Olemme päivittäneet yhdistyksen verkkopalvelun tietosuojaselosteen vastaamaan EU:n tietosuoja-asetuksen (GDPR) vaatimuksia.

Tietosuojaselosteessa kerromme, mitä henkilötietoja keräämme yhdistyksen verkkopalvelun käyttäjistä, miten käytämme niitä ja miten huolehdimme niiden suojaamisesta.

Seloste on luettavissa täällä

Olemme myös päivittäneet yhdistyksen verkkosivujen käyttöehdot. Verkkosivuston käyttö edellyttää, että käyttäjä sitoutuu noudattamaan näitä käyttöehtoja. Käyttöehdot muodostavat sitovan sopimuksen sinun ja yhdistyksen välillä.

Tutustu huolellisesti näihin käyttöehtoihin. Käyttämällä verkkosivustoa vahvistat lukeneesi, ymmärtäneesi ja hyväksyneesi käyttöehdot sekä antaneesi suostumuksesi käyttöehdoissa kuvattuun henkilötietojen käsittelyyn.

Käyttöehdot ovat luettavissa täällä

40k [Warhammer 40k]

245

Comments


  • on 1297889010:


    Tänään meikän BA vs. Azan Eldarit. Ehkä hivenen yllättäen peli oli melkolailla meikän hallintaa (mulla oli melkein alusta asti aika selkeä visio ja game plan, jota noppien suosiollisella avustuksella toteutin, kun Azaa taas vaivasi melko surkea noppatuuri), yksi kierros vielä, niin ihme olisi tarvittu Eldarit pelastamaan. Mutta se kirottu lisäkierros ei koskaan tullut, ja peli päättyikin jo vitoskierroksella, enkä ihan kerinnyt toiselle objectivelle, vaikka kuinka lucifer-engineitä Razorbackissä revitinkin ja murjoin paria hassua jäljellä olevaa aspect warrioria kahdella demolisher cannonilla.

    Mutta näinhän nää menee, samantyyppisen voiton otin aikanaan Kenkiksen joukoista, eli omat joukot oli ammuttu ihan hajalle, ja seuraavalla kierroksella olisi tullut coup de grâce, mutta pelipä päättyikin juuri kierrosta ennenkuin Kenkkis olisi päässyt final death blown iskemään ja voitto menikin minulle.

    Mainiota!


    Oli erinomainen peli!
    Viisi tankkia aiheutti mukavasti päänvaivaa. Onneksi ei tule tehtyä armeijoita vastustajan mukaan, muuten olisi voinut olla mahdotonta tehdä yhtään mitään.
    On se kyllä mahtavaa miten Howling Bansheet murhaavat marsuja closiksessa. Taisi olla yhden tankin lisäksi ainoat vahingot mitkä sain aiheutettua. Sen lisäksi tuli librarianille 1 woundi tupla ykkösillä.

    Se on pienestä kiinni miten noi objektivet menevät lopussa kun ei voi olla varma millä kierroksella peli loppuu.

  • on 1298306328:

    On se kyllä mahtavaa miten Howling Bansheet murhaavat marsuja closiksessa.


    Tää oli kyllä ihan hirvittävää. Koko assault squad sang priesteineen puhallettiin pöydältä howling bansheiden toimesta kuin kasa pölyä.
  • Ja en oo varma oonko ottamassa figut leirille vai en. Voi olla, ettei mahdu täl kertaa mukaan, mut katotaan.

  • on 1298305655:


    Olisiko kukaan kiinnostunut pelaamaan lerillä lauantaiaamuna 40K:ta?


    Otan figut mukaan ja teen 1000 ja 1500 pisteen armeijan valmiiksi.
  • Katon jos ehdin kasata jonku 1000/1500 pisteen armeijan ja mahtumaan mukaan.

  • Mä voisin ottaa kans 1000 ja 1500 pts listat mukaan. Nyt en vaan keksi ottaisko Necronit vai Korppikaartin...

  • BTW, jos huhtikuussa ulos tuleva Grey Knight koodeksi herättää mielenkiintoa, niin vilkaiskaapa oheista linkkiä

    Grey Knight Codex (incomplete)

  • on 1298381263:



    BTW, jos huhtikuussa ulos tuleva Grey Knight koodeksi herättää mielenkiintoa, niin vilkaiskaapa oheista linkkiä

    Grey Knight Codex (incomplete)


    Nice! Harmaaritareita kun pääsisi pelaamaan rpg:nä...
  • Tänään toi postimies uuden Furioso Dreadnought paketin. On komea! Pitänee laittaa toinen samanlainen tilaukseen. Nyt vähän harmittaa, et oon laittanut noihin vanhoihin Furiosoihin senkin verran paljon rahaa, kun toi uus boksi on kaikenlisäksi halapa!

  • on 1298313325:


    Katon jos ehdin kasata jonku 1000/1500 pisteen armeijan ja mahtumaan mukaan.


    Tuhannen pisteen armeija kasassa.
  • Tänään pelasin Verinussu Tapsan deldareita vastaan. Annihilation peli, ja turpaan tuli (kill points 11-9). Tapsa kuulemma voitti ekan kerran viiteen vuoteen.

    Oli vittumaisin 40k peli ikinä. Ensinnäkään en tiennyt deldareista mitään, ja vein hyvin hyvin vahvasti vehicle-painotteisen armeijan matsiin, jossa joka vitun vihu-unitilla oli vähintään yksi, yleensä kaksi ja joissain tapauksissa kolme vitun lancea (ja yleensä range sen 36"). Mutta eipä se mitään, oppia ikä kaikki, mutta se mikä teki tästä pelistä tervanjuontia ja persenussintaa ilman liukkaria oli vitun kakkosten kirous!!!

    En ole ikinä ennen kokenut vastaavaa. Jos piti saada nelonen tai jopa vitonen, niin mun heitot meni about gaussin käyrän mukaan, mutta kaikki kolmosen heitot (siis melkein kaikki BS checkit, armour savet yms.)...se kakkosten määrä oli KÄSITTÄMÄTÖN! Melkein jo vitsiksi muodostui, et jos ampumisen tai closiksen tai minkä vaan tuloksena oli kaksi woundia +3 savella tulossa sisään, niin heiton tulos oli AINA kaksi kakkosta. Toi tapahtui varmasti ainakin kolme kertaa pelin aikana, luultavasti useamminkin, ja jos en ihan väärin muista, niin koko pelin aikana ei käynyt kertaakaan niin, että kahden +3 saven lopputuloksena ei olis ollut kaksi kakkosta. Vaikka vitoskierroksen lopussa mulla oli vielä unitteja sen verran, et olisin hyvinkin voinut kuroa ton kahden kill pointin eron, niin huokaisin helpotuksesta kun peli päättyi. Tosin ei ollut vaikea arvata, päättyykö peli, kun peli päättyy nopanheiton tuloksella yksi tai kaksi.  :-\

    Anyway, onneksi pelissä oli eeppinenkin hetkensä, eli Furioso Librarian Dreadnoughtin ja deldar Taloksen yhteenotto. Molemmilla intsu 4, ja molemmat tuhosivat toisensa ekalla closis kierroksella (Talos veti penetrating hitin ja kutosen damage heitosta, Furioso Libby taas takoi blood fisteillään Taloksen woundit yhdessä kierroksessa nollaan VAIKKA Taloksen toughness onkin 7, eli ei ollut siis insta death). FUCKING AWESOME MUTUAL ASSURED DESTRUCTION!

    Mutta:

    dice-600-px.gif

    NEVER AGAIN!
  • Dark Eldarit on äärimmäinen "Glass Cannon" -armeija. Suurin osa niiden jopa Independent Charactereista on nössöä T3, 5+ save, plasmagun-instant-kill kamaa... Mutta hyvät jumalat sitä tulivoimaa. Dark Lancea ja Blasteria löytyy vähän joka välistä ja päinvastoin kuin meltaguneilla, niin noilla riittää tankin tappamiseen oikeasti se, että ne on esim. 36" päässä siitä tankista... Ja sitten vielä on ne kaikki mahdolliset "heitä-initiative/strenght-save-tai-kuole-suoraan-eternal-warriorkaan-ei-auta" vekottimet aina Hexriflestä ohjuksiin asti. Oikeasti nää kaverit pystyy tappamaan jopa Mephistonin melkoisen helposti. Hyvä puoli on se, että suunnilleen mikä tai kuka tahansa pystyy tappamaan Dark Eldarin, erityisesti ampumalla. Lähitaistelussa taas riippuu aika paljon miten Dark Eldar armeija on rakennettu. Warriorit tippuu kyllä closiksessa, mutta Wytchit on aika armottomia.
  • ^ Indeed, tosin Tapsalla oli siel kyllä mukana jotain T4 +3 saven unittejakin, invu-savea kans porukalla ja feel no painia.

  • FNP ei ole pääosalle Dark Eldareita niin kovin kova kuiteskaan, koska jo S6 negatoi sen useimmissa tapauksissa (instant death vs. T3). T4 on Dark Eldareilla loppupelissä hyvin harvinainen. Muistaakseni tasan Reaver jetbiket, Grotesquet ja Haemonculukset saa sen. Syytä myös muistaa, että jos T value on 3(4) kuten Reaver jetbikeilla, niin instant kill lasketaan sen alhaisemman mukaan (eli S6+ negatoi FNP:n).

  • on 1298555024:



    FNP ei ole pääosalle Dark Eldareita niin kovin kova kuiteskaan, koska jo S6 negatoi sen useimmissa tapauksissa (instant death vs. T3). T4 on Dark Eldareilla loppupelissä hyvin harvinainen. Muistaakseni tasan Reaver jetbiket, Grotesquet ja Haemonculukset saa sen. Syytä myös muistaa, että jos T value on 3(4) kuten Reaver jetbikeilla, niin instant kill lasketaan sen alhaisemman mukaan (eli S6+ negatoi FNP:n).


    DOH!!!!! Kyllähän mää niitä ammuin ihan vitusti esim. Rifleman Dreadin 2xTL autocannoneilla, mut enpä tajunnu, et instadeathiahan se tolla S7:lla olis jaellut!  :-X

  • on 1298382910:


    Nice! Harmaaritareita kun pääsisi pelaamaan rpg:nä...


    Huhtikuussa sitten ja Dark Heresyn tahdeissa:
    http://www.amazon.com/Dark-Heresy-Fantasy-Flight-Games/dp/1589947657/ref=sr_1_10?ie=UTF8&qid=1298574968&sr=8-10

  • C'Tandammed tankshock! 500 pointsia Necroneita (Lordi ja 20 Warrioria) lähti himaan kun niitä tankshockattiin Land Raiderilla ja Rhinolla ja heitin eläimellisen paskat 11 ja 12 leadershipeistä... Tasapeliin pääsin silti, joskin melkoisella väännöllä.
  • ^ Tossa deldar-pelissä (kakkosten kirous) Ravagereiden pudottamisen jälkeen suurimmat tappiot vastustajalle aiheutin tank shockaamalla.

  • on 1298823572:



    C'Tandammed tankshock! 500 pointsia Necroneita (Lordi ja 20 Warrioria) lähti himaan kun niitä tankshockattiin Land Raiderilla ja Rhinolla ja heitin eläimellisen paskat 11 ja 12 leadershipeistä... Tasapeliin pääsin silti, joskin melkoisella väännöllä.


    Joo. Alussa tuntui siltä että tankkiarmeijalla gauseja vastaan tulee turpiin, mutta kun piti lähteä vaunuilla herdaamaan warrioreja flamestormien eteen niin se tank shock "meni vähän yli". Ja valmiiksi routtaavan yksikön yli uudestaan shokkaaminen on vaan niin siistiä!
  • STORM RAVEN saapui tänään!

    Oli yks osa valmiiks paketissa paskana, mut en jaksa alkaa valittaa. Olkoon sitten battle damagea. Onneks ei oo kun pinta paskana, ei siis koko osa.
  • Cool, löysin Deathwatch: Rites of Battlen pdf-torrentin.

    http://torrentz.eu/a0d0ed8f398b3813ef126c250c839b8359e50495

    Ainakin tuo Torrage.com toimi, sitä kautta kirja tuli hiukan yli minuutissa.
  • Tossa tänään postissa tulleen käytettynä hankkimani 40k Chaos Daemons Codexin innostamana kävin läpi vanhan pölyttyneen figuboksin, kun muistin, et Fabaan joskus ajat sitten keräilin jonkinlaista Nurgle-armeijaa (joskin projekti lopahti silloin kesken kaiken). Kuten Kari selitti leirillä, niin about samalla daemon armeijalla voi pelata sekä Fabassa että 40k:ssa, ei kai noissa ole muuta eroa, kuin baset.

    Ja jep, vaikuttaisi siltä, että mulla on osittain valmiiksi maalattuna jo pieni Chaos Daemons-armeija 40k:hon! Ei nyt mikään hirveen iso, eli vähän alle 500pts (Great Unclean One, Plague Bearereita, Nurglineja viiteen baseen ja yks Beast of Nurgle), mut kyl ton ympärille voinee jo ruveta armeijaa kasaamaan. Tosin BA armeija nyt toki on edelleen se juttu, mut voishan totakin aina välillä viedä eteenpäin aina kun kyllästyy maalaamaan punaista.

  • on 1300203433:


    Tossa tänään postissa tulleen käytettynä hankkimani 40k Chaos Daemons Codexin innostamana kävin läpi vanhan pölyttyneen figuboksin, kun muistin, et Fabaan joskus ajat sitten keräilin jonkinlaista Nurgle-armeijaa (joskin projekti lopahti silloin kesken kaiken). Kuten Kari selitti leirillä, niin about samalla daemon armeijalla voi pelata sekä Fabassa että 40k:ssa, ei kai noissa ole muuta eroa, kuin baset.

    Ja jep, vaikuttaisi siltä, että mulla on osittain valmiiksi maalattuna jo pieni Chaos Daemons-armeija 40k:hon! Ei nyt mikään hirveen iso, eli vähän alle 500pts (Great Unclean One, Plague Bearereita, Nurglineja viiteen baseen ja yks Beast of Nurgle), mut kyl ton ympärille voinee jo ruveta armeijaa kasaamaan. Tosin BA armeija nyt toki on edelleen se juttu, mut voishan totakin aina välillä viedä eteenpäin aina kun kyllästyy maalaamaan punaista.


    Hahaa, kaaosta tiskiin vaan. Ittellä on kaaokselle hankittu Keeper of secrets, kymmenen daemonettea ja yks chaos prince, jokan onki ainoa jossa on vähän jotain eroa 40k ja faban välillä, tmämäkin lähinnä siinä että löytyy hyppyreppu tai siivet, ja yhdet kädet jotka lähinnä joltain lightning claweilta tms näyttää. Eiköhän sekin magneeteilla hoidu, sen verran isoilta noi raajat ja muut näyttää.

  • Demonit on kyllä visuaalisesti hienon näköinen armeija. Itse olen viime aikoina miettiny Grey Knights koodeksia... Oisko sitä vielä tilaa kolmannelle 40K armeijalle?

  • on 1300390334:



    Demonit on kyllä visuaalisesti hienon näköinen armeija. Itse olen viime aikoina miettiny Grey Knights koodeksia... Oisko sitä vielä tilaa kolmannelle 40K armeijalle?


    Aina on tilaa. Ja kun on monta armeijaa, voi yhtä niistä lainata jollekin niin saa lisää pelaajia kehiin.
  • Hitto kun saisi aikaa (duunista), niin tekisin ne chaosmarinet ja grey knightit.
    Molemmille mulla pitäisi olla figutkin.

    Noh, ehkä tossa jossain vaiheessa kun on kämpän saanut uuteen järjestykseen, löytyy aikaa figuillekin.

    Tosin jotain uuttahan joutuu ostaa, mutta se on osa hauskuutta.


  • Tosin jotain uuttahan joutuu ostaa, mutta se on osa hauskuutta.


    Ai kämppää vai?  ;D
  • Stormraven alkais olla sisätilojen maalausta ja magnetisointia vaille valmis. Toisinsanoen menee varmaan joku kaks vuotta ennenkuin saan valmiiksi.
  • Necronimaastoprojektini on lähes valmis. Muurit, alttarit ja metsät on valmiita, mutta kaksi rakennusta pitäisi vielä tehdä... Nyt pöydän on tosin vallannut pataljoonallinen petomiehiä, joiden avulla aioin saada fantasy battlen armeijan viimein pelikuntoon. Ja siinä sitten välipalana olisi hiukan kaikenlaista pientä 40K projektiakin...
  • Joo, kyllä on taas kertynyt malaamatonta muovia ja metallia nurkkiin. High elffejä island of blood boksista, kaaosdemoneja, ja greatswordeja empirelle. Pitäsi päästä noista island of blood boksin skaveneista eroon, jos jostain vaikka löytyisi joku joka vaihtaisi päikseen high elffit omastaan iob boksistaan... Täytyy varmaan laittaa sotavasaraan ilmoitus.
  • Oon vähän miettiny et pitäskö alottaa keräilee jotain armeijaa, mut valinnan vaikeus iskeny. Tau:t ois siistin näkösii mutta kuulema vanhentunu codex pilaa niillä pelaamisen. Chaos demonit ois siitä hyviä et niil vois pelaa fantasyy ja 40tonnista, mut en tiiä yhtään et onks ne sit pelkästään melee painotteisia? Eldarit kans himottais hieman koska ne on kuulema eniten taktisia muihin armeijoihin verrattuna, mut kurrys on jo liikaa eldar armeijoita. Örkit vois olla kans hauskoi mut jaksanko maalaa 200 figua? Marsut on tylsiä koska power armor ni cover ei vaikuta lähes mitään, mut jos hommais marsuja ni niil vois sit pelaa eri chaptereita.
  • En tiedä kurrystä ku kaks eldar armeijaa? Marsuja on 13 tusinassa.

  • on 1300982062:


    Örkit vois olla kans hauskoi mut jaksanko maalaa 200 figua?


    Voin ilmoittautua satunnaisesti vapaaehtoiseksi auttamaan armeijan maalamisessa. :) Ei väliä mikä armeija. Figujen maalaaminen on ihan kivaa puuhaa, oon sitä jonkin verran aikoinaan tehnytkin mutta itse pelaamisesta en niin kovin välitä. :)

  • on 1300986603:


    on 1300982062:


    Örkit vois olla kans hauskoi mut jaksanko maalaa 200 figua?


    Voin ilmoittautua satunnaisesti vapaaehtoiseksi auttamaan armeijan maalamisessa. :) Ei väliä mikä armeija. Figujen maalaaminen on ihan kivaa puuhaa, oon sitä jonkin verran aikoinaan tehnytkin mutta itse pelaamisesta en niin kovin välitä. :)


    Maalaaminen se vasta tylsää onkin. Voisi ehkä pelata jos ostaisi valmiiksi maalatun armeijan, tosin tuskin silloinkaan.
  • No, onhan kaksikin jo suht paljon, jos muita uupuu. Oishan se siisteintä että armeijoita ois mahdollisimman laajalla skaalalla. Itte aloitin tota mun kaaosdemoniproggista lähinnä siksi että halusin vähäfiguisen armeijan joka lyö lujaa ja on makeen näköinen. Alkoi pikkuhiljaa vituttamaan noi mun tulevaisuuden näkymät faban kanssa, kun minimissään viiskyt nappulaa pitäisi vielä hankkia ja maalata että aletaan olemaan siinä pisteessä että olen tyytyväinen... Hippasen puuduttavaa hommaa maalata jotain riviukkoa x 30. Tosin kyllähän mä faban puolella aloin myös helffejä kasaamaan, että itse olen monttuni kaivanut..
  • Saako noita kaaos demoni figuja jotenkin sillain kiinnitettyä siihen alustaan että ne ois helppo vaihtaa niistä WH40k alustoista fantasyyn ja takasin? Esim magnetilla tai sitten jättää liimaamatta ne siihen alustaan kiinni, mut se on varmaan aika vammasta?
  • Olikohan se niin, että toi pyöreä alusta mahtui sen neliön mallisen päälle, jolloin ei ole ongelmaa.
  • ^^ Samaa oon kelannut. Muovifigut menee helposti magneeteilla, mut metallifigut ei.
  • Kaikki Chaos daemonien jalkaväkinappulat on Fabassa 25mm alustalla ja 40Kssa 25mm alustalla. Eli pyöreä alusta mahtuu juuri tarkalleen Faban alustan päälle.

    Mitä taas Chaos daemoneiden pelityyliin tulee, niin ne on melko lähitaistelupainotteisia, mutta käytännössä tehokas 40K armeija vaatii Tzeetchin demoneita ja/tai demoniprinssejä, jotka pystyy myös ampumaan. Nurgle/Tzeetch/Khorne taitaa olla tällä hetkellä yksi parhaita yhdistelmiä. Nurglen demonit kestää, Khornen demonit lyö ja Tzeetchin demonit ampuu.

    Kurryn pelaajien armeijoista tiedän sen verran, että Marsuja on kaikilla (siis ainakin 5 armeijaa muistan), Eldareita on kai 3, Imperial Guardia 2, Tyranideja 1½ ja sitten on muutamia yksittäisiä muita (yks Örkki armeija, mulla Necronit ja olikohan jollain Witch Hunterit).
  • Kellä on puolikas Tyranid armeija?  :D
  • Mun daemonetteboksi ainakin tuli 25mm(halkaisija) pyöreillä pohjilla, ja 20mm(sivu) neliöpohjilla. Eli eivät nyt niin nätisti mene päällekkäin kuin nopeasti luulisi. Fabassa pyöritetään demonejakin infantryblokkeina, että tuskin noita pikkunappuloita edes kannattaa magnetisioda, laittaa pyöreät pohjat vaan suosiolla, ja käyttää fabassa movement traytä.

  • on 1301060204:


    Kellä on puolikas Tyranid armeija?  :D


    Kenkkiksellä... Sillä ei ole kai vieläkään Tyranid HQ:ta, vaikka niistä muuten saiskin armeijan. :P

  • on 1301065104:


    Mun daemonetteboksi ainakin tuli 25mm(halkaisija) pyöreillä pohjilla, ja 20mm(sivu) neliöpohjilla. Eli eivät nyt niin nätisti mene päällekkäin kuin nopeasti luulisi. Fabassa pyöritetään demonejakin infantryblokkeina, että tuskin noita pikkunappuloita edes kannattaa magnetisioda, laittaa pyöreät pohjat vaan suosiolla, ja käyttää fabassa movement traytä.


    Niinkö? Mulla on boksi daemonetteja, joka tuli 25mm neliöpohjilla. Pyöreitä pohjia ei olekaan 25mm pienempänä... Jos kuitenkin 20mm neliö on se oikea koko, niin sitten kannattaisi laittaa ne neliöille ja 40K:ssa laittaa se neliö siihen pyöreälle pohjalle :P

    Jos noita 25mm pyöreitä beissejä lappaa movement traylle niin siinä on sellanen ongelma, että sun yksiköistä tulee isompia, kuin pitäisi. Ja ottaen huomioon sen, että isompi yksikkö on vaikeampi manööveröidä Fabassa ja 25mm beisseillä ne saa myös vähemmän atakkeja yksikön rintamametrejä kohti, niin siinä kyllä ampuu ihan turhaa itteään polveen.

  • on 1301074421:


    Niinkö? Mulla on boksi daemonetteja, joka tuli 25mm neliöpohjilla. Pyöreitä pohjia ei olekaan 25mm pienempänä... Jos kuitenkin 20mm neliö on se oikea koko, niin sitten kannattaisi laittaa ne neliöille ja 40K:ssa laittaa se neliö siihen pyöreälle pohjalle :P

    Jos noita 25mm pyöreitä beissejä lappaa movement traylle niin siinä on sellanen ongelma, että sun yksiköistä tulee isompia, kuin pitäisi. Ja ottaen huomioon sen, että isompi yksikkö on vaikeampi manööveröidä Fabassa ja 25mm beisseillä ne saa myös vähemmän atakkeja yksikön rintamametrejä kohti, niin siinä kyllä ampuu ihan turhaa itteään polveen.


    Pythagoras on eri mieltä tosta sun palikoiden asettelusta. Kulmasta kulmaan 20mm sivuinen lätkä onkin sitten 28mm ja hilut päälle, eli sojottaa kulmat yli. Lähinnä viittasin tolla movement tray hommalla siihen, että ne on kumminkin suht standardikokoisia, jos yhdessä rankissa sulla on 5 äijää, niin se on sitten sen kymmenen senttiä leveä. Nappuloita voi sitten latoa siihen traylle, luulis että kaveriporukalla ainakaan ei kukaan ala vinkumaan siitä että tällä tavalla kiertää ton magneeteilla leikkimisen.
  • Movement trayhin voi toki latoa kamaa, mutta ajatellaas nyt loppuun asti... Siis esimerkiksi 20 daemonetten yksikkö 20mm baseilla olisi alustalla 5x4 eli 100mmx80mm. Jos ladot siihen samalle alsutalle 25mm pyöreällä basella olevia daemonetteja, niin niitä mahtuu siihen 4 per rivi ja maksimiisaan 3 täyttä riviä, eli 12 kappaletta tai limittäin ladottuna ehkä 4+3+4+3, eli 14 kappaletta. Tekee oikeasti aika vaikeaksi hahmottaa sen kuinka monta äijää ja kuinka monta rankkiä siinä on ja sitten kun tappioita aletaan poistamaan, niin sitten se vasta vaikeaksi meneekin. Mieluummin pelaisin vaikka 40K:ta 20mm neliön muotoisilla alustoilla, kun siinä ne aiheuttaa huomattavasti vähemmän ongelmia.

  • on 1301145501:


    Movement trayhin voi toki latoa kamaa, mutta ajatellaas nyt loppuun asti... Siis esimerkiksi 20 daemonetten yksikkö 20mm baseilla olisi alustalla 5x4 eli 100mmx80mm. Jos ladot siihen samalle alsutalle 25mm pyöreällä basella olevia daemonetteja, niin niitä mahtuu siihen 4 per rivi ja maksimiisaan 3 täyttä riviä, eli 12 kappaletta tai limittäin ladottuna ehkä 4+3+4+3, eli 14 kappaletta. Tekee oikeasti aika vaikeaksi hahmottaa sen kuinka monta äijää ja kuinka monta rankkiä siinä on ja sitten kun tappioita aletaan poistamaan, niin sitten se vasta vaikeaksi meneekin. Mieluummin pelaisin vaikka 40K:ta 20mm neliön muotoisilla alustoilla, kun siinä ne aiheuttaa huomattavasti vähemmän ongelmia.


    itte aattelin sen lähinnä sltä kantilta että movement tray on tietyn kokoinen, joten sillä pystyy paremmin mallaamaan minkä kokoisen alueen se unit vie. Jotenkin mulle on helpompi hahmottaa että 100mmx80mm laatta on 5x4 rankkia, vaikka nappuloita olisikin eri määrä. Suht yleistähän faban puolella tuntuu olevan kaiken mailman unit fillereiden ja muiden käyttö muutenkin, varsinkin kun kattelee jotain empirel istoja tai skaven listoja joissa saattaa olla useamman sataa nappulaa jo ihan parin tonnin peleissä.

  • Unit fillerit on kuiteskin noin pääsääntöisesti yhden tai useamman normaalin beissin kokoisia suorakulmioita, jolloin tappioiden tullessa niistä hahmottaa heti missä kohtaa yksikön perässä menee sen yksikön rajat. Yli-isoja pyöreitä beissejä jos latoo vastaavasti movement traylle, niin jossain vaiheessa katoaa näkyvistä missä yksikön rajat sen taka-osassa on. Tämän vuoksi pitäisin itse parempana käyttää demoneilla neliöbeissejä sekä Fabassa, että 40K:ssa. 40K:ssa sillä beissin muodolla on huomattavasti vähemmän merkitystä.

  • on 1300906221:


    Oho, GW:ltä Jokaero-figu!



    Viimein! Tosin pitää kai hommata Megacity1 apinajengiä jos aikoo saada vaihtelua Jokaero-armeijaan.
  • Jokaeroja voi ottaa uudessa Grey Knight koodeksissa Inkvisiittorin omaan Inquisitor Henchman Warbandiin. Huvittavaa on sinänsä se, että Torquemada Coteaz nimisellä special charrulla näistä Henchmen Warbandeista tulee Trooppeja ja niitä voi ottaa enemmän kuin yhden per inkvisiittori. Teoriassa on siis mahdollista rakentaa Grey Knights koodeksilla täysin laillinen armeija jossa on yksi inkvisiittori ja 72 xeno-apinaa. Siinä on kyllä metodit menny jo aika oudoksi, jopa inkvisiition mittapuulla.

    Joka tapauksessa se onkin melkoinen apina se Jokaero... Ensinnäkin ne pimppaa koko Warbandin varusteet. Tosin haittapuolena on se, että niiden antama bonus on satunnainen ja... Noh, sanotaan nyt näin, että huonolla (tai hyvällä, miten sen ottaa) heitolla sulla on galaksin parhaan näköiset aseet, joista ei tosin ole mitään peliteknistä hyötyä. Toinen, ehkä tärkeämpi, juttu on se, että Jokaerojen omat digital weaponit on vähän kovempaa kamaa. Niillä voi ampua joka vuoro joko lascannonin, multimeltan tai heavy flamerin laukauksen! Phear the Ape!  ;D

  • on 1301163352:



    Unit fillerit on kuiteskin noin pääsääntöisesti yhden tai useamman normaalin beissin kokoisia suorakulmioita, jolloin tappioiden tullessa niistä hahmottaa heti missä kohtaa yksikön perässä menee sen yksikön rajat. Yli-isoja pyöreitä beissejä jos latoo vastaavasti movement traylle, niin jossain vaiheessa katoaa näkyvistä missä yksikön rajat sen taka-osassa on. Tämän vuoksi pitäisin itse parempana käyttää demoneilla neliöbeissejä sekä Fabassa, että 40K:ssa. 40K:ssa sillä beissin muodolla on huomattavasti vähemmän merkitystä.


    Njoo... totta tuokin. Ei sillä tosiaan 40kssa taida muuten olla merkitystä kun pähkäillessä kuka lyö ketäkin klosiksessa.
  • 40k:ssa movementissä usein on aika ratkaisevaa mahtuuko joku tyyppi jostain kolosta, koska tyyppi occpies sen basensa kokoisen alueen, esim. kahden oman ukon välistä ei voi mennä, ellei ole basen kokoista aukkoa.

  • on 1301175245:


    Jokaeroja voi ottaa uudessa Grey Knight koodeksissa Inkvisiittorin omaan Inquisitor Henchman Warbandiin. Huvittavaa on sinänsä se, että Torquemada Coteaz nimisellä special charrulla näistä Henchmen Warbandeista tulee Trooppeja ja niitä voi ottaa enemmän kuin yhden per inkvisiittori. Teoriassa on siis mahdollista rakentaa Grey Knights koodeksilla täysin laillinen armeija jossa on yksi inkvisiittori ja 72 xeno-apinaa. Siinä on kyllä metodit menny jo aika oudoksi, jopa inkvisiition mittapuulla.

    Joka tapauksessa se onkin melkoinen apina se Jokaero... Ensinnäkin ne pimppaa koko Warbandin varusteet. Tosin haittapuolena on se, että niiden antama bonus on satunnainen ja... Noh, sanotaan nyt näin, että huonolla (tai hyvällä, miten sen ottaa) heitolla sulla on galaksin parhaan näköiset aseet, joista ei tosin ole mitään peliteknistä hyötyä. Toinen, ehkä tärkeämpi, juttu on se, että Jokaerojen omat digital weaponit on vähän kovempaa kamaa. Niillä voi ampua joka vuoro joko lascannonin, multimeltan tai heavy flamerin laukauksen! Phear the Ape!  ;D


    Mietin tuossa joku aika sitten että soveltaisin noita wobotteja Jokaerojen tekeleinä (ne kun on kaikki eri näköisiä, ei siis ollenkaan STC) ja harmittelin ettei GW koskaan tehnyt Jokaerofiguja. Siksi kattelin noita apinajengiläisiäkin. Nyt ajatus houkuttaa entistä enemmän!

  • No ei muuta kun pistät Grey Knights koodeksin tilaukseen. Ite en nyt ihan heti rupea mitään kolmatta 40K armeijaa pykäämään. Petomiehiä on vieläkin pöydällä maalamatta ja toisekseen mun Korppikaartilta puuttuu vielä pari Drop Podia ja Land Speeder Stormeja scouteille.
  • Aaargh! Vittu että menee hermot ton Stormravenin magnetisoinnissa. Muutaman osan liimaus pitää ottaa uudestaan...ja uudestaan ja uudestaan ja uudestaan.
  • Huhun mukaan GW on luopumassa kokonaan metallifiguista (hartsia kai tilalle?). Saas nähä...
  • CHAPTER SECRETS

    After thoroughly scrutinizing Infernus Pistols covertly acquired from the Blood Angels armoury, the Adeptus Mechanicus concluded, that it is a sawn-off meltagun.
  • Melkonen alpha strike eilen polarialla!  :o

    Erittäin hyvä lista, pakko myöntää.
  • Yhtäkkiä horde magnitudella jotain!
    Missä on dual powerswordit kun niitä tarvitsee?

    IG2.jpg

    FFFUUUUuuu, saa nähdä ehdinkö saada poppoota edes turnaukseen mennessä maaleihin, perkeleen jalkaväkeä tuntuu vaan tulevan lisää sitä myötä kun saa vanhoja maaleihin.
  • Aloitin Grey Knight armeijan kasaamisen juuri, mulla on vasta 5 tyyppiä 20:sta täysin magnetisoitu ja kasattu.

    Lisäksi 1 squadi ja muutama ajoneuvo odottaa vielä itseään briteissä.

    Sinällään ihan hauskaa hommaa toi Grey Knightien magnetisointi, vaikkakin yhteen 5 miehen squadiin meneekin se 60-80 magneettia, riippuen kuinka monta vaihtoehtoa haluaa antaa aseille.


  • on 1317999373:

    riippuen kuinka monta vaihtoehtoa haluaa antaa aseille.


    Kaikki, kaikki.

  • on 1318328205:


    Eikun pänttäämään!

    http://www.theruleslawyers.com/


    Pah, täähän onkin ihan amatööripaskaa, kun tarkemmin aloin blogia lukea, jengi väittää olevansa kunnon rules lawyereita, mutta tulkitsevat noita sääntöjä miten sattuu. Tokasta artikkelista jota aloin lukea olen löytänyt jo kaksi selkeää virhettä. RTFBRB!!!!!

  • on 1318329201:


    on 1318328205:


    Eikun pänttäämään!

    http://www.theruleslawyers.com/


    Pah, täähän onkin ihan amatööripaskaa, kun tarkemmin aloin blogia lukea, jengi väittää olevansa kunnon rules lawyereita, mutta tulkitsevat noita sääntöjä miten sattuu. Tokasta artikkelista jota aloin lukea olen löytänyt jo kaksi selkeää virhettä. RTFBRB!!!!!


    Aha, ainakin toinen näistä löytämistäni virheistä perustuikin johonkin uuteen SM Codexin FAQ lisäykseen, joka on ristiriidassa Basic Rule Bookin tekstin kanssa, ja tän jengin mukaan siis SM Codex FAQ overridaa BRB:n tekstin. Pää tulee kipeäksi tätä lukiessa...

    EDIT:

    En ole muuten näköjään ainoa, joka tuon tulkinnan outouteen on kiinittänyt huomiota, kova vääntö menossa kommenteissa ja GW:henkin otettu yhteyttä (ja GW todennut, etteivät ota kantaa ja neuvoneet että "create a house rule or roll-off").

  • on 1318329722:


    Aha, ainakin toinen näistä löytämistäni virheistä perustuikin johonkin uuteen SM Codexin FAQ lisäykseen, joka on ristiriidassa Basic Rule Bookin tekstin kanssa, ja tän jengin mukaan siis SM Codex FAQ overridaa BRB:n tekstin. Pää tulee kipeäksi tätä lukiessa...

    EDIT:

    En ole muuten näköjään ainoa, joka tuon tulkinnan outouteen on kiinittänyt huomiota, kova vääntö menossa kommenteissa ja GW:henkin otettu yhteyttä (ja GW todennut, etteivät ota kantaa ja neuvoneet että "create a house rule or roll-off").


    Kyllä mä ainakin oli siinä uskossa että faqit ja erratat overridaa peruskirjan... Mitäs järkeä niissä muuten olisi? Ainakin faban puolella lähtökohta on ollut tää, ja käsitin että pätisi myös 40k puolella.
  • Muistaakseni GW:n mukaan säännöt menevät järjestyksessä: FAQ -> Codex -> Rulebook.

  • on 1318350352:


    on 1318329722:


    Aha, ainakin toinen näistä löytämistäni virheistä perustuikin johonkin uuteen SM Codexin FAQ lisäykseen, joka on ristiriidassa Basic Rule Bookin tekstin kanssa, ja tän jengin mukaan siis SM Codex FAQ overridaa BRB:n tekstin. Pää tulee kipeäksi tätä lukiessa...

    EDIT:

    En ole muuten näköjään ainoa, joka tuon tulkinnan outouteen on kiinittänyt huomiota, kova vääntö menossa kommenteissa ja GW:henkin otettu yhteyttä (ja GW todennut, etteivät ota kantaa ja neuvoneet että "create a house rule or roll-off").


    Kyllä mä ainakin oli siinä uskossa että faqit ja erratat overridaa peruskirjan... Mitäs järkeä niissä muuten olisi? Ainakin faban puolella lähtökohta on ollut tää, ja käsitin että pätisi myös 40k puolella.


    Tottakai sääntöjä korjaillaan ja selvennetään, mutta tämä tapaus ei ole ihan niin yksinkertainen. Ongelma tässä on nyt siis se, että erään Codexin FAQ:n uusimmassa lisäyksessä ohimennen väitetään erään Basic Rulebookista löytyvän säännön menevän eri tavalla kuin se Basic Rulebookissa menee. Jos BRB:n säännöissä todellakin on kokoajan ollut virhe, tai BRB:n sääntöjä halutaan nyt GW:n toimesta jostain syystä muuttaa, vaadittaisiin käsittääkseni errata ja nimenomaan BRB:hen. GW:n julkaisemasta 40k Basic Rulebook erratasta ei kuitenkaan löydy tästä asiasta mitään mainintaa.  Lisäksi tuosta Codexin FAQ:n lisäyksen sisältämästä sääntötulkinnasta seuraa melko arvaamaton lumipalloefekti, kun aivan muut aiemmin tietyllä tavalla toimineet asiat eivät enää voikaan toimia sillä tavalla kuin ne ovat toimineet, mutta mistään säännöistä ei löydy tietoa sen suhteen, miten niiden pitäisi toimia, ja käytännössä pelin sääntöjen mukaan pelaaminen muuttuu melko haastavaksi.

    Toisinsanoen, jos BRB on oikeassa (itse pidän tätä vaihtoehtoa todennäköisimpänä), on tässä Codexin FAQ:n viimeisimmässä lisäyksessä silloin virhe ja se pitäisi erratoida, jos taas Codexin FAQ overridaa BRB:n, niin BRB:hen tarvittaisiin remontti erratan muodossa, koska ilman sellaista muut kohdat säännöissä muuttuvat epäloogisiksi ja ristiriitaisiksi.

    Tuolla theruleslawyers.comissa yritetään BRB:n sääntöjä ja tuota Codexin FAQ:n viimeisintä lisäystä tulkita niin, että saataisiin sekä BRB:n sääntö että Codex FAQ:n toimimaan yhtäaikaa, koska heidän agendansa on, että kaikki säännöt pelataan juuri siten kuin ne on kirjoitettu, josta on seurannut se, että sivuston ylläpito on joutunut keksimään ihan omasta päästään uusia sääntöjä, joita ei tietenkään mistään kirjasta tai FAQ:sta löydy, jotta molemmat säännöt saataisiin toimimaan.

    Ja GW:n oma kanta siihen, miten Codexin FAQ:n ja BRB:n välinen ristiriita pitäisi hoitaa ja kumman hyväksi on siis "make a house rule or roll-off".  :-[

  • on 1318351681:


    Muistaakseni GW:n mukaan säännöt menevät järjestyksessä: FAQ -> Codex -> Rulebook.


    Codexeilla ja BRB:llä on omat FAQ:nsa ja erratansa. Ja tuossa GW puhuu siis siitä, että jos jossain Codexissa todetaan, että vaikka perussäännöissä sanotaan jonkin asian menevän aina tietyllä tavalla, niin Codexin rajaamissa puitteissa on kuitenkin mahdollista toimia erikin tavalla (tyyliin: vaikka BRB sanoo, että samalla kierroksella kun unit tulee deep strikellä kentälle, se ei saa koskaan assaultoida, niin koska Codex sanoo, että Vanguard Veteran unitilla on Heroic Intervention special rule, joka mahdollistaa perussääntöjen vastaisen deep strikestä assaulttaamisen, niin tällöin Codex pätee, vaikka BRB:ssä sanotaankin eri tavalla), mutta nyt siis tilanne se, että (SM) Codexin FAQ:n uusin lisäys (selvennys koskien sitä, miten Combat Squads special rule toimii drop podien kohdalla unitin ollessa reservissä) sisältää kohdan, jossa väitetään erään perussääntökirjan säännön (reservissä olevat unitit deployataan silloin kun ne tulevat pois reservistä) menevän eri tavalla (reservissä olevat unitit deployataan silloin kun ne laitetaan reserviin) kuin perussääntökirjassa lukee.
  • Noniin,
    projekti "GK armeija tabletop-kuntoon turnaukseen mennessä" on lähtenyt käyntiin.
    Kaikki figut löytyy edellisellä leirillä kokeiltuun listaan, tosin Razorbackeihin TL AC:t on vasta postissa.

    Kaikki squadit on magnetoitu, eka squadi on pohjamaalattu ja base-coatattu  ja basetettu.

    Kaikki ajoneuvot on pohjamaalattu ja magnetoitu.

    Ainakin tiedän mitä teen seuraavat 2 viikonloppua...

    Huomioita: (tiesin nämä jo etukäteen, mutta pitäähän virheitä toistaa)
    Valkoisen maalaaminen mustan pohjamaalin päälle on ärsyttävää.
    Basettamisen jälkeen PVA-liiman pitää antaa kuivua huolella ennenkuin figulle tekee mitään muuta, tai hiekat varisee pois.

  • on 1319485109:



    Valkoisen maalaaminen mustan pohjamaalin päälle on ärsyttävää.



    Gwllä on foudationeissa sellainen maali kun dheneb stone, sitä kun sutiii mustan pääkke, niin ei tule ongelmia.

  • on 1318356157:


    mutta nyt siis tilanne se, että (SM) Codexin FAQ:n uusin lisäys (selvennys koskien sitä, miten Combat Squads special rule toimii drop podien kohdalla unitin ollessa reservissä) sisältää kohdan, jossa väitetään erään perussääntökirjan säännön (reservissä olevat unitit deployataan silloin kun ne tulevat pois reservistä) menevän eri tavalla (reservissä olevat unitit deployataan silloin kun ne laitetaan reserviin) kuin perussääntökirjassa lukee.


    Pasi, olen kysellyt sekä Warseerin, että LO:n foorumeilta ja ns. "vallitseva käytäntö" lähes kaikkialla tuntuu vastausten perusteella olevan se, että Combat Squadsin käyttö täytyy ilmoittaa Deploy Forces -vaiheessa ennen pelin alkua. RAW ei ole asian suhteen lainkaan yksiselitteinen, koska BRB s.94:ssä puhutaan onnellisesti sekaisin siitä että reservit joko "move on the table" tai "are deployed on the table". RAI kuitenkin tuntuu olevan se, että Deployment tarkoittaa nimenomaisesti sitä vaihetta pelissä, joka tapahtuu kenttäpuoliskoiden valitsemisen jälkeen, mutta ennen pelin ensimmäisen kierroksen alkua. Tätä tulkintaahan tukee BRB s.86, jossa on pelin järjestämisen vaiheet lueteltu ja Deploy Forces on aivan oma vaiheensa ennen pelin alkua.

    Tuosta huolimatta komppaan sitä, että ruleslawyerin teksteihin on lipsahtanut virheitä. Esimerkiksi siellä tuo kovasti väittää, että ajoneuvot voi mennä vain suoraan eteen päin, kun BRB s.57 selvästi sanotaan "This means that the vehicle may combine forward and reverse movement in the same turn providing it does not exceed its maximum move."
  • ^ Joo, tohon vehicle kohtaan itsekin kiinnitin huomiota.

    Mutta siis, onks tossa liigassa sitten silleen, että "deploy forces" vaiheessa tehdään myös tuo combat squadaus? Ja eikös tämä siis mahdollista sen, että toinen puolisko yksiköstä deployataan kentälle ja toinen reserviin, jos kerta joukot reserviin "deployataan" samaan aikaan kuin kentälle?
  • "Vallitseva käytäntö" tuntuu olevan siten, että Combat Squads ilmoitetaan reservien osalta Deploy Forces vaiheessa samanaikaisesti kuin muutkin erikoissäännöt (BRB s.94 Reserves viimeinen kappale). Eli yksikkö on kokonaisuudessaa deployattu pöydälle TAI reserviin ja sitä kohdellaan reservissä yhtenä yksikkönä. Yksikkö combat squaddaa (eli jakaantuu kahteen osaan) vasta tullessaan pöydälle, mutta se, että se tulee käyttämään Combat Squads sääntöä ilmoitetaan yhdessä kaikkien muiden vastaavien erikoissääntöjen kanssa.

    Meinasin mennä seuraavan ohjeen mukaan, kun kyse on Combat Squadsista ja Deploymentista:

    1) Deploying them before the game begins.
    Simple, deploy both combat squads wherever you want in your deployment zone.

    2) Deploying via reserves. Before the game begins, declare "I am combat squading "x" unit when they come from reserves" Make one roll for the unit to see if they come in.  If they do come in, both parts deploy on your table edge and act as separate units.

    3) Deploying via outflanking.  Before the game begins, declare "I am combat squading "x" unit when they outflank" Make one roll for the unit to see if they come in.  Then make another roll to see which side the come on.  If they do come in, both parts deploy on that table edge and act as separate units. As an aside, if you roll a 5 or a 6 you get the option of choosing which side they come on, but both units come from that side.  You can not place one unit on the left and one unit on the right.  It is all about consistency.

    4) Deploying via deepstrike. Before the game begins, declare "I am combat squading "x" unit via deep strike" Make one roll for the unit to see if they come in.  If they do come in, you choose where you are deep striking both parts, make separate scatter rolls each part, resolve where they go, and deploy on the table and act as separate units.

    Special Circumstances:

    Characters.  As usual, attach a character to which combat squad you are rolling for and declare "I am combat squading "x" unit and character "y" will be attached to "x-a" when they come on via "R/D/O"".  Then proceed as normal depending on which method you choose.  As an aside, when the character does come onto the table, he may not leave that unit until the following turn.

    Dedicated Transports. Before you do anything you have a few things to decide.  First is the entire unit going to ride in the rhino? Are they going to combat squad and half ride in the rhino?  Is the unit going to stay together and not ride in the rhino? Is the unit going to combat squad and not ride in the rhino?  Is the rhino going to be deployed on the table and the squad in reserve?  Is the squad going to be placed on the table and the rhino in reserve.  Yeah it is a bit complicated I know.

    To simplify this, whatever you decided to do, the rhino and squad (either combat squaded or kept together) are two distinct units and should be treated as such.  So you can deploy the rhino before the game and leave the squad in reserve.  Just remember that whatever the squad does, you have to remain consistent.  Therefore you cannot deploy five tactical marines on the table before the game begins and the other five in reserve in the rhino.  Finally, if you decide to deploy the squad (either combat squaded or together) in a rhino you make one roll, but if you decide to not deploy the squad (either combat squaded or together) in the rhino you make two rolls, one for the rhino and one for the squad.

    (lähde: http://whitescars-army.blogspot.com/2011/10/its-easy-mmm-kay-combat-squads.html)

    Rehellisesti sanottuna en tiedä onko tämä ohje nyt yhtään sen "oikeampi" RAW mielessä (koska RAW on epäselvä), mutta ainakin se on selkeä ja toimii yhteneväisesti.
  • ^ Hivenen tuo sääntötulkinta nerffaa Combat Squadsia, mutta eipä se mitään, pääasia että kaikki tietävät millä säännöillä milloinkin pelataan.

    Tässä kuitenkin toinen näkemys siitä, miten Combat Squads toimii:

    http://hobbyinfobythekingelessar.blogspot.com/2011/09/stop-playing-game-wrong-aka-why-i.html

    Itse olen pelannut kyseisillä säännöillä, eikä ollut kieltämättä tullut mieleenkään, että säännöt voitaisiin tulkita muullakin tavalla.
  • Noi 40k:n säännöt on kyllä kirjoitettu harvinaisen epäselvästi moneen asiaan liittyen.

    Esim. Movement Phase. Säännöissä sanotaan että vain pelaajilla on movement phaset.

    Mutta IC säännöissä mainitaan "end of their movement phase". Eli unitin movement phase, jota ei ole mitenkään erikseen määritelty.


    "In order to join a unit, an independent character simply has to move so that he is within the 2" coherency distance of a friendly unit at the end of their Movement phase.  .... "Note that after a character joins a unit, that unit may move no further that Movement phase.""


    Tämän voisi tulkita tarkoittavan pelaajan movement phasen loppua, jollei samassa säännössä erikseen mainittaisi että kun IC liittyy unittiin, ei unit voi enää liikkea enempää tällä Movement Phasella -> ensimmäisen kohdan "their Movement Phase" ei voi olla pelaajan Movement phase.

    Noissa combat squad säännöissä / FAQ:eissa ongelmana on se, että edes sanaa "deploy" ei käytetä yksiselitteisesti. Esim:


    "When the unit disembarks, each model is deployed within 2" of one of the vehicle's access points"


    Käytännössä toi "Combat squads":n ongelmat tulevat siitä, että sääntöä kirjoitettaessa ei ole mietitty reservien vaikutusta ko. sääntöön ollenkaan, erityisesti reservien ja transporttien keskenäistä vaikutusta.
  • Täytyy kyllä sanoa että sääntötulkinnoista huolimatta on aivan käsittämätöntä perseilyä että yksikkö jolle on ajoneuvo osoitettu tulisi pöydälle ilman sitä...
  • ^^ Joo, oon noita IC joining unit sääntöjä kans suurennuslasin kanssa usein tavannut, ja periaatteessa RAW tulkinta voi johtaa aika hullunkurisiin tilanteisiin.

    Esim. RAW mukaanhan IC voi erota unitista johon on liittynyt vain liikkumalla yli 2" päähän unitista. RAW ei sano mitään siitä, että unit liikkuu yli 2" tuuman päähän IC:stä. Myöskään RAW:n mukaan unit ei saa liikkua sen jälkeen kuin IC on eronnut siitä. Käytännössä tästä seuraa se, että unit ei voi omalla liikkumavuorollaan mennä IC:stä yli 2" päähän, koska sen pitää noudattaa unit coherency rulea, ja IC:n on pakko itse liikkua sen 2" päähän unitista, josta eroaa, jonka jälkeen ko. unit ei myöskään saa liikkua.

    Tekee pelaamisesta aika *tun hankalaa. Käytännössähän tuo tarkoittaa sitä, että jos haluat että muu unit menee yhteen suuntaan ja siitä eroava IC toiseen, niin pitää liikuttaa ensin muu unit, ja jättää IC viimeiseksi liikutettavaksi, ja liikuttaa se sitten sinne omaan suuntaansa, muussa tapauksessa koko muu unit stoppaa siihen paikkaan.

    Mutta mites sitten kun unit disembarkkaa vehiclestä, ja haluat jättää IC:n sisään. Käytännössähän RAW:n mukaan IC:n pitää liikkua 2" päähän muusta unitista, eli meneekö se sitten niin, että koko unit (IC mukaanlukien) 2" päähän vehiclen access pointista, sitten liikutetaan muu unitti minne halutaan, ja lopuksi IC embarkkaa takaisin vehicleen?  :'(
  • Pasi, tuo linkki aika hyvin kertoo sen mitä tapahtuu kun GW härkäpäisesti kieltäytyy lisäämästä FAQiinsa kysymystä "Can unit Combat Squad when deploying to the table from reserve?". Niin pitkään kun RAW on huono, niin molemmat tulkinnat ovat perusteltavissa.

    Kari, on mullakin oma auto, mutta en mä mene kaikkialle autolla. Joskus menen kävellen. ;)

  • on 1319635347:


    Täytyy kyllä sanoa että sääntötulkinnoista huolimatta on aivan käsittämätöntä perseilyä että yksikkö jolle on ajoneuvo osoitettu tulisi pöydälle ilman sitä...


    Hah, tää mahdollistaa kyllä melkosten fuck you-muuvien vetämisen pelissä.

  • on 1319638144:


    Pasi, tuo linkki aika hyvin kertoo sen mitä tapahtuu kun GW härkäpäisesti kieltäytyy lisäämästä FAQiinsa kysymystä "Can unit Combat Squad when deploying to the table from reserve?". Niin pitkään kun RAW on huono, niin molemmat tulkinnat ovat perusteltavissa.


    Totta, kysehän on vain sanan "deployment" tulkinnasta.

  • on 1319637721:


    Käytännössähän tuo tarkoittaa sitä, että jos haluat että muu unit menee yhteen suuntaan ja siitä eroava IC toiseen, niin pitää liikuttaa ensin muu unit, ja jättää IC viimeiseksi liikutettavaksi, ja liikuttaa se sitten sinne omaan suuntaansa, muussa tapauksessa koko muu unit stoppaa siihen paikkaan.


    Nyt en kyllä ymmärrä miksi IC ei vain voi liikkua ensin pois yksiköstä ja yksikkö sen jälkeen liikkua omaan suuntaansa. BRB p.48

    "Independent Character can leave a unit during movement phase by moving out of coherency distance with it."

    "If an independent character moves and joins or leaves a unit that did not move, the character counts as having moved in the ensuing Shooting phase, but the unit does not."
  • ^ Kappas, totta. Eli IC pitää liikuttaa joko ekana tai vikana, ettei homma kuse.

  • on 1319639498:


    ^ Kappas, totta. Eli IC pitää liikuttaa joko ekana tai vikana, ettei homma kuse.


    By the way, siihen sun aikaisempaan esimerkkiin jossa unit ja IC disembarkkaa, unit liikkuu pois ja IC embarkkaa takaisin liittyen: BRB p.66 "Model can only voluntarily embark or disembark in the Movement phase, and may not voluntarily both embark and disembark in the same player turn."

    Tämä sääntö lienee siksi, ettei joku muodosta Rhinoista ketjua kentän poikki ja pelkkiä 2" embark/disembark muuveja käyttäen teleporttaa yksikköä kentän poikki ilman että sitä edes lopuksi lasketaan liikkuneeksi. ;)

    Dedicated Transporttien osalta mainitsen vielä, että Dedicated Transporthan ei ole osa yksikköä. Se on aivan oma yksikkönsä, jossa on etuna se, että se ei vie slottia FOCissa ja miinuksena se, että deployatessa sen kyydissä saa olla vain se yksikkö, jonka mukana se ostettiin (+IC:t). Näin ollen en henkilökohtaisesti pidä laisinkaan outona sitä, että Dedicated Transport deployataan ilman, että kukaan on kyydissä.

  • on 1319641278:


    on 1319639498:


    ^ Kappas, totta. Eli IC pitää liikuttaa joko ekana tai vikana, ettei homma kuse.


    By the way, siihen sun aikaisempaan esimerkkiin jossa unit ja IC disembarkkaa, unit liikkuu pois ja IC embarkkaa takaisin liittyen: BRB p.66 "Model can only voluntarily embark or disembark in the Movement phase, and may not voluntarily both embark and disembark in the same player turn."


    Eli onko lainkaan mahdollista saada muuta unittia ulos transportista, ja jättää IC:tä sisään? Siis RAW:n mukaan?
  • Toki on. Suosittelen lukemaan kohdan "Independent characters embarking and disembarking" sivulta 67. Siellä on tyhjentävästi selitetty juuri tämä tilanne.

    Toi sun alkuperäinen ongelmasi johtui puhtaasti siitä, että luit pelkästään Independent Character sääntöjä ja rupesit miettimään niitä liian pitkälle transportteihin soveltaen ilman, että vilkasit mitä transport säännöt sanoo. ;)
  • Kerrankin mukava olla väärässä.

  • on 1319724467:


    Kerrankin mukava olla väärässä.


    Josta puheen ollen... Jäin miettimään sitä Combat Squadsia. Luin läpi vielä kerran GW:n Space Marine FAQ:n ja sääntökirjan, jonka jälkeen tarkistin sanan "deploy" merkityksen Webster'sin mukaan ja vielä sen, miten sääntöä sovelletaan INATFAQin mukaan (joka ei siis ole virallinen FAQ, mutta melko paljon käytetty).

    Occamin partaveistä soveltaen tulkinta, että Combat Squadsia käytetään vasta kun yksikkö konkreettisesti levitetään pöydälle on itse asiassa se yksinkertaisin vaihtoehto. Koska kerran säännöissä käytetään sanaa "deploy" sekä siitä, miten nappulat laitetaan pöydälle ennen pelin alkua, että siitä miten yksikkö laitetaan pöydälle reservistä, niin sitten sen täytyy todella olla niin, että sanaa "deploy" on käytetty merkityksessä "levittää taistelukentälle".

    Jos tulkitaan sääntöä siten, että yksikkö on yksi kokonaisuus reservissä ja Combat Squadaa (halutessaan) tullessaan konkreettisesti kentälle, niin ainoa asia mitä se rajaa pois on sen, että reservissä olevaa yksikköä ei voi jakaa puoliksi ajoneuvoon ja puoliksi jalan... Mikä onkin erityisesti kielletty SM FAQ:ssa.

    Taikasana Drop Podin osalta on "disembarks". Kaikki muut yksiköt jakautuvat "when it deploys" (eli silloin kun yksikköä aletaan asettaa pöydälle), Drop Podin osalta on annettu erikseen lupa jakautua "when it disembarks" (eli silloin kun se jalkautuu, sehän asetettiin pöydälle, drop podissa, jo hetkeä aikaisemmin).

    Eli tällä perusteella (ja INATFAQiin vedoten) se sun tulkinta lienee oikeampi.
  • Vedetäänkö liigassa kumminkin tolla aiemmin postaamallasi, vai tällä nyt postaamallasi? Mulle siis sama, kunhan kaikki pelaa samoilla säännöillä (tosin SM ja varsinkaan BA armeijoille toi ei ole ihan yhdentekevä juttu kummalla tavalla tulkitaan).
  • Vedetään tällä nyt postaamallani, eli INATFAQin mukaisella. Se sallii jalkaisin ja hyppyrepuilla reservistä tulevien yksiköiden suhteen pidemmän ajan miettiä tuleeko yhdessä vai kahdessa erässä kentälle, eli pikkuriikkisen lisää taktista joustavuutta. Reserviheitothan heitetään joka tapauksessa koko yksikölle kerralla.
  • "GK armeija maalattuna turnaukseen" välipäivitys:
    Troopit on kaikki basecoatattu. Vain 1 on tehty täysin valmiiksi (esimerkkikappale), muita työstetään liukuhihnaperiaatteella. Esim. kaikki stormbolterit on jo maalattu, samoin kaikki reput.

    Vikat osat razorbackeihin saapui tänään, tarkoitus on puhdistaa ja koota ne viikonloppuun mennessä.

    Päätin myös että en optimoi armeijaa turnausta varten, säästyypä vähäsen vaivaa maalauksessa kun on vähemmän figuja.

    Huomiota:
    Boltgun metallin maalaaminen alkaa pikkuhiljaa tuntumaan puulta.

    En oikein osaa käyttää washeja, tai ainakin Asurmen Blue tuntuu joko jättävän hirveän selkeän jäljen tai laimennettuna ei minkäänlaista jälkea. Badab Black taas antaa ehkä jo vähän turhan tumman efektin.
    Pitää ehkä kokeilla sekoittaa noita keskenään 50/50 ja katsoa mitä siitä tulee.
  • Devlan mud on parash wash.
  • Kappas, Necroneille uusi Codex. Meneeköhän polarian Necron-armeija nyt uusiksi?

    http://www.games-workshop.com/gws/catalog/productDetail.jsp?catId=cat440161a&prodId=prod1380028a
  • Mikäs on jengin mielipide Cities of Deathista, Planetstrikestä ja Battle Missionsista? Kannattaako hankkia, onko joku ihan roskaa, etc.?

    Ja onks nää kaikki siis vitosedikan säännöille, vai onko osa vanhempia?

  • on 1322146657:


    Mikäs on jengin mielipide Cities of Deathista, Planetstrikestä ja Battle Missionsista? Kannattaako hankkia, onko joku ihan roskaa, etc.?

    Ja onks nää kaikki siis vitosedikan säännöille, vai onko osa vanhempia?


    Mitä olen Cities of Deathia lukenut, ihan mielenkiintoiselta vaikuttaa. Onhan kaupunkisota ihan makeeta, ja monesti fluffin mukaista. Muutenkin pidän siitä että on reilusti maastoa pöydällä, ja välillä edes jotain oikeasti näkölinjan blokkaavia maastoja. Tän henkeenhän kuuluu ne klaustorofobisen tukkoon tungetut kaupunkimaastot.

    Cities of Death gaming board

    tossa esimerkiksi jonkun väsäämä pöytä, tätä on tullut joskus ihasteltua.

    Battle missionsissa tuli mun muistakseni vaan jotain lisämissioneja, ja joka armylle jotain omia tehtäviä, ei mun muistaakseni ollut kovin erikoinen. Planetstrikeä en ole kyllä muistaakseni edes selannut.

  • on 1322146657:


    Mikäs on jengin mielipide Cities of Deathista, Planetstrikestä ja Battle Missionsista? Kannattaako hankkia, onko joku ihan roskaa, etc.?

    Ja onks nää kaikki siis vitosedikan säännöille, vai onko osa vanhempia?


    Mulla on noi kaikki ja ihan hyvää tavara ovat. Kaikissa siis lisää missioneja, eli vaihtelua peleihin. CoD ja PS ovat vielä temaattisesti yhtenäisiä. CoD on nelosedikkaan, mutta GW:n sivuilla on update vitoseen.

  • on 1322150743:


    Mulla on noi kaikki ja ihan hyvää tavara ovat. Kaikissa siis lisää missioneja, eli vaihtelua peleihin. CoD ja PS ovat vielä temaattisesti yhtenäisiä. CoD on nelosedikkaan, mutta GW:n sivuilla on update vitoseen.


    Eikös tossa Cities of Deathissa ollut ihan sääntömuutoksia ja muuta nimenomaan kaupunkimatseja varten ja mutenkin pelin luonne ihan oikeasti vähän muutuu, kun tossa battle missionsissa on "vaan" lisää tehtäviä?
Sign In or Register to comment.