

    En nyt muista, miten Operation Flashpointissa oli.


  • En nyt muista, miten Operation Flashpointissa oli.

    Muistaakseni Flashpointissa se muistaa montako kutia jäi mihinkin lippaaseen ja sit reloadilla se laittaa sen lippaan sisään missä oli eniten kuteja. Muistaakseni siis kaksi puolillaan olevaa lipasta ei muodostaisi mitään täyttä lippaallista, eli realismia löytyy. En ole kyllä päässyt pelailemaan vähään aikaan joten en pistä päätäni pantiksi, vasemman käden vain.
  • N-Gagella tullut pelattua eri hienosti mobiiliin sovitettua roguelike Dwelleriä nyt aika ahkerasti. http://www.roguelikedevelopment.org/dweller/index.php Suosittelen! Futaa kai useimmilla Java MIDP2 -kännyillä. Ei maksa mitään.
  • Pelailin Triplanea... kone kaatui.
    Kun pelaan jotain muuta... kone kaatuu.
    Kun kone on tarpeeks pitkään päällä, se kaatuu.
    Mut hitaammin kuin jos pelais, joten nyt en pelaa mitään.
    Kele.
  • Oisko muisti rikki?
  • Heroes of The Pacific (tosin Xboxilla)
  • Cubella on kulunut nyt aika tavalla Baten Kaitos, korttitaistelu-japsirope. Aika ihq pelimaailma ja korttimeininki innostaa. Ainoana ongelmana henkilöt ovat melkein täysin epäkiinnostavia ja vaimo on innostunut pelistä niin, ettei telkkariaikaa enää liikene mulle, stn.

    Kompensoin pelaamalla MAMElla vanhoja kolikkopelejä. Shadow Warriors!!
  • Itekkin oon tota MAMEa miettiny, onks se hyvä ja toimiva?


  • Itekkin oon tota MAMEa miettiny, onks se hyvä ja toimiva?

    On. Pitää olla valmis vähän säätämään, mutta aika pienellä selviää. Sitä on nyt julkaistu versio 1.02, joka alkaa olla aika valmista kamaa. About kaikki pre-1995 -tavara toimii jo, oikeestaan vaan nää modernimmat 3D-hömpötykset ei vielä skulaa.

    Hae Win32-versio. ROMeja saa vaivatta netskusta. Kandee hakea kanssa ne flyer-pakkaukset sun muu tilpehööri, niin pääsee oikeaan fiilikseen.

    Tuolta ainakin toistaiseksi äärimmäisen kattavasti ROMeja: http://www.rom-world.com/dl.php?name=MAME

    Tuolta "Mame32u.102.1_Binary" sekä Icons.zip. Muutkin niistä kuvapaketeista ovat toki suositeltavia (cabinets.zipit ainakin) tunnelman kannalta: http://www.classicgaming.com/mame32qa/ Paskamaista kyllä, lataaminen tapahtuu Fileplanetin kautta, mutta kerrankos sitä turhia, ilmaisia käyttäjätilejä perustaa.

    Säätämistä vaatii asetusten ruuvaaminen toimiviksi, mutta ei se kovin monimutkaista ole. Jostain ihmeen syystä en saa sitä ymmärtämään USB-hiireni näppäimiä, tosin...


  • Kompensoin pelaamalla MAMElla vanhoja kolikkopelejä. Shadow Warriors!!

    Aah, Shadow Warriors... Kultaisia muistoja vuosien takaa. Pelattiin naapurin Amigalla sitä älyttömän paljon. Kaksinpelinä iskettiin yhdessä vihulaisia turpaan katulampuista roikkuen. Jostain syystä kerran pelatessamme peli meni jotenkin jökkiin, jonka ansiosta meille tuli loppumattomat elämät. Ei valitettu, vaan kerrankin saatiin joku peli pelattua loppuun asti.


  • Aah, Shadow Warriors... Kultaisia muistoja vuosien takaa. Pelattiin naapurin Amigalla sitä älyttömän paljon.

    Mulle Mame on täynnä toteutumattomia unelmia, joita on kyllä juhlaa päästä lopulta pelaamaan, kun on kersana kuolannut mainoksia ja Computer + Video Gamesin kolikkopeliarvosteluja. Siis ihan puhtaasti "ai vitsi, tonkin pääsen lopulta näkemään" -elämyksiä on tullut vastaan monta kymmentä. Ja osa niistä on kyllä hienoja pelejä, kuten juuri Shadow Warriors.

    Pitäis vaan ostaa kunnon kaksitattinen pädi PC:kin. Loppuu napit kesken Microsoftin Sidewinderista aika monen pelin kanssa.
  • Valppaimmat jo varmaan tiesivätkin tämän konsoli uutisen:

    True Crime Streets of LA on saanut jatkoa. Tällä kertaa homman nimi on True Crime New York City.

    Ite tykkäsin tosta LA:sta ihan hulluna, mielestäni vähintään samalla linjoilla GTA sarjan kanssa. (Plus että oon siinä megamestari.)
    Tosi hyvä kartta, ei jumittanu ja lataillu, näytti paremmalta kun GTA:SA ehkäpä jopa.
    Jos NY on yhtä hyvä niin jeah!


  • Jos NY on yhtä hyvä niin jeah!

    Kuulemma himpun verran parempi.
    Ei että minua kiinnostaisi, ei GTA:kaan ole pudonnut juuri ollenkaan, vaikka olen kovasti yrittänyt.
  • Splinter cell:Pandoras tomorrow tuli just hakattua läpi, oli ihan hauska. Sitten tietysti Hitman Contractsia tulee hakattua, koska ei ole vieläkään kaikki kentät läpi silent assasinin veroisesti. Vitun Bjarkhof bomb kettä!


  • Splinter cell:Pandoras tomorrow tuli just hakattua läpi, oli ihan hauska. Sitten tietysti Hitman Contractsia tulee hakattua, koska ei ole vieläkään kaikki kentät läpi silent assasinin veroisesti. Vitun Bjarkhof bomb kettä!

    Pandora mulla on vielä vaiheessa, mutta se on yllättävän paljon parempi kuin edeltäjänsä, mielestäni. Vähemmän sellaisia "no mitäs hittoa nyt pitäisi tehdä" -hetkiä. Ja tykkäsin siis ekastakin Cellistä, mutta en oikein arvannut, että jatko-osa maittaisi näin hyvin.

    Hitman Contracts on eka Hitman, josta olen innostunut niin että pelasin läpi asti. Tehtävät ovat vaan pelattavampia kuin aiemmissa osissa. Tosin joukossa on aika monta yhdentekevää, kuten se pommi sukellusveneeseen -keikka. Silent Assassinista mun on kyllä aika turha haaveilla. Professionaliin pääsen, enkä sitä huonompiin voi kyllä tyytyäkään. Mutta stoori loppuu kyllä tyhmästi kesken, se ei etene mistään mihinkään. Ja vika kenttä oli vähän daa, kun siinä alussa ei ole hirveästi vaihtoehtoja ja hetkenkin epäröinti johtaa hengenmenoon (tai oikeammin Mass Murderer -arvosanaan).

    Molempia pelaan Boxilla.
  • Ja nyt mätän Cubella Ikarugaa. Seitan että voi olla vaikee peli. Mutta se oli tarkoituskin.
  • Raskasta WW2-strategiapeliä Hearts of Iron 2

    Natsi-Saksalla homma kovassa nousussa! Vuosi '40 ja suurimmassa osassa Eurooppaa heilaamista harjoitellaan ahkerasti, susilaumat ovat käytännössä pysäyttäneet saattueet Atlantilla ja Kotkan kynnet raastavat Afrikan mantereen puolivälissä. Wunderwaffen-osasto on jo lentävien pommien kimpussa ja varmasti aivan minä hetkenä hyvänsä Johtajaa ilahdutetaan hyvillä uutisilla. Itärintamakin on rauhaisa, setä Staliniin välit vielä ok. Mutta kunhan Pantterit saadaan peliin ja divisioonia lisää, niin elintilaa ruvetaan laajentamaan itäänpäin...

    SIEG ODER TODT!
  • Ultima V Lazarus. Dungeon Siegen enginen päälle pultattu modi, joka siirtää koko Ultima V:n, and then some, 3D:ksi. Ongelmana tosin, että on aika hitosti raskaampi kuin alkuperäinen peli, ts. nykii ja paukkuu mun nuhapumpulla. Lisäksi vielä melkoisen buginen, mutta paikkaillaan koko ajan.

    http://www.u5lazarus.com
  • En pelaa tietokoneella mitään. Odottelen vain, että Aleksi kasvaa isommaksi niin pitää sitten hankkia Xbox360 tai PS3. "Eihän sitä voi yksin jättää pelaamaan."
  • Medal of Honor: Rising Sun (Xbox)

    Tarttui mukaan Anttilasta kun kolmellakympillä hyllyssä seisoi. Ajattelin että kun on tuota Heroes of The Pacificia tullut tahkottua niin urakalla niin olisi siistiä tsekata noi Pacific theatren taistelut myös jalkaväkisotilaan näkökulmasta, ja samalla tarkistaa että onko se fps:ien pelaaminen Xboxilla todella niin kusista kuin väitetään.

    No täytyy heti alkuun sanoa, että tämä EI nyt ollut ehkä ihan sitä mitä oletin. En ole muita Medal of Honoreita pelannut, mutta oletin että kyseessä on suht realistinen WWII räiskintä. BEEEP - wrong! Meininki mukailee suunilleen niin löyhästi historiallisia tapahtumia kuin olla vaan voi, ja tästä tulee mieleen melkeinpä enemmän joku agenttipeli kuin WWII simulaatio. Siis aivan käsittämättömän typeriä juonia; japanilaiset keräävät valloittamiltaan alueilta kultaa jotta saisivat lahjottua erään venäläisen kenraalin tekemään vallankaappauksen Neuvostoliitossa ja antautumaan sitten akselivaltioille ja pelaajan tehtävä on lähinnä häiritä näitä kultalähetyksiä ja muutenkin pistää tuolle pirulliselle juonelle kapuloita rattaisiin, ja itseasiassa monet historialliset taistelut on jotenkin ikäänkuin saatu tähän juttuun taustajuoneksi, ikäänkuin jossain Burman taisteluissa olisi oikeasti ollut kysymys siitä että OSS yrittää estää jotain japanilaista kenraalia sulattamasta ryöstämäänsä kultaa. Ei hyvää päivää! Tämä on sotapeli, ja sotapeli nyt ei ensinnäkään minusta edes kaipaisi sen kummempia juonia kuin: "This is war, put your helmet on and prepare for attack on 0600 hours!", mutta jos niitä juonia on pakko ympätä niin voisiko ne pliis olla olematta näin vitun perseestä?

    No onneksi sentään se fps-puoli toimii suht mallikkaasti, eli pelissä erikseen tähtäysmoodi joka tekee xbox-ohjaien tuttien kanssa tähtäämisen ihan suhteellisen inhimilliseksi. Pelin siisteintä antia onkin se kun menee sumuisassa yöllisessä viidakossa ja snaippaa japanilaisia vartiomiehiä tai kranaattien kanssa puhdistaa sademetsään japanilaisten kaivamia poteroita. Tosin viidakossakin edetään puhtaalla railroadauksella yhtä käytävää pitkin ja oikealle tai vasemmalle nyt vaan "ei voi" kääntyä kun "puut tulee eteen". Ja aika monet tehtävät on jotain soluttaumis/hiippailumeininkiä, joka ei sinällään ehkä ole paska juttu, mutta minä kuvittelin ostaneeni sotapelin enkä mitään agenttipeliä.

    Kaikenkaikkiaan tämän pelin ehkä kovin anti on se, että nyt vasta oikeastaan tajusin kuinka vitun kova peli Heroes of The Pacific on. Siinä ei ole MITÄÄN, ei siis yhtään mitään tämäntyyppistä valitettavaa. Kaikki on helvetin realistisesti viimeistä yksityiskohtaa myöten tehty, ja ainoat valittamisen aiheet liittyy lähinnä sellaisiin juttuihin että "olisi ollut kiva jos olisi ollut enemmän kuin yksi tehtävä japanilaisesta näkökulmasta" yms.

    No, kolmekymppiä, ei nyt ihan hukkaan mennyt, koska tosissaan joku Guadalcanalin ja Burman viidakoissa tetsaaminen ON perkeleen siistiä ja jännää ja maastot just näissä viidakkomissioneissa ihan perkeleen hienot, mutta saa nähdä kuinka kauan noita missioneita jaksaa tahkoa, koska tosissaan eteneminen menee aina ihan samaa putkea pitkin ja vastustajat ovat aina ihan samoissa pusikoissa piilossa.
  • Ja ainiin: lentokoneita ei voi oikeasti ampua alas konepistoolilla ja tankkeja ei voi oikeasti räjäyttää tavallisella käsikranaatilla.
  • Call of Duty 2 vois olla enemmän sitä mitä hait, ainakin pc:llä saatanan hyvä. Ja Splinter Celliä (3?) voisin suositella kun siitä nyt on tässä puhuttu ja se on kanssa (ainakin pc:llä) ihan helvetin hyvä, vaikka ei varmastikkaan sitä minkä takia noita pelejä olet nyt hankkinut.
  • Noh, xboxille / pc:lle voi suositella Operation Flashpoint: Eliteä. Realismia löytyy, joskin graffat ja toiminteet ovat jo vuosia vanhoja.

    Ryhmää käskyttäessä tulee kyllä paskat housuun kun ensimmäinen tykistökeskitys silpoo kanssasyöksyjät. Lisäksi 2 tuntia hiippailua metsässä (joka on surkean näköinen mutta toimii) jonka jälkeen vartijan eliminointi ja sabotaasi... nannaa... melkein parhaita on kyllä "instant action" meiningit eli parit tehtävät jossa on tarkoitus väijyttää vastustajan upseeri (50+ miehen joukosta). Ja kyllä, vastustajat ampuvat takaisin ja osaavat huutaa koordinaatteja niin radioon kuin kanssavastustajille (eli jos tarkka-ammunta on liian näkyvää, tulee konekiväärillä suojatulta aika nopeasti).

    Puutteita pelissä on toki mutta siinä pystyy kävelemään mäkeä ylös, toisin kuin Splinter Celleissä :)
  • Ei konsolilla FPS:minen automaagisesti huonoa ole. Kyse on siitä, että koodaajanplantut eivät osaa/viitsi sovittaa kontrolleja padille.

    Halossa Boxilla tämä toimii taivaallisesti, kaikki kudit menevät just sinne minne pitääkin. Verrokkina Rainbow Six 3 Boxilla on aivan perseestä - ensin tatista kääntäminen ei tee mitään ja sitten piippu sojottaakin jo seinille, kohteen ohi.

    Myös esmes Max Payne 2 futaa nätisti, siinä vaan kääntyminen on turhan hidasta, joka ei tosin haittaa kuin portaissa juostessa. Cubella Metroid Primessa ei ole ikinä vaikeuksia tähtäämisessä.

    Kikkanahan on ottaa mukaan juuri sopiva kääntymisen kiihdytys ja sitten huomioida, koska tähtäin on about vihollisen kohdalla, jolloin kääntymistä pitää hidastaa. Oikein tehtynä tätä tähtäämisen "helpotusta" ei edes huomaa (Halo).

    Pleikalla on lisäongelmana se, että tateissa on tajuttoman kokoinen kuollut alue neutraalissa asennossa.
  • Omistin just Call of Duty - The Finest Hourin!!

    Afrikka-osiota lukuunottamatta oli kyl parempi kuin Medal of Honour - Rising Sun. Just sellasta kunnon ryppyotsaista WWII sankarointia ku halusinkin. Mut siltikin Heroes of The Pacific on paras.

    Nyt vaan ootan vesi kielellä Panzer Elite Action - Fields of Gloryä Xboxille.
  • Postissa juuri tuli Brothers In Arms - Earned In Blood (eli se kakkososa).

    Ykköstä en ole pelannut, enkä tiedä uskallanko tätä kakkostakaan avata kun pitää muutaman tunnin kuluttua lähteä vanhempainiltaan jota pitää vielä vähän valmistellakin, ja saattaisi käydä niin että jos tuon nyt masiinaan laittaa niin jää vanhempainillat vähän viimetippaan.
  • Mä sain Miami Vice pelin, mut en ole saanut sitä toimimaan! God damn!
  • No huh huh, vähän on eri tasoa tää Brothers In Arms kuin Call of Dutyt ja Medal of Honorit! En oo vasta päässy läpi kuin kaks ekaa tehtävää (including training mission) et kirjoittelen aiheesta ehkä myöhemmin, mut jumalauta on aika helvetin paljon eri meno kuin noissa kahdessa! Silleen niinku tonnin tai kaks realistisempi meno.

    Haittaa vaan kun frame ratet välillä droppaa kun xbox ei kerkee lataa. Mites, saiko näitä pelejä jotenkin helposti kopioitua xboxin kovolle vai pitääkö siinä olla jotkut modaukset ja waret? Hitto kun on Ihra jossain Thaimaassa hierottavana niin ei voi siltäkään kysyä.
  • Tsah, Ihra vaijyy teita Hong Kongistakin. Eli Peisa on ilmeisesti pistanyt Play.comista tavaraa tulemaan :)

    Ja vastaus: kylla pitaa olla modi TAI allekirjoittaa peli hasabi-avaimella etta toimii jostain valikosta. Sullehan palautettiin taysin alkuperainen xbox joten siita ei ole apua.
  • Kattelin tuossa viime lauantaina Jumbon Anttilassa käydessä kun oli Xbox 360 ständissä missä sai pelata Call of Duty 2:sta LCD-töllöä tuijottaen. Oikeasti mikään peli ei ole pitkään aikaan räjäyttänyt tajuntaa hienoudellaan kuin tuo. Tuli vähän sama olo kuin aikoinaan pelasi ensimmäistä kertaa Doomia tai Wing Commander 2:sta Speech Packin kanssa. En itse edes pelannut CoD 2:sta, vaan seurasin vierestä kun joku teini pelaili. Tekisi kyllä mieli ostaa 360.


  • Kattelin tuossa viime lauantaina Jumbon Anttilassa käydessä kun oli Xbox 360 ständissä missä sai pelata Call of Duty 2:sta LCD-töllöä tuijottaen. Oikeasti mikään peli ei ole pitkään aikaan räjäyttänyt tajuntaa hienoudellaan kuin tuo.

    COD2:n pelailu Verkkokaupan 360-ständillä vakuutti minut, että ei tässä mikään kiire sittenkään ole next genin kelkkaan. Enemmän yksityiskohtia kuin edellisen sukupolven peleissä, mutta kauheat sahalaidat ja sitä samaa rännijuoksemista, pfft. Tuosta kun ottaa vielä kalliin telkkarin tuoman edun pois, kun vanhanaikaisella 28" putkitöllöllä kuitenkin pelaisin, niin ei oikein kuumota. (Project Gotham 3 kyllä himottaa, myönnetään.)

    Ylipäätään waut on jääneet vähiin toistaiseksi 360:n suhteen. Alkuperäisellä Boxilla DOA3 ja Halo vetivät ihan sanattomiksi jo ensinäkemältä. Mutta kyllä se varmaan tästä, kunhan nyt kehittäjät ehtivät saada ensimmäiset lopullisella raudalla kehitetyt pelit ulos. (Oblivion, where art thou.)
  • Itte en oo koko Call of Duty II:sta nähnyt, mutta kaikki tuntuu sanovan suunilleen samaa: komean näköistä juoksemista tunnelia pitkin.
  • Mä tykkään tunnelijuoksusta. Ärsyttää joskus jos on liikaa tilaa liikkua ja toimia. Ei ole aikaa etsiä kuitenkaan joka soppea.


  • Itte en oo koko Call of Duty II:sta nähnyt, mutta kaikki tuntuu sanovan suunilleen samaa: komean näköistä juoksemista tunnelia pitkin.

    Joo, mutta vielä erityisen hyvä fiilis.


  • Mä tykkään tunnelijuoksusta.

    Mä en. Tulee aina ihan huijattu fiilis kun on ihan pelissä sisällä ja sit yhtäkkiä jalat eivät vaan jostain syystä viekään johonkin suuntaan.
  • Just tässä hakkailin hieman battlefield1942hta. ihan viihdyttävä peli, tosin välillä tuntuu vähän hölmöltä kun pitäis olla vitun kova taistelu menossa ja paskimmillan sit onki pari tankkia vaan pörräämässä... ja normandian maihinnousu on ihan liian helppo. Nettipeli tämä tosin taita enemmän ollakin, mutta tällä saa kivaa instant rähinää aikaseks.
  • Viimeaikoina olen Brothers In Arms - Earned In Bloodissa harjoitellut lähinnä kuolemista.

    On muuten realistinen peli. Ärsyttävän realistinen.

    Tekisi mieli puhua pelistä enemmänkin mutta säästän myöhempään. Helvetin hyvää kamaa monelta osin, tuntuu vaan et minä olen liian urpo pelaamaan tätä peliä.
  • Eilen pelailin Blood Bowlia koneella. Hieno Java-sovellus! http://home.austin.rr.com/javabbowl/

    Kun kone hoitaa kaiken mekaniikan, niin itse peliin meni aikaa n. 45 minuuttia. Pelin sisällä voi tietty tsätäkin. Meitsi pelaa kyllä, jos joku haluaa kokeilla, jos sattuu löytymään joku sopiva aika. BB:n perussäännöt on hyvä olla hanskassa, että touhusta tajuaa jotain, tosin.

    --

    Edit: niin, siis ei siihen läpinään mitään erillistä softaa siis tarvita. Olen nyt pelannut kolme matsia tolla, kyllä se vaan toimii. Turpiin on tullut ihan niin kuin vanhoina hyvinä aikoina.

    Oikeasti, koko BB on tehty haltioiden ylemmyydentunnon vuoksi. Otan niiltä aina ja ikuisesti turpaan, viimeksi 0-3 ja 1-3. Ihan periaatteesta en pelaa sellaisilla yli-ihmisillä, mutta pikkuisen mietityttää, että miten hitossa sitä pitäisi niitä vastaan pärjätä. No on kyllä ollut huonoa tuuriakin matkassa, mutta silti.

    Mulle saa pistää icq tai sms, jos pelauttaa.
  • Brothers In Arms - Earned In Blood (Xbox)

    No niin, sain pelattua Brothers In Arms - Earned In Bloodin viimein läpi. Skirmish-tehtäviä en tosin ole vielä pelannut juuri lainkaan, mutta siis se varsinainen stoori tuli vetäistyä läpi.

    Pelin hyvät puolet:

    Ihan vitun realistinen, just kaikilla hyvillä tavoilla, eli:

    Kun tapetaan niin silloin kuollaan. There are no health packs in this game. Eli siis jos lähtee turhaan sankaroimaan tai muuten vaan hillumaan ilman että pitää munat turpeessa niin saa aika nopeasti huomata lataavansa peliä edellisestä checkpointista. Oikeasti pakko opetella etenemään suojasta suojaan ja vähän kelaamaan että mikä nyt olisi järkevin tapa saavuttaa mission objective, muuten ei tule yhtään mitään.

    Pelissä on käytetty väkivaltaa juuri niinkuin pitääkin. Verellä ei mässäillä Mortal Combat-tyyliin, mutta kieltämättä vähän pahaa tekee, kun yhtäkkiä kk alkaa nakuttaa ja nenäsi edessä edenneet miehet lakoavat maahan kuin räsynuket veren lentäessä kavereiden ottaessa osumaa. Tämä on kyllä tavallaan raain WWII peli mitä olen pelannut, eli mitään ei kaunistella, mutta kuten sanoin, missään verilammikoissa ei joudu kuitenkaan kylpemään. Oikeastaan hienointa juuri on että tilanteet tulee päälle ja menee ohi niin silmänräpäyksessä, että vaikka veri lentää ja ruuti käryää ei yleensä kerkeä kiinittää mihinkään tuollaiseen huomiota ennenkuin jantterit makaavat jo maassa reporankana.

    Ja tuo on oikeastaan kanssa yksi huippu ja realistinen juttu pelissä. Kuten kapt. Mustajärvi usein on todennut, sota on kaoottinen tila missä mitä tahansa voi tapahtua. Eli siis usein tuo sotiminen tässä pelissä on oikeasti sellaista "mitä vittua täällä tapahtuu"-räiskimistä, kunnes viimein ruudinsavu hälvenee ja huomaa päihittäneensä viholliset tai sitten huomaa lataavansa peliä edellisestä checkpointista. Vastustajiin on vaikea osua, kun ammut heittää rekyyli piippua ylös niin ettet edes näe osuitko vaiko etkö, ainoastaan se kun alat tähdätä uudestaan ja vihollista ei enää näy tähtäilemässä hiekkasäkkivallin takaa antaa osviittaa siitä että joko niittasit kaverin tai että hän lähti lipettiin. Ja varsinaista crosshairia ei aseessa ole, vaan kun tähtäät, niin tähtäät ikäänkuin aseen tähtäinten läpi, joka tarkoittaa sitä että se osumakohta on vähän niinkuin sinnepäin (esim. panzerfaustilla ammuttaessa kauemmas on pakko tähdätä vähän kohteen yli, koska raketin lentorata on kaareva). Ja silloin kun ammutaan lonkalta, ei ole mitään tähtäyssysteemiä, vaan ase vain ampuu sinne keskelle kuvaruutua. Itse tosin valitsin optioista sen crosshairin sinne keskelle ruutua, sillä ilman sitä en osunut yhtää vitun mihinkään (no eipä sitä kai oikeastikaan lonkalta ammuttaessa paljon mihinkään osukaan).

    Myös se on hyvä että kun joukkueesi jäsenet ottavat damagea, jos eivät vallan samantien kuole niin alkavat kyllä nilkuttaa ja muutenkin edetä aika vaivaisesti, eli siis meininki ei todellakaan ole sellainen että kaikki taistelevat täysillä viimeiseen hit pointtiin saakka, vaan se oikeasti vituttaa jos joku joukkueesi jäsen ammutaan paskakasi ja hän nilkuttelee pikkuhiljaa perässä.

    Tämmöinenkin pikkuseikka lisää pelin realistista fiilistä huomattavasti: Vaikka porukka puheleekin pääsääntöisesti varsin asiallisesti, niinkuin tuohon aikaan oli tapana, niin tiukan paikan tulleen saattaa ukko tokaista "fuck" kun alkaa lyijyä sataa niskaan ja komentokielessäkin saattaa tulla vähän extraa mukana: "Get that fucking tank over there! Go! Go!" Eli taaskaan kiroilulla ei mässäillä, mutta silloin kun se on aiheellista saattavat ukot käyttää voimakastakin kieltä.

    Lisäksi tässä pelissä on vähiten railroudausta mistään WWII fps-peleistä mitä olen pelannut. Ideahan on ohjata omaa joukkuetta (jossa yleensä kaksi tiimiä, fire team ja assault team, joskus myös fire teamin tilalata supporttina oleva tankki), joten tavallaan koko pelin ideakin on aina yrittää löytää se fiksuin reitti tai tapa tuhota vihollinen ja saavuttaa objective, eli valinnan varaa yleensä on ainakin kahteen eri ratkaisuun, siihen väärään ja oikeaan. Noh, se että tässä on vähiten railroudausta ei tarkoita etteikö sitä lainkaan olisi. Onhan sitä, ja usein juuri nimenomaan niin että on tavallaan sellainen väärä head-on-reitti, ja sitten se oikea reitti, jolla saadaan vastustaja flänkättyä sivustasta, eikä tasan mitään muita vaihtoehtoja. Ja vaikka liikkumavaraa on enemmän kuin jossain Call of Dutyssä tai Medal of Honorissa, niin silti välillä tulee tässäkin vähän putkifiilis, kun jostain aidasta tai romukasasta ei muka millään pääse yli. Jokatapauksessa muutamassa tehtävässä löysin sellaisiakin tapoja päästä tehtävä läpi mitä tuskin suunittelijat olivat suunitelleet, esim. jotkut raskaat tykit, joita ympäristöön ripotellut joukot suojaavat saa hämmästyttävin pienin tappioin vallattua yksinkertaisesti siten, että kasaa kaikki joukkonsa ja juoksee vain hullua kyytiä kaikista vastustajista ohi, tappaa tykkimiehistön, ja sen jälkeen alkaa korkeammasta asemasta (koska tykit yleensä ovat sijoitettu jonnekin paikkaan josta on hyvä näkyvyys ympäristöön) tulittaa vastustajia, jotka yleensä tässä vaiheessa pötkivätkin karkuun tai sitten saavat kuulaa niskaan koska heillä ei ole suojaa selustassaan. Ja käsittääkseni tälläkin tavalla on tykkejä oikeissakin sodissa vallattu.

    Vielä yhtenä hyvänä realistisena juttuna mainittakoon tietokoneen tekoäly. Ei se nyt ihan huippuluokkaa ole, mutta kaverit eivät ainkaan paisko itseään kranaateilla ja tupeksi ihan kokoajan tielläsi niinkuin esim. Call of Dutyssä niillä oli tapana. Eli siis omat sotilaasi yleensä pystyvät puolustamaan itseään ihan hyvin ja tekemään ihan fiksujakin päätöksiä, ja jotkut jutut saa hoidettua ihan vaan sillä että komentaa miehensä sisään rakennukseen ja itse odottelee ulkopuolella että pauke lakkaa. Tosin tuolla tavalla saa kyllä helposti myös tapatettuakin miehensä. Ja vastustajat myös toimivat suhteellisen fiksusti, eli joutuessaan saarretuksi yrittävät murtautua ulos parempaan suojaan tai jopa hyökkäävät suoraan closikseen jos ovat täysin nurkkaan ahdettuja. Muutenkin usein pyrkivät vaihtamaan asemiaan jo ennenkuin joutuvat saarretuksi jos huomaavat olevansa joutumassa kuseen. Ja tosiaan joskus säntäävät karkuunkin kun tilanne menee liian kusiseksi ja lähistöllä on omia joukkoja. Itseasiassa melko hyvä taktiikka on vain ajaa tankki näkyvälle paikalle ja kuunnella kun sakemannit alkavat huutaa achtung panzerwagenia ja pötkiä häntä koipien välissä pakoon (ja tässä vaiheessa sopii alkaa toivoa ettei seuraavan kulman takana odota panssarintorjuntatykki tai jalkaväkeä panzerfaustien kanssa).

    Myös pelin tehtävät ovat realistisia kuin mikä. Ei mitään "valtaa yksin natsien linna", vaan kaikenlaista jonkun vastustajan tykkiasemien löytämisestä ja tuhoamisesta eri mestojen puhdistamiseen ja puolustamiseen och så vidare. Kaikki tehtävät perustuvat käsittääkseni oikeisiin 101st Airbornen taisteluraportteihin, eli peliin on isketty sellaisia tehtäviä mitä laskuvarjojääkärit toisessa maailmansodassa oikeastikin joutuivat suorittamaan. Noh, hivenen on ehkä realismista tingitty siinä, että aina kun saksalaisten tankit vyöryvät paikalle sattuu kuin ihmeen kaupalla lähistöltä löytymään laatikollinen saksalaisten panzerfausteja (joita tosin yleensä kyllä vartioidaan), koska laskuvarjojääkäreillä ei itsellään ole mitään aseita joilla tankkiin saisi lommoakaan. Välillä alkaa jo huvittamaan kun löytää boksin panzerfausteja, koska tietää että kohta VARMASTI tulee tankkeja vastaan. Tosin yleensä ne tankit tulevat vastaan ennenkuin ne faustit löytää ja sitten mennäänkin taas ympäri pelikarttaa ja aika haipakkaan.

    Se ehkä realismista. Yksi pelin hyvistä puolista on meinaan hivenen epärealistinen, mutta suorastaan lohdullinen. Näet aina kun on joutunut kolme kertaa aloittamaan jonkun tehtävän samasta checkpointista, kone toteaa: "War isn't fair but a video game should be...do you want your team to heal and reload?", pakko ei ole laittaa jees ja voi yrittää jatkaa tehtävän suorittamista the hard way, mutta siis annetaan kuitenkin mahdollisuus saada ammukset taas täysiin sekä palauttaa tehtävän aikana kuoleet ja haavoittuneet miehet täysiin voimiin. Lisäksi kun tehtävä loppuu, jos joku tarinan kannalta oleellinen henkilö on kuollut tehtävän aikana, kysyy kone että palautetaanko ko. tyyppi henkiin (no penalty), vai haluatko pelata tehtävän uudestaan? Itse kyllä resurrectasin ukkelit ihan suosiolla.

    Hyvänä puolena vielä mainittakoon pelin tarina. Se on oikeasti hyvä. Se on itseasiassa paras stoori mihin olen missään pelissä törmännyt. Peli alkaa siitä, että pelin päähenkilöä, Sgt. Hartsockia, haastatellaan ikäänkuin pelin sisältämien tapahtumien jälkeen eversti S.L.A. Marshallin toimesta (joka on siis oikea historiallinen henkilö, joka haastatteli sotilaita toisen maailmansodan aikana ja kirjoitti aiheesta useita kirjoja), ja Sgt. Hartsock kertoo siitä minkälaisten tapahtumien kautta on päädytty siihen tilanteeseen, mistä peli alkaa ja mihin se päättyy (eli siihen että Sgt. Hartsock istuu teltassa S.L.A. Marshallin haastateltavana). Pelaaja siis pelaa tehtäviä sitä mukaa kun Sgt. Hartsock niistä S.L.A. Marshallille kertoo. Mielenkiintoista on, että Sgt. hartsock esim. mainitsee jonkin tehtävän alussa, että "tämä oli viimeinen tehtävä jossa taistelin tämän ja tämän kaverin rinnalla, hän kuoli pian tehtävän suorittamisen jälkeen", siinä on oikeasti vähän hassu fiilis taistella jonkun tyypin rinnalla, joka on ollut tarinassa alusta asti, ja nyt tietää että se tulee kohta kuolemaan. Muutenkin tarina on oikein hyvä, eli sisältää kaikenlaista draamaa ja huumoriakin, ja pienen kasvutarinan. Minä ainakin otin ihan tosissani läpät tyyliin:

    Sgt. Hartsock (joka on tähän saakka tavallaan ihaillut Sgt. Bakeria ja toisaalta pitänyt tätä vitun hulluna adrenaliininarkkarina): "That's when I realized that there was only one man who could get me out of there, and that man wasn't Sgt. Baker...it was me."

    Tai pätkä jossa Sgt. Hartsock selittää sitä miten he Sgt. Bakerin ja muiden kanssa naureskelivat sitä, että kuuluivat 13th squadiin, ja pilailivat sillä että hyppääminen 13th squadissa oli heille sellainen death wish juttu että fate can have us ja maalasivat numeron 13 kypäriinsä...ja sitten kun vähän kaikkea paskaa on tapahtunut, niin Sgt. Hartsock paiskaa kypäränsä jorpakkoon, ja selittää haastattelevalle S.L.A.:lle että siinä vaiheessa hän päätti että fate can NOT have me and I'm going home alive!

    S.L.A. Marshall: "Was this back when you were first promoted to Sergeant?"
    Sgt. Hartsock: "No...but it was around the time when I started acting like one."

    Ja sitten leikataan pätkään missä Sgt. Hartsock kahlaa jorpakkoon hakemaan takaisin kypäräänsä.

    No sitten ne paskat puolet.

    Peli on vaikea. Helvetin vaikea. Välillä kyllä hermo kiristyi kun joutui kymmenettä kertaa lataamaan samasta checkpointista kun ei perkele tajua mitä pitää tehdä välttääkseen vääjäämättömän kuoleman. Yhden kerran jouduin etsimään netistä ohjeet että mitä helvettiä pitää tehdä kun ei oma äly riittänyt (kyseessä siis kerta jolloin ensimmäistä kertaa kohtasin vihollisen tankkeja).

    Ohjainsysteemi ei todellakaan ole paras mahdollinen. En ymmärrä miksi tuohon ei ole vain suoraan voitu kopioida jotain Medal of Honorin tai Call of Dutyn systeemiä, koska ne nyt vaan on paremmat kuin tuo mikä tähän peliin on kehitetty. Ohjaussysteemi ei siis jotenkin kuvasta oikean taistelun realismia yhtään sen paremmin kuin noiden edellämainittujen pelienkään ohjaussysteemit, tämän pelin ohjaussysteemi on vain yksinertaisesti paskempi kuin noiden kahden, joka siis lisää entisestään vitutusta kun peli on muutenkin vaikea, ja lisäksi syö myös sitä muuten niin täydellistä realismin fiilistä, kun paskan ohjausjärjestelmän takia kaveri saattaakin paiskata kranaatin jonnekin täysin järjettömään paikkaan mitä kukaan ei onnistuisi oikealla taistelukentällä vahingossakaan tekemään.

    Josta tulikin mieleen kranaatit. Ne ovat lähes hyödyttömiä tässä pelissä, johtuen juuri tuosta ohjaussysteemistä. Lisäksi pelistä puuttuu mahdollisuus ikäänkuin vain kurkata nurkan taakse (mikä mm. Call of Dutyssä ja Medal of Honorissa on), jolloin ei pysty heittämään kranaatteja rakennuksen oviaukosta menemättä itsekin rakennukseen sisälle. Myöskään ei voi vipata kranaatteja vain jonkun taisteluhaudan kulman taa tai ikkunasta sisään tai jonkun hiekkasäkkiesteen taakse, vaan ne pitää aina paiskata kaaauas ja kaaarella, eli siis kranaattia ei voi pelissä oikeastaan lainkaan käyttää siten kuin fiksuinta olisi. Myöskään kranaattia ei voi "pantata" vaan kun painaa nappia paiskaa kaveri kranaatin samantien, ja vihollisen pirulaisilla on niin hyvä tekoäly että silloin kerran kun sen kranaatin saa lentämään minne haluaakin, kerkeävät viholliset hyvinkin sännätä kranaattia karkuun ennenkuin se räjähtää. Eli siis edes se että voisi itse päättää kuinka kauan kranaattia sokan irroittamisen jälkeen kädessään pitää auttaisi jo kummasti asiaa, mutta ei.

    Sitten vielä noista perkeleen tankeista. Kun alkaa vastustajien tankkeja vyöryä kehiin, tulee yleensä teksti tyyliin "hint, there's a crate of German panzerfausts nearby, use them to destroy tanks!". Taktiseen karttaan noita laatikkoja ei kuitenkaan ole merkattu, joka tarkoittaa sitä että seuraavat hetket sitten juoksennellaankin satunnasiin suuntiin taistelukentällä etsimässä niitä saatanan laatikkoja, ja kuollaan n+1 kertaa kun tankit ja kk-pesäkkeet kylvävät kuolemaa. Jos kerta siitä vihjaistaan että täällä JOSSAIN on muuten panzerfausteja niin voisi ne nyt sitten samalla sinne karttaankin ilmestyä kun kaikenmaailman muutkin taktiset kohteet sun muut sieltä löytyvät. Meinaan jokseenkin turhan tuntuista hommaa tuo ainainen juokseminen ja kuoleminen kunnes viimein sattumalta sattuu juoksemaan oikeaan suuntaan ja löytämään ne faustit ennenkuin tankki ampuu sinut tuhannenpillunpäreiksi.

    Ja sellainen vielä pieni mutta vituttava juttu, että välillä jonkun suojan takana olevaa mutta näkyvää vihollista ei yksinkertaisesti voi tappaa ennenkuin olet edennyt jonkun tietyn pisteen yli vaikka kuinka losottelisit suoraan päähän kiikarikiväärillä. Syö vähän realismin fiilistä. Onneksi tällaiseen en törmännyt koko pelin aikana kuin vain ihan muutaman kerran.

    Ja jos nyt vielä hakemalla hakee jotain negatiivista, niin maastot ja muut ovat ehkä hivenen tylsiä eikä niin näyttäviä kuin noissa jo useampaan kertaan mainitussa kahdessa muussa WWII fps-pelisarjassa, joissa usein pelin parasta on nimenomaan visuaalinen näyttävyys. Mutta toisaalta ehkä se ei ollutkaan sodassa pointtina että ihaillaan vaan makeita maisemia. Siltikin noihin maastoihin olisi pikkasen voinut panostaa. Niin muuten, pelissä on jokatapauksessa sen verran detaljia, että frame ratet droppaa vähän väliä, joka on todella vituttavaa kun Xboxin tehoja ei oikein voi mitenkään lisätä, ja koska boksini ei ole modattu en edes voi pelata peliä suoraan kovolta (joka kai vähentäisi tuota frame raten droppailua).

    Sellaista, kaikenkaikkiaan helvetin hyvä peli. Melkein samaa tasoa kuin Heroes of The Pacific, mutta toisaalta siinä ei ollut edes näitä ohjausysteemifiboja tms. mitkä tätä vaivaa, eli kyllä Heroes of The Pacific silti vie edelleen pisimmän korren sinä parhaana WWII pelinä, mutta tämä ei jää todellakaan kauas taakse. Tuntui että peli jäi ihan kesken kun se loppui, vaikka kumminkin aika kauan tätä tuli tahkottua, ja tehtäviäkin oli kyllä kiitettävän runsaasti.

    Eli kaikenkaikkiaan SUOSITTELEN!!!

    (pitänee hommata se ykkösosakin tähän peliin jossain vaiheessa)
  • Vakuuttava raportti, kudos.

    Itse olen tässä pc:llä pelaillut viime aikoina Knights of the Old Republic kakkosta. Jälleen jostain kumman syystä light sidellä, niinkuin ykkösessäkin... Not like me at all. No hieno peli kuitenkin. Ainoat huonot puolet on ehkä helppous ja se, että tuntuu välillä tosi oudolta kun ei voi hyppiä.

    Seuraavana voisi olla sitten noi GTA:t loppuun kun on kaksi jäänyt kesken.

    Cubella on mennyt WWE Day of Reckoning 2 joka on kanssa hauska ja viihdyttävä. Aika samanlainen kuin ykkönen, pieniä parannuksia sielä täällä. Vähän mietityttää miten uusi submission systeemi tulee vaikuttamaan pvp multiplayerissä. Parasta taas on Stone Cold Steve Austin, HELL YEAH!

    Seuraavaksi pitäisi kait hoitaa toi Lord of the Rings: The Third Age.

    GameBoyllä taas on ollut Final Fantasy: Dawn of Souls, joka on yhtä loistava kuin kaikki muutkin vanhat FF:t

    (Ja muutenkin aika paljon kesken pelejä vielä nyt kun aloin miettimään... hitto, tässähän on hommia.)
  • Olihan peliarvostelu. Olen tässä aiemmin vähän miettinyt, että toi voisi olla kova peli, mutta nyt ostopäätös on tehty. Edeltäjää saisi tosin halvemmalla, mutta toi on käsittääkseni kaikin puolin hieman parempi esitys.

    Erityisen mielenkiintoista, että WWII -pelin käsikirjoitus/tarinankuljetus teki vaikutuksen.

    --

    Viime päivinä olen hakannut Cubella Donkey Kong Jungle Beatia (bongorummuilla ohjattu tasoloikka) ja Ikarugaa (sikahieno 2D-räiskintä). Boxilla Soul Calibur 2:sta. PC:llä Space Empires IV:tä.
  • Tarinasta sen verran, että meikä ei ole mikään megageimeri, eli vertailukohtia mulla ei niin hirveästi ole, mutta ainakin noihin Call of Dutyjen ja Medal of Honoreiden tarinankerrontaan verrattuna Brothers In Arms on ihan eri planeetalta.

    PS. Ainakin vielä jokin aika sitten tuota Earned In Bloodia eli kakkososaa sai CDON.COMista halvemmalla kuin ykkösosaa.


  • Tarinasta sen verran, että meikä ei ole mikään megageimeri, eli vertailukohtai mulla ei niin hirveästi ole, mutta ainakin noihin Call of Dutyjen ja Medal of Honoreiden tarinankerrontaan verrattuna Brothers In Arms on ihan eri planeetalta.

    No pelien käsiksiä pitää kehua poikkeuksellisen hyviksi jos ne eivät ole aivan perseestä. Jostain syystä edes ammattikirjoittajien vääntämät stoorit eivät yleensä kestä päivänvaloa. Poikkeuksia ei tule ihan kauheasti mieleen, räiskinnöissä oikeastaan vain Halo.

    Käsittääkseni noissa Brothers in Armseissa tarinankerrontaan kiinnitettiin erityistä huomiota, joten ei silleen ihme jos futaa.

    Mutta mikä siinä ohjauksessa sitten mättää? Napit eri paikoissa kuin on totuttua vai joku muu? (Paitsi se kranujen heittäminen.)


  • Mutta mikä siinä ohjauksessa sitten mättää? Napit eri paikoissa kuin on totuttua vai joku muu? (Paitsi se kranujen heittäminen.)

    Ensimmäisenä tulee mieleen se, että sekä CoD:ssa että MoH:ssa kun tähtää aseella, hidastuu se tähtäimen liikuttelu ja on lisäksi "sticky" eli tahmaa vielä enemmän kohteen päällä, joka siis tekee muuten niin vaikean Xboxin tuteilla tähtäämisen suhteellisen inhimilliseksi. Tässä pelissä mitään tuollaista ei sensijaan ole, eli kun pikkasen liikuttaa tähtäintä vasemmalle, heittää kaveri kiväärinpiippunsa puoli metriä kohteesta ohi, toisinsanoen tähtääminen tässä pelissä on helvetin vaikeaa. Ei siis ainoastaan sen takia että crosshairit puuttuvat, vaan myös siksi että tuo tuteilla ohjaaminen on esim. hiirellä tähtäämiseen verrattuna paljon hankalampaa, ja sitä ei tässä, päinvastoin kuin noissa toisissa, ole helpotettu ohjaussysteemin puolesta laisinkaan.

    Lisäksi sekä CoD:ssa että MoH:ssa on tämä mahdollisuus ikäänkuin kurkata nurkan taakse tähdätessä, joka tästä puuttuu. On meinaan yksi käytännöllisimmistä ja loistavimmista jutuista mitä kyseisissä pelisarjoissa on (eli ettei mennä esim. oviaukkoon seisomaan silloin kun ammuskellaan tai heitetään kranaatteja sisään rakennuksiin), joka myös mahdollistaa juuri sen että nopeasti kurkataan huoneeseen ja samalla viskataan sinne kranaatti. Vielä parempi systeemi olisi että voisi nakata kranaatin kulman taakse edes katsomatta sinne.

    Lisäksi tässä pelissä ei voi mennä lainkaan maahan makaamaan, vaan matalin asento on kyykyssä oleminen, joka sekin on vähän epärealistista ja hassua. Kyllä jos minua kk:lla ammutaan niin mielellään menisin ihan makoilemaan suojan taakse ja etenisin ryömimällä pikemminkin kuin kyykkisin ympäriinsä. Jälleen ainakin CoD:ssä on tuo maakaamisen mahdollisuus, MoH:sta en nyt muista, mutta saattoi olla siinäkin. Vai menikö se nyt toisinpäin?
  • Ostin just Xboxille pelin Brothers In Arms - Road To Hill 30, joka siis on tuon Earned In Bloodin ykköosa, kun cdon.com myi tätä 17.95 egen hintaan. Ainakin alun perusteella vaikuttaa todella lupaavalta. Huomaa et tossa kakkososassa oli jotain juttuja paranneltu (esim. situation awereness mode skulaa kakkosessa paljon paremmin) mut muuten näyttää ja maistuu hyvin samalta kuin kakkonenkin (eli hyvältä). Pikkasen ehkä tässä ykkösosassa ainakin alussa sellaista ylidramatisointia jota kakkosessa ei mielestäni ollut, mut katotaan miten lähtee liikkeelle. Ja tota pientä over the top menoa lukuunottamatta tämän pelin alku on itseasiassa ihan vitun hyvä ja nerokas (voin kuvitella et jos on jotain Medal of Honoreita tottunut pelaamaan niin voi melkein itku tulla silmään).

    Katellaan miten homma etenee.
  • Pelasin taas ties monenneko kerran AD&D-roolipeli Baldur's gate 2:n ja sen jatko-osan Throne of Bhaalin läpi. Damn that's some tight, epic shit, taas silmät kostuivat lopussa monia seikkailuja yhdessä kokeneiden sankareiden "miten heille sitten kävikään" -tekstejä lukiessa.


  • Pelasin taas ties monenneko kerran AD&D-roolipeli Baldur's gate 2:n ja sen jatko-osan Throne of Bhaalin läpi.

    Mä en ikinä päässyt edes ulos siitä aloituskaupungista. En kyllä tiedä, miksen, ykkösen olen hakannut loppumetreille parikin kertaa, en tosin läpi asti.

    On kyllä aikeissa pelata joskus kunnolla ja loppuun asti. Muutenkin nää klassikot jääneet kaikki kesken: Tormentissa ja Falloutissa tuli pelinpysäyttäjäbugi paria tuntia peliaikaa ennen loppuhuipennusta, Final Fantasy VII:ssa olen vikalla alueella, muttei jaksa levelaa, Icewind Dale & II jäi molemmat kesken vikaan alueeseen...
  • Mulla on tässä ollu työn alla The Elder Scrolls III - Morrowind.
    Täytyy sanoa että on kyllä hyvä peli, onneksi en sitä missannut kokonaan. Löysin vielä vitosella käytettynä niin voin 100% sanoa että sain rahoilleni vastinetta, ois tosta enemmänkin maksanut.
    Paljon hauskoja juttuja mitä ei ole muissa peleissä tullu vastaan, ainakin noin systeemin puolesta.
    Hyvin laaja ja vapaa, vähän niinkuin joku GTA San Andreas, mutta vaan fantsu rope! Olen tehny pelissä vaikka mitä mutta juonta on menny eteenpäin vaan ihan snadisti kun olen vaan innoissani vilistänyt ympäriinsä ja unohtanut kaikki main questit...

    Kyllä voin suositella.
  • Diablo II:sta jaksaa ja jaksaa ja jaksaa... :twisted:
  • Eikä jaksa, ei ainakaan b-netissä... :?
    Sielä muuttu meno jossain vaiheessa NIIIIN huonoks että ei voinu enää hyväksyä...
  • Pelasin tuon Brothers In Armsin ykkösosan tänään läpi. Aiheesta ehkä myöhemmin lisää.


  • Pelasin taas ties monenneko kerran AD&D-roolipeli Baldur's gate 2:n ja sen jatko-osan Throne of Bhaalin läpi. Damn that's some tight, epic shit, taas silmät kostuivat lopussa monia seikkailuja yhdessä kokeneiden sankareiden "miten heille sitten kävikään" -tekstejä lukiessa.

    Olen itsekin pelannut Baldur's Gate 1 ja 2 kaikkine lisäosineen läpi. Tosin vain kerran. Icewind Dale 1 ja 2 pelattiin myös läpi. Icewind Dale 1:sen Kundahar-kylän musa saa vieläkin ihanuudessaan ihon kananlihalle. Näiden pelien jälkeen loppui vapaa-aika, joten en ole pelannut MITÄÄN peliä 10 minuuttia pitempään yli kolmeen vuoteen. Enkä oikeastaan missaa pelaamista yhtään. Sama vika alkanut koskea myös roolipelaamista. Pelottaa.


  • Näiden pelien jälkeen loppui vapaa-aika, joten en ole pelannut MITÄÄN peliä 10 minuuttia pitempään yli kolmeen vuoteen. Enkä oikeastaan missaa pelaamista yhtään. Sama vika alkanut koskea myös roolipelaamista. Pelottaa.

    That's crazy man talking! Tietsikka- ja roolipelit ovat paras juttu heti seksin jälkeen ja toisin kuin petipuuhia, pelejä voi pelata iisisti vaikka 10 tuntia putkeen! Parhautta!
  • Toisaalta ne on myös kuten yhden yön hoidot - koskaan ei tiedä mitä saa ennen riisuuntumista ja sittenkin voi tulla vastaan väärää käyttöjärjestelmää, tauteja tai beta-versio pelistä.
  • Nyt on vaikea olla käyttämättä kaikkia niitä itsestään selviä vitsejä tähän tilanteeseen... Jätkät antaa liikaa avoimia paikkoja!
  • No mitä voisi odottaa jos pelin nimi olisi Great Armed Yankee!


  • Nyt on vaikea olla käyttämättä kaikkia niitä itsestään selviä vitsejä tähän tilanteeseen... Jätkät antaa liikaa avoimia paikkoja!

    Gimme your best shot, pal, I can take it!


  • Toisaalta ne on myös kuten yhden yön hoidot - koskaan ei tiedä mitä saa ennen riisuuntumista ja sittenkin voi tulla vastaan väärää käyttöjärjestelmää, tauteja tai beta-versio pelistä.

    Mitäs pelaatte peeseellä nörtit!

    Tosimiehet käyttää vaan maksettua, siisteissä kääreissä tulevaa viihdettä, sohvalla röhnöttäen.
  • En osaa vieläkään päättää oliko edellisessä kyseessä huora, imuri vai konsoli.
  • Kauhean väännön jälkeen taivuin vaimon tahtoon ja luovuin haaveistani pinkistä Nintendo DS:stä. Tyytyminen on siniseen. Toivottavasti sille tulee tänään jotain pelattavaakin mukaan kaupasta.

    Päivätasolla pelataan kaverien kanssa edelleen Space Empires IV:sta PBEM:nä. Hienoa, se.
  • DS himottaa itseänikin... Vähän ihmetyttää se, että yhtään pakkohankinta peliä ei ole tainnut ilmestyä. Missä on Zelda? Missä on Final Fantasy?
    Mitä pelejä ajattelit hankkia?
Sign In or Register to comment.